During i høyttalerne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

During i høyttalerne

Hei

Jeg har akkurat kjøpt meg ny leilighet nå, og forskrekkelsen var derfor stor når jeg koplet opp anlegget mitt og høyttalerne brummet skikkelig! Jeg har koplet frontene igjennom en Plinius stereo effektforsterker. Jeg søkte litt på nettet og leste litt om jordingssløyfer og slikt, og prøvde derfor å prøve andre stikkontakter på andre kurser. Det viser seg når jeg bruker stikkontakten på terassen er det som det skal, men det er jo litt upraktisk.. Prøvde med et par forskjellige kurser inne i leiligheten og, men brumminga kom på de andre stikkontaktene og.

Nå har jeg koplet ut effektforsterkeren og lar surround-recieveren gjøre jobben. Da låter det som det skal. Noen som har en ide på hva jeg kan gjøre? Tror dere det er jordinga?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lukter jordproblemer lang vei dessverre :-?
    Har du ujordede eller jordede stikk i stua? Har du prøvd å kun koble til effektforsterkeren og høyttalerne men ingen kilder for å se om problemet forsvinner? Hvis du har jordede stikk,har du prøvd å kutte jord til forsterkeren?
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helsike, det var det jeg var redd for.... :cry:

Det finnes kun jordede stikkontakter i kåken. Jeg har ikke prøvd å kople vekk resten av elektronikken enda. Burde kanskje prøve det. Får gjøre det i morgen. Det å kutte jord til forsterkeren.. Det er jo litt knotete da, siden jeg kun har jorda stikkontakter her.

Er det noen måte jeg kan måle evt. jordproblemer selv? Eller må jeg ha en elektriker hit? Siden jeg akkurat har kjøpt leiligheten er vel dette kanskje en garantisak?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plinius (eldre modeller) har hatt en god del trøbbel med jording og støy.
    Mine Plinius produkter har lift switch som løser problemene. Dersom du har problemer kan du jo bruke en nettkabel uten jording, så løser problemet seg der. Du har helt sikkert en forgrening uten jord ligende i huset?

Elektriker'n kan neppe reparere problemet da det er forsterkeren som utgjør problemet.

Hva av Pliniusutstyr har du?

Newcomer POSEN sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snodig at problemet forsvinner når han bruker stikket på terassen hvis det er forsterkeren som er problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Plinius SA-100 MKII. Kan ikke si jeg har sett en "lift switch"... Hva er det?

Som sagt har jeg ikke en eneste stikkontakt uten jording i leiligheten. Den er temmelig ny, fra 2002-2003 eller no slikt.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av netzach
    Jeg har en Plinius SA-100 MKII. Kan ikke si jeg har sett en "lift switch"... Hva er det?

Som sagt har jeg ikke en eneste stikkontakt uten jording i leiligheten. Den er temmelig ny, fra 2002-2003 eller no slikt.
    En bryter som velger om du skal kutte jord eller ikke på forsterkeren. Regner med at den er på baksiden. Er forsterkeren koblet til med en utskiftbar eurokabel?

Hvis den er det kan du bare kjøpe en som er ujordet. Bildet er av en jordet eurokabel
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke den bryteren på forsterkeren. Det er også 3 kontakter i stømpluggen inni forsterkeren, og det betyr vel at den trenger en jordet kabel?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av netzach
    Jeg har ikke den bryteren på forsterkeren. Det er også 3 kontakter i stømpluggen inni forsterkeren, og det betyr vel at den trenger en jordet kabel?
    Den trenger ikke en jordet kabel, men har mulighet for jording. Hvis du tar en jordet eurokabel, kapper den i apparatenden og kobler på en ujordet padde/forgrening vil du sannsynligvis være kvitt problemet.
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, nice! Takker for tipset. Skal prøve det i morgen. Satser på det løser problemet.. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på Clas Ohlson i dag og kjøpte en skøteledning hvor jeg skrudde på hun-enden uten jording. Etter det funka det helt fint!

Takker for hjelpa!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0