Hjelp til valg av nytt hjemmekino anlegg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av nytt hjemmekino anlegg.

Først vil jeg si at jeg ikke er noen fanatiker når det gjelder slike ting, og jeg vet at jeg bør bruke mye mer penger på anlegg for å få noe skikkelig, men det får gå sin gang. Klarer sikkert med deres hjelp å finne noen som tilfredsstiller mine krav i denne prisklassen.

Skal selge anlegget jeg har nå, og satser på å få inn ca 10 000 for det, og da må jeg få noe nytt på plass.

Det jeg da trenger er ett anlegg som gir bra og ren lyd. Må være passende til film og til musikk, samt det må se bra ut. En av grunnene til at jeg selger anlegget jeg nå har er at det blir for "stort og klumpete", og tar seg ikke bra ut i stuen da, noen min samboer erger seg maksimalt over.

Så har dere noen forslag på ett anlegg til ca 8000 som gir bra lyd, har en del ekstra tilkoblings muligheter og ser bra ut med ikke så altfor store høytalere.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett anlegg til 8k?

Hva med

Yamaha Rx-V 650 ca 5k
    Dvd-spiller ca 1k

Front Gale 3030/3040 1.5k/2k
    Bak Gale 3010/3020 1k/1.2k (evnt 3030)
    Center Gale 3050C 1k

Budsjett overskridelse ca 1.5-3k kommer an på litt løsning. Ett forslag.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du link til ett forhandler som har de komponentene slik at jeg kan se nærmere på de? Aner ikke hvem som selger slike ting via nett ser du.

Hva med slike ferdig komponerte sett da? Ser at det reklameres mye for hos elkjøp osv.

Hva med feks dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner alt fra gale hos Hi-Fi Klubben.
    Det er jo i prinsippet en vanlig butikk og ikke en nettbutikk.
    www.hifiklubben.no
    anbefaler deg en nad t513 som selges til 1500.- nå om dagen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på de høytalerne fra gale nå, og da kan jeg like gjerne beholde de jeg har nå. Saken er at jeg er ute etter høytalere som er mer "kone vennlig", og ikke noen som i hennes øyne er store å stygge. Håper dere skjønner hva jeg mener.

Disse høytalerene har jeg nå, men med noen andre bakhøytalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skill deg :wink:
    Neida..Hehe
    Subben har faktisk en innebygd 200watts forsterker!
    Synes settet spiller meget bra hvis du tar størrelsen i betraktning.

Noe sånt?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har også Kef som leverer mindre høyttaler pakker

http://www.kef.com/KHT/index.htm

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor gode er slike små høytaler sett? Vil de gi lyd som er grei nok, eller vil det fort bli skurring ved avspilling av høy musikk osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De spiller nok bedre enn du tror.
    Hvertfall de settene som ikke er av de alle billigste.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det prisen da... Koster slike sett og hvem fører de her i Norge?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    celestion settet ligger på 8000 tror jeg.
    www.hifiklubben.no
    (Blir vel produkt og prisjakt nå)

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jmlab har og eit kjempe bra sett, men det kanskje i dyraste laget..

Kef som Sounfre@k nevnte og, er meget bra. Setta deirast får som oftast "best i test".

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8000 for høytalerene blir litt for dyrt. I tillegg kommer jo reciver og dvd spiller.

Kan strekke med så langt som til 10 000 for ett komplett sett, men ikke lengre.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med følgende komponenter:

Høyttalere: På dette prisnivået ville jeg definitivt gått for en komplett høyttalerpakke. Hva med Dali Trio som fås som komplett 5.1-system i fargene sort, hvitt eller sølv i prisklassen 5500-6000? Disse er laget for å henges på veggen, og har dermed den høye WAFen du etterlyser (WAF = Wife Acceptance Factor, altså hvor lett den bedre halvparten av forholdet aksepterer produktet).
    Et alternativ er Audio Pro Cinema Room som er et tilsvarende komplett 5.1 sett med kanskje enda høyere WAF. Det kommer litt an på smaken. Dette koster i Norge ca 5000. Dette er etter min mening to gode forslag. Ellers lager både KEF og Canton gode, komplette høyttalerpakker også i typisk aluminiums-utførelse.

DVD-spiller: Cambridge Audio DV-57 til ca 1600. Denne spilleren er en utgående modell, men har fått mer skryt for både bilde og lyd enn etterfølgeren, og regnes som et kupp til prisen. Alternativt kan du gå for Denon DVD-1710 til ca. 1400 kr. Her finnes det også flere andre alternativer, og ønsker man å legge mer i Surroundreceiveren, så finner du helt greie DVD-spillere til under 1000-lappen i kjedebutikkene.

Surroundreceiver: Denon AVR-1404 er Denons rimeligste modell i Norge og koster ca. 2500. Jeg ville kanskje lagt litt ekstra her for lydkvalitet og utbyggingsmuligheter. I prisklassen 3500 - 4000 finnes det mye bra, f.eks. Yamaha RX-V550RDS som er siste generasjon receiver fra Yamaha.

Tilsammen gir dette komplett hjemmekino til under 10000, og er fleksibelt nok til å oppgraderes gradvis etterhvert. Tipper du får forhandlet inn kabler i prisen også, hvis du står på litt.
    Du vil nok bli overrasket over hvor mye lyd du får ut av en slik kombinasjon til under 10 000. Det som ofte lider litt er lydperspektivet og dynamikken i stereo. Men en god surroundreceiver har programmer som utnytter alle høyttalerne godt også for stereomusikk.

Anbefaling: Jeg ville i ditt sted lagt omtrent 2500-4000 i en god surroundreceiver, 5000-6000 i høyttalere, og 1000 kroner i DVD-spilleren. Velg høyttalerne først, finn deretter en matchende receiver slik at du får rundt 1000 kroner igjen til DVD-spiller. Klarer du å finne de ulike komponentene hos samme forhandler, får du sikkert kabler med, som nevnt over.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Hva med slike ferdig komponerte sett da? Ser at det reklameres mye for hos elkjøp osv.
    Ulempen med slike sett er ofte tilkoblingsmulighetene og mulighetene for oppgradering. Ved å pakke DVD-spilleren og forsterkeren i samme pakke, må du bytte begge hvis det er noe du vil oppgradere. Det kan også være begrenset med tilkoblingsmuligheter fra f.eks. videospiller, satellittmottaker etc.

Jeg vil absolutt anbefale å velge en løsning med separate komponenter, altså DVD-spiller og surroundreceiver hver for seg. Høyttalerne lages gjerne best av rene høyttalerprodusenter og kjøpes også best fra separat produsent.

De komplette pakkene har ofte typiske svakheter. Dette kan være svak/dårlig subwoofer. Lav forsterkereffekt. Dårlige satellitthøyttalere etc. Sjelden alle svakhetene på en gang, men nok til at man sjelden er 100% fornøyd. Og ulempen er som sagt at man ikke kan bytte ut bare en ting... Hvis du har hatt anlegg som du kan selge brukt for 10000, så vil du neppe bli fornøyd med de små, komplette alt-i-ett-pakkene.

MEN: Noen ganger setter kjedebutikkene sammen helt greie pakker som består av separate komponenter. Du kan evt. holde utkikk etter dette. Da får man gjerne et bra utgangspunkt. Ulempen er at høyttalerne som leveres i disse pakkene ofte er ganske klumpete... Men man vet jo ikke hva som venter om hjørnet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et ektepar jeg ekspederte hadde kjøpt et pioneer design anlegg.
    De synes de manglet god stereolyd.
    De hadde med seg reciveren og vi prøvde på noen høyttalere.
    Det var rett og slett umulig for dem og bruke den på noe annet en bittesmå høyttalere.Hadde pioneer vært smarte hadde de lagt litt mer penger i forsterkeren og samtidig fått kunder til og kjøpe større høyttalere etterhvert. Min menig*
    Men paret endte opp med og kjøpe et stereo anlegg med gulvstående høyttalere :wink:
    De angret seg for at de ikke kikket mer på høyttalere før de kjøpte første gang.

Derfor er det fint med et forum

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var å så litt på høytalere i dag, og må si at jeg falt totalt for noen gulvstående høytalere fra Dali. Dali Suite 1.7.....

Synes disse så meget pene ut, og om jeg finner gulvstående høytalere som virkelig tar seg så bra ut så vil jeg mye heller ha gulvstående høytalere framfor små plastikk høytalere.

Noen som vet om de nevnte høytalerene er bra, eventuelt noen andre som tar seg like bra ut og beholder en slik beskjeden størrelse?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld, men jeg hadde følelsen av at du var ute etter komplett surroundløsning med fysisk små høyttalere til under 10000 kroner. Dali Suite 1.7 er gulvstående, og koster nesten 6000 for et stereopar.

Men hvis vi skal se bort fra alle føringer du har lagt tidligere på pris og størrelse, så er det klart at Dali Suite 1.7 er en temmelig nøytral og fin høyttaler til en god pris. Utseendet er som du bemerker også bra.

Hvis dette er aktuelle fronter for deg, så synes jeg du skal presentere ditt nye "budsjett", for med Dali Suite 1.7 som fronthøyttalere, så sprenges rammen på 10000 for alt ettertrykkelig!

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den annen side: Det går jo an å begynne med tokanals for deretter å utvide.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja i hovedsak så var det små høytalere jeg ville ha, og ett komplett sett til 10 000. Hovedsaklig fordi at min samboer ikke vil ha høytalere som er store og ikke ser bra ut, men etter at jeg så dali 1.7 høytalerene så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at de vil falle i smak.

Ulempen, som du sier er at budsjettet mitt ikke holder mål, så alternativet blir da å kjøpe det litt etter litt selv om det ikke er det jeg har mest lyst til. Har forresten en dvd spiller som jeg kan bruke fram til jeg får råd til å bytte ut denne, så kan jeg da bruker mer penger på høytalere og reciver.

Fikk ett oppsett som endte i underkant av 13 000, 3000 mer enn hva jeg så for meg å bruke. Men dersom det er slik at jeg får utrolig mye mer for 3000 ekstra så må jeg nesten vurdere det.

Her er settet jeg fikk ført opp til litt under 13 000, så kansje dere kan kommentere det, eventuelt hjelpe meg med ett annet oppsett til max 13 000 som har høytalere som ikke er for store, ser bra ut, men kan nå være gulvstående :roll:

Dali Suite 1.7
    Dali Consept Center
    Dali Consept bakhøytalere
    Gale 3080W Aktiv Subwoofer
    Denon AVR-1404

Så hva synes dere om dette? Største ulempen er pris og at center og bakhøtalere er litt store og kjedelige.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •