Rotel til Dali evidence 870?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotel til Dali evidence 870?

Hei!

Trenger litt hjelp før jeg investerer...
    Bruker idag 2 stk Rotel RB970BX på mine Dali evidence 870 ( 1 til hver høytaler - bridged). Cd-spiller er Rotel RCD-1072.
    Problemet er at effektforsterkerene gir litt lite effekt, lydbildet klapper liksom litt sammen hvis jeg skal spille skikkelig høyt..
    Tror en oppgradering til RB-1080 eventuelt RB-991 vil gjøre susen. Noen erfaringer her?
    Hva med 2 stk RB-1070 i forhold til 1 RB-1080?

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med min erfaring med Rotel synes jeg dette høres litt rart ut. Evidence fra Dali er nemlig en veldig grei last å drive uten noen ekle dips i impedansen. Jeg ville prøvd å bi ampe istedefor å brokoble forsterkerne. La venstre utgang dra bassene og høyre mellomtone og diskant. Da kan venstre utgang trekke mer av strømfosyningen uten at dette vil gå utover høyre side/mellomtone/diskant. Husk at du må fjerne skinnene på terminalen bak på evidencene. Jeg tror en slik kobling vil belaste forsterkeren mindre med lite forandring i trøkk og dynamikk, men med bedre resultat mht luftighet og størrelse på lydbildet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Prøvde å bi ampe de når jeg fikk dem (kjøpte brukt for litt siden) men syntes det ble mer trykk når jeg brokoblet. Får kanskje prøve å bytte tilbake igjen nå å høre..
    Det er ikke slik at jeg ikke kan spille høyt, men skikkelig høyt blir værre . Vet ikke hva man kan forvente egentlig, de er jo 10 år gamle og yter 2 x 60 watt. Hadde H/K Signature 1.5 (2 x 200 W) og denne hadde litt mer krefter men lyden ble mye bedre (behagelig samt større lydbilde) med Rotel.
    Sikler fælt etter å prøve f.eks RB - 1080..

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha stålkontroll så se om du ikke får tak i en RB1090, makan til beist skal du lete lenge etter for den prisen. 2x380watt i 8 ohm og daliene er jo 4ohm :shock:

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonus
    Skal du ha stålkontroll så se om du ikke får tak i en RB1090, makan til beist skal du lete lenge etter for den prisen. 2x380watt i 8 ohm og daliene er jo 4ohm :shock:
    RB 1090 har stål kontroll ja.. 2X700 På Daliane dine vil bli bra det. 8) Ein trafo på 2500va, seier at den har straumressusar i massevis.

Sjøl har eg brent spolen min på mangen av elementa mine. Har prøvd proson høgtalarane til smertegrensa kan du sei.. Mine er i 4ohm. :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor raffinert er 1090? E870 er jo en pentspillende og raffinert høyttaler. De elsker jo Arcam og tilsvarende. Jeg kan ikke si at jeg oppfatter Arcam og Rotel som veldig like.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel RB1090 er nok ikke den lette luftige og sarte forsterkeren, men mer lik NAD ville jeg sagt (uten sammenlikning ellers). Kraft kontroll og dynamikk til tusen på bekostning av ovennevnte. Har hørt ganske mye på RB1090 på Sonus Faber Cremona og det var bra det selv om høyttalerne fortjener bedre. 1090 tvinger rett og slett høyttaleren til å spille det den vil hvis du skjønner meg. Liker du Rotel lyden så liker du RB1090 tror jeg nok. Kontra Arcam vet jeg ikke, men ville vel tro at Arcam har litt den samme "dunkle" klangen, men ikke de kraftressursene som Rotel har. Arcam er kanskje litt mer detaljrike, men som sagt har bare hørt bittelite på Arcam. Synsing synsing.
    Dessuten så må jeg si at etter å ha solgt Rotel i 1 år i Australia så er jeg imponert over hvor lite som kom tilbake med feil, som sprengte utganger og liknenede. Der tror jeg nok at Arcam (generelt engelske produkter) er hakket svakere, men det har jo ingenting med lydkvaliteten å gjøre.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men hvor raffinert er 1090? E870 er jo en pentspillende og raffinert høyttaler. De elsker jo Arcam og tilsvarende. Jeg kan ikke si at jeg oppfatter Arcam og Rotel som veldig like.
    1090 består jo av kraftressursar utan om det vanlige i pris klassen. Dynamikk i haugavis.

Arcam vil sikkert vere eit bedre valg til til evidence serien. Arcam vil vell spela meir hogoment og varmare vil eg tru..?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad og Rotel kan du ikkje samenlikna. Rotel er hakket vassare vil eg påstå, Sonus. 8)

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Nad og Rotel kan du ikkje samenlikna. Rotel er hakket vassare vil eg påstå, Sonus. 8)
    Ja det er det 8) Ville vel vært riktigere å si at Rotel er mer lik Silverline serien til NAD. Men tonalitetsmessig synes jeg de er ganske like. Nå har jeg ikke testet dem direkte, men 12 år som selger på Hi Fi Klubben i Trondheim og ett år som selger av Rotel og med Rotel rsx1065 selv håper jeg at jeg kan stole på lydøret mitt samt erfaring

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonus
    Ja det er det 8) Ville vel vært riktigere å si at Rotel er mer lik Silverline serien til NAD. Men tonalitetsmessig synes jeg de er ganske like. Nå har jeg ikke testet dem direkte, men 12 år som selger på Hi Fi Klubben i Trondheim og ett år som selger av Rotel og med Rotel rsx1065 selv håper jeg at jeg kan stole på lydøret mitt samt erfaring
    Eg har hatt 214,216 og 218. Vil dei at 9-serien til Rotel var av høgare kvalitet. Var rett og slett mykje råare i lydbilde. På ein positiv måte also.

No er jo 10-serien til Rotel på markedet, so skal vera bedre en 9-serien gennerelt.

Det kan hende at 10-serien og silverline er ganske likt ja,men det kan eg ikkje utala meg om. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å oppsummere inntrykkene:

Ser flere snakker varmt om Arcam, må vel bli "ARCAM DiVA A90 Integrert forsterker" til E870 da? Har Arcam effekttrinn?

Hvis jeg skal velge Rotel er 1090 anbefalt, trodde kanskje 1080 skulle ha nok krefter men? Er lydkvaliteten forskjellig på disse eller er det bare kreftene?

Outsideren her blir vel NAD Silverline S200 (eller hva den heter)

Ellers så spiller jo bruktmarkedet en stor rolle her, synes ofte det blir for dyrt å kjøpe nytt.. Ser Electrocompaniet annonseres hyppig.. Noen modeller her som kan være aktuelle?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonolav1977
    For å oppsummere inntrykkene:

Ser flere snakker varmt om Arcam, må vel bli "ARCAM DiVA A90 Integrert forsterker" til E870 da? Har Arcam effekttrinn?

Hvis jeg skal velge Rotel er 1090 anbefalt, trodde kanskje 1080 skulle ha nok krefter men? Er lydkvaliteten forskjellig på disse eller er det bare kreftene?

Outsideren her blir vel NAD Silverline S200 (eller hva den heter)

Ellers så spiller jo bruktmarkedet en stor rolle her, synes ofte det blir for dyrt å kjøpe nytt.. Ser Electrocompaniet annonseres hyppig.. Noen modeller her som kan være aktuelle?
    Det er ikke uten grunn at det snakkes varmt om Arcamen. Av de ovennevnte vil jeg kvalitetsmessig si arcam er det beste valget. Aracam er ganske kraftig i forhold til spesifikasjonene de oppgir, men er kanskje ikke helt på høyde med Rotel sine største. Men så består jo hifi av mer enn bare en haug med strøm og da.

ARCAM DiVA A90 som du nevner er et alternativ ja, men den er jo som du sier integrert. Arcam har effekttrinn, både i DIVA serien og FMJ serien. Ta en titt på Arcam FMJ P35, eller at av monoblokkene deres.

Hva angår NAD Silverline S200 kan du jo spørre Snickers-Is om den, han har jo hørt den på Dali før.

Kan være en del å hente på å kjøpe brukt ja. EC har jeg ikke selv fått dratt meg til å høre på, men det virker utvilsomt bra. Men så må du jo punge ut og da, selv om det er brukt.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forresten:
    Siterer det Morten på Norsk Audio Teknikk sa til meg ang. brokobling:

"Det ikke anbefalt å brokoble en forsterker på høyttalere på 4 ohm. Dette fordi impedansen på høyttaleren din da halveres, eller forsterkeren tror den blir det m.a.o. Har du en 8 ohms høyttaler, tror forsterkeren at høyttaleren er på 4 ohm. Har høyttaleren 4 ohm, tror forsterkeren at den er på 2 ohm osv.
    Dette er ikke særlig heldig da de fleste "analoge" forsterkere begynner å slite fælt når impedansen nærmer seg 1 ohm. Så når du brokobler får du i teorien mer kraft fra forsterkeren, men den vil gi seg mye raskere ved høyere belastninger."

Så har du ikke høyttalere med sinnsykt bra lineæritet på 4 ohm, ville jeg ikke brokoblet.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jonolav1977: 1090 er totalt overkill på det ustyret du pr i dag. 1080 er meir innan normale løysningar.

Har du ikkje planar om å oppgradere stereo/heimekino fronten med det det første, so har du ikkje behov før noko meir en 1080.. Det er eit kraftverk det og skal eg sei deg.. :wink:

Vincent sine mono blokker da? 4stk.
    Er det nokon so har høyrt dei?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte meg at 1080 holdt ja, ca 7000 for denne (strøken) er vel greit?
    Så det var en som skulle selge NAD s200 også, tusen kroner mer men det er den kanskje verdt?

Først må jeg ned i kjelleren å prøve bi amping igjen, så får vi se om det kanskje var at jeg kjørte brokoblet som var problemet.

Takker for hjelpen så langt!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen på s200?

7k for 1080 er ein grei pris.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen på s200?

8k for S200

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonolav1977
    Prisen på s200?

8k for S200
    Eg seie berra: 1080 :!:

Det er jo andre alternativ på markedet og.. Har du vurdert det?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt Vincent SV-233 og H/K Signature 1.5. Når jeg nå fikk Rotel ble jeg positivt overrasket så derfor heller jeg mot Rotel. Har ikke lyttet til mange andre merker. Tenker jo pris også da, helst under 10k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •