Kabeltrøbbel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27

Tråd: Kabeltrøbbel

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kabeltrøbbel

Har gått til innkjøp av pioneer vsx-lx51 og er ikke helt fornøyd enda. Har lest mye her på forumet og sitter igjen med et par spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med. Ser at noen har hatt gode erfaringer med å skifte spenningskabler, noen har lagt fine oppskrifter på hvordan de har lagd disse selv. Synes dette er spennende og fikk lyst til å prøve selv. Så møtte jeg på problem, spennigskabelen til vsx-lx51 går direkte inn i recieveren. Har lekt litt med tanken på å bygge om og sette på kontakt, men lurer no på om dette er og gå for langt. Er jo selvfølgelig litt redd for å ødelegge også.
    Har også tenkt på å om det har noe for seg og bytte til 71, eller blir det bare bortkastet penger.
    Dette høres sikkert bra søkt ut, men som sakt så er jeg ikke blitt helt fonøyd enda:cry: og leker med tanker på hvordan jeg kan komme i mål.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dvd recorder
    Har gått til innkjøp av pioneer vsx-lx51 og er ikke helt fornøyd enda. Har lest mye her på forumet og sitter igjen med et par spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med. Ser at noen har hatt gode erfaringer med å skifte spenningskabler, noen har lagt fine oppskrifter på hvordan de har lagd disse selv. Synes dette er spennende og fikk lyst til å prøve selv. Så møtte jeg på problem, spennigskabelen til vsx-lx51 går direkte inn i recieveren. Har lekt litt med tanken på å bygge om og sette på kontakt, men lurer no på om dette er og gå for langt. Er jo selvfølgelig litt redd for å ødelegge også.
    Har også tenkt på å om det har noe for seg og bytte til 71, eller blir det bare bortkastet penger.
    Dette høres sikkert bra søkt ut, men som sakt så er jeg ikke blitt helt fonøyd enda:cry: og leker med tanker på hvordan jeg kan komme i mål.

Hadde nok beholdt det som er der jeg da...heller kanskje kjøpe deg et strøm filter...godt mulig det hjelper

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som er problemet da?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kutte strømkabelen og bytte den ut er nok noe av det siste jeg hadde prøvd. Før du gjør det bør du nok vurdere bytte av både forsterker og høyttaler

Som Gurba sier, konkret hva er problemet?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at jeg har tatt av noe her, godt at dere er der.

Er vel riktig av meg og beskrive oppsettet mitt:
    pioneer vsx-lx 51og bd 320 + B&W 602 (biampet)+monster cable strøm filter, venter på XTZ 99 W10.16.
    Problemet mitt med oppsettet er at jeg ikke liker klangbalansen, lydbildet er klart og fint oppløst men blir for klinisk. Mangler tyngde i nedre mellomtone og øvre bass. Mulig det er meg, men føler at det er en forstyrrelse i øvre mellomtone. Håper mye av problemene i nedre frekvens vil rettes når jeg får satt opp suben og kanskje den vil avhjelpe oppover i frekvensene også.
    Synes så langt at oppsettet ikke svarer til forventningene, var nesten så jeg kontaktet forhandleren idag for å be om omgjøring av handelen(gå opp til 71 hvis det er tilrådelig?). Tenkte jeg må vente til suben er på plass. Har også tenkt på om et bytte av 602ène ville vært veien å gå. Har for mange spørsmål og føler meg usikker på hva jeg skal gjøre, har skjønt at ombygging av kablene ikke var veien å gå.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at jeg har tatt av noe her, godt at dere er der.

Er vel riktig av meg og beskrive oppsettet mitt:
    pioneer vsx-lx 51og bd 320 + B&W 602 (biampet)+monster cable strøm filter, venter på XTZ 99 W10.16.
    Problemet mitt med oppsettet er at jeg ikke liker klangbalansen, lydbildet er klart og fint oppløst men blir for klinisk. Mangler tyngde i nedre mellomtone og øvre bass. Mulig det er meg, men føler at det er en forstyrrelse i øvre mellomtone. Håper mye av problemene i nedre frekvens vil rettes når jeg får satt opp suben og kanskje den vil avhjelpe oppover i frekvensene også.
    Synes så langt at oppsettet ikke svarer til forventningene, var nesten så jeg kontaktet forhandleren idag for å be om omgjøring av handelen(gå opp til 71 hvis det er tilrådelig?). Tenkte jeg må vente til suben er på plass. Har også tenkt på om et bytte av 602ène ville vært veien å gå. Har for mange spørsmål og føler meg usikker på hva jeg skal gjøre, har skjønt at ombygging av kablene ikke var veien å gå.
    Hvilken forsterker hadde du før, som du eventuelt sammenligner forsterkeren med? Kjører du med romkorreksjon eller i pure direct?

Litt avhengig av rommet ditt kan du ikke forvente masse bass fra 602 uten sub.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en Kenwood surround med separat for- effektforsterker fra 90 tallet, den var med en passiv sub med egen effekt utgang på forsterkeren. Dette oppsetet ga meg "behageligere" klangbilde, men manglet mye på oppløsningen og detaljrikdommen i lydbildet. Her er 51 overlegen! Har prøvd med både pure direkt og med romkorreksjon, pure direkt ble tam mens romkorreksjonen ble noe klinisk etter min smak. Har en stue på ca 30 kvm, og forventer ikke mye bass av de alene. Men synes klangen som er nå blir for klinisk
    Har du noe anbefalninger om eventuelt høytalere til 51
    Har du noe erfaring med 71, er d noe vits i å tenke på et bytte

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den typiske partylyden du beskriver, der nedre mellomtone/øvre bass er framtredende, er noe man gjerne finner på billigere surroundforsterkere. Pioneers 10serie har disse kvalitetene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken var å få et mere nyansert lydbilde, noe 51 gir. Men problemet for meg er ikke at jeg ønsker meg partyfaktoren.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en Kenwood surround med separat for- effektforsterker fra 90 tallet, den var med en passiv sub med egen effekt utgang på forsterkeren. Dette oppsetet ga meg "behageligere" klangbilde, men manglet mye på oppløsningen og detaljrikdommen i lydbildet. Her er 51 overlegen! Har prøvd med både pure direkt og med romkorreksjon, pure direkt ble tam mens romkorreksjonen ble noe klinisk etter min smak. Har en stue på ca 30 kvm, og forventer ikke mye bass av de alene. Men synes klangen som er nå blir for klinisk
    Har du noe anbefalninger om eventuelt høytalere til 51
    Har du noe erfaring med 71, er d noe vits i å tenke på et bytte
    Ja jeg har 81, den er nok ganske lik i lyden som 71 (begge er basert på ICE-forsterkermoduler) - men jeg har ikke hørt de rimeligere pioneerforsterkerne som ikke er basert på ICE - så kan dessverre ikke si noe om hvordan de høres ut i forhold til hverandre.

81/71 er også veldig nøytrale i lyden, vil ikke si de er overfokusert på hverken bass eller diskant.

Når du sier den andre var behageligere vil jeg instinktivt tippe du synes den andre er for skarp i diskanten (er det på lavt volum, høyt volum, generelt?), og hvis du i tillegg hadde en passiv bass så hadde du sannsynligvis mer bassgjengivelse også da. Ville kanskje avventet til jeg fikk subben og se hvordan det blir da. Forøvrig er jo ikke B&W 601 verdens beste høyttalere naturligvis(det er jo begrenset hva du får til prisen), og kan oppleves som litt skarpe i toppen. Kanskje du burde ha høyttalere med et litt roligere klangbilde.

Både CM, 7- og 8-serien har mer behagelig diskant, alternativt kunne du jo tittet på noe annet enn B&W.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har sub kommet på plass.
    Forstår ingenting jeg , men jeg kjørte den automatiske kalibreringen og det kom ingen lyd fra suben . Rotet vel og lenge og fant ut at kalibreringen satte opp frontene som "large"(fulltone) og da sender recieveren bassen dit:evil: . Skiftet så til small (det er bare de alternativene) så ble det fart i suben. Var fremdeles ikke fornøyd, men oppdaget bare ved en tilfeldihet at jeg kunne be kalibreringen om å sette opp klangbilde slik at det var frontene som bestemte klangen. Whow:-D , her skjedde det ting, må si det var som skydekket forsvant. Låter helt knall dette, bassen var bare litt tung og grautete nedover i frekvensen. Skulle justere litt på bak på sub men oppdager til min store forbauselse at den lyste jo rødt . DEN VAR AVLSÅTT, pga den fikk ikke noe signal:evil: . Justerte da kalibreringen på 51 og fikk satt høytalerne til "small", da kom sub`n, men de spilte ikke godt ilag . Har holdt på i hele dag, men finner ikke ut av hvordan jeg skal sette opp kalibreringen for at sub og front blir justert best mulig sammen. Er det noen som har noen tips please, begynner å bli litt sliten.
    Nå går tankene i retning av å returnere sub`n og heller investere i større fronter, du nevner b&w cm 7 eller 9, er litt nysgjerrige på disse. Kanskje litt overkill med 9`n, er litt nysgjerrig på system audio 1750 også.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg nok ha lånt øret til Dynaudio Focus 220 også. Den slår ihvertfall CM7 en laaaaang gang. De er på kampanje på soundgarden til 15k. Og det er et sinnsykt kupp. Sa 1750 er også em råknall høytaler. Har selv hatt den. Og den låter fantastisk. Har du forresten prøvd og justere hjemmekinoen din uten å brue autokalibrering? Kan hende dette er enklere. Og så finnes det jo alltids en bruksanvisning :-)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub har 3 instillinger i speaker setup: on - off og plus. Velger du plus så vil suben spille med frontene i alle modus - og sende lyd til sub selv om frontene er satt til large.

På min LX70 har jeg prøvd alle mulige instillinger - og hos meg funker x-over til 80hz, sub til plus og fronter til large best (resten av ht til small). Bruker romkorreksjon og har ikke trengt å justere noe på den, spiller kun med den på - aldri pure eller direct. Jeg har også eq innbygget i sub.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle som skifter ut gummikabelen som er original tilførsel til alle forsterkere/receivere:

Tror dere virkelig dette har noen effekt når tilførselen til stikkontakten er 2x2.5/2.5 mm2 PN CU(kobber) ledere som er enkelisolert i rør (=dobbelisolert; mekanisk beskyttet i røret)

???

Bare for å ha det oppklart.......

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Til alle som skifter ut gummikabelen som er original tilførsel til alle forsterkere/receivere:

Tror dere virkelig dette har noen effekt når tilførselen til stikkontakten er 2x2.5/2.5 mm2 PN CU(kobber) ledere som er enkelisolert i rør (=dobbelisolert; mekanisk beskyttet i røret)

???

Bare for å ha det oppklart.......

Det finnes en del utsyr som har påmontert en ganske spinkel lampettledningsak. Skader jo ikke å montere på en brønn og en skikkelig kabel. Sepsielt om saken drar en del strøm, sub eller receiver?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det finnes en del utsyr som har påmontert en ganske spinkel lampettledningsak. Skader jo ikke å montere på en brønn og en skikkelig kabel. Sepsielt om saken drar en del strøm, sub eller receiver?
    Dersom utstyret er CE godkjent er kabelen garantert beregnet for å tåle utstyrets Ib (belastning i Amper), dermed vill det aldri kunne gå varmgang i denne kabelen ved utstyrets maksimale strømtrekk med mindre det er feil på apparatet. Det samme gjelder for utstyrets funksjon.

Men om man synes det er mer estetisk korrekt med en feit kabel selvom det er ingen teknisk hensikt, kjør på 8)

Ønsker å formidle dette siden det er så mange som skriver konklusjoner etter oppgradering av tilførsel; F.eks: "Lydbildet ble mye brede og større, mer trykk i mellompartiet og bassen fikk en ekstra trøkk."

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom utstyret er CE godkjent er kabelen garantert beregnet for å tåle utstyrets Ib (belastning i Amper), dermed vill det aldri kunne gå varmgang i denne kabelen ved utstyrets maksimale strømtrekk med mindre det er feil på apparatet. Det samme gjelder for utstyrets funksjon.

Men om man synes det er mer estetisk korrekt med en feit kabel selvom det er ingen teknisk hensikt, kjør på 8)

Ønsker å formidle dette siden det er så mange som skriver konklusjoner etter oppgradering av tilførsel; F.eks: "Lydbildet ble mye brede og større, mer trykk i mellompartiet og bassen fikk en ekstra trøkk."
    Greit nok :-D Men CE merking betyr faktisk ikke annet enn at produsenten går god for produktet. Det må på ingen måte sammelignes med en gammeldags Nemko merking.

Du vil med en slik lampettledning oppleve større spenningsfall enn med en kabel med mer kvadrat. Om det har noe å si - vel det er diskutabelt :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok :-D Men CE merking betyr faktisk ikke annet enn at produsenten går god for produktet. Det må på ingen måte sammelignes med en gammeldags Nemko merking.

Du vil med en slik lampettledning oppleve større spenningsfall enn med en kabel med mer kvadrat. Om det har noe å si - vel det er diskutabelt :-D
    CE merkingen er VELDIG utbredt og ikke til å spøke med Mr_Spock! Om du bestiller en strømtavle du skal ha i ett fabrikklokale som har ett estimert strømtrekk på 30 kA (MEGET stort) fra ett tavlebyggerfirma, er din eneste sikkerhet CE merkingen. Ved en feil i en slik tavle kan en hel fabrikk og i værste fall alt rundt bygningen brenne ned og flere hundre millioner kroner være tapt - Dette blir tavlebyggerfirmaet erstatningspliktig for dersom det viser seg at det vare feil i tavlen.

Det samme gjelder med alt utstyr, og på elektronikk og el-teknikk er dette VELDIG strengt - Derfor er jeg å sikker i min sak.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CE merkingen er VELDIG utbredt og ikke til å spøke med Mr_Spock! Om du bestiller en strømtavle du skal ha i ett fabrikklokale som har ett estimert strømtrekk på 30 kA (MEGET stort) fra ett tavlebyggerfirma, er din eneste sikkerhet CE merkingen. Ved en feil i en slik tavle kan en hel fabrikk og i værste fall alt rundt bygningen brenne ned og flere hundre millioner kroner være tapt - Dette blir tavlebyggerfirmaet erstatningspliktig for dersom det viser seg at det vare feil i tavlen.

Det samme gjelder med alt utstyr, og på elektronikk og el-teknikk er dette VELDIG strengt - Derfor er jeg å sikker i min sak.

Jada ok, jeg jobber med slikt selv. Men det eneste CE merkingen krever er at produsenten skal ha dokumentasjon av at utstyret holder mål hvis kommisjonen (CE) krever dette fremlagt.

Med andre ord så har alle seriøse produsenter i tillegg til CE merking dokumentasjon fra anerkjente testinstitusjoner. Som for eksempel Tüv eller Nemko osv...

CE merkingen er kun et krav for å få solgt produktet i Eu og Eøs.

Det finnes mange eksempler på at produkter har mistet CE merkingen etter at de har vist seg å ikke holde mål - de var altså ikke testet skikkelig.

Dette ble veldig ot da men...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada ok, jeg jobber med slikt selv. Men det eneste CE merkingen krever er at produsenten skal ha dokumentasjon av at utstyret holder mål hvis kommisjonen (CE) krever dette fremlagt.

Med andre ord så har alle seriøse produsenter i tillegg til CE merking dokumentasjon fra anerkjente testinstitusjoner. Som for eksempel Tüv eller Nemko osv...

CE merkingen er kun et krav for å få solgt produktet i Eu og Eøs.

Det finnes mange eksempler på at produkter har mistet CE merkingen etter at de har vist seg å ikke holde mål - de var altså ikke testet skikkelig.

Dette ble veldig ot da men...
    Såklart, men du må regne med at CE merkingen er korrekt! I 2009 er konsekvensene for å ha en falsk eventuelt ugyldig CE merking så katastrofal, at det skjer ikke i utgangspunktet.

Men jeg ser din skepsis, Mr_Spock, always prepared skjønner jeg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •