Reklamasjonstid på forsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reklamasjonstid på forsterkere

For 4 år siden kjøpte jeg en Harman Kardon AVR630 og var stort sett fornøyd inntil forrige uke, når den slo seg av med en gang jeg slo den på. Den var på 1 sekund før den slo seg av igjen. Et annet problem den har hatt ganske lenge var at det var umulig å skru lyden NED med volumknappen. Samme hvilken vei man vred, så gikk volumet opp.

Vel, jeg leverte den på Soundgarden i Drammen og han sa at det var kun 2 års garanti, så dette ville koste meg. Jeg prøvde meg med at det er 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å vare lenger, men det var han uenig i. De opererte kun med 2 år eller betalbar. Han tok i mot saken min og skulle gi meg beskjed om hvor mye det ville koste.

I dag, 1 uke senere, ringte han og sa det ville koste 1225,- for å justere volum encoderen (som jeg fortalte han var feil) og justere bias*mumle* (jeg oppfattet ikke hva han sa). Det var intet håp for reklamasjon så her måtte jeg betale og det ville ta 1-2 uker å få dette reparert.

Jeg hadde intet valg enn å godta, men siden jeg driver og reparerer mobiltelefoner selv så er jeg borti en del prisoverslag selv. Vi sender ikke prisoverslag hvis det dekkes av garanti eller reklamasjon, men kun hvis kunden har gjort et eller annet for at den ikke virker. Er det MIN skyld hvis volum encoderen må renses eller bias*?* må justeres?

Dessuten; når vi har sendt et prisoverslag så reparerer vi med en gang, ikke 1-2 uker senere. Og vi må være nøye med å si at det er med eller uten mva på prisoverslaget. Hvis vi ikke skriver UTEN mva, så må kunden pent få det til den prisen vi har sagt.

Noen som har noen råd her?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk her:
    Garantier og reklamasjonsrett - dine rettigheter -

"Reklamasjonsretten etter disse lovene er en rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat og komfyrer, er fristen fem år i forbrukerkjøp."

En garanti er bare gyldig hvis den gir deg rettigheter i tillegg til det som følger av loven. Det er viktig å vite at selgeren aldri kan begrense dine lovmessige rettigheter. Selv om garantitiden er ute, vil du kunne klage innenfor forbrukerkjøpslovens frister.

Både blant selgere og kjøpere har det ofte vært forvirring omkring og sammenblanding av begrepene reklamasjon og garanti. Hensikten med denne faktainformasjonen er å gi deg en oversikt over hvilke regler og rettigheter som gjelder når du skal klage på feil ved en vare.

Denne faktainformasjonen gjelder kjøp etter 1. juli 2002.

---------
    Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig i Trondsa her. Du har 5 års reklamasjonsrett på slikt utstyr.

MEN, hvis det er snakk om rens så dekkes nok ikke det av reklamasjonsretten da dette ikke er en feil. Den justeringen er vanskelig å si noe om, men du får be om spesifisert faktura så du vet hva som er gjort.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få alt på pappir !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte også det samme til Harman og etter en snau time så ringte de opp igjen fra Soundgarden gitt. Da ville verkstedet allikevel ta det på garanti.

Takker for innspillene jeg fikk her også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brutusmcgregor
    Jeg sendte også det samme til Harman og etter en snau time så ringte de opp igjen fra Soundgarden gitt. Da ville verkstedet allikevel ta det på garanti.

Takker for innspillene jeg fikk her også.
    Så bra! Fint å se at det nytter å stå på kravene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med h/k er at det er en litt for høy feilmargin på forsterkere og dvd spillere.

Merket tidligere i kveld at jeg har dette problemet på min yamaha, nesten ingen reakson når en vrir på volumhjulet manuelt så må kansje melde fra om det.

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra!
    Dette var en helt klar reklamasjonssak. Det er helt utrolig hvor uvitende (med vilje?) mange bransjemennesker er på dette punktet. Garanti og reklamasjon er IKKE samme sak, jfr. innlegget til Trondsa.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det ikke skal være dekket av reklamasjonen, må verkstedet konkludere med at skaden er skyldt deg selv. Normal mengde støv kan du ikke klandres for selv, og jeg synes det er sprøtt at den ansatte hevder at det kun er "2 års garanti". Hva er det for noe tull? Enten var han sjokkerende uvitende, eller så prøvde han å snike seg unna ansvaret. Ikke bra.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig rart at ikke selger vet at det meste (om ikke alt) som Soundgarden selger har 5 års reklamasjon?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt ett lignende problem med min Cambridge Audio 540R receiver. Opplever ofte at jeg ikke kan justere opp volumet, men kun dempe. Stiller jeg på bass eller diskant så kan jeg justere volumet begge veier. Ett enda større problem er at lyden blir sinnsykt høy i blant! Feks når jeg skrur på forsterkeren starter den på -50dB, men skulle tro den sto på full guffe og jeg skvetter for lyden er høy. Jeg bruker bare optiske innganger, så usikker på hvordan det er med analoge, men i forhold til det med å justere bass eller diskant så skulle jeg tro det var noe galt med dekoderen eller dac'en?

Jeg kjøpte denne på hi-fi klubben for 3 år siden, så dette skulle vel dekkes av reklamasjon? Føler meg litt gnien av å klage, men litt surt å måtte kjøpe ny receiver når jeg egentlig har vært fornøyd med denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 års garanti og 5 års reklamasjon såsant produktet er kjøpt i butikk i Norge.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer. Garanti er egentlig et unødvendig begrep i Norge, der forbrukerrettighetene er såpass gode. Men garantien forsikrer at det blir litt lettere da.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alt elektronikk er det 5 årsgaranti på... det er ikke mange selgere som faktisk hvet dette, men hvis du har med deg kvitering så tror jeg det er sånn at du kan få fiksa det

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cvmagnus215
    alt elektronikk er det 5 årsgaranti på... det er ikke mange selgere som faktisk hvet dette, men hvis du har med deg kvitering så tror jeg det er sånn at du kan få fiksa det
    Nei, som sagt tidligere i tråden, garanti og reklamasjonsrett er ikke det samme. Det er 5 års reklamasjonsrett på alle varer som er ment å vare lengre enn 2 år. Garanti er noe selger kan gi og er ment å dekke ting utover det reklamasjonsretten gjør, f.eks selvforskyldt skade.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cvmagnus215
    ..de vet det nok men så lenge Soundgarden er importør på en del produkter må de ta regningen her ved reklamasjon ut over den garantien som produsenten gir. Dermed tror jeg de prøver seg og later som de ikke vet...forøvrig ikke de eneste.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet dette er en gammel tråd, men har en nogenlunde lik problemstilling og lurer på om jeg har reklamasjonsrett når jeg ikke har kvittering eller vet hvor min forsterker ble kjøpt?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av APE
    Jeg vet dette er en gammel tråd, men har en nogenlunde lik problemstilling og lurer på om jeg har reklamasjonsrett når jeg ikke har kvittering eller vet hvor min forsterker ble kjøpt?
    Du må i tilfelle ta kontakt med importør/produsent, for å sjekke om de kan verifisere serienr ol. for å kunne bevise at produkter er kjøpt i norge og er under 5 år.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av APE
    Når du ikke hverken har kvittering eller vet hvor forsterkeren har kjøpt, hvordan kan du da vite at den ikke er over fem år? For det andre blir det umulig for deg å bevise at du ikke har kjøpt den i utlandet.

Så det korte svaret er at nei, hvis du ikke kan dokumentere at produktet er kjøpt hos norsk forhandler for under fem år siden, har du ingen reklamasjonsrett.
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •