Min Yamaha RX-V1300 - Duger den?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Min Yamaha RX-V1300 - Duger den?

Jeg kjøpte i fjor en pent brukt Yamaha RX-V1300-forsterker, som kjører mine Proson 63MK2-høyttalere.

Nå som lysten litt oppgradering kommer til, lurer jeg da på om min forsterker er noe som kan drive litt dyrere høyttalere enn mine Proson? Er den egentlig noe god eller kan man få noe bedre til ikke alt for mange lapper?

Takk! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry bump, men noen som kan hjelpe til her ?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen receivere i prisklassen for normale folk driver høyttalere på skikkelig vis. Men så vidt jeg kan finne ut så har den pre-ut. Der kan du koble på en effektforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Ingen receivere i prisklassen for normale folk driver høyttalere på skikkelig vis. Men så vidt jeg kan finne ut så har den pre-ut. Der kan du koble på en effektforsterker.
    Tilbøyelig til å være enig her, i alle fall så lenge det dreier seg om AV-receivere. Av og til dukker det opp mer brukbare saker på bruktmarkedet til overkommerlige priser, som Arcam og Primare etc.

Pre-out er også et sørgelig kapittel. Min Yamaha (RX-V740) henter dette signalet etter et 20 dB dempeledd fra utgangsforsterkerne. Så da hjelper det lite med bedre forsterkere :cry:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker å bytte den ut med en nyere i tilsvarende klasse så er det mest nye formater ala HD-lyd som kan være grunn til oppgradering. Ellers kan du få bedre lyd ved å kjøpe en kurant effektforsterker slik som nevnt. Det er uansett ikke farlig å prøve seg frem litt og ingen høyttalere tar fysisk skade av forsterkeren din, så lenge du ikke presser komboen over tålegrense.

/S

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hvis du tenker å bytte den ut med en nyere i tilsvarende klasse så er det mest nye formater ala HD-lyd som kan være grunn til oppgradering. Ellers kan du få bedre lyd ved å kjøpe en kurant effektforsterker slik som nevnt. Det er uansett ikke farlig å prøve seg frem litt og ingen høyttalere tar fysisk skade av forsterkeren din, så lenge du ikke presser komboen over tålegrense.

/S
    Men vil en effektforsterker få meg til å kunne spille litt høyere eller litt mer kraftfult uten at jeg risikerer forvrengt lyd?

For det er grunnen til at jeg ser etter en løsning, nettopp fordi når jeg nærmer meg 0DB så kan det begynne å sprake litt. Lyden blir iallefall ikke ren.

EDIT: Vet tråden er gammel, men kan jo like godt bruke den kontra lage ny.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kraftig nok forsterker vil kunne spille nær grensen av det høyttalerne klarer uten å forvrenge. Det er flere høyttalere som er sprengt pga for liten forsterker enn det som er sprengt pga for stor forsterker. Bare spør CV-eiere.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    En kraftig nok forsterker vil kunne spille nær grensen av det høyttalerne klarer uten å forvrenge. Det er flere høyttalere som er sprengt pga for liten forsterker enn det som er sprengt pga for stor forsterker. Bare spør CV-eiere.
    Hehe ja det har jeg fått med meg.

Men tenkte i retningen av en effektforsterker til min Yamaha fordi jeg ikke har tenkt til å bruke noen penger på dette med det første. Fant en Crown Powerbase-forsterker på torget og lurte på om dette kunne fungert for å gitt høyttalerne litt mer å jobbe på?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •