Effektforbruk vs utgangseffekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforbruk vs utgangseffekt

Flytt gjerne tråden hvis den står feil.

Det er mange som stusser på at en forsterker er oppgitt til f.eks. 5x150watt samtidig som at den er oppgitt til å ha et maks effekforbruk på f.eks 450watt. Tenkte derfor at jeg skulle opplyse folket litt. Jeg har meget begrenset viten om dette og setter pris på om noen eksperter kan fylle ut blanke felt.

Effektforbruk vs uteffekt har lite med hverandre å gjøre. For å bruke Yamaha som eksempel så er dette klippet direkte fra Yamaha's hjemmeside:

"Effektforbruk
    Oppgir effektforbruk for valgt produkt.

Dersom produktet er en receiver eller forsterker måles effekten i henhold til følgende norm: Hvor mye effekt drar forsterkeren/receiveren ved 4 ohm belastning når man tar ut 1/8 av maksimal effekt i samtlige kanaler. Med andre ord har dette sifret ingenting å gjøre med maksimal effektforbruk."

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snikers is har nok forklart dette et sted eller tre på forumet

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forklart det noen ganger jeg óg, men har ikke sett en egen tråd om det. Hvis det er det så er det bare å slette. Jeg har forklart det til to stykker de to siste dagene.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Recivere har vel fått et snev av bilstereowatt skrytesyken. Dvs. målt i medvind og fritt fall.

Men spøk til side. Så lenge det ikke er ICE forsterker du snakker om, så er tyngden en indikasjon på om det er krefter under panseret. Trafoer veier jo gjerne en del.

Kjøpte meg en Doxa 70 watter for litt siden. Er på 2 x 70 watt og veier 22 kg. Det er to trafoer i denne. Er vel 400va hver(kan altså trekke 800watt fra nettet)

En tilsvarende kraftig 7 x 140 watts reciver måtte da kunne dra nærmere 5000 watt for å matche Doxaen.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

God regel.

En god regel er å dele på to, de beste transistor baserte klarer ca å levere halvparten av strømforsyningen i uteefekt, peak kan jo gå høyrere.

Selvfølgelig er det store forskjeller her i forhold til transistorer og kondensatorer osv, men halvparten er det de med bra spec over hele linjen klarer.

De aller fleste Hjemmekinorecivere blir målt med en kanal i drift.
    Unntaket er blant annet HK, NAD og noen til.

Så der kan man bare dele med antall kanaler.....

7*140 watt, er da reelt 140/7= 20watt!

Ha hahahahahha

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel RMB-1095 som er oppgitt til 5x200watt er målt til 5x163 watt så det blir noe varme av de også. 20-30% varmetap er ikke uvanlig. Klasse D kan ha så lite som 5% tap.

Ser at mange oppgir f.eks. 5x125watt (to kanaler drevet). T.o.m. en seriøs aktør som Denon bruker sånne målinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    En god regel er å dele på to, de beste transistor baserte klarer ca å levere halvparten av strømforsyningen i uteefekt, peak kan jo gå høyrere.

Selvfølgelig er det store forskjeller her i forhold til transistorer og kondensatorer osv, men halvparten er det de med bra spec over hele linjen klarer.

Ha hahahahahha
    Først vil jeg takke Gurba for et fint tiltak. Opplysning fra brukere og ikke bare selgere, er bra for oss (for-)brukere.

Witedmon sitt reknestykke er jo ett deilig spark i ballene på de som lyver bevisst og tjener på det...

Når vi først er blitt narret så er det jo kjekt å vite, at vi enda kan doble utgangseffekten noen ganger.... :-D

Jeg vil ha en ny effektforsterker, og har blitt så glad i de fine lovnadene fra Emotiva. Lurer på om de lyver mindre enn de andre, eller lyver bedre

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon

Ha hahahahahha
    Hva er dette for ett regnestykke? Hvor har du det fra?

De fleste hjemmekinoreceivere blir målt med en kanal i drift? Jeg vil tørre å påstå at fåtallet måler med 1 kanal i drift, iallefall av de mer kjente merkene.
    Det varierer fra merke til merke, NAD måler også i 2kanals drift. Iallefall på de nyere receiverne sine..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effekthysteriet

årsaken til at det oppgis litt "ambisiøse" effekttall er jo at folk ikke skjønner at det faktisk er forskjell på en "hiawata" forsterker på 7x200w til 1495.- og feks. en nad på 5x50w til 4995.-
    Da er selv de seriøse produsentene nødt til å oppgi makseffekt på sine apparater for i det heletatt bli tatt med i beregningen når "ola dunk" sitter på nettet å skal handle.

De som vet litt om dette ser jo ikke på effekttall på samme måte og vet jo at 100 skikkelige watt tar deg langt

Det samme gjelder jo antall kanaler på av-receivere, de færreste kobler opp i 7.1 men alle receivere har jo 7 kanaler.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har sakt før så vil jeg ha EN felles måte og oppgi "watt" på...

Eks Continuous Average Power 20-20.000hz 8 ohm (FTC) målingen som harman/kardon benytter som etter min mening er den mest ærlige...
    Eller den mye benyttede RMS 20-20.000hz i 8 ohm.

Lever etter regelen på effektdelen "Du kan ikke hente mere ut en det kommer inn"...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...tml#post869893

er det noen som fullt belaster alle 5.1 eller 7.1 utganger med samtidig lyd som gjør at man får regnestykker som 140 watt / 7 = 20 watt

(samtidig lyd i alle høytalere har ikke noe med surround å gjøre for samtidig lyd er eksakt samme lyd i 6 monokanaler samtidig avspillt i 5.1......ikke testes recivere med alle kanaler samtidig samme lyd å aldri i livet om dere vil høre slik lyd på noen film eller konsert i surround)

(selvføkgelig blir det feil å skrive at en reciver på 7x 100 watt gir 700 watt kontinuerlig drift men det skrives vel ikke enten det er Onkyo,Marantz,Yamaha,Denon,Pioneer osv)

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du er inne på: i praksis det er nok slik at 5 eller 7 kanaler neppe drar på for fullt samtidig.

Like fullt synes jeg det blir litt misvisende med effektangivelser av typen: 7x 110W - 2 channels driven. Ikke til å forstå hva de prøver å fortelle oss, de produsentene som skriver slikt. De kunne gjerne ha kommet med to tall: effekt pr. kanal med alle 5 eller 7 kanaler i sving, og effekt pr. kanal i 2-kanals stereo.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både "peak-effekt" og effekt midlet over tid har vel en viss interesse.

Både effekt levert til en kanal og effekt levert til alle kanaler samstundes har en viss interesse.

Det som har veldig stor pedagogisk effekt er å demonstrere forskjellen på 100W levert og 200W levert, ved ellers så like forhold som mulig.

Jeg heller til at slike målinger har interesse for konstruktører og DIY-ere, men at kjøpere flest blir mer forvirret enn opplyst over slikt.

-k

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at oppgitt effektforbruk ikke allltid stemmer med virkeligheten, så det er fort gjort å brenne seg, da endel produsenter oppgir effektforbruk som et "gjennomsnittstall".
    Jeg ser ikke på oppgitt effektforbruk overhodet, kun på forsterkerteknologi, vekt og faktiske måleresultater.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra noen endelig bragte dette temaet på banen.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort innpå, et annet moment med effektmåling er hvor mye forvrengning som tillates. To forskjellige produkter kan begge oppgis til 100W, mens det ene gir 1 % forvrengning (eller THD - Total Harmonic Distortion) og den andre gir 0,01 %.

Altså er sammenligning av watt meningsløst uten noen flere opplysninger, som hvordan det er målt, høytaler impedans og forvrengningen ved oppgitt effekt.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is har laget super tråd der alt man kan ønske å vite om forvrengning står: Forvrengning
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Snickers-is har laget super tråd der alt man kan ønske å vite om forvrengning står: Forvrengning
    Har lurt på dette med forvrengning og etter og ha lest litt i denne tråden, så vet jeg i hvertfall at dette gidder jeg ikke og bruke tiden min på8) En god tråd!

Når det gjelder Watt, så synes jeg dette er det mest irriterende siden det er dette det blir reklamert/lokket med. Her kan jo i realiteten en uærlig produsent oppgi hva han vil. Og jeg synes at jeg ser dette uansett hvor jeg snur meg i min "elekronikkverden". Jeg har det siste året oppgradert TV,prosjektor,sub,fronthøytalere jeg stoler ikke lenger på de som lager og selger elekronikk lenger
    Men jeg sier ikke dette er noen sin skyld, bare at dette er blitt et "system av halvsannheter"...Men derfor er det herlig med slike pedagogiske tråder!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt som å ha speedometer som går til 250km/t på en bil som går 180km/t.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •