Effektforsterker til Patos Basic 510 mk2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker til Patos Basic 510 mk2

Hei. Jeg har nå fått mine Patos Basic 510 mk2. Men samen med resten av Basic mk2 utstyr så skal jeg plasere det ut i loftstuen og lage hjemmekino. Til det trenger jeg en effektforsterkere, da det er få hjemmekino forsterkere som kan drive 510mk2 opptimalt. Som preamp blir det Cambridge Audio sin neste Surroundreceiver. Den heter 650R og er en oppgradering av Cambridge 640R.

Jeg liker utseende på Nad c-272. Men dette er vell kansje ikke nok. Tenkte å ha noe som kan drive de bra på høye volumer. Det blir dog budsjett klassen, men lyd kvalitet er viktig.

Disse høyttalerene er ganske tungdrevne tross element bestykkningen. (2x 8" bass element, 5,25" mellomtone og 1" softdome diskant i hver høyttaler)

Det er viktig at de er litt varme, da Cambridge er ganske nøytralt og da kan det være greit at de har litt ekstra bunndrag. :-P

Monoblokker er også aktuelt, men men også brukt er et alternativ.

Jeg tror jeg må sette en pris på 6-7k For to monoblokker eller en effektforsterkere.

Er det noen billige Godt lydene Pa forsterkere til dette bruket?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av mine første høyttalere var Patos Basic 500. Kjørte en H/K til disse, og syns det var en meget bra match...
    Nå har jeg Patos Lyric-serien og benytter meg av Rotel. Syns også dette er en god match. Har prøvd med Nad, men dette var ikke noe for meg. Smaken er som osv. osv.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha varme så må du ikke kjøpe NAD. Rotel er varme og hvis du leter på brukten så finner du sikkert 1070, 1080 eller 1090. Sistnevnte er nok litt over prisantydning.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med 510mk2 er at de er litt mørke og mangler snert i mellomtonen, de bør derfor ha en forsterker med en nesten overfokusert mellomtone og god luftighet i toppen, kan godt være litt lyst. De blir også heftig mye strammere om man bi-amper dem.
    Har hatt NAD på dem selv, den fungerer bra men hjelper ikke på de nevnte manglene jeg mener de har i noen særlig grad.

Som du sier er de ganske tungdrevne til gulvstående å være oppgitt 90-91db 4 ohm. Tipper de ligger rundt 86-87db 8ohm i virkeligheten. Hos meg tømte de gode 450w og det var fortsatt ingen forvrengning eller ulyder i høyttalerne.

Vet ikke helt hva jeg kan annbefale deg, men skal si fra hvis jeg kommer på noe. Sikkert mange her inne som kjenner forsterkere og lydsignatur mye bedre enn meg. Rotel er nok ikke noe dumt tips.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med klasse D? De er ofte litt lysere enn AB.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt mine Patos 410 mk2 med Rotel rb 1562 (klasse D) 2 x 100w ved 8ohm,og dobling ved 4 ohm! Syns det funket veldig bra sammen - stram bass,og fin og klar diskant etter min smak! Men til 510 ville nok kansje prøvd 1572 med 2 x 250w! Men at disse rotel klasse D,og patos passer sammen vil jeg absolutt si!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega

Det er viktig at de er litt varme, da Cambridge er ganske nøytralt og da kan det være greit at de har litt ekstra bunndrag. :-P
    Tror ikke du skal satse på at folk er enige med deg i at varme = bunndrag.
    Høyttalerne er vel litt "varme" etter rykter jeg har hørt? Jeg fikk mer bunndrag med Hegel enn med Rotel, samt "renere" lyd oppover, men det var ikke på Patos.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Tror ikke du skal satse på at folk er enige med deg i at varme = bunndrag.
    Høyttalerne er vel litt "varme" etter rykter jeg har hørt? Jeg fikk mer bunndrag med Hegel enn med Rotel, samt "renere" lyd oppover, men det var ikke på Patos.
    Ja, det du qoutet kom ut feil.
    Når jeg tenker varm lyd tenker jeg avslappet diskant og en litt tilbaketrukken mellomtone og ganske naturlig bass.
    Men igjen, det er mye følelser inne i AV generelt og det er ikke altids så lett å besrkive ting og tang.

Så du kan heller si at jeg vil ha Varmlyd, og Bunndrag.

Men de rotelene som dere anbefaler, hvordan er det med levetiden på disse?

:-D :-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som ofte kommer fram i tester av klasse D er at de ikke er like "fete" i bassen som store transistor-forsterkere. Men like ofte er konklusjonen at sistnevnte er kanskje litt i overkant og klasse D er mer naturlig.

Det hele koker egentlig ned til preferanse. Så det gjelder å få matchet utstyret til å passe sin smak.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, Har også litt på følelsen om at Klasse D forsterkere er mer nøytrale. Men vis jeg skal kjøre Cambridge som også er nøytral, blir det ikke litt for nøytralt da? Den rotelen som ble linket tidligere i tråden ser absolutt ut som noe, men har denne 12v triggere av ett eller annet slag? Har planer om å lage det enkelt og ta av og på. Da mine foreldre også skal kunne bruke det, uten hjelp fra meg....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den rotelen som ble linket tidligere i tråden ser absolutt ut som noe
    Hvor? Finner ikke.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor? Finner ikke.
    Hentet baksiden av 1090 og den har ikke. Det betyr vel at 1080 og 1070 også mangler. Mulig de nye har, det finner du fort ut av med et internettsøk.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor? Finner ikke.
    Merker det begynner å bli sent nå :P
    Men det er snakk om denne til patosene. Home Theater System Surround Sound Amplifier DVD Player - Rotel PRODUCT SPECIFICATIONS

Hva tror du om den?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker det begynner å bli sent nå :P
    Men det er snakk om denne til patosene. Home Theater System Surround Sound Amplifier DVD Player - Rotel PRODUCT SPECIFICATIONS

Hva tror du om den?
    Jepp, ser ut som denne har 12V trigger. Både vanlig inn og ut for flere enheter. Ellers vet jeg ikke noe om den.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt beste tips til effektforsterker på Patosene dine innenfor prisklassen du nevner er Doxa.Passer som hånd i handske.
    Du finner Doxa 70 SE og 70 Signature til rundt 3-4k på brukten.Ikke la deg lure av de 70 watt'ene,de leverer heftig med strøm og drar B-510 meget godt.
    Aller helst så skal du finne deg en Doxa 140 Signature.De ligger vel sånn circa rundt 7-9k og er ikke så lette å oppdrive,men her får du mye forsterker for pengene.

Electrocompaniet passer også godt,men blir vel noe dyrere igjen.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sansen for Doxa, men min Cambridge Audio p500 er forsåvidt strømsterk og den klarer ikke å drive de godt nok. Det blir lyd opp til fest nivå, men bassene får ikke nok effekt tiø å flytte store menger luft...

Legger opp et bilde av de, slik at de ikke kan forveksles med eldre Patos høyttalere. (Mine er dog i Calvados finish, som er mye penere etter min mening)

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke annet en å si meg enig med hifi-rørlegeren, Doxa og Patos er en utroligt bra match, ikke det rotel vil nok også funke svært bra. Ellers er kanskje Vincent en tanke? Disse f.eks?
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/49681
    Ser ut til å være mye for pengene i hvertfall.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa er bra, men jeg blir mer trukket mot Rotel.
    Kansje pga jeg har hørt en skrekk historie om Doxa, der forsterkeren begynner å kjører AC til høyttalerene ...

Samtidig som Rotel har mer krefter ...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde først en Parasound NC 275 på 2 x 75 W på mine Patos 410Mk2,og det er ikke tvil om de ble strammet opp i bassen med denne klasse D Rotelen hvertfall! (rb 1562) Også er det jo fint at den utvikler så lite varme da! Er jo ikke varmere den enn paraboltuneren min
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Digital forsterkere er kult. Har fått tilbud om en Hegel H2 til godt under halv pris, men dette hjemmekino prosjektet mitt må bli litt langsiktig, da jeg er student...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •