Bruker dere Pure Direct? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 105
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja. Man må veie tapet av oppløsning og tilførsel av ekstra grums mot den oppryddingen som romkorreksjonen gjør lydmessig.

Er rommet krise så vil det nok være naturlig å bruke korreksjon til enhver tid.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker som regel PD, Sjelden jeg føler jeg trenger subben til musikk så da er det ingen grunn til og tilføre grums fra recieveren.

Bruker stereo når jeg jobber med htpc'n seff

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis slipper jeg å tenke på Pure Direct på min prosessor, den låter alltid like flott uansett innstillinger. Men hører forskjell med Pure Direct AV/PÅ på min Yamaha RX-V663.

Dette med automatisk romkorreksjon på dagens receivere virker litt som enarmet banditt, om det fungerer eller ikke virker å være litt tilfeldig. Det finnes mer avanserte alternative løsninger som sies å være svært bra - også på stereo (dvs. med svært få kompromisser), men de er langt fra like brukervennlige.

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det burte vel også være en del å hente ved romkorreksjon i stereo. Men man burte vel da ha en egen innstilling hvor man kjører romkorreksjonen kun for stereo.
    Dette lar seg greit gjøre, i alle fall med Yamaha RX-V3900. Du laster bare et minneoppsett, går inn på menyen og fjerner alle høyttalere bortsett fra fronter som settes til Large. Så kjører man romkorreksjon hvor man først velger bort at disse parametrene skal endres på.

Har ikke testet det fordi jeg kjører musikk utenom receiveren, men det skulle greit la seg gjøre hvis jeg da ikke har oversett noe helt vesentlig :-?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker som regel Pure Direct. Men hvis innspillingen er god, og fri for Loudness-funksjonen så hender det jeg setter på Dolby Pro Logic II Music. Det funker også meget bra. Men da MÅ innspillingen være god.
    Samme her - er det en god inspilling kjører jeg gjerne Dolby Pro Logic IIx Music. Har nesten blitt litt avhengig av den modusen.

Spiller sjelden eller aldri Pure Direct
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig så er det vel rart at man kun ønsker å bruke Pure Direct på musikk, mens man som regel vil bruke romkorreksjon ved film. Slik at rommet osv ikke innvirker for mye.

Det burte vel også være en del å hente ved romkorreksjon i stereo. Men man burte vel da ha en egen innstilling hvor man kjører romkorreksjonen kun for stereo.

Rommet burte vel innvirke minst like mye også i stereo, og man burte vel kanskje også rette dette opp hvis mulig. I mitt oppsett så er det mye mer demping rundt høyre front enn venstre, så det burte bli litt skjevt i pure direct ville jeg tro.

På min Pioneer er det vel slik:

Først har man "vanlig" bruk hvor alt er koplet inn, romkorr, og feks prologic IIx, selv på et rent sterespor. Et 5.1 signal vil spilles i 7.1 hvis man har valgt det.

Så trykker man en gang på "S. Direct" knappen og får opp "Auto Surround" i displayet, her vil et stereospor spilles i stereo eller prologic hvis det kodet i sporet, men med romkorr. 5.1 vil spilles i 5.1 selv om man har 7.1.

Så trykkes det en andre gang og da kommer "Direct" opp, funker som valget over, men det står i tillegg "Stream Direct" i displayet, så det er nok en del kretser som signalet nå ikke går igjenom. Antagelig tonekontroller og slikt. Men romkorr er fremdeles på.

Videre trykker man en tredje gang og da kommer "Pure Direct" opp, nå slås også rommkorr av.

Kan bli svett av mindre....

Man man kan slå av og på rommkorr og Phase Control enkelt via fjernkontrollen i alle modus - untatt "Pure Direct" da :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en enkel måte å få folk til å aldri benytte pure direct med mindre de virkelig vet at det er dette de vil. De mener sikkert at receiveren høres mest imponerende ut for den gemene hop dersom romkorreksjonen er aktiv og at de ikke har "kludret" til lyden med pure direct.

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det er vel en enkel måte å få folk til å aldri benytte pure direct med mindre de virkelig vet at det er dette de vil.
    :-D Da er det det rakt motsatte Yamaha går for, med dedikert knapp og blålys på selve spilleren.

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MgrBuddha
    :-D Da er det det rakt motsatte Yamaha går for, med dedikert knapp og blålys på selve spilleren.
    Liker også at lyset på forsterkeren går "fade to Black"

Etter en del aktiv lytting må jeg si at jeg liker Pure Direct mer og mer...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MgrBuddha

På Pioneer så slukker det blå lyset når du kjører direct

Men det er en dedikert knapp på både fjernkontroll og i front på receiver. Men du må som sagt trykke 3 ganger på den for å få "Pure Direct".

Da slukker også mesteparten av lysene på reciever.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg fant ut noe rart.

Det virker som receiveren husker hvilken av de 3 "Direct" modusene du brukte sist.

Som tidligere nevnt er de: "Auto Surround", "Direct" og "Pure Direct". Disse rullerer med hvert trykk på "S.Direct" knappen.

Så hvis den siste modusen var "Pure Direct" så vil den gå i denne modusen med kun et trykk med "S.Direct" knappen.

Så går man rett tilbake til rubbel og bit som man hadde på med "Standard" knappen.

Hvis noen forsto forklaringen

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hmm, jeg fant ut noe rart.

Det virker som receiveren husker hvilken av de 3 "Direct" modusene du brukte sist.

Som tidligere nevnt er de: "Auto Surround", "Direct" og "Pure Direct". Disse rullerer med hvert trykk på "S.Direct" knappen.

Så hvis den siste modusen var "Pure Direct" så vil den gå i denne modusen med kun et trykk med "S.Direct" knappen.

Så går man rett tilbake til rubbel og bit som man hadde på med "Standard" knappen.

Hvis noen forsto forklaringen
    Ja,og den husker også hvilke modus du pleier å bruke til hvilken kilde - ganske praktisk syns jeg
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Ja,og den husker også hvilke modus du pleier å bruke til hvilken kilde - ganske praktisk syns jeg
    Ja det er veldig kjekt, den husker vel egentlig alle lydinstillinger (hvilken romkorr, + 20 stk til? ) man har gjort til hver inngang?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

bruker en del pd men disse f-6 må få det di trenger og litt til så holder med avfredrik og Straight" (eller "Straight enhancer blir for det meste brukt

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker svært sjeldent "Pure Direct". Som noen andre her i tråden skriver, så er jeg godt fornøyd med å få basshjelp gjennom subwoofer. Rommet er ganske stort, volummessig (høyt under taket) og jeg føler at PD ikek gir meg nok bass.

Smak & behag.

Musikk: 2 ch stereo
    Film: surround standard (DTS/DD)
    TV: surround enhanced (nicam stereo eller dårligere signaler inn, dessverre)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange har vel heller ikke anlegg som er bra nok kvalitetsmessig eller nøyaktig nok satt opp til at forskjellene mellom f.eks straight (selv uten korreksjon eller sub) og pure direct blir åpenbare heller.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange har vel heller ikke anlegg som er bra nok kvalitetsmessig eller nøyaktig nok satt opp til at forskjellene mellom f.eks straight (selv uten korreksjon eller sub) og pure direct blir åpenbare heller.
    takk for den, marsboer - hehe

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    takk for den, marsboer - hehe
    Jeg henviste ikke til noen spesiell person forøvrig...
    Det vil jo selvfølgelig være forskjell fra receiver til receiver også.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg henviste ikke til noen spesiell person forøvrig...
    Det vil jo selvfølgelig være forskjell fra receiver til receiver også.
    Selvfølgelig. Og fra øre til øre OG fra plate til plate (innspillingskvalitet).

Yamaha har også noe de kaller "2ch music enhanced" som visstnok skal løfte kvaliteten på en heller dårlig mp3-kvalitet til nye høyder. Jeg er usikker på suksessen til dette

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Selvfølgelig. Og fra øre til øre OG fra plate til plate (innspillingskvalitet).

Yamaha har også noe de kaller "2ch music enhanced" som visstnok skal løfte kvaliteten på en heller dårlig mp3-kvalitet til nye høyder. Jeg er usikker på suksessen til dette
    Hvis de med løfte lydkvaliteten mener å herpe lyden helt i forhold til Pure Direct så har de lykkes (har selv Yamaha..)
    Høres ut som en merkelig DSP sak. Bassen blir boosta og skikkelig rølpete og generelt blir lyden helt tilgrøtet og lytteopplevelsen ødelagt.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •