XTZ Class A100 D3+ subproblemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ Class A100 D3+ subproblemer

Har en XTZ Class A100 D3

XTZ Class A100 D3, Sølv/sort XTZ Class A100 D3, Sølv sort | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Og en XTZ 99 W10.16

XTZ 99 W10.16 pianolakk XTZ 99 W10.16 pianolakk | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Når jeg kobler suben til i SW out på forsterkeren blir det ingen lyd i suben. Hva er problemet? Kobler til med optisk. Det blir bittelitt lyd i suben hvis jeg skrur den på max, men det er lite.

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har koblet til med optisk, så besvarer det vel de aller fleste spørsmål. Forsterkeren har analog sub-ut vil jeg tro?!

Hvordan har du forresten klart å koble til en optisk kabel til sub-ut?

Morten

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, det ble litt feil. Har selvfølgelig koblet fra subwoofer og til sw out med analog kabel, men har koblet fra lydkilden til forsterkeren via optisk hvis det skulle ha noe å si :P Beklager at jeg var litt dårlig å formulere meg ops:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en voluminnstilling som står lavt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På forsterkeren? hvordan fikser jeg det da? :S

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru opp? Kjenner ikke forsterkeren din, men ta en titt i brukermanuelen.

Sjekk gain på subwoofern også, rundt kl 9-11 er vel vanlig.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Skru opp? Kjenner ikke forsterkeren din, men ta en titt i brukermanuelen.

Sjekk gain på subwoofern også, rundt kl 9-11 er vel vanlig.
    Han fikk bittelitt lyd med gain på maks så det ligger vel helst i forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står absolutt ingenting om sånt i manualen til forsterkeren.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe delefrekvens instillinger på subben kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en delefrekvensfunksjon ja, men det blir like lite lyd uansett hvor denne står.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å koble den til en annen forsterker?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kiriev
    Det er en delefrekvensfunksjon ja, men det blir like lite lyd uansett hvor denne står.
    Jeg tror du har koblet helt feil til.....

Du kan jo ikke koble analogt til subwooferen! Da må jo isåfall stereoforsterkeren drive suben og det greier den som regel dårlig tror jeg.

Forsterkeren din er beregnet på å drive stereohøytalere... Det er SUBforsterkeren i XTZ som skal drive høytaleren i suben.

Subforsterkeren i XTZ har 400 effektive watt tror jeg, noe som er rejalt mye... det krever også mye watter for å drive en sub skikkelig dypt og det greier sjelden vanlige stereoforsterkere.
    Derfor har XTZ10" en innebygget eget forsterker.

For å ta ibruk denne så må du koble til med en Subwooferledning, og denne er IKKE analog. Den er derimot digital. Kalles ofte COAX, eller subledning.
    Denne er det du kobler inn på SUB IN bak på stereoforsterkeren din....
    I Subwooferen så kobler du den andre enden på LINE IN høyre eller venstre. Bare EN digitalledning og ikke to som på analoge.

Denne Coax kontakten du skal bruke i begge ender er veldig ofte merket med svart ring av plast i kontakten..

Analog kontaktene er derimot merket med rød og hvit plast i kontakten.....

Kan hende du er klar over dette sef, men siden du sier du kobler den til analogt så er det jo iallefall greit å nevne dette for deg....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en coax kabel, ja. Når jeg sier analog tenker jeg på foreksempel RCA kabler. Er ikke de analoge? Og de har jo lik kontakt som denne Coax kabelen jeg bruker. Da er vel begge kablene analoge?

Acc Excl Subkabel 2 meter Acc Excl Subkabel 2 meter | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Noe lignende som den er det jeg har

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kiriev
    Det er en coax kabel, ja. Når jeg sier analog tenker jeg på foreksempel RCA kabler. Er ikke de analoge? Og de har jo lik kontakt som denne Coax kabelen jeg bruker. Da er vel begge kablene analoge?

Acc Excl Subkabel 2 meter Acc Excl Subkabel 2 meter | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Noe lignende som den er det jeg har

Hehe, nei RCA er nok analog... og ja de har ofte ganske lik kontakt men det har absolutt null å si, de er forskjellige inni.

Du må ha en DIGITAL ledning.. så ikke noe sub for deg før på mandag når butikkene åpner høres det ut som.

Du får kjøpt de overalt, på elkjøp, clasollson, nettet, etc.. Det holder med COAX... subledninger er COAX som er mer anpasset sub... for eksempel kanskje litt bedre kontakt og for eksempel lenger ledning...

Det er mange som har en Coax ledning til overs, så om du hører med noen her inne så kan du sikkert få kjøpe en billig i dag.... ellers må du nok vente til Mandag..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er er at det BLIR lyd i subben hvis jeg kobler til kontakten ved siden av sub out på forsterkeren: REC out. Men det skal jo egentlig bli lyd på SUB out, ikke sant? Har de gjort en slurvefeil når de lagde forsterkeren?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du koblet til i suben da?

Du må lese bruksanvisningen bedre, du kan jo ikke bare koble inn hytt og pine og se hvordan det går.. du kan jo risikere at det rett og slett blir ødelagt. :shock:

Du skal IKKE koble inn i Sub out eller rec out.. det er helt feil..
    Du skal koble til i LINE IN.. . eller et eller annet med svart det står IN på...

Fra LINE IN eller IN et eller annet på forsterker feks veldig ofte står det sub IN.. noen ganger står det bare IN eller INPUT eller LINE IN....

Deretter skal du koble dette til til LINE IN på subwooferen din.. enten LINE IN høyre eller LINE IN venstre.

Er du sikker på at du har koblet det riktig? Jeg begynner jo å lure litt når du sier at du kobler til subwooferen analogt, samt at du kobler til Line out eller rec out...

For det er jo iallefall feil med det oppsettet du har tenkt til å bruke..

Håper du får dreisen på det... det er moro med nye ting, bare det å få det til å funke også da..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står i manualen at jeg skal koble til aktive subwoofere i SW out. Det gjorde jeg, og det funka ikke. Bare for moro skyld testa jeg noen av de andre utgangene i forsterkeren, og rec out funket. Denne utgangen er vel beregnet på noe helt annet. Jeg har koblet til LINE IN på subwooferen og det er ingen ut eller innganger på Forsterkeren som heter Line in. Bare på subwooferen.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra SUB Out på forsterkeren til hvilken som helst Line IN på SUB'en blir riktig. (Bruker du en Y-Kabel slik at du får koblet til begge Line IN på SUBen høyner du nivået med 3 dB.)

Og det er nok ingen direkte KRISE om du tilfeldigvis skulle komme til å bruke en såkalt Coax ("digital") kabel i stedet for vanlig RCA (analog) kabel slik Danke skriver. Coax'en er fysisk ganske identisk bare at den er 75ohm.

Prøv å koble til høynivå-inngangene på sub'en med høyttalerkabel og sjekk om du får lyd da.

Du har ikke stilt grensefrekvensen på SUB'en så lavt at det nesten ikke er signaler nok i musikken du spiller til at SUB'en får noe å jobbe med?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Fra SUB Out på forsterkeren til hvilken som helst Line IN på SUB'en blir riktig. (Bruker du en Y-Kabel slik at du får koblet til begge Line IN på SUBen høyner du nivået med 3 dB.)

Og det er nok ingen direkte KRISE om du tilfeldigvis skulle komme til å bruke en såkalt Coax ("digital") kabel i stedet for vanlig RCA (analog) kabel slik Danke skriver. Coax'en er fysisk ganske identisk bare at den er 75ohm.

Prøv å koble til høynivå-inngangene på sub'en med høyttalerkabel og sjekk om du får lyd da.

Du har ikke stilt grensefrekvensen på SUB'en så lavt at det nesten ikke er signaler nok i musikken du spiller til at SUB'en får noe å jobbe med?

Ja my bad, det er sef PRE OUT eller Sub out til LINE IN på subwoofer....

Frekvensen må du vel få opp ja, for det er vel i sub du deler?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall

Det er ikke nøye hvor delefrekvensen til suben står, den spiller ikke uansett. Målet mitt med denne tråden var å få suben til å spille via sub out som det står forklart i manualen. Har ikke nok kabler til å strekke til subens høynivåinnganger.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •