Koble to preamper på effekttrinn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Koble to preamper på effekttrinn?

Ja det høres jo ganske fjernt ut, men jeg lurer altså på om det kan gjøres uten at noe går til h... Har nettopp fått meg en Benchmark DAC-1 som har volumkontroll, og kan funke som forforsterker. Spiller CD'er gjennom denne, og har koblet den rett på effekttrinnet - Meridian 557 - med balanserte kabler. Det gir merkbart bedre resultat enn om jeg kjører signalet fra DAC via receiveren - Yamaha RX-V3900 - og videre til effekt. Problemet (inntil jeg eventuelt kjøper en dedikert forforsterker) er at jeg nå må bytte kabler inn på effektforsterkeren når jeg svitsjer mellom musikk og tv/film.

Det jeg lurer på er om jeg kan la både DAC og receiver være koblet til effekttrinnet samtidig uten at det blir trøbbel? DACen inn på balanserte kontakter og receiver inn på de ubalanserte. Forsterkeren har ingen svitsj for å velge mellom balansert og ubalansert input. Dessuten hadde han jeg kjøpte den av fått med et par RCA-"plugger" som visstnok skulle settes inn inn i de ubalanserte kontaktene mens man kjørte balansert.

Jeg vil selvfølgelig passe på at det ikke kommer signaler inn samtididg fra begge kilder. DAC'en står slik jeg har koblet nå alltid på når jeg har strøm på anlegget, men jeg kan eventuelt passe på at CD-spilleren er skrudd av når jeg kjører lyd til fronter gjennom receiver. Receiveren kan jeg sette i standby når jeg spiller musikk fra DAC.

Vel, jeg har ikke turd å prøve dette ennå i frykt for at noe blåser. Hyggelig om noen kunne gi meg et kvalifisert svar på om dette er safe. På forhånd takk :grin:

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik kan du ikke gjøre det!

Du må fysisk bryte signalveien - enten ved å bytte om kablene - eller ved å bruke en svitsjeboks. Du må være sikker på at det ikke er noen fysisk forbindelse mellom de to utgangene. Det er ikke nok at strømmen er slått av på den forsterkeren du ikke bruker.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hrrmph...:neutral: Det ante meg jo. Min skepsis til å prøve dette var i så fall berettiget. Nå har jeg jo tenkt å anskaffe preamp etterhvert, men kanskje jeg skal sjekke hva som finnes av disse svitsjeboksene først. Den må i så fall kunne ta imot balansert og ubalansert, og sende balansert hvis det skal være aktuelt. Pluss at den ikke skal forringe signalet nevneverdig.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvikt søk ledet meg til denne hendige saken:

M-Patch 2 Passive Volume Control/Switch Box

Kan vise seg å være løsningen på problemet. Går for ca tusenlappen på en butikk her i byen ser jeg. Hmmm - kjempeide: For penga jeg kan spare på ikke kjøpe forforsterker kunne jeg kline til med et effekttrinn til og biampe høyttalerne 8)

Newcomer Pesy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det er greit at jeg låner tråden litt.

Lurer bare på om det går bra å ha både balansert og ubalansert tilkoblet om effekttrinnet har bryter som bytter mellom balansert og ubalansert inngang?
    F.eks. Parasound Halo A21?

Mvh
    Per S
    Sonus Faber Venere 3.0 +Venere center + Klipsch RS + EPIK Empire
    Parasound P5 + Yamaha RX-V 3067 + Parasound A21
    Squeezebox touch + Sony Blu-Ray

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke Parasound'en din, men jeg har vært borti effekttrinn hvor det står veldig klart både på baksiden og i brukermanualen at man IKKE skal koble til både balanserte og ubalansert samtidig - selv med en slik bryter, eller velger. Jeg ville ha lest den lille skriften veldig grundig først.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så gjort. Funker flott

Newcomer Arne M sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Balansert/ubalansert

Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Kjenner ikke Parasound'en din, men jeg har vært borti effekttrinn hvor det står veldig klart både på baksiden og i brukermanualen at man IKKE skal koble til både balanserte og ubalansert samtidig - selv med en slik bryter, eller velger. Jeg ville ha lest den lille skriften veldig grundig først.
    Jeg bruker Thule effektforsterker. Denne har bryter og det fungere utmerket.
    Står også i bruksanvisningen at det er ok.

Arne M

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette må man sjekke nøye. Brukermanualen til Lyngdorf SDA2175 effekttrinnet sier f.eks. at inngangene er koblet i parallell uavhengig av hvilken stilling RCA/XLR-velgerbryteren står i, og at man derfor ikke må koble til XLR- og RCA-inngangene samtidig. Det står også med relativt leselig skrift bakpå forsterkeren. Et Krell effekttrinn jeg hadde, hadde også en streng advarsel om ikke å bruke begge tilkoblingene samtidig.

Dette kan man i og for seg sjekke ganske enkelt hvis man har f.eks. en hodetelefonforsterker. Hvis man kobler f.eks. XLR fra forforsterker til effekttrinnet og RCA fra effekttrinn til hodetelefonforsterkeren - og man får lyd både i høyttalerne og i hodetelefonene samtidig, er inngangene på effekttrinnet koblet i parallell - og da må man IKKE bruke begge inngangene samtidig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •