Bi-amping - høyere eller lavere impedans?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping - høyere eller lavere impedans?

Hadde denne postet i en annen tråd uten hell så jeg prøver heller en egen..

Jeg har et par Infinity kappa 90 som jeg midlertidig har tenkt å bruke en gammel acurus A150 effekt forsterker. Jeg vet de trenger mye guffe for å drives skikkelig, men jeg solgte desverre akkurat en EC AW250, ved en aldri så liten glipp. Men samme kan det være.. Jeg har skjønt at disse kappaene ofte har ektremt lav impedans og jeg misstenker at forsterkeren ikke tåler noe spesielt lave impedanser Er det sånn at impedansen blir høyere dersom man bi-amper. Den drar jo iallfall mindre last. Tenkte jeg skulle forsøke å ikke svi av og ødelgge denne stakkars gamle slitern. Tenkte da og kjøre diskant/mellomtone på reciveren og bassene på effekt forsterkeren.

Er forresten impedansen den samme uavhengig av volumnivå..

Noen som vet

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge mine beregninger\hukommelse vil det si at du får høyere impedanse ja :-)

La oss si at bassern har 4ohm for enkelhets skyld, og diskanten 4 ohm. Visst disse er parallell koblet blir det 2 ohm, ved bi-amping driver vell en forsterker hvert element. Som da gir 4 ohms belastning på hver forsterker.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer vel ikke helt. Vha. et delefilter dekker elementene forskjellig frekvensområde, og totalimpedansen er vanligvis rundt 4 ohm (2 veis høyttaler med 2 elementer på 4 ohm).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impedansen blir den samme selv om du bi-amper.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. her ble det vel rom for noe forvirring.8)

Jeg lest litt om impedans her på forumet og skjønt at det er en kurve. Men vil denne kurven som det snakkes om bli annerledes dersom man bi-amper da. Lasten vil iallfall ikke bli like tung, siden man kjører diskant/mellomtone på reciveren.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du tenkt å få korrekt utgangsnivå/volum på h.hv bass og mellomtone/diskant når det drives av to helt forskjellige forsterkere?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvordan har du tenkt å få korrekt utgangsnivå/volum på h.hv bass og mellomtone/diskant når det drives av to helt forskjellige forsterkere?
    Det balanserte seg fint sist gang jeg bi-ampet med Marantzen med acurusen. Jeg forsøkte å bi-ampe med en HK jeg hadde for et par tre år siden med samme effektforsterkeren og da funket ikke. Det spilte alt for mye bass og skikkelig ubalansert forhold.. det låt skikkelig crap. Og hvorfor det er sånn vet jeg faktisk ikke.

Pokker også.. angrer som bare det for at jeg solgte EC`n. Sitter her og tør ikke å guffe på. Det låter fint, men det magler bunndraget.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et ohm meter/multimeter, så kan du jo bare måle det. Hvertfall den nominelle impedansen. Blir ikke 100% korrekt, men brude være mulig å finne ut hva som gir høyest/lavest ohm verdi
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet du hadde med forskjellig nivå, skyldes vel at at det var forskjellig forsterking i de to effekttrinnene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •