Feil med Rotel RB-1070 (For andre gang!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feil med Rotel RB-1070 (For andre gang!)

Koblet ut høyttalerkablene fra høyttaleren, og slapp dem i gulvet (ktsst sa det, og laget en fin gnist-effekt) .. dette har jeg klart å gjort to ganger, og forsterkeren har fått akkurat samme feil. den kan slåes på, den står ikke i protect, men ingen lyd kommer. første gang fikk jeg ikke lyd i noen av utgangene. men denne gangen fungerer kun den som tidligere har blitt reparert (eller hva det nå var som ble reparert)..

det er jo en kortslutning, og tilsynelatende min feil siden jeg kortsluttet den .... men er ikke dette ekstremt oldschool? en forsterker som blir kverka av at to bananplugger kommer borti hverandre ?
    Den bør jo ha (og den har) en automat sikring. men det virker ikke slik.

må nå sende den inn for andre gang, og rotel reperatøren har hatt ferie i 3 uker, og kommer ikke på jobb igjen før til neste uke - og han har mye, mye å ta opp igjen for å komme seg på bane igjen. det kommer til å ta lang tid! :cry:

hvor normalt er dette egentlig? dette er noe jeg svært skjelden bryr meg om, da alt av annet forsterkere jeg har hatt ikke har noe "bivirkninger" av å knæsje litt borti pluss og minus på høyttalerkablene, annet enn hvis volumet er høyt, at den da går i protect.

ble en litt lang tråd, som egentlig skulle forklares kort - men nå jeg er sint :twisted:

noen andre som har opplevd dette ?

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommelfinger regel:
    Koble til høyttaler - alltid koble til ledningen i forsterkeren sist.
    Koble fra høyttaler - alltid koble fra forsterkeren sist.

Enkelte forsterkere har innebygget releè som slår seg ut når kontaktene kortsluttes. Om dette er tilfellet for Rotel vet jeg ikke, men dette er ikke noe du bør fokusere på. Levetiden er lengre når apparatet behandles korrekt.

Håper du får orden på dette snarest!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Tommelfinger regel:
    Koble til høyttaler - alltid koble til ledningen i forsterkeren sist.
    Koble fra høyttaler - alltid koble fra forsterkeren sist.

Enkelte forsterkere har innebygget releè som slår seg ut når kontaktene kortsluttes. Om dette er tilfellet for Rotel vet jeg ikke, men dette er ikke noe du bør fokusere på. Levetiden er lengre når apparatet behandles korrekt.

Håper du får orden på dette snarest!
    Regner med at du mener "koble fra forsterker FØRST".

Ellers så er det vel en tommelfinger-regel at man skal koble fra strømmen før man kobler til og fra andre ting.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Regner med at du mener "koble fra forsterker FØRST".

Ellers så er det vel en tommelfinger-regel at man skal koble fra strømmen før man kobler til og fra andre ting.
    Det er regel nr. 1

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    greit, greit, greit. jeg vet det der. men ærlig talt, samtlige merker med respekt for seg selv har en fungerende protectmode, når folk gjør dumme ting som det jeg gjorde.
    ikke at jeg anbefaler dere å gjøre det, men jeg er bra sikker på at deres forsterkere vil ha 0 problem med å "kortslutte" disse høyttalerkablene. i værste fall protectmode..
    jeg sier ikke at det skulle vært et krav til forsterkere at man skal kunne sitte å tukle slik med kablene. men jeg stiller absolutt krav om at om slike ting skulle uheldigvis skje, så skal ikke hele greia være nødvendig å sende på reperasjon. ihvertfal ikke når det ikke er volum engang. En restart bør være nok. det er ihvertfal nok på min soveroms-receiver fra 1996.. prikkprikkprikk :P

Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Rotel RMB1075 tåler en kortslutting i ny og ne. Bare og starte den på nytt så er den 100% igjen....... Har gjort samme feilen som deg 2 ganger, ingen skade skjedd her iallefall.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo si at jeg ser poenget til trådstarter selv om en skal ta forhåndsregler. En beskyttelseskrets koster sikkert ikke all verden og burde være standard for å idiotsikre utstyret. Må innrømme at jeg ikke er veldig flink til å dra ut strømmen før jeg kobler selv og har kortsluttet en NAD 218THX noen ganger. Den tålte det heldigvis.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo si at jeg ser poenget til trådstarter selv om en skal ta forhåndsregler. En beskyttelseskrets koster sikkert ikke all verden og burde være standard for å idiotsikre utstyret. Må innrømme at jeg ikke er veldig flink til å dra ut strømmen før jeg kobler selv og har kortsluttet en NAD 218THX noen ganger. Den tålte det heldigvis.
    Enig der og ivertfall når produktene har denne sikringen og når den ikke slår inn så mener jeg det er produksjonsfeil.. Eller hva?

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke en sikring under panseret da?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Enig der og ivertfall når produktene har denne sikringen og når den ikke slår inn så mener jeg det er produksjonsfeil.. Eller hva?
    Hvis resultatet er at produktet blir ødelagt pga ikke-fungerende sikring så må det være reklamasjonsgrunnlagt. Mener jeg ihvertfall.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekke en spøk.... Det er vel idiot-sikring hehe

Men det er val bare sikringen som skal ryke når men gjør det.

Tok en sikring på en gammel harman/kardon forsterker når jeg var i forsen.
    Brukte noen alt for tykke kabler så + og - kom bort i hverandre. Det sa poff, ble et blått lysglimt, litt røyk og luktet brent.

Trengte bare bytte en sikring til noen kr.

Kan det være at det er mere spenning i en effektforsterker som gjør at mere går galt med samme feilen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i alt dere sier, karar..
    men, det som er saken er jo at om det BARE hadde vært en manuell sikring som hadde blitt sprengt, så ville den rotelkassa vært åpna med en gang. men, det er dypere enn som så. (ganske sikker, siden samme symptomene var sist gang også)
    hva som ble reparert står på kviteringen som jeg fikk når den kom i retur. skal grave den frem og fortelle dere hva det var.
    Noe med strømmen? strømfordeling? strømmottaker? .... bare gjetter. jeg ble sjokkert husker jeg ihvertfal, og var overbevist om at det var en sikring :P

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ledningen går vel inn på et printkort det blandt annet sitter likeretter og trafo og greier. Det er sikkert her et sted det går til ******* når det ikke er sikring.

EDIT: Digger autosensur. Vi blir mer og mer amerikanisert. Hehehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten. nå virker jeg vel totalt idiot, haha. men hvor kan jeg få kjøpt dynavoice elementer? det ene basselementet gikk opp i limingen 5 minutter før rotelen gikk til *AMERIKANSKSENSUR*..
    sikkert garantifeil, men ikke *AMERIKANSKSENSUR* at jeg sender både effekt og høyttaler ifra meg!

edit: til dere som snakker om reklamasjonsgrunnlag, så er det det. sånn sett så er ikke dette min feil, men feil i forsterkeren. forsterkeren skulle gått i protectmode, og en restart ville vært nok - om alt var slik som det skulle vært.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-lec
    Forresten. nå virker jeg vel totalt idiot, haha. men hvor kan jeg få kjøpt dynavoice elementer? det ene basselementet gikk opp i limingen 5 minutter før rotelen gikk til *AMERIKANSKSENSUR*..
    sikkert garantifeil, men ikke *AMERIKANSKSENSUR* at jeg sender både effekt og høyttaler ifra meg!

edit: til dere som snakker om reklamasjonsgrunnlag, så er det det. sånn sett så er ikke dette min feil, men feil i forsterkeren. forsterkeren skulle gått i protectmode, og en restart ville vært nok - om alt var slik som det skulle vært.
    Hvis forsterkeren har slik sikring...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken effektforsterkere er det som har blitt bygd etter 2000, uten beskyttelse for sånt?
    Den har protectmode btw. det er det den skal slå seg inn i når kortslutninger, overbelastning, o.l skjer..

edit: sorry, ser litt frekt ut skrevet mot deg, men er ikke ment som det

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-lec
    Hvilken effektforsterkere er det som har blitt bygd etter 2000, uten beskyttelse for sånt?
    Den har protectmode btw. det er det den skal slå seg inn i når kortslutninger, overbelastning, o.l skjer..

edit: sorry, ser litt frekt ut skrevet mot deg, men er ikke ment som det
    Det skal du ikke tenke på for det gjorde ikke jeg.

Leste litt i manualen til RB-1070 og det står at den har beskyttelsesmodus for bl.a. overoppheting og kortslutning av høyttalerkabel ja. Den har dessuten sikring som kan byttes. Du kan jo kontakte Rotel og forklare situasjonen. De pleier å svare rimelig kjapt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal du ikke tenke på for det gjorde ikke jeg.

Leste litt i manualen til RB-1070 og det står at den har beskyttelsesmodus for bl.a. overoppheting og kortslutning av høyttalerkabel ja. Den har dessuten sikring som kan byttes. Du kan jo kontakte Rotel og forklare situasjonen. De pleier å svare rimelig kjapt.
    Will do, takk for at du RTFM'et for meg :-D
    men dette virker som akkurat den samme feilen som har vært tidligere på den, når den var på reperasjon sist. fordi bananpluggene kom borti hverandre. :evil:

da var det ikke bare en sikring. husker jeg angret meg akkurat når jeg sendte inn forsterkeren, tenkte "D'ohh.. jeg kan jo fikse dette selv. *******s garanti", men så fikk jeg den tilbake - og fikk et lite sjokk når jeg så at det var mye mer enn bare den sikringa :P

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke rette tråden, men Rotel-tråden er borte. Jeg finner den ihvertfall ikke. Og siden det gjelder 1070 så tar jeg sjansen.

Jeg skulle hatt en forsterker til senterkanalen. Frontene skal drives av Rotel RB-1572 og da frykter jeg at Yamaha 663'en får problemer med å henge med. Vurderer en 1070 siden den kan brokobles, men har lest at den, og de andre brokoblingsbare 10xx'ene, sliter litt på høyt volum ved brokobling. Senteren er nokså liten med bare 2x5,25" + 1" diskant, 8ohm og 87dB, ikke bi-ampbar. Noen som kan si noe fornuftig om dette? Jeg burde sikkert hatt en 1080 og brukt bare ene kanalen, men jeg er på et nokså stramt budsjett.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal gå rimelig greit så lenge senteren din er 8ohm, og ikke har noen vanskelig impedanskurve.
    Får du tak i en 981 så gjør den samme jobben for en litt billigere penge, selv om du kanskej ikke synes designet på den er like bra.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •