Ny forforsterker (5ch) - hva er bra der ute?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forforsterker (5ch) - hva er bra der ute?

Jeg sitter på en veldig godt lydende EAD Encore Forforsterker som desverre trekker litt på årene og har opparbeidet seg noen skavanker:
    - Original fjernkontroll funker ikke lenger
    - Den suser fælt når det blå displayet har lys på seg
    - Den "spraker" og "smeller" når jeg skifter kilde
    - Når DVD'n står på pause, så "smeller" det til i høyttalerne av og til

Dette er egentlig litt tragisk, for det er ikke mulig å beskrive hvor sinnsykt bra lyd denne boksen leverer forøvrig, både i 2-kanal som i hjemmekino modus.

Jeg driver anlegget med en søt liten Parasound HCA-3500 til mine patos lyric 501 i front, og så har jeg en brokoblet PArasound HCA-806 til å kjøre unna min Lyric 401 senter pluss bakhøyttalere. Har også en aktiv sub fra patos, hehe.

MEN - nå er det på tide å se om jeg kan gjøre noe med forforsterkeren. Jeg har nå bare digitale kilder (5 st) vil gjerne ha mulighet til å koble på en analog kilde eller 2.

Vil selvsagt ha "konge" lyd. Jeg har sett litt på Lyngdorf og deres Perfectroom teknologi. Jeg har hatt noe slikt til min EAD lenge, dog ikke på det nivået som PerfectRoom opererer på (min justerer kun rolloff + utgangseffekt), og så er jo også Lyngdorfen "bare" en 2-kanals signalbehandler.

Jeg vil gjerne ha noe som takler 5.1 kanaler (gir beng i 7.1, det har jeg ingen tro på), som får meg til å grine av lykke når Kari Bremnes synger, men også skremmer bæsjen av ungene med åpningsscenen til Toy Story 2.

Prismessig vil jeg gjerne ikke over 30 000,-

Er det noen der ute som kan anbefale noe, eller klaske meg på panna og si "Din dust, da skal du jo ha en sånn: XXXXX"

Tar alle innspill med stor takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering fra meg til megselv

Får vel svare meg selv:

Så langt har jeg sett på

* Parasound NewClassic 7100
    * NAD M15 HD AV (denne kommer i slutten av Aug)

Jeg har solid erfaring med Parasound, og vet at de leverer ting som er laget for å holde i årrekker (alle mine forsterkere er Parasound, og de bare går og går og går og..) Men aner ikke hvordan NC7100 tar seg ut. Reviews er knallgode av det jeg har funnet, men ikke så ferske lenger.

NAD er et merke jeg ikke har noe som helst forhold til, vet ikke hvordan de lages, om det finnes mange "gamle" NAD "berømtheter" eller ikke. M15 kommer i slutten av August, og er ikke kjøpbar akkurat nå. Jeg haster heller ikke, min EAD funker fortsatt, tenker bare fremover

Så dundre i vei, og gi litt innspill da vel! Ække hver dag man bruker 30 lapper på forforsterke'n

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *klask*..... Din dust, da skal du jo ha en sånn: Cary Audio Design - Cinema 11a

Har ikke testet den, men Cary går for å være flinke til å ivareta 2-kanaler samtidig som de takler flere kanaler bra. Akkurat som din EAD (jeg har faktisk eid en Encore). Denne er en del diskutert om dagen og ser ut til å passe ditt budsjett, så den er verdt å titte nærmere på i det minste.

Lyric er norsk forhandler.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektriske produkter burde holde uten problemer i minst 10 år. Behandler man dem pent, adskillig lenger...

NAD-forsterkere og CD-spillere har holdt i 20 år og mer i mitt hus. Kan naturligvis ikke garantere at det som produseres idag er like solid.

Det som kan gå i stykker, er mekaniske ting - på en forsterker f.eks. volumkontroll og knapper/brytere. Selv har jeg, pussig nok, bare hatt problemer med slikt på mer 'eksotiske' saker, og aldri på billigere 'forbrukerelektronikk'.

Parasound har jeg ingen erfaring med.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •