fått meg onkyo 607 7.2 surr + yamaha ns-555, trenger sårt hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

fått meg onkyo 607 7.2 surr + yamaha ns-555, trenger sårt hjelp

Hei

For det første jeg har ikke hatt reciever på lenge. Og helt ærlig jeg skjønner ikke bæret.

Har selvf fått koblet alt opp. For tiden har jeg bare 2 front og 2 surround, atså 4.0 ikke noe sub og center (Enda).

Kjører dvd spiller til dvd inn på reciever og pc på en annen og en hdmi kabel på out utgangen til tven. Får bilde og alt er bra sånn sett.

Slang inn en dvd for å teste. Og så valgte jeg dolby digital 5.1. Jeg trodde da at displayet skiftet på onkyoen og viste dolby digital. Den stod fortsatt i stereo. Og jeg måtte velge på fjernkontrollen hva jeg skulle ha.

Håpet at dette ble sendt sånn at recieveren automatisk skiftet. Jeg prøvde direct, stereo, all ch stereo (da fikk jeg lyd i alle) så kunne jeg velge dts cinema eller dts surround sensation cinema. Fattet bare ikke hvorfor dolby digital kom opp. Dette er jo det kilden er, ikke dts. Var andre innstillinger og sånn som PLII movie, men da var jo stemmene så og si fraværende.

Jeg blir dessverre ikke smart på dete.

Er nok helt helt nydbegynner på lyd. Bilde vil jeg si jeg har bra peil på. Vet ikke om noen kan svare/forstår hva jeg lurer på.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har du sjekket om dvd-spilleren er satt til å sende ut nedmikset stereosignal? Går ut fra at du bruker hdmi-kabel mellom dvd og receiver, siden du får bilde ut på TVen. Hvis dialogen er fraværende med PLII Movie tyder det på at du ikke har slått av senterkanalen på receiveren.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo men jeg fatter jo ikke hva det skal stå, dvd spillern har ikke noe instilling om den sender det som pcm.

hadde ikke dette problemet med nad'en tilbake i tida. prøver også å kjøre mkv filmer med dts spor. da får jeg opp DVD/BD Stereo Hdmi PCM Audyssey

Har alts fire høyttalere koblet på. Fatter ikke hvorfor jeg har lest meg opp på lyd å forhånd. Fordi dette er jo frusrerende

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke en knapp som heter "auto", "standard" eller lignende på receiver?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg igjen angående frustrasjonen med å skjønne hva og hvordan.

Vanskelig å si hva problemet er uten å ha bruksanvisningene. Fant ikke noe nedlastbart på onkyo importørtens sider og sony's link fungerte ikke.

Receiver:
    Start med å finne ut hvor i menyene du velger høyttaleroppsett på receiveren. Der slår du av senter, sub og surround back.

DVD-spiller:
    Så må du finne menyen for valg av utsignal på dvd-spilleren. Dette står i bruksanvisningene. En eller annen plass:evil:

Tålmodighet er etter min erfaring den eneste måten å ikke bli rasende på når man holder på med avanserte surroundprodukter. Du kommer til å finne ut av det uansett.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manualene er der de... Onkyo Europe - TX-SR607 engelsk - svensk - nederlandsk - tysk - fransk - spansk - italiensk...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva fant du ut? 8)

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    satt til 0400 i går og puget manualen.

og selvf helt til slutt så kom modusene. altså hvilke formater du kan spille til hvilke høyttaler oppsett.

jeg har tatt ned bak høyttalerne nå. Så jeg kjører bare 2.0

og så stod det på 5.1 kilder at hvis du hadde 2.0 system kunne jeg ikke kjøre dolby digital/dts/dts hd/+++++ bare stereo, mono, eller direct, eller dts virtual surround.

men hvis jeg hadde center så kunne jeg kjøre dolby digital/dolby digital plus/true hd/multichannel og alt annet.

Kan dette stemme, kan hende jeg spør dumt, mn er jo som sagt nybegynner.

lurer også på hvis noen kan svare på dette: la oss si at jeg kjøper meg en center, og så skal jeg kjøre av 2 filmer som en test. en film med dolby digital 5.1 og en annen med dts spor. Vil receiveren automaisk velge dolby digtal/dts på displayet. eller må jg gå gjennom listening modes til jeg finner det riktige.

bare virker litt stress fordi er jo ikke alltid jeg vet hva lydsporet er på mine forskjellige filmer.
    håper det er sånn, ser jo også det bare når jeg skal spille av en mp3. displayet kutter ut og står på en måte og søker. Så kommer den fram til stereo, pcm osv osv. bare lurer på om den velger dts hvis jeg mater den med en film med dts lydspor, og om den velger dolby digtal 5.1 hvis jeg mater den med en slik film.

dette forutsetter jo at jeg skaffer meg en center

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lært mye i dag altså.

installerte linux og xbmc. Først kjørte jeg lyd fra hdmi til reciever. Dette skapte litt problemer for pcen (asrock ion 330). Så jeg valgte å kjøre spdif digital isteden. Har jo ikke brukt for hdmi kabling uansett. Da xbmc ikke støtter disse formatene enda.

satt xbmc output/passtrough til iec958 (som jeg går utifra er spdif?). Og dts/ac3 capable reciever. Og downmix to stereo på unchecked. Og Voila, endelig blitt kvitt pcm displayet og dts vises i displayet.

Trykker jeg på display på fjernkontrollen får jeg opp dts 5.1 men jeg kjører jo fortsatt i stereo.

2 kjappe spørsmål. Når det står at kilden er 5.1 og jeg kjører stereo. Blir da dts signalet downmixet i recieveren og kjørt ut som stereo? Altså jeg vil ha den samme lydkvaliten, bare på to høyttalere?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •