Trenger litt råd om forsterkervalg, Transistor vs Rør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt råd om forsterkervalg, Transistor vs Rør

Hei !

Har lakt ut min H/K 675 til salgs. Denne driver et stereo oppsett med XTZ 99.25 + XTZ 99 W10.16 sub, med PS3 som signalkilde. Hovedbruken har i det siste kun vært til film da jeg synes mellomtonen og lydbildet er for grumsete. Vurderer å oppgradere med en Cambridre Dacmagic for å få bedre lyd fra PS3.

Forsterkere jeg vurderer :
    H/K 980
    Nad C355BEE
    Cambridge 740A

Prisramme rundt 6-7000(++)

Valget på disse er mye grunnet den fysiske størrelsen da jeg hovedsaklig vil ha forsterkeren inni stereoskapet mitt å de ikke kan være for dype.

Har en annen referenase til musikk koblet opp til min laptopp. Her kjører jeg en rørforsterker som faller virkelig ismak. Jeg har også komt til å tenke på å prøve rør på stueanlegget også, men XTZ 99.25 krever vel sitt av krefter for å levere. Føler jeg bør kunne spille litt høyt og fyldig spesielt til film å lurer på om rør forsterkere klarer å levere skikkelig lydtrykk, å på den andre siden drømmer jeg om ren å vakker lyd til musikk da jeg vet hva rør forsterkere er gode for.

Så til litt spørsmål. Om jeg går for rørforsterker, vil den utvikle veldig mye varme slik den andre rør forsterkeren min gjør ? Vil den kunne levere nok lydtrykk til filmbruk ? Blir det mye mer påpass av rørene, at jeg må telle rørtimer, bestille å skifte ut disse med tiden kontra om jeg går for en transistor forsterker som vil være rimelig vedlikeholdsfri. Hva ville dere gått for ?

Av rørforsterkere jeg har funnet er det Music Angel YC Series "YC-808MK" oppgitt til 70w som muligens vil være kraftig nok til mine XTZ. Alternativet om jeg hadde gått for denne å den viste seg pen i lyden men litt svak ville vært å bytte HT`er til noe mer lettdrevne. Men vil aller helst beholde mine HT`er da de design messig macther resten av oppsettet mitt.

Mitt oppsett : http://www.avforum.no/minhjemmekino/show.php/Quisten
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer Bassen min sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for HK980, de nye forsterkerene fra harman er mye ryddigere i lyden en det de gamle var!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bassen min
    Gå for HK980, de nye forsterkerene fra harman er mye ryddigere i lyden en det de gamle var!!!
    På en måte ja, jeg vet hva jeg går til med H/K da jeg allerede har det.
    Og på en måte ikke, spennende å prøve noe nytt.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rørforsterker blir ikke en vedlikeholdsfri løsning, så ønsker du det så bør du gå for transistor. (da mener jeg ikke at den nødvendigvis går i stykker, men at du sannsynligvis blir bitt av basillen og begynner å bestille forskjellige rør i et forsøk på å tweake lyden enten du vil eller ikke)

Men siden du liker lyden i den rørforsterkeren du har, og hvis du er villig til å "nerde litt" med bytting av rør og styr så er det jo sikkert verdt et forsøk med en music angel, de har jo fått mye skryt her på forumet.

Og ja, den blir nok sikkert varm - så vil du unngå det får du kjøpe deg en klasse D forsterker. Jeg har akkurat byttet ut surround+effektforsterker til kun surroundforsterker som er klasse D, og jeg kan skrive under på at det ble merkbart kjøligere i stua. Greit om sommeren hvertfall
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser både de positive og negative sidene med begge deler Hybris når du stiller det opp slik.

Mulig det blir en enklere og mer vedlikeholdsfri/rimelig løsning med kraftig og god transistor forsterker og hive på en dac for å løfte lydbildet de siste centimetrene.

Kom også på her i farten at jeg kan bruke min hodetelefonforsterker som pre. Da kan jeg leke meg litt å se om jeg får den goe å varme lyden ut på stueanlegget også.

Men vil gjerne høre flere meninger om mine forsterkerkandidater, både transistor og rør, + evt andre merker jeg bør vurdere.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Har selv hatt transistor forsterkere hele livet og har nå min første rørforsterker og det er foreløpig min beste lyd opplevelse men som sagt det er jo en smaksak.har en stue på 36m2 og har ikke noe problemer med varme,mine klasse A blokker avga mye mer varme.Det jeg synes virker spennende er jo at du kan forandre lydsignatur alt etter som.Rørforsterkere har null problem med bass men den må selvsagt være tilpasset høytalerne.
    Til slutt så har du utseende som bare er helt nydelig hehe

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha skikkelig, skikkelig lydtrykk med rør har du to valg: Meget, meget lettdrevne høyttalere (100dB/1w/1m) eller en sinnsvak rørforsterker med haugevis av rør og masse krefter. Slik jeg har forstått det, er det hverken et valg å bytte ut høyttalerene eller kjøpe noe massivt (og nødvendigvis dyrt)

Da står man kun igjen med en transistorforsterker. Jeg ville forøvrig ha vært forsiktig med både H/K og NAD (selv om NADs nye serie låter langt, langt bedre enn forgjengeren). Synes de begge blir litt kornete i toppen.

Harald

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror at feks Music Angel til 4 lapper skal klare og få skikkelig sving i de høytalerne

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve med rør andre steder i lydkjeden da.
    Rørdac eller rørbuffer mellom kilde of forsterker.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Du kan jo prøve med rør andre steder i lydkjeden da.
    Rørdac eller rørbuffer mellom kilde of forsterker.
    Tenkte på som jeg la till i mitt tidligere innlegge å bruke min hodetelefon forsterker som pre da datte går an for å få den varme å klare lyden. Sikkert en billigere løsning med tanke på varm lyd og styrke iform av transistor effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Tror at feks Music Angel til 4 lapper skal klare og få skikkelig sving i de høytalerne
    Der er jeg litt usikker, føler allerede nå at jeg har for lite power spesielt til film.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •