Yamaha RXV-3900, Denon AVR-4308A eller Pioneer SC-LX81

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RXV-3900, Denon AVR-4308A eller Pioneer SC-LX81

Hei

Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe meg en ny hjemmekino reciver og jeg er veldig usikker på om jeg skal kjøpe meg en Yamaha RXV-3900, Denon AVR-4308A eller Pioneer SC-LX81. Ut i fra det jeg har lest så skal disse reciverene være noen lunde like. Er det noen som har noen erfaring av disse reciverene? Er det noen som har noen tester eller annet som det går an og lese?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg har noen erfaring med konkurentene, men jeg er i hvertfall strålende fornøyd med min Denon 4308A. Suveren brukervenlighet er et stikkord. Prisen gikk vel kraftig ned på denne hos HFK i dag og.

Edit: Denon kommer med nye modeller i år, kan muligens være verdt å ha litt is i magen..?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville helt klart valgt RX-V3900. Hvis du derimot ikke har noen planer om å kjøpe på effekttrinn ville jeg muligens valgt LX71 grunnet dens meget robuste ICE-moduler som nok leverer bedre enn RX-V3900s effekttrinn på musikk.
    LX81 og 71 er visst helt identiske på lydbiten innvendig i følge de som har sett delelisten, selv om testere til stadighet rangerer disse ulikt og pioneer oppgir 10w forskjell.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt avhengig av hvilke høyttalere du skal ha siden de har litt forskjellig lyd. Yamaha er litt mørk i toppen mens de to andre er litt lyse.

Når Yamaha og Pioneer blir satt opp mot hverandre så får ofte Yamaha pluss på film mens Pioneer får pluss for musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke kjøpt meg høytallere enda. Men hovedsakelig skal jeg bruke reciveren til ca 85 % film og 15% musikk.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MegMorten
    jeg har ikke kjøpt meg høytallere enda. Men hovedsakelig skal jeg bruke reciveren til ca 85 % film og 15% musikk.
    Yamaha!

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ya-må-ha

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører ca 50/50 tv/musikk, og er stort sett fornøyd med Yamaha RX-V3900. Jeg har også samme inntrykk som Gurba at de fleste holder en knapp på Yamaha til film. Jeg bruker bare forforsterkerdelen i Pure Direct til musikk. Den er ganske punchy og litt røff i lyden, men mye kommer selvfølgelig an på resten av komponentene. Brukervennlighet er helt ok bortsett fra et knotete lite display. Selve menysystemet (på tv-skjermen) funker bra. Automatisk lydkalibrering er tilfredstillende. Skulle jeg valgt en annen tror jeg det måtte bli Pioneer. Tror lyden er det svake punkt på Denonen (bare basert på rykter da).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd RXV3900 men har SCLX71 selv å er meget fornøyd med hva den leverer særlig i stereo samt at den har mye krefter å blir ikke varm! Liker også kalibreringen som en kan holde på i evigheter å tweake selv hvis ønskelig.

Hvis du er ute etter mest mulig effekt i 5 kananler er faktisk onkyo 906 veien å gå iflg hifi-news.De målte effektene til: 906: 5*155 Watt,
    SCLX81 5*140 Watt, RXV3900 5*113 Watt og 3808A 5*135 Watt alt i opptil 1% THD. 906 vant testen med 3808A på andre og Pio og yamaha på de 2 siste plassene...

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ting er ihvertfall sikkert, og det er at det er ikke lett og velge forsterker...

har også det inntrykket at mange her liker yamaha, spesielt til film. denon blir ofte omtalt som litt "slapp" uten at jeg skal mene noe om det, har liksom alltid hatt litt trua på denon, men......

okei, hvis en tar ett par betraktninger til inn i debatten her, hva da....

denon kjører gode priser nå på sine utgående modeller...

ny yamaha 3900 kommer, vet ikke hva den vil hete.....

yamaha Z-7 får vel bare skryt og er vel også i samme prisklasse, ihvertfall som denon...

kan vi da si at Z-7 har punchen til yamaha og kvaliteten til denon kanskje...
    og hvordan vil den nye "3900" hevde seg mot z-7, vil den tette gapet mere, eller vil det fortsatt være kvalitetsforskjeller.

som dere skjønner så liker jeg filmlyden til yamaha, men brukergrensesnittet på denon er så sinnsykt mye bedre, så da er det egentlig lydkvaliteten igjen som får avgjøre..... derfor z-7 kanskje.....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt surroundrecievere fra alle tre produsentene, og har vel stort sett vært fornøyd med alle. Jeg har LX81 nå, og er veldig fornøyd med den. En stor fordel den har fremfor konkurrentene er at man faktisk kan justere alle DSP/EQ/Romkorreksjonstingene den gjør manuelt i etterkant, men det er jo bare en fordel om man faktisk ønsker å sitte og pelle og tweake da.

Til musikk ville jeg holdt en knapp på Denon og Pioneer, til film er jeg mer usikker. Denon er vel den som har den mest avanserte automatiske EQen med sin audessey (eller hvordan det nå staves), men de to andre har bra helhetlige romkorreksjonsenheter de også selvom selve EQ-delen ikke er like kraftig.

Det går nok mye på smak, behag og preferanser her, du blir helt sikkert fornøyd med alle tre.
    --
    Thorbjørn

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo skulle vel vært med i diskusjonen også

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har hatt surroundrecievere fra alle tre produsentene, og har vel stort sett vært fornøyd med alle. Jeg har LX81 nå, og er veldig fornøyd med den. En stor fordel den har fremfor konkurrentene er at man faktisk kan justere alle DSP/EQ/Romkorreksjonstingene den gjør manuelt i etterkant, men det er jo bare en fordel om man faktisk ønsker å sitte og pelle og tweake da.
    Det kan man med Yamaha RX-V3900 også.

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg har akkurat fått en 3900 i hus og har tidligere hatt Denon 2807 og 2808.

Det første som har slått meg er at jeg faktisk har fått utbytte av romkorreksjonen etter at jeg fikk 3900 og denne gir en utrolig bra holografi til lyden i stereo uten å tukle for mye med lydsignaturen. På 2808 og 2807 ble lydsignaturen såpass innelukket og tam i toppen at jeg foretrakk å kjøre uten romkorreksjon. Dette gjaldt både på film og musikk.

Nå er jo 3900 i en annen prisklasse enn både 2808 og 2807, men romkorreksjonen i 2808 er vel ganske lik som de dyrere Denon modellene?

Morten

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •