Bruker dere Pure Direct?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 105
    Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruker dere Pure Direct?

Sitter akkurat nå å tester ut Pure Direct funksjonen på min Yamaha rx-v 657.
    Har egentlig ikke prøvd ut PD før, er vel lat

Kilde er PC og Spotify.

På Eric Johnson's Cliffs of Dover merker jeg at det betydlig "lettere" å høre på med Pure Dirct funksjonen på.
    Mellomtonen blir mykere, men lydbildet faller noe.
    Må teste mer

Noen andre som har erfaringer med Pure Direct?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ofte Pure Direct på min 663 når jeg spiller musikk der jeg ikke føler behov for sub'en. Lydbildet endrer seg kreftig, men akkurat nå kan jeg ikke si noe seriøst om det siden jeg har nettopp har kommet hjem fra pub.

Newcomer Latsch sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv utelukkende Pure Audio (Onkyos svar på Pure Direct) til alt fra musikk til film. Ser ingen vits i å bruke tukle med det orginale signalet. Kunne sikkert klart meg fint uten de 101 andre "Listening Modes"

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ha pure direct på musikk ja. Straight, som også disabler alle DSP-modi, men beholder delefiltrering, korreksjon og bildekretsene låter matt og helt uten klangfarger i forhold. Stereo-modusen låter enda verre.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Må ha pure direct på musikk ja. Straight, som også disabler alle DSP-modi, men beholder delefiltrering, korreksjon og bildekretsene låter matt og helt uten klangfarger i forhold. Stereo-modusen låter enda verre.
    Dette gjelder såvidt jeg husker Yamaha RXV-1800 i ditt oppsett, og ikke nødvendigvis generelt?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Dette gjelder såvidt jeg husker Yamaha RXV-1800 i ditt oppsett, og ikke nødvendigvis generelt?
    Ja. Fint at du påpeker dette. Mine uttalelser er kun erfart med RX-V1800!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Pure Direct i 90% på musikk. Ellers i vanlig stereo på musikk med lite bass.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes subbene mine tilfører det lille ekstra i de dypeste oktavene, så derfor bruker jeg pure direkt ytterst skjeldent.
    Klassisk musikk uten de dypeste tonene og en del jazz funker fint, men eller liker jeg når bassen har tyngde helt ned i de dypeste oktavene.
    Har forhåndslagret en egen "spille musikk" profil i receiveren.
    Der er alt som audyssey klusser til satt tilbake til 0 slik at det omtrent blir som i pure direct bare med subbene.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser på tv el spiller musikk fra min dreambox så bruker jeg ikke pure direkt - det er litt dårlig lyd ut fra dreambox,så jeg syns det blir for tamt med pure direkt med den som kilde! Men når jeg hører på cd el spiller av fra min Syvio mediastreamer,så spiller jeg i pure direkt! Spesielt hvis jeg skal spille litt høyt! Ved lavt volum syns jeg det kan vere ok m litt "loudness-faktor"
    Dette avhenger også på kvaliteten på innspillingene!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ytterst sjeldent jeg bruker "PD". F6-ene trenger den hjelpen de får fra subwooferen. Dermed går det mest i "Straight" (eller "Straight enhancer" hvis lydfilen er veldig dårlig, men jeg vil høre den).

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller jeg basstung "demomusikk" hender det at jeg kobler inn alt, ellers går det nesten utelukkende i Pure Direct når jeg nyter musikk. Synes XTZene leverer nok bass til vanlig musikk.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg brukte RX-V3900 som forforsterker til musikk brukte jeg Pure Direct 99% av tiden. Med enda vanskeligere akustiske forhold ville jeg sikkert kunne ha levd med å høre på Straight og benyttet aktiv romkorreksjon. I så fall ville jeg ha brukt et minneoppsett med fronter som Large til stereoavspilling. Vet ikke om RX-V657 har disse mulighetene riktignok...

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydbildet blir mer tilbaketrukket på pure direct-modus, ja. Er bassavhengig og må ha sub`en med i lydbildet, derfor stereo på min Denon AVR-2807 ved avspilling av musikk.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker som regel Pure Direct. Men hvis innspillingen er god, og fri for Loudness-funksjonen så hender det jeg setter på Dolby Pro Logic II Music. Det funker også meget bra. Men da MÅ innspillingen være god.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pure Direct.
    "Det eneste reneste". 8)
    I den modusen går jo kildesignalet "tvers igjennom" uten påvirkning fra receiverens EQ. For min del bruker jeg alltid PD, når jeg lytter til musikk.

Kjører man "stereo", så er jo risken ganske stor for at signalet påvirkes, gjerne i negativ retning.
    Mange vil allikevel oppleve det motsatte, ved at man kan påvirke frekvensområdene som man av og til ønsker, og da gjerne bassområdet.

Ser at enkelte savner bruk av sub ved PD-modus.
    Strengt tatt er jo ikke dette noe problem, ved at man "låner" signalet fra høyttalerutgangene på receiveren, eller fra fronthøyttalerne. Dermed får man også med de dypeste frekvensene i musikken også!

At det funker, kan jeg garantere. Det gjelder bare å ballansere inn-signalet til sub(ene) riktig, så er man i mål! ;-)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker utelukkende "Direct" på min Pioneer 1015 koblet til pcen, men der mister jeg ikke subben, så alt er vel... Lite vits i å kjøre noe annet all den tid det kun er et 2.1-oppsett.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører alltid pure direct på musikk (har riktignok Arcam, ikke Yamaha). Var fristet til å guffe på med subb for å få litt mer tyngde i bunn, men det suget forsvant etter innkjøp av kraftig nok effektforsterker.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

Bruker Pure Direct når jeg hører på musikk der det ikke skal være særlig m bass, å når jeg vill ha fremm litt mere mellomtone og diskant
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig så er det vel rart at man kun ønsker å bruke Pure Direct på musikk, mens man som regel vil bruke romkorreksjon ved film. Slik at rommet osv ikke innvirker for mye.

Det burte vel også være en del å hente ved romkorreksjon i stereo. Men man burte vel da ha en egen innstilling hvor man kjører romkorreksjonen kun for stereo.

Rommet burte vel innvirke minst like mye også i stereo, og man burte vel kanskje også rette dette opp hvis mulig. I mitt oppsett så er det mye mer demping rundt høyre front enn venstre, så det burte bli litt skjevt i pure direct ville jeg tro.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •