small eller large på høytaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active Dali B5005 sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

small eller large på høytaler?

Heisan var litt usikker hvilken tittel jeg skulle ha på denne tråden,men men
    jeg lurer på om hva small,large betyr(er litt usikker på om det er medium og)
    på menyen på Onkyo TX-SR602E,forsterkeren min,i surroundoppset.Jeg kan velge om og ha for.eks.center:Small eller large(medium)Hvs betyr det?Hvor stor høytaleren er?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette indikerer om du vil sende bassen under delefrekvensen på forsterkeren til nevnte høyttaler eller ikke.

De lærde anbefaler deg å sette samtlige høyttalere til small, og la subben ta seg av dypbassen.

Dette vil avlaste forsterkeren din, og gi deg mer dynamikk og kraft til høyttalerne dine - og totalt sett i utgangspunktet både gi deg bedre og mer lyd.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar!
    MEn jeg hr ikke sub:cry:
    Så ka kan jeg gjøre da?
    Hva anbefaler du?
    Det er noe småe høytalere noen lg drit.
    Dali B Er front høytalere

Newcomer CongO sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke har sub bør du absolutt sette høyttalerne til large, ellers vil du miste fryktelig mye av de lavfrekvente lydene (bass).

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jeg ikke ødelegge høytalerene da?
    Skal jeg sitte ALLE på large?(front høytalerene og)

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dali B5005
    Vil jeg ikke ødelegge høytalerene da?
    Skal jeg sitte ALLE på large?(front høytalerene og)
    jo de kommer til å implodere.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

^ja...bra du sa;)

Okay....men ka skal jeg gjøre da?
    Kan jeg ikke bruke de høytalerene da?Er det bedre med bare fronthøytalerene mine og Center da?:-?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg ikke bruke de høytalerene da?Er det bedre med bare fronthøytalerene mine og Center da?:-?
    Start gikk på en kjempesmell i cup'en i kveld, sorry for tullete forrige svar.

ingenting vil gå i stykker når du setter ht'ene til large, det går i korte trekk på hvor dypt du vil de skal spille(før en evt sub tar over).

du får prøve deg frem til du finner det du synes låter best. kanskje prøve først med front og center til large og ta det derfra?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttaler har du?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett alt til large eller kjøp en sub...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har sub må du nesten sette alt til large ja. Usikker på om du eventuelt kan sette bare fronthøyttalerne til large og resten til small, og om fronthøyttalerne dine i så fall tar bassen for de øvrige kanalene. Varierer vel kanskje fra forsterker til forsterker.

Du ødelegger ingenting ved å sette de til large, men har du veldig små senter/bakhøyttalere presser du de nok unødvendig hardt ved å sette de til large, og bør kanskje sette de til small.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Start gikk på en kjempesmell i cup'en i kveld, sorry for tullete forrige svar.

ingenting vil gå i stykker når du setter ht'ene til large, det går i korte trekk på hvor dypt du vil de skal spille(før en evt sub tar over).

du får prøve deg frem til du finner det du synes låter best. kanskje prøve først med front og center til large og ta det derfra?
    Åja..
    Det går fint.:P
    Gjør det som du sier jeg:-D

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvis du ikke har sub må du nesten sette alt til large ja. Usikker på om du eventuelt kan sette bare fronthøyttalerne til large og resten til small, og om fronthøyttalerne dine i så fall tar bassen for de øvrige kanalene. Varierer vel kanskje fra forsterker til forsterker.

Du ødelegger ingenting ved å sette de til large, men har du veldig små senter/bakhøyttalere presser du de nok unødvendig hardt ved å sette de til large, og bør kanskje sette de til small.
    Takker for svar!
    Ja har ikke sub no:cry:
    Jeg kan jo prøve og ta fronthøytalerene til large først og se om det funker!
    :-D

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av k_s
    Hvilke høyttaler har du?
    JegHar dali blue 5005 som front høytalere:-D
    Ellers tenkte jeg at jeg skulle koble på noen små,ikke fullt så gode høytalere på får og få surround.De er med merke LG vet ikke modell!:-D

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke sååå mye bassinfo i surroundkanalene? og nei, de tar ikke bassen fra 'de øvrige kanalene'.

trodde en kunne sette small/large front-center-surr-surr back på de aller fleste nyere recievere?

um, why?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    um, why?
    Fordi du sender 1-80hz lyd til høyttalere som ikke er dimensjonert for det, og uansett ikke klarer å gjengi det på en fornuftig måte?

Folk som kjører fullsize høyttalere type cervin wega eller for den saks skyld B&W 802 eller 801 som surroundhøyttalere er nok ikke helt enig med deg i at det ikke er bassinformasjon i disse kanalene.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi du sender 1-80hz lyd til høyttalere som ikke er dimensjonert for det, og uansett ikke klarer å gjengi det på en fornuftig måte?
    nei, men er da filtre i høyttalere og? og, er "small" innstillingen på rec mulig å sette så lavt som 80hz så er det igrunnen bare å teste - om det låter crap med det som pumpes ut av lyd pga manglende bassgjengivelse i ht'er så kan en begynne å forske på eq settinger i rec, men ikke begynn der fordi ht er liten/stativht.

Folk som kjører fullsize høyttalere type cervin wega eller for den saks skyld B&W 802 eller 801 som surroundhøyttalere er nok ikke helt enig med deg i at det ikke er bassinformasjon i disse kanalene.
    hvis du tenker bass som "1-80hz" så hadde det vært moro å hørt hvem av disse som klarer å retningsbestemme dette. mono er sexi.

fant forresten denne lydogbilde saken, så er vel bare å forske på innstillinger og høre hvordan det låter mot 'direct' mode, hvis trådstarter klarer å ikke ta med lydnivå i kvalitetsvurderinga..

Onkyo TX-SR602E - Tester - Lyd og Bilde

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min 663 så jeg velge ikke bare small og large, men også om LFE, dvs subsignalet, skal sendes til front, sub eller begge deler. Har du ikke sub så sett front til LARGE, LFE til front hvis receiveren har det valget og resten til small.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JegHar dali blue 5005 som front høytalere:-D
    Ellers tenkte jeg at jeg skulle koble på noen små,ikke fullt så gode høytalere på får og få surround.De er med merke LG vet ikke modell!:-D
    Gjør som Gurba sier for best resultat.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, men er da filtre i høyttalere og? og, er "small" innstillingen på rec mulig å sette så lavt som 80hz så er det igrunnen bare å teste - om det låter crap med det som pumpes ut av lyd pga manglende bassgjengivelse i ht'er så kan en begynne å forske på eq settinger i rec, men ikke begynn der fordi ht er liten/stativht.

hvis du tenker bass som "1-80hz" så hadde det vært moro å hørt hvem av disse som klarer å retningsbestemme dette. mono er sexi.
    Litt usikker på hvor du vil hen. Nei, i denne sammenhengen er det ikke filtere i høyttalere. Det er veldig sjelden høyttalere har et høypassfilter på basselementene, kan ikke si jeg har hørt om noen passive høyttalere som har det. (dvs de har ikke et filter som fjerner dypbass)

Det er riktig at 80hz og nedover ikke er så lett å retningsbestemme, men det er ikke ensbetydende med at det ikke finnes dypbassinformasjon i surroundkanalene.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •