Bruker dere Pure Direct? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 105 av 105
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det er dette som er hele hensikten med PD. Mest mulig upåvirket lyd i stereo. Det at man har andre muligheter via konfigurasjon er mest for å tilfredsstille enkelte sjeler.
    Men det er vel ikke sikkert at mest mulig upåvirket lyd er det som låter best hos alle (enkelte sjeler)?
    Det er vel en grunn til at de aller fleste recivere/forsterkere har forskjellige innstillinger/muligheter RK osv.... - nettopp for at folk skal kunne justere lyden etter smak og behag,og ikke minst når det gjelder rommet anlegget står i..
    Det er ikke alle, heller de ferreste, som kan plassere høytalerne optimalt i rommet - og særlig i en stue som ofte skal brukes til litt annet enn å vere et lydstudio!

Men låter det best i PD,så bruker man selvsagt det,men hvis ikke,så er det da vel ikke akkurat noen "skam" å bruke andre "moduser",hvis det låter bedre!!

Det virker nesten som det er opplest og vedtatt at PD alltid er best,og ikke minst det "riktige"!
    Dette mener jeg er feil i mange situasjoner!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PD er for de tilfeller man ønsker upåvirket lyd. Ønsker man romkorreksjon er da ikke PD det rette valget. På min Yamaha mister man en del oppløsning når man ikke kjører PD. Denne oppløsningen er sannsynligvis for alltid tapt i en annen modus, men man kan selvfølgelig få langt større vinning en denne ørlille forskjellen ved å kunne bruke romkorreksjon og subdeling i veldig mange oppsett.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Men låter det best i PD,så bruker man selvsagt det,men hvis ikke,så er det da vel ikke akkurat noen "skam" å bruke andre "moduser",hvis det låter bedre!!

Det virker nesten som det er opplest og vedtatt at PD alltid er best,og ikke minst det "riktige"!
    Dette mener jeg er feil i mange situasjoner!
    Denne diskusjonen kunne vel nesten vært slått sammen med et par andre tråder om tilsvarende tema. Pussig at så mange skal henge seg opp i hva som er riktig eller ikke.

Fasiten er at det ikke finnes noen fasit. Det kommer an på flere faktorer. Bl.a. er forsterker og høyttaler gode nok til å avsløre forskjellene, hvordan er akustikken i rommet, hvilken type musikk hører man på? Og ikke minst hvordan hører man på musikk og hvor erfaren og "kresen" man er?

Hvis man stort sett spiller grisehøyt og headbanger så vil man antagelig ikke høre nøyansene, og da er det sikkert ikke så viktig om mikrodetaljene forsvinner, eller at perspektive og dybden i lydbildet endres negativt. Sitter man derimot ytterst på stolen og finlytter til paukene som er plassert helt bakerst i et 50-manns symfoniorkester blir saken litt annerledes.

Jeg bruker konsekvent PD på musikk fordi jeg opplever at lyden blir dårligere med romkorreksjon innkoblet, lydbildet blir flatt, komprimert og udynamisk, i PD åpnes det og lydbildet blir dypere, enkeltinstrumentene får et bedre definert rom og mer nøyaktig plassering og generelt mer dynamikk og punch.

Igjen, det kommer an på bruksmønsteret og hvordan hele anlegget er i stand til å avsløre små forskjeller.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg helt enig i,og det var vel det jeg ville fram til...
    Det finnes ingen fasit!!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig jeg også! Selv bryr jeg meg ikke om hva som menes som riktig eller galt bare jeg selv føler lyden er bra.

Eneste jeg synes er litt synd er at PD funker bra hos meg, men hvis jeg vil ha litt ekstra krutt(ved bruk av sub) så må jeg bytte modus.

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •