Watt hjelp....!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer Hireno sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Watt hjelp....!

Tenkte å kjøpe meg en Emotiva XPA -5 til et Kef XQ oppsett. Etter å ha tittet bak på XQ 20'ene, så jeg at det sto 15 - 120 watt. Emotiva'en er 5 x 200 watt. Er det da lurere å gå for en XPA -2 til frontene og la reciveren (Pioneer sc - lx 81) dra XQ 20'ene? Så igjen: på frontene står det 15 - 200 watt... mens XPA -2 er oppført med 2 x 250 watt. Hmmm, watt to do? Hehehe!
    Rimelig grønn på alt som har med slikt å gjøre, så jeg tar imot hjelp med stoooor takk
    Hilsen Hilde

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har selv lx81 som receiver, og har frem til nå bare brukt den som effekt. Kjøpte effekttrinn til frontene mine denne uken som var. Det holder plenti med lx81 til side/bak. Jeg anbefaler deg å kjøpe Xp2 for pengene dine. Kansje en Xp3 til fronter og senter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel strengt tatt bra med effekt i LX71/81 også. 7*135 Watt i 0,1 % THD. Men du får aldri for mye effekt hvis du liker å spille høyt.

Gå for det største trinnet. Høytalerne tåler det en bra stund før de gir seg men ikke f.eks 8 timer på rad som de skal gjøre med 120 Watt.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt er ikke noe og se etter når det kommer til recivere... for det er kansje 25% som holder det de lover eller litt mere

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Watt er ikke noe og se etter når det kommer til recivere... for det er kansje 25% som holder det de lover eller litt mere
    Pioneer SC-LX81 koster tross alt 20,000 og har 7 ice moduler (en til hver kanal), så litt effekt må det vel være.

Har selv denne, og den klarer da å drive B&W 804s uten pusteproblemer.

Tror nok den fint skal klare å drive bak/senter hos deg.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Pioneer SC-LX81 koster tross alt 20,000 og har 7 ice moduler (en til hver kanal), så litt effekt må det vel være.

Har selv denne, og den klarer da å drive B&W 804s uten pusteproblemer.

Tror nok den fint skal klare å drive bak/senter hos deg.

Pioneer er av de som yter en god del mindre en det som er oppgitt i surround, men holder god stand når det kommer til stereo i 2 kanaler.
    Har sett en god del negativt om effektmangelen på de siste pioneer reciverne, men mangler info om hvorfor :-/

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt meg her og watt meg der. Se på tot. strøm trekk og ta bort 25-35% i varmetap så har du watt. Hvor mye Ampere og kondensatorer er mer interessant. Hvor stor er trafo? Stor nok? Jo større forsterker "les kraftig" jo bedre. Kan ikke bli for mye...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question watt

lurte litt på det samme :-D bestilte an xpa-1 til centeren :-D

swansen oppgis til 320w i 8ohm emotivaen gir 500w noen fare eller bør jeg spille med fornuft?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som Hirenos bekymring er at det skal være for mye effekt i forsterkerne i forhold til hva høyttalerne tåler.

Hireno: Hvis det var problemstillingen, er det ikke noe å tenke på. Kjør på.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og spørsmålet er jo om vi trenger de "ekte" wattene som noen butikker babler så mye om

Jeg lurer veldig på når jeg skal komme opp mot -15 til 0 dB på displayet på min "budsjett" Yamaha. Kanskje når jeg har fått nedsatt hørsel med 20-50%, men da er vel receiveren tørket ut uansett

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i dag faktisk at Onkyo holder det de lover til og med i 7 kanaler i dag.

Men yamaha skuffet meg enormt mye...3900 i 7 kanaler ble oppgitt til 7*80 ca.
    Men tror det var med den håpløse målingen 1 khz...
    Takke med til FCT eller 20-20000 hz måling i 8ohm.

Kraftig... er det noen som er kraftigere en... "meg" hehe

JA til effektmåling av surround recivere i tester i blader... :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de mest omsatte merkene på det norske markedet, er det vel bare Onkyo, H/K, NAD og Denon som ikke "jukser" med oppgitt effekt, ifølge en viss butikkjede.

Hvordan vi andre med Pioneer, Yamaha og Sony i det hele tatt kan høre noe, er jo et mysterium - haha

Men enig, tester bør også oppgi effektmålingsresultater. Er jo viktig for valg av høyttalere.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer er av de som yter en god del mindre en det som er oppgitt i surround, men holder god stand når det kommer til stereo i 2 kanaler.
    Har sett en god del negativt om effektmangelen på de siste pioneer reciverne, men mangler info om hvorfor :-/
    Nå har jo 71 og 81 icemoduler i motsetning til de rimeligere modellene, så de er vel ikke sammenlignbare, men heller ikke disse yter 7x140W 20-20,000hz i 8 ohm kontinuerlig nei. Det stemmer nok for de fleste av recieverne på markedet, så det har du forsåvidt rett i - reell effekt er lavere enn det ser ut som ved første øyekast. Man er nok nødt til å finlese litt i spesifikasjonene for å se de relle tallene.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon...? har sett de ligger på minus siden også

Men det er mere en effekten som teller...
    Må kunne produsere lyden på en sikkelig måte også.
    Og nå i disse dager... auto kalibrering.

Det er ingen vits i mye effekt om ikke lyden kan temmes og bli bra :-)
    Og de fleste som liker og få det meste ut av sine høytalere har gjerne en effektforsterker eller flere så jeg syns reciveres effekt er mindre viktig nå i dag.

Har yamaha nå, og den sparker bra liv i mine lettdrevene klipscher.
    Kjøpte reciver etter høytalerne og da ble det yamaha siden de tjuner sine recivere med klipsch høytalere.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på mange forsterkere står det f.eks

på min denon 3808A står det 550W på power consumption, men ser bilder av den amerikanske versonen står det det samme, men de oppgir også et strømtrekk på 7.2A som med dere nettspenning på 120V blir nesten 900w maxtrekk

konklusjonen er da at 550w er det nominelle/snitt effektbehovet.

er litt med måten de måler på

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    på mange forsterkere står det f.eks

på min denon 3808A står det 550W på power consumption, men ser bilder av den amerikanske versonen står det det samme, men de oppgir også et strømtrekk på 7.2A som med dere nettspenning på 120V blir nesten 900w maxtrekk

konklusjonen er da at 550w er det nominelle/snitt effektbehovet.

er litt med måten de måler på

Ja, det er så mye tull de oppgir i Norge når de rører rundt i grøten.
    Men på peek effekt må en da trekke fra det som går opp i varme m.m

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns nå ikke det ser så verst ut jeg! Home Theater: Pioneer Elite SC-07 A/V Receiver
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Det virker som Hirenos bekymring er at det skal være for mye effekt i forsterkerne i forhold til hva høyttalerne tåler.

Tolker innlegget til Hilde på samme måte som deg CavaleraRules.

Om trådstarter er redd for at det skal bli for mange watt/effekt, så er det altså ikke et problem. Snarere tvert om. Desto kraftigere forsterker, desto bedre kontroll på elementene. Dette gjør at det er mindre fare for å sprenge høyttalerene.

Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer Hireno sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teddytusen
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av CavaleraRules

Tolker innlegget til Hilde på samme måte som deg CavaleraRules.

Om trådstarter er redd for at det skal bli for mange watt/effekt, så er det altså ikke et problem. Snarere tvert om. Desto kraftigere forsterker, desto bedre kontroll på elementene. Dette gjør at det er mindre fare for å sprenge høyttalerene.

Jepp, da har jeg fått svar på det jeg trengte:-D Det er ikke så lett å være nybegynner i denne hi-fi jungelen, så tusen takk for hjelpen Da blir en XPA -5 bestillt i løpet av et par dager:-D :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hireno
    Jepp, da har jeg fått svar på det jeg trengte:-D Det er ikke så lett å være nybegynner i denne hi-fi jungelen, så tusen takk for hjelpen Da blir en XPA -5 bestillt i løpet av et par dager:-D :-D
    Skjønner ikke hvordan du kom til den konklusjonen men. Hvorfor kjøpe 5-kanals effektforsterker når Pioneeren har massevis av kraft til å dra senter + surroundkanaler?

Og siden du snakker om fem-kanals kjører du tydeligvis 5.1 - du vet at du kan biampe Pioneeren slik at 4 av de 7 kanalene brukes til front og de tre øvrige til senter + bak? Har du testet det før du går til innkjøp av effekt?
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •