Ødelegger reciveren lydkvaliteten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ødelegger reciveren lydkvaliteten

Jeg driver og eksperimenterer litt og synes og ense at det blir dårligere lydkvalitet i form av mindre luft og dynamikk når jeg spiller musikk via reciveren.

Jeg har spilt med en forforsterker acurus L10 på EC AW250 og det låter fett. Men jeg har ikke noe fjernkontroll til denne så jeg forsøkte å koble dette via reciveren og jeg synes iallfall ikke resultet ble det samme Er det bare mine ører som blir bedratt eller farger reciveren lyden mye. Jeg kjører forresten analog signal inn fra cd`n.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receivere holde som regel ikke samme gode kvalitet som rene forforsterkere, og er derfor ofte ikke fullt så gode til å gjengi musikken
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farger den lyden da eller hva er det som skjer. Skjønner jo at lyden må igjennom en ekstra prosessor og det det som herper lyden da eller. Man ha jo muligheten til å kjøre pure direct og da går vel ikke lyden igjennom noen prosessor?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pure direkt eller ei - selv ganske dyre receivere har en analogdel som ikke henger helt med i svingene sammenlignet med dedikerte forforsterkere. Det kan gå på farging av lyden, som du er inne på - skjønt det henger vel så mye sammen med svakheter i dynamikk, detaljering, luftighet, utklinging o.s.v. Detaljer over hele fjøla, men detaljer som i sum blir forskjelller som lett kan høres. Selv min Primare SP31 surroundprosessor - som regnes som en ganske allright analog forforsterker i pure direct eller "analog bypass" - holder egentlig ikke mål. Den legger et lett hørbart slør over lyden - jeg har kompensert litt med valg av DAC og effekttrinn - men begge de to dedikerte forforsterkere jeg ellers har her hjemme spiller ringer rundt Primare-prosessoren.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på med akkurat samme problemstillingen selv om dagen. Selv synes jeg at min Yamaha RX-V1800 klarer seg godt forutsatt at den står i Pure Direct og man har egen DAC og effekttrinn.

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1217038

Men nå skal den få kjørt seg skikkelig siden jeg nå får en Parasound Halo JC 2 samt fullbalansert kvalitetskabling fra Kimber.
    Skal prøve å oppdatere tråden min med noen inntrykk når jeg får ting i orden.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det kom et slør (riktignok et tynt et) men jeg hører det, selv om reciveren står på pure direct. Fikk liksom en følelse av lyden har flyttet seg mer inn i høyttalerne igjen. Må man inngå kompromiss hvis man da skal få må maks ut av stereoen da kanskje.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Må man inngå kompromiss hvis man da skal få må maks ut av stereoen da kanskje.
    Ja, som eks. både pre-out front og CD/DAC line out til passiv pre - som sender videre til separate effekttrinn :-D

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Jeg synes det kom et slør (riktignok et tynt et) men jeg hører det, selv om reciveren står på pure direct. Fikk liksom en følelse av lyden har flyttet seg mer inn i høyttalerne igjen. Må man inngå kompromiss hvis man da skal få må maks ut av stereoen da kanskje.
    Hifi er fullt av kompromisser. Flere kompromisser i billig hifi enn i dyr - og flere kompromisser i surround enn i tokanal stereo. Sånn er det bare. Kyndig matching kan hjelpe deg litt på vei - en nøytral og frempå DAC kan muliggens gjøre at sløret du hører, ikke blir fullt så fremtredende. Eller du kan gå løs på effekttrinnet ditt. Eller høyttalerne. Eller ny receiver. Dette er dette som gjør hifi så frustrerende og dyrt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hifi er fullt av kompromisser. Flere kompromisser i billig hifi enn i dyr - og flere kompromisser i surround enn i tokanal stereo. Sånn er det bare. Kyndig matching kan hjelpe deg litt på vei - en nøytral og frempå DAC kan muliggens gjøre at sløret du hører, ikke blir fullt så fremtredende. Eller du kan gå løs på effekttrinnet ditt. Eller høyttalerne. Eller ny receiver. Dette er dette som gjør hifi så frustrerende og dyrt.
    Problemet er at en detaljert DAC eller EQ ikke kan oppveie for tapt transparens. Dette kan få frem detaljering, men likevel ikke den totale gjennomsiktighet som kjennetegner velfungerende high-end anlegg.
    Selv føler jeg ikke at Yamahaen var et særlig stort kompromiss, selv om det er noe mer slør med den i kjeden. Heldigivis ikke i form av at det låter lukket eller matt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg koblet frem og tilbake et par ganger i dag og det er ingen tvil. Trodde først det bare var et tynt ulltepp som la seg over, men etter testing med litt forskjellig musikk så er forskjellen ganske stor.. Nå tror jeg ikke at Marantz SR8500 er noen billig og lite påkostet sak. Den kostet vel 14-15 tusen for noen år tilbake men det duger bare ikke. Jeg leste litt i bruksanvisningen og der står det at pure direct bare tar bort muligheten til å stille på bass og diskant, men så vidt jeg kan forstå da så må det vel en runde igjennom prosessor alikevel..? Her kan det ikke bli noe kompromiss på bekostning musikken i allfall.

Men.. Jeg fant to signal innganger (to for left og to for right) på EC AW250 og da blir jeg jo selvfølgelig nysgjerrig. Jeg har desverre ikke bruksanvisningen til denne ampen. Men kan det være mulig at denne effekt forsterken kan ta inn signaler i fra to stk kilder. Lurer på om det er mulig å kjøre signal inn både i fra forforsterker og reciver. Jeg tør ikke å prøve for jeg er ikke akkurat noe elektro mann. Men kan det i så fall bli noe kortslutning, eller noen andre problemer. Slik jeg ser det så er det værste som kan skje at den får både får signaler i fra reciveren og forforsterkern samtidig, og da blir det jo grøt. Hvis dette er tilfelle så er det jo problem løst:-?

Nå lurer jeg virkelig om jeg er helt på jordet.. Det eneste jeg vet om strøm er URI og han kunne gjerne hett Geller til etternavn for alt jeg vet..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruksanvisning til AW250.

http://www.audiotehnic.net/aw250.pdf

EDIT: Har spart deg for litt lesing. Du kan ikke koble til to enheter til forsterkeren. De ekstra RCA-kontaktene er for balansert drift.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en løsning å skifte til en forforsterker med fjernkontroll, eller bruke en Squeezeboks direkte inn i effektforsterkeren f.eks., da slipper du endda en komponent i kjeden, og får endda mer transparens. Endda bedre, selg forforsterkeren og kjøp en Transporter....eller, kjøp deg en integrert forsterker med prosessor inngang, da kan du bruke denne til dine stereo kilder og den vil drive dine fronter ved kino modus.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ja, som eks. både pre-out front og CD/DAC line out til passiv pre - som sender videre til separate effekttrinn :-D
    Bruker du en slik løsning? Jeg trodde du var en svoren tilhenger av receiver som pre (og kanskje DAC), med høyttalere som small, bruk av subwoofere også til musikk, og bruk av romkorreksjon?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Problemet er at en detaljert DAC eller EQ ikke kan oppveie for tapt transparens. Dette kan få frem detaljering, men likevel ikke den totale gjennomsiktighet som kjennetegner velfungerende high-end anlegg.
    Selv føler jeg ikke at Yamahaen var et særlig stort kompromiss, selv om det er noe mer slør med den i kjeden. Heldigivis ikke i form av at det låter lukket eller matt.
    Men du har jo BW... sånn jeg har forstått det så er nøytrale høytalere som feks BW og Monitor Audio perfekte matcher for Yamaha...

Jeg selv har Dynavoice, en av de mer fargede ht.. Det låter nok desverre ikke like bra til musikk med Yamahaen...

Skal kjøpe meg en integrert forsterker nå for jeg må ha bedre lyd til musikk og nye ht blir det ikke før om en stund, da blir det nok forhåpentligvis noe som matcher bedre med Yamaha....

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo bare å kjøpe en pre amp med fjernkontroll heller ? . Kompromiss med kombinert stereo / hjemmekino har jeg tenkt å løse med å bruke en dedikert pre amp med prosessorinngang. Primare pre30 har f.eks dette.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Bruker du en slik løsning? Jeg trodde du var en svoren tilhenger av receiver som pre (og kanskje DAC), med høyttalere som small, bruk av subwoofere også til musikk, og bruk av romkorreksjon?
    Husk at Flageborgs ord er lov, helt til han erfarer noe annet!
    Nå, har du fått testet Parasound Halo JC 2 og syns du fortsatt at Yamahaen ikke er et særlig stort kompromiss som forforsterker?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hva skal man si til det der...

Jeg mener fremdeles at Yamahaen er et kjempebra kompromiss dersom man må kombinere stereo og surround i samme anlegg og har et budsjett å forholde seg til. Den spiller rett og slett musikk på en utrolig engasjerende og god måte.

Men la det ikke være den ringeste tvil om at det blir borte en hel del av lyden. Det mangler mye på oppløsning og transparens, samt størrelse på lydbildet kontra en superpre som f.eks JC 2 i et anlegg som evner å gi JC 2 full uttelling for sin fantastiske oppløsning i form av en god kilde og bra effekttrinn og høyttalere.

Men mine tidligere uttalelser var basert på en kjapp mental sammenligning mot EC 4.8 i mitt gamle rom som ikke skilte i særlig grad på utstyr grunnet sin elendige akustikk. Jeg er også etter mine erfaringer sikker på at EC 4.8 rett og slett er en dårligere forforsterker enn JC2, spesielt på dette med oppløsning og transparens, og at sammenligningen Yamaha og EC 4.8 vil gi en mindre forskjell enn jeg nå opplevde ved å gå fra Yamaha til JC 2 på musikk.

Jeg mener imidlertid at Yamahaen evner å ha sine svakheter på den beste måten. Noen receivere låter rett og slett sløret i forhold til stereoutstyr, og man merker det hele tiden. Yamahaen er tilsløret og farget, men låter på en måte som ikke gir inntrykk av dette før man sammenligner med noe bedre. Yamaha klarer seg for eksempel mye bedre enn Denons receivere gjorde på denne delen i mitt anlegg. Jeg vil si at begge er lydkvalitetsmessig tilnærmet like, men Yamahaen gjør alt på en bedre måte lydmessig likevel, selv om det er vanskelig å forklare. Yamaha har rett og slett gjort for meg mye mer fornuftige valg i hvor de har lagt kompromissene.
    Men merk at dette kun gjelder med separat effekttrinn.

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutter meg til Marsboer om at Yamaha har inngått fornuftige (IMHO) kompromisser på sine receivere. Lyden er litt smårocka, maskulin uten å bli sidrompa. Dette på Pure Direct til et godt effekttrinn altså.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hva skal man si til det der...

Jeg mener fremdeles at Yamahaen er et kjempebra kompromiss dersom man må kombinere stereo og surround i samme anlegg og har et budsjett å forholde seg til. Den spiller rett og slett musikk på en utrolig engasjerende og god måte.

Men la det ikke være den ringeste tvil om at det blir borte en hel del av lyden. Det mangler mye på oppløsning og transparens, samt størrelse på lydbildet kontra en superpre som f.eks JC 2 i et anlegg som evner å gi JC 2 full uttelling for sin fantastiske oppløsning i form av en god kilde og bra effekttrinn og høyttalere.

Men mine tidligere uttalelser var basert på en kjapp mental sammenligning mot EC 4.8 i mitt gamle rom som ikke skilte i særlig grad på utstyr grunnet sin elendige akustikk. Jeg er også etter mine erfaringer sikker på at EC 4.8 rett og slett er en dårligere forforsterker enn JC2, spesielt på dette med oppløsning og transparens, og at sammenligningen Yamaha og EC 4.8 vil gi en mindre forskjell enn jeg nå opplevde ved å gå fra Yamaha til JC 2 på musikk.

Jeg mener imidlertid at Yamahaen evner å ha sine svakheter på den beste måten. Noen receivere låter rett og slett sløret i forhold til stereoutstyr, og man merker det hele tiden. Yamahaen er tilsløret og farget, men låter på en måte som ikke gir inntrykk av dette før man sammenligner med noe bedre. Yamaha klarer seg for eksempel mye bedre enn Denons receivere gjorde på denne delen i mitt anlegg. Jeg vil si at begge er lydkvalitetsmessig tilnærmet like, men Yamahaen gjør alt på en bedre måte lydmessig likevel, selv om det er vanskelig å forklare. Yamaha har rett og slett gjort for meg mye mer fornuftige valg i hvor de har lagt kompromissene.
    Men merk at dette kun gjelder med separat effekttrinn.

Har Yamaha RX-V1900 på B&W CM1 stativhøgtalere og er veldig fornøyd med lyden i pure direct, men får eg merkbart bedre lyd med en effektforsterker? Rekner med svaret er ja selvfølgelig, men tenker ikke kunn på effekt, men på lydkvalitet også:-) (Er jo forskjell på lydkvalitet på effektforsterkere også:-))

Er som sagt veldig fornøyd med lyden, men viss det er merkbart bedre med en effektforsterker er jo det kanskje en fremtidig oppgradering:-D

Tror ikke det trengs de kraftigeste effektforsterkere som finnes til mine stativhøgtalere, men hvor kraftig bør den være for att det skall bli merkbar forskjell fra 1900'n og er det noen som har tips til effektforsterker som også hever lydkvaliteten i forhold til forsterkeren i 1900'n?

Vet jo att en receiver ikke er like bra til musikk som et rent stereo oppsett, men pure direct på 1900'n synes eg er ganske bra på musikk til å være en receiver:-D

Selv om eg er veldig fornøyd med lydkvaliteten i stativhøgtalerne med 1900'n i pure direct og uten ekstra effekt ønsker eg jo selvfølgelig en effektforsterker viss det viser seg å bli enda bedre:-D

Takker for svar, tips/råd om effektforsterker som kann være en god oppgradering for 1900'n og B&W CM1:-D Blir brukt 95% til musikk.

Edit: Bare ryddet litt for å unngå misforståelser:-)

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Har Yamaha RX-V1900 på B&W CM1 stativhøgtalere og er veldig fornøyd med lyden i pure direct, men får eg merkbart bedre lyd med en effektforsterker? Rekner med svaret er ja selvfølgelig, men tenker ikke kunn på effekt, men på lydkvalitet også:-) (Er jo forskjell på lydkvalitet på effektforsterkere også:-))

Er som sagt veldig fornøyd med lyden, men viss det er merkbart bedre med en effektforsterker er jo det kanskje en fremtidig oppgradering:-D

Tror ikke det trengs de kraftigeste effektforsterkere som finnes til mine stativhøgtalere, men hvor kraftig bør den være for att det skall bli merkbar forskjell fra 1900'n og er det noen som har tips til effektforsterker som også hever lydkvaliteten i forhold til forsterkeren i 1900'n?

Vet jo att en receiver ikke er like bra til musikk som et rent stereo oppsett, men pure direct på 1900'n synes eg er ganske bra på musikk til å være en receiver:-D

Selv om eg er veldig fornøyd med lydkvaliteten i stativhøgtalerne med 1900'n i pure direct og uten ekstra effekt ønsker eg jo selvfølgelig en effektforsterker viss det viser seg å bli enda bedre:-D

Takker for svar, tips/råd om effektforsterker som kann være en god oppgradering for 1900'n og B&W CM1:-D Blir brukt 95% til musikk.

Edit: Bare ryddet litt for å unngå misforståelser:-)

Hei, Asfalt... Var det ikke også du som hadde M65 før?

Har du nå skiftet til BW, synes du bytte fra front til stativ gjorde noe uttelling i forhold til musikk kvaliteten?

Bare lurte siden jeg vurderer noe lignende selv.. Har forresten hørt at Rotel effekt passer bra med BW siden BW bla tester høytalerne sine med disse forsterkerne selv, men jeg vet ikke hvordan den passer med Yamaha da....

Rotel fås vel ganske rimelig på brukten også, men det spørs jo om den passer med Yamahaen da. Vincent er vel også et alternativ..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •