Offisiell tråd Denons XX10 receivere (Bl.a. AVR-2310, AVR-3310, AVR-4310, AVR-4810) - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 32 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 635
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan en feilkobling / defekte kabler føre til slike feil? Lavnivå evt. høynivå?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Hvordan forklarer du da at arek får en helt annen lyd med 4810? Hvis romkorreksjonen på de to forsterkerene er identisk, som jeg får inntrykket av at dere mener, så er vel eneste løsningen at det var noe galt med den 4310 som arek hadde hjemme siden resultatet ble så mye dårligere med den.
    Ja, det er jo selvfølgelig nok en mulig forklaring?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan forklarer du da at arek får en helt annen lyd med 4810? Hvis romkorreksjonen på de to forsterkerene er identisk, som jeg får inntrykket av at dere mener, så er vel eneste løsningen at det var noe galt med den 4310 som arek hadde hjemme siden resultatet ble så mye dårligere med den.
    Jeg tror Flagerborg og flere mente at det finnes mange andre årsaker (som først må utelukkes) til at det kan være forskjell i lyden, som ikke nødvendigvis skyldes romkorrigeringsfunksjonene. F.eks. låt receiverene helt likt med all lyd-prossessering avslått? Kan det være kraftigere forsterkere som gjør det? Det er utrolig vanskelig å påpeke andre årsaker, eller feil i resonnementet når det fremkommer så liten informasjon om hva som er gjort/ikke gjort og hvordan. F.eks. er mikrofonene plassert nøyaktig samme sted? Er alle innstillingene prikk like? Dette er bare noen av mange usikkerhetsmomenter som gjør at påstanden om forskjell på de to receiverene kan være feilaktig..

(Forøvrig er jeg er fullstendig enig i at Flagerborg sitt utsagn var krasst (spesiellt til han å være), spesielt når det blir kastet ut uten begrunnelse, det er lite konstruktivt. Det samme gjelder innlegget med punktene som blir ramset opp, uten konstruktive kommentarer.. Jeg tror jeg forstår hva han mente/intensjonen, men det er ikke sikkert alle gjør det.)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Folkens, la oss prøve å forholde en hyggelig tone her inne... Flageborg var nok litt "skarp" i kantene i sitt tilsvar, men ettersom han har bred erfaring med de to receiverne er nok det noe av bakgrunnen for nettopp det, ikke et bevisst forsøk på å provosere...

Jeg synes for øvrig personlig også det høres veldig rart ut at du opplever så store forskjeller fra disse to receiverne, som på mange måter bygger på samme plattform... Kanskje du hadde feil av noe slag på førstemann?

For øvrig vil jeg ønske deg hjertelig velkommen til AVforum, arek, og håper ikke denne litt brå "inngangen" skremmer deg eller andre fra å hoppe i det! - ALLE er jo velkommen til å legge ut og dele av sine erfaringer her på AVforum!
    Hårsår jeg... Neida...

"Bred erfaring" med de to receiverne er det vel ingen som har, siden de kom for kun kort tid siden, jeg fikk vel en av de første 4810 som kom til Norge...

Jeg har tenkt endel på hvorfor jeg har opplevd såpass stor forskjell, og har kommet frem til følgende muligheter;

-Feil på målemikrofon, definitivt en mulighet.
    -Feil i software.
    Audyssey er jo en software og software har jo som kjent ofte bugs. Det kan derfor være forskjeller i mellom to releaser av MultiEQ XT på to forskjellige receviere, det kan være bugfixer, eller nye releaser! Så her mener jeg at de to receiverene kan gjøre jobben med korrigeringen forskjellig, bør ikke gjøre det, men det er fullt mulig, og kan definitivt ikke utelukkes her...!
    4310 receiveren oppdaterte jeg når jeg fikk den, så den hadde nyeste release, gjorde ikke oppdateringer siden.
    Jeg mener også at Flagerborg m.fl. tar feil, når han påstår at det ikke kan være forskjeller mellom disse to receiverene. På 4810 må jo Audyssey ta hensyn til at man kan kjøre surround back samtidig med height/width , det kan man ikke på 4310...
    -På 4310 opplevde jeg både at det var minde diskant med Audyssey enn uten, mye og boomete bass, og litt ullen lyd, i forhold til å kjøre uten Audyssey. Det er jo enkelt å skifte i mellom de to modusene, så jeg tror ikke ørene mine tear feil...
    -En av forskjellene når jeg gikk over til 4810 var at jeg måtte dempe volumet på SUBen med ca 10-15% for å treffe 75db. Siden jeg ikke gjorde noen endringer mellom skiftene av receiver skulle det tilsi at Ausyssey eller målemikrofon oppfattet lyden i rommet anderledes.
    -Dette kan forklare at bassen endret karakter, men burde ikke påvirke diskanten.

Testet mye med Shakira's BD konsert med PCM 5.1 lyd. Testing ble gjort i 5.1 modus, uten width og height (Multichannel PCM) på begge forsterkerene.

Vi får håpe at det var min målemikrofon som var dårlig, for forskjellen var tydelig. Hadde vært morsomt å testet de to opp mot hverandre med samme BD og samme målinger, for å se forskjellen også oppstår da...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arek
    Hadde vært morsomt å testet de to opp mot hverandre med samme BD og samme målinger, for å se forskjellen også oppstår da...
    Helt klart.
    Hvilken butikk har din "defekte" 4310?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utskiftet

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Helt klart.
    Hvilken butikk har din "defekte" 4310?
    4310en står i grensen hvis den ikke er solgt...

Siden jeg var misfornøyd med lyden var jeg påpasselig med å replikere oppsettet med den nye receiveren. DVS. kabel ut - kabel inn. Ingen flytting av høyttalere, eller annet. Mic på tripod, tre målinger, samme posisjoner for tripod. Eneste forskjell jeg vet om i oppsettet var at på 4810 så kunne jeg skru av forsterkerne for frontene, (som jeg ikke har i bruk uansett), så det ble gjort når jeg satte den opp.

Lyden av receiveren uten Audyssey er nok relativt lik, vanskelig å si uten å ha de ved siden av hverandre. Greia for meg var at lyden på 4310 med Audyssey var så skuffende at jeg reagerte, og ikke brukte den. Og sammenligning a/b med og uten ga store endringer... På 4810 så er jeg veldig fornøyd med lyden med, og har nesten ikke kjørt uten. Her er heller ikke A/B testing (med/uten) så forskjellig. Spesielt ikke når man kjører uten dyn eq og vol.
    På 4310 ga dyn eq unaturlig mye bass, spesielt på konsert videoer, og forsterket nok noe som allerede var feil...

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en 4810 og opplever ingen av disse problemene.
    Audyssey i 4310 og 4810 er vel lik om jeg ikke tar feil.
    Men du bør ta 8 målinger og ikke 3.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Har selv en 4810 og opplever ingen av disse problemene.
    Audyssey i 4310 og 4810 er vel lik om jeg ikke tar feil.
    Men du bør ta 8 målinger og ikke 3.
    Hvis man kjører f.eks en 3 seter som sweetspot, bør man kjøre 8 målinger uansett? Da blir det ikke mange cm mellom hver plass man måler? Bare spør jeg altså
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel det poenget godeste Flageborg har messet om i flere år nå, og det står vel også i bruksanvisningen om jeg ikke tar feil. Så svaret på det er "ja"... :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man kjører f.eks en 3 seter som sweetspot, bør man kjøre 8 målinger uansett? Da blir det ikke mange cm mellom hver plass man måler? Bare spør jeg altså
    Desto flere målepunkter jo mer nøyaktig resultat. Har selv en 3 seter men tar 8 målinger.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det er vel det poenget godeste Flageborg har messet om i flere år nå, og det står vel også i bruksanvisningen om jeg ikke tar feil. Så svaret på det er "ja"... :-)
    Okay, aldri tenkt over faktisk. Kjører alle målepunktene selv, men de er ikke så tett at alle er i en 3 seter
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målepunkter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desto flere målepunkter jo mer nøyaktig resultat. Har selv en 3 seter men tar 8 målinger.
    Sånn er det bare :!:

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målepunkter.
    Jeg kjører noe liknende den Daniel skisserer, men har bare to i fremkant og det siste kjører jeg på samme sted som første målingen (som er helt i senter der jeg sitter) bare litt høyere opp. Hos meg fungerer det bra med Audessy (i Onkyo 875, men det er jo omtrent det samme som i de foregående modellene av Denon med 8 punkter). Har aldri forsøkt å kjøre med mindre antall målepunkter og kommer aldri til å gjøre det

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er hva Audyessey skriver på sine egne sider om mikrofon plassering.
    Får ikke dette til å stemme med bildet til Flageborg, men det betyr ikke at han har feil....

Sitat Opprinnelig postet av Audyssey
    What are the recommended measurement positions?
    The first microphone position must always be in the center of the listening area. Then we recommend moving the mic about two feet to the left of that first position for measurement two and two to the right of the original spot for measurement three.

If you are running MultEQ or MultEQ XT you should use all six or eight measurements available. The next three should be taken about two feet in front of the first three. The final two measurements (if available) should be about one foot to the left and right of the first central measurement and about one foot forward to form a triangle.

You should avoid taking measurements that are too far off to the side and outside the front Left and Right loudspeakers even if there are seats there. These measurements will suffer from a drop in high frequencies and can cause the room correction filters to compensate for that unnecessarily.

Also avoid taking measurements too close to the back wall even if the only listening seats are up against the wall. Move the mic at least one foot from the back wall to avoid the bass build-up that happens there.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at dere kjenner til "Official" Audyssey thread" på AVSforum og spesielt Audyssey Setup Guide

Deck

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppsett av høydekanaler, noen spørsmål og en bug.

Har sittet og kost meg og testet "høyde" i ettermiddag.
    Noen tips, tok med litt tid å finne ut dette i manualen...

Kjører med høyde og surround back i tillegg til vanlig 5.1.

Testet med en PCM 5.1 film (Shakira), blir nogenlunde likt for andre formater.

På fjernkontrollen:
    Speaker - Skrur DSX av og på (Med unntak av hvis PL IIz er valgt)
    STD - Toggler mellom modes (f.eks):
    Multich (uten bakkanal)
    Multich + Dolby EX
    Multich + PLIIx Music
    Multich + PLIIz (Her styrer Dolby høydekanalene, istedenfor Ausysseys DSX)

Jeg ender som regel opp med IIz for høydekanalene, ikke DSX, men det er min smak, synes lydbildet er litt tynnere med EX og IIX. Ren multich med DSX lyder også bra, men da mister jeg surround back.
    Det skulle også vært en PL IIx Cinema, men den kommer ikke frem på lista.

Kjører man med DSX kan man bestemme høyden fra 0 til "-10", er det noen som kan fortelle meg hva instillingen gjør. Synes at lydbildet senker seg noe når jeg endrer denne fra 0 og nedover mot -10, men manualen sier ingenting om hva skalaen indikerer. Flyttes lydbildet oppover eller nedover, nedover er jo mest logisk men...?

Har også funnet en "bug" som kan forklare noen av opplevelsene med 4310 (kanskje...). Hvis man velger pure direct/direct, så skifter input signalet til to kanaler, istedenfor 5.1. Dette vises også i displayet, men BD spilleren sender ut samme PCM 5.1 signalet som før. Eneste måten å få tilbake 5.1 signalet inn, er å skifte audio sporet på BD spilleren til noe annet og så velge 5.1 PCM igjen.
    Kjører uten CEC, bitstream over HDMI fra BD spiller mot inngangen merket "DVD" (HDMI1).
    Det samme skjer hvis jeg trykker på source knappen (og velger DVD) eller v.sel knappen og velger "Source" eller "DVD" med fjernkontrollen.

Det virker som om det er HD signalet som slipper igjennom kun til frontene, og at det så blir generert et Dolby Prologic signal av dette, som så leveres ut til mitt 9.1 oppsett. Låter helt merkelig. Det er kun kodekene som genererer 5.1/7.1 signal fra to kanaler som kan velges (DTS neo og Dolby Prologic) med STD kanppen.

Lyden som nå kommer ut, ligner litt på det jeg opplevde med 4310 bare i ekstremversjon, boksaktig stemme i center, veldig merkelig lydbilde, alt generert fra den lyden som kommer ut i frontene i et 5.1 signal, (uten center)...

Er sikker på at det var 5.1 PCM inn når jeg testet 4310, der så alt riktig ut på displayet, det gjør det ikke nå... Men jeg kan jo ha trykket på noe underveis, og aktivert en bug da og! Det er vel mulig at et så komplekst produkt har noen bugs...
    Har hørt på Shakira med bug oppsettet en stund nå og har en følelse av at noe lignende må ha skjedd på 4310en, veldig mye av samme opplevelsen, tror audyssey må ha generert for mye av signalet fra frontene og for lite fra center.

Det var også en ting jeg ikke ikke listet opp som mulig årsak i tidligere post - Brukerfeil, har hørt at det forekommer...

Har ikke kjørt firmware oppgradering på 4810en enda.

Er det noen som kunne tenke seg å teste om de opplever det samme? Det skjer ikke med DTS-HD Master, Dolby Digital eller Dolby True HD, men med PCM 5.1 (Shakira Oral Fixation Tour). Har ikke flere BDs med PCM 5.1 så jeg vet ikke om det er kun denne.
    Skal også ta med meg BDen til HiFi klubben og teste der...

Mye av testingen jeg gjorde på 4310 var med Shakira BDen, siden den har god PCM 5.1 lyd, og noe fint å se på mens man lytter. Nå lurer jeg på om det kan være komboen av denne BDen og Denon 4310/Audyssey som er problemet. Den låter jo helt fint på 4810 til vanlig, uten bugen aktivert...

Det hadde jo vært ironisk hvis all denne støyen kommer av en bug eller feil avkoding av en BD.

Har en Samsung BD-P1400 som kilde, mens jeg venter på neste generasjon BD spillere...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppsett av høydehøyttalere, noen spørsmål og en diger bug...

Fikk en feil under posting, kom inn dobbelt, sorry...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK!

Jeg har absolutt alt av det du ramser opp at du har benyttet, så dette skal vi vel kunne gjenskape.

Min første BD-spiller var nettopp Samsung BD-P1400, og den står godt på "tørkeloftet".. ;-)

Shakira-BD-en har jeg også.

OG, som nevnt, har jeg både 4310 og 4810 stående hjemme.

Da var det bare NOK TID som står igjen å skaffe seg...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arek
    4310en står i grensen hvis den ikke er solgt...
    Den var heldigvis ikke solgt, så nå har jeg lånt den til test.

Side 13 av 32 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •