Hjelp rør forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp rør forsterker

Hei, har kjøpt meg en cayin a88t med 6550 rør, når jeg spiller høyt begynner de å blinke svakt. Er det normalt????

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grensevoktern
    Hei, har kjøpt meg en cayin a88t med 6550 rør, når jeg spiller høyt begynner de å blinke svakt. Er det normalt????
    Bra du har startet en Hjelp tråd på rørforsterkere.
    Det trenger vi som er ny på rør.
    Håper du får hjelp på dette..

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grensevoktern

Kan virke som du spiller for høyt. Har selv en rørforsterker og jeg spiller høyt men aldri så røra begynner å blinke. Da er du nær ved å brenne utgangstrafoene i forsterkern. Noe som kan bli dyrt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått et par svar fra hfs. Det kan være feedback\vibrasjoner fra lydtrykket som gjør det evt at røra begynner å ta slutt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Kan virke som du spiller for høyt. Har selv en rørforsterker og jeg spiller høyt men aldri så røra begynner å blinke. Da er du nær ved å brenne utgangstrafoene i forsterkern. Noe som kan bli dyrt.
    det er ikke så høyt, volum står på kl 11 å det er litt over normal stue volum

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Problemet med Cayinen er løst

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer med rørforsterker

Hei.

Jeg sitter med en 2x39 watts push/pull forsterker som det har oppstått et problem med. Høyre kanal spiller en god del lavere enn venstre. Venstre spiller ca dobbelt så høyt. Har skiftet ut en utgangstrafo pluss alle utgangsrørene (EL34) på grunn av skurrelyder i høyre kanal. Nå er forsterkeren justert på bias spenning og balanse. Spenning på 500mA pr rør.

Forsterkeren er en selvbygget og basert på Philips Straight. en rimelig men god forsterker som har sitt opphav på 50 tallet.

Lurer på om noen her inne har vært borti dette broplemet tidligere som eventuellt kan komme med noen gode tips/råd på hvordan man fikser "balanseproblemet" mellom høyre/venstre kanal.

Vet ikke om dette var forståelig nok skrevet,men om noe er uklart så spør!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feilen kan befinne seg rundt inngangs-trinnet, der feed-back kommer inn (typisk på katoden) via en motstand fra utgangstrafoen. Denne motstanden kan være defekt - eller en ellytt-kondensator over katodemotstandene er defekt, eller en brent anodemotstand. Ellers kan et av de små rørene også være defekt.

Eller du mistet feed-back forbindelsen ved en feil da du skiftet trafo på utgangen (til nøyaktig samme type ?).

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Feilen kan befinne seg rundt inngangs-trinnet, der feed-back kommer inn (typisk på katoden) via en motstand fra utgangstrafoen. Denne motstanden kan være defekt - eller en ellytt-kondensator over katodemotstandene er defekt, eller en brent anodemotstand. Ellers kan et av de små rørene også være defekt.

Eller du mistet feed-back forbindelsen ved en feil da du skiftet trafo på utgangen (til nøyaktig samme type ?).

Trafoen er eksakt samme modell som den gamle. Har sjekket rørene på inngangstrinnet i effekttrinnet. Ser ikke ut til at disse er defekte. Det merkelige er at jeg har målt alle gjennomgående kretser uten å finne noe mistenkelig. Men jeg har et håp om at din teori skal være gjennombruddet.

Takk for svar så langt. Skal sjekke dette med konstruktøren av forsterkeren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •