Gammel forsterker brenner egen sikring hele tiden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gammel forsterker brenner egen sikring hele tiden

Hei!

I forbindelse med en ryddejobb fikk jeg tak i et beist av en forsterker, og fikk høre at den var fra et band. Kobler den til hjemme, ingenting skjer. Sjekker sikringa, og den var helt sort inni (liten glassikring), så prøvde å skifte (tenkte at de bare hadde dratt på) og første som skjer når jeg dytter på bryteren er at den går. Åpner opp og prøver å finne feilkilder. Finner en svidd motstand, og sjekker lokket og der er det en stor sotflekk rett over motstanden. Har målt med multimeter, og motstanden på den ene siden er helt annerledes enn motstanden på andre siden (virker som om det er to monoblokker satt sammen).

Noen forslag til hvorfor motstanden kan ha brent, eller om dette bare er problemet i seg selv. Burde den funke om jeg skifter den?

Bilder:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mindre oppløsning på bildene hadde vært fint
    Blir litt slitsomt å flytte frem og tilbake for å få lest teksten osv.

Men sjansen for at denne motstanden er problemet, er nok dessverre minimal.
    Det er en grunn til at sikringen ryker og det er en grunn til at motstanden har brent opp.
    Feilen ligger nok antagelig i forsterkerdelen, og ikke i poweret. Det er bare poweret som må ta imot juling pga en kortslutning e.l. i forsterkeren.
    Kobler du vekk poweret som er defekt, tenker jeg forsterkeren starter og funker på en kanal.
    Den ene forsterkeren har tydeligvis blitt reparert før, ser det sitter andre motstander og kondensator nær utgangstransistorene.
    Begynn med å måle utgangstransistorene du, tipper den ene er kortsluttet. Og er du heldig, holder det å skifte utgangene pluss den brente motstanden i poweret.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel det jeg mistenkte ja.

Du har ikke lyst til å ringe rundt komponenter jeg bør måle, eller beskrive hvor de er?
    Og hvordan går jeg frem for å måle? Bare måle motstanden? Hvilke resultater skal jeg da se etter?

JEg tenkte også på å koble bort den defekte delen, men alle strømkablene ligger på undersiden, og det så litt over middels komplisert ut å komme seg ned dit, så om jeg slipper det hadde jeg vært glad.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du synes at det å koble vekk poweret på ene siden er over middels komplisert, tror jeg kanskje du burde be noen andre se på denne for deg

Men du kan starte med å sjekke transistorene jeg har ringet rundt i vedlegget, har du null ohm begge veier mellom to av benene, er den definitivt kaputt. Er du usikker på målingene kan du bare sammenligne med de på den andre kanalen. Og tester du med bare en kanal først, vet du ihvertfall om de er i orden
    PS! Lodde fra transistorene før du måler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sjekket uten å lodde fra, og da fikk jeg ingen måling mellom noen av pinnene på den øverste transistoren. På de pinnene jeg fikk måling, og på den andre fikk jeg 0.5, 4, og 30ohm litt varierende etter hvordan jeg målte.

Jeg mente ikke at det var vanskelig å komme seg ned under, bare tidkrevende og slitsomt og ikke-fristende-med-mindre-jeg-må.

Hvordan ser den ut rent kvalitetsmessig da? Ser det ut som om den er bra? Eller burde den egentlig bare kastes? Noen forslag på hvordan effekten kan være?
    Sikringen er på 5amp, så da kan den maks trekke 1100 watt, det står ingenting på den.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les siste i linje i mitt forrige innlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle da fortsatt fått måling selv om de står koblet til noe? Hadde det vært 0ohm i dem, så hadde jeg også målt 0 ohm (strømmen går jo som kjent enkleste vei)

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må lodde ut komponentene får å få en korrekt måling, andre komponenter i kretsen kan påvirke målingen og gi deg feil resultat.

Hva slags forsterker er det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ingenting mer om den enn det som synes på bildene, men jeg så at flere ting begynte å gå i stykker av alder o.l. Det viste seg også at støvet satt dønn fast, mulig at det har kortsluttet ting. Så forsterkeren ble kastet, det er nok en grunn til at de kastet den i første omgang, det var bare et håp om en gratis forsterker.

Dog fikk jeg et "Better SA-80" mixebord/preamp, med målere som viser hvor mye strøm som går gjennom (som spretter frem og tilbake med bassen) som er kult for sånne barnslige folk som oss :P
    Så han får den i hvert fall
    Takk for all hjelp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •