Rotel effekt til B&W eller tips/erfaringer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 89
    Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Høres ut som om du liker mye av den samme lyden som meg. Jeg ville sett meg om etter en brukt Electrocompaniet AW120 DMB f.eks. Disse kan du få gode priser på.
    Rotel RB-1552

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Høres ut som om du liker mye av den samme lyden som meg. Jeg ville sett meg om etter en brukt Electrocompaniet AW120 DMB f.eks. Disse kan du få gode priser på.

Denne er helt sikkert veldig bra, men problemet mitt er att eg må kjøpe nytt for å få råd. Høres litt rart ut, men det vil si att eg får betale ned over litt tid av min lokale HiFi butikk:wink: Bakdelen er selvfølgelig att utvalget er veldig lite og eg må bestille uten å få prøvd det først:???:

Rekner med Electrocompaniet AW120 DMB blir for dyr for meg å kjøpe ny siden du anbefaler å kjøpe den brukt?

Men takker for tips

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Denne er helt sikkert veldig bra, men problemet mitt er att eg må kjøpe nytt for å få råd. Høres litt rart ut, men det vil si att eg får betale ned over litt tid av min lokale HiFi butikk:wink: Bakdelen er selvfølgelig att utvalget er veldig lite og eg må bestille uten å få prøvd det først:???:

Rekner med Electrocompaniet AW120 DMB blir for dyr for meg å kjøpe ny siden du anbefaler å kjøpe den brukt?

Men takker for tips
    Soundgarden har AW120 til 34.000kr. Har vanskelig for å tro at den er verd 3 ganger så mye som en tilsvarende Rotel på normale høyttalere, men det er jo opp til hver enkelt å finne ut av. Men når det er sagt så har Soundgarden avbetalingsopplegg med Cresco-kort. Men et slikt kort kan jo brukes stort sett over alt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Rotel RB-1552

Ja den er også aktuell, men da må eg finne en løsning på plasseringen siden denne trenger vel mer kjøling enn klasse D til Rotel. Men det skall gå bra å få til viss eg først finner ut att det blir denne til slutt:wink:

Har du hørt denne? Den er jo mye penere enn RB 1070 også etter min smak selv om det er lyden som teller Vet du hvordan den er i forhold til den gamle RB 1070? Den bør være bedre siden den er dyrere:wink:

Takker for tipset

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Soundgarden har AW120 til 34.000kr. Har vanskelig for å tro at den er verd 3 ganger så mye som en tilsvarende Rotel på normale høyttalere, men det er jo opp til hver enkelt å finne ut av. Men når det er sagt så har Soundgarden avbetalingsopplegg med Cresco-kort. Men et slikt kort kan jo brukes stort sett over alt.

Den blir aaalt for dyr for meg uansett. Maksgrense på ca 10-11K

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    RB-1090 har også interne kjøleprofiler i tillegg til de synlige ribbene. Det er ikke min erfaring at den blir spesielt varm i det hele tatt, selv etter kontinuerlig bruk, bare såvidt lunken. PÅ transmisjonslinjer, som kan være litt effektkrevende, er den uovertruffen til prisen.
    Nå skal jeg ikke lage dette til en diskusjon om 1090, men på skikkelig høyt volum så gikk termosikringen i min 1090 hvertfall. Med ekstern vifte forsvant problemet.
    Ton Art her i Trondheim hadde også hørt om problemet før på spesielle høyttalere. Ikke at 604 er så utrolig spesiell men.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel RB-1552

Har nå funnet ut en løsning på plasseringsproblemet viss det ender opp med denne iallefall. Nytt rack eller en litt billigere løsning er å henge senteren på veggen

Sikkert ett dumt spørsmål, men var RB 1070 en klasse B? Spørr bare fordi eg ikke vet bedre:wink: Hva er i så fall forskjellen på klasse A/B og ren klasse B? Vet det er transistor effektforsterkere begge to, men er litt grønn på dette med de forskjellige betegnelsene

Har litt tro på att det blir Rotel siden de får mye skryt og har hørt att noen mener de er en god match med noen B&W høgtalere. Håper og tror de er en god match sammen med B&W CM serien iallefall

Trenger litt flere tips om lydforskjellene i transistoreffekt (klasse A/B) til Rotel og klasse D til Rotel

Håper på oppklarende svar og litt hjelp siden eg ikke får hørt de før eg bestiller

Står vel mellom RB-1552 og RB-1562 eller muligens RB-1572

Takker for svar

Edit: senteren står på toppen av racket nå om noen skulle være i tvil om hva eg mente med å henge den på veggen for å få plass til RB-1552 som trenger mer kjøling enn klasse D:-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vanskelig for å tro at RB-1070 er annet enn klasse A/B. Klasse B er er sjelden vare fordi de har høy forvrenging på lavt volum. A/B er A på lavt volum og B på høyt. A/B brukes fordi A drar mye strøm og gir liten effekt mens B har høy forvrenging på lavt volum men er effektiv. Den tekniske forskjellen vet jeg ikke helt, men noe av det går på tomgangs-srtømmen som er høy på A og lav på B.

Det er en egen tråd for dette, men jeg har ikke lest den så jeg vet ikke om det står noe fornuftig der. Det er sikkert mest krangling om hva som er best kjenner jeg folka her på forumet rett.

Er ikke så sikker på at varmeutvikling blir et stort problem på 1552'en. Men det er klart at den ikke bør stå helt tett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vanskelig for å tro at RB-1070 er annet enn klasse A/B. Klasse B er er sjelden vare fordi de har høy forvrenging på lavt volum. A/B er A på lavt volum og B på høyt. A/B brukes fordi A drar mye strøm og gir liten effekt mens B har høy forvrenging på lavt volum men er effektiv. Den tekniske forskjellen vet jeg ikke helt, men noe av det går på tomgangs-srtømmen som er høy på A og lav på B.

Det er en egen tråd for dette, men jeg har ikke lest den så jeg vet ikke om det står noe fornuftig der. Det er sikkert mest krangling om hva som er best kjenner jeg folka her på forumet rett.

Er ikke så sikker på at varmeutvikling blir et stort problem på 1552'en. Men det er klart at den ikke bør stå helt tett.

Takker for oppklarende svar:-D Var litt usikker på det der siden eg ikke har kunnskaper om det, men greit å vite uansett. Da har eg lært noe i dag:-D Da er nokk 1070'n klasse A/B som du sier.

RB-1552 trenger nokk litt luft rundt seg kann eg tenke meg ja:-D Alt annet eg har som cd spiller, receiver, blu-ray spiller og parabol tuner har god plass i racket og god lufting, men viss det blir en RB-1552 plasserer eg den på topp-platen på racket og da får den stå helt fritt uten problemer:-D

Litt vanskelig for å bestemme meg, men er nysgjerrig på hvordan klasse D effekt til Rotel spiller i forhold til klasse A/B effekt til Rotel. Hva blir de største hørbare forskjellene for eksempel? Føler eg vet litt for lite om det til å bestemme meg helt enda.

Håper noen kann oppklare de forskjellene litt for meg før eg tar en endelig beslutning:-D

Takker for svar:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe eg lurer litt på.

Er Rotel klasse D mer oppløst og detaljert i toppen enn Rotel klasse A/B effektforsterkere. (er vel ikke så mange som har hørt RB-1552 kanskje)

Er Rotel klasse D mer "skarp" i toppen enn Rotel transistor effektforsterkerne?

Vet det handler om matching o.s.v, men sånn generelt viss en sammenligner klasse D og klasse A/B fra Rotel på samme oppsett. Vet det blir litt håpløst å svare på, men ønsker i grunn bare en forklaring på forskjellene på klasse D og klasse A/B viss noen har hørt begge varianter eller har erfaringer om dette:-D

Tenker litt mer på RB-1552 nå siden eg ikke har noe erfaring med klasse D og vet litt for lite om de.

Takker for svar:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har eg bestilt RB-1582

Håper og tror Rotel RB-1582 på Yamaha og CM1 kann bli en god kombo. Håper eg kann få det lille ekstra med denne i oppsettet:-D

Har lest litt på nettet og det kann virke som det kann bli en god kombo sammen med 1900'n og CM1, men vet jo ikke dette 100% før eg har fått koblet det opp.

Venter i spenning nå:-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har eg bestilt RB-1582

Håper og tror Rotel RB-1582 på Yamaha og CM1 kann bli en god kombo. Håper eg kann få det lille ekstra med denne i oppsettet:-D

Har lest litt på nettet og det kann virke som det kann bli en god kombo sammen med 1900'n og CM1, men vet jo ikke dette 100% før eg har fått koblet det opp.

Venter i spenning nå:-D
    Gratulere. Tenker du blir fornøyd. Du får begynne jobben med å lage plass i TV-bordet så alt er klart til den kommer.

Jeg tenker min får plass ved siden av BD-spilleren inni TV-bordet mitt. Der får den 8-9cm klaring over seg og det tenker jeg blir nok. Selv om Rotel sier de skal ha 10cm over så blir de ofte stablet oppå hverandre uten at de blir varme av den grunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere. Tenker du blir fornøyd. Du får begynne jobben med å lage plass i TV-bordet så alt er klart til den kommer.

Jeg tenker min får plass ved siden av BD-spilleren inni TV-bordet mitt. Der får den 8-9cm klaring over seg og det tenker jeg blir nok. Selv om Rotel sier de skal ha 10cm over så blir de ofte stablet oppå hverandre uten at de blir varme av den grunn.

Takk:-D

Den skall stå på toppen av racket slik att den får god kjøling. Trenger vel litt luft rundt seg siden det er transistor og ikke klasse D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker alle for tips og hjelp eg har fått:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakgrunnen for valget

Grunnen til att det ble transistor og ikke klasse D er vel i grunn det att eg har hatt en Rotel RB 1070 før som eg var ganske fornøyd med. (men det var på andre høgtalere enn B&W så eg var jo usikker på match til CM1 uansett)

Siden eg ikke er kjend med lyden av klasse D forsterkerne ble det bare slik att eg valgte å bestille det eg syntes var det sikreste med tanke på mine tidligere erfaring med RB-1070 selv om det var på Klipsch RF82 og ikke B&W.

Selv om det er forskjeller mellom RB-1070 og RB-1582 er begge klasse A/B og samme merke og som sagt har eg ikke erfaring med klasse D:-D

Måtte ta ett valg til slutt og da ble det ett valg eg føler meg trygg på å lykkes med siden eg ikke har hørt klasse D og føler eg vet for lite om lyden i de.

Håper og tror eg har gjort ett bra valg:-D

Edit: Har prøvd å forklare litt bedre og har lagt til att eg kunn hadde erfaring med 1070 på Klipsch:-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til att det ble transistor og ikke klasse D er vel i grunn det att eg har hatt en Rotel RB 1070 før som eg var ganske fornøyd med. (men det var på andre høgtalere enn B&W så eg var jo usikker på match til CM1 uansett)

Siden eg ikke er kjend med lyden av klasse D forsterkerne ble det bare slik att eg valgte å bestille det eg syntes var det sikreste med tanke på mine tidligere erfaring med RB-1070 selv om det var på Klipsch RF82 og ikke B&W.

Selv om det er forskjeller mellom RB-1070 og RB-1582 er begge klasse A/B og samme merke og som sagt har eg ikke erfaring med klasse D:-D

Måtte ta ett valg til slutt og da ble det ett valg eg føler meg trygg på å lykkes med siden eg ikke har hørt klasse D og føler eg vet for lite om lyden i de.

Håper og tror eg har gjort ett bra valg:-D

Edit: Har prøvd å forklare litt bedre og har lagt til att eg kunn hadde erfaring med 1070 på Klipsch:-)

Gratulerer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer
    Takker:-D

Håper og tror det blir bra.

Hadde klart meg lenge med RB-1552, men tenkte att eg kanskje en dag i fremtiden kjøper noen B&W høgtalere som krever mer strøm:-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker:-D

Håper og tror det blir bra.

Hadde klart meg lenge med RB-1552, men tenkte att eg kanskje en dag i fremtiden kjøper noen B&W høgtalere som krever mer strøm:-D
    Tenker det samme

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker det samme

Smart å tenke litt fremover i tid ja. Angrer ikke på det den dagen en skall kjøpe nye B&W som krever mer strøm:-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart å tenke litt fremover i tid ja. Angrer ikke på det den dagen en skall kjøpe nye B&W som krever mer strøm:-D
    Derfor jeg valgte RB-1572 og ikke RB-1562.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •