Ødelegger reciveren lydkvaliteten - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Har Yamaha RX-V1900 på B&W CM1 stativhøgtalere og er veldig fornøyd med lyden i pure direct, men får eg merkbart bedre lyd med en effektforsterker? Rekner med svaret er ja selvfølgelig, men tenker ikke kunn på effekt, men på lydkvalitet også:-) (Er jo forskjell på lydkvalitet på effektforsterkere også:-))

Er som sagt veldig fornøyd med lyden, men viss det er merkbart bedre med en effektforsterker er jo det kanskje en fremtidig oppgradering:-D

Tror ikke det trengs de kraftigeste effektforsterkere som finnes til mine stativhøgtalere, men hvor kraftig bør den være for att det skall bli merkbar forskjell fra 1900'n og er det noen som har tips til effektforsterker som også hever lydkvaliteten i forhold til forsterkeren i 1900'n?

Vet jo att en receiver ikke er like bra til musikk som et rent stereo oppsett, men pure direct på 1900'n synes eg er ganske bra på musikk til å være en receiver:-D

Selv om eg er veldig fornøyd med lydkvaliteten i stativhøgtalerne med 1900'n i pure direct og uten ekstra effekt ønsker eg jo selvfølgelig en effektforsterker viss det viser seg å bli enda bedre:-D

Takker for svar, tips/råd om effektforsterker som kann være en god oppgradering for 1900'n og B&W CM1:-D Blir brukt 95% til musikk.

Edit: Bare ryddet litt for å unngå misforståelser:-)
    Jeg vil rett og slett si at jeg ikke har et relevant sammenligningsgrunnlag til ditt formål.
    De eneste eksterne effekttrinn jeg har testet med Yamaha RX-V1800 er Electrocompaniet AW400 som koster over 60k nye. Selvfølgelig er disse mye bedre enn RX-V1800s effekttrinn på alle måter.
    Jeg har ikke testa med effekttrinn i litt mer folkelige prisklasser, noe som ville vært en bedre sammenligning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Hei, Asfalt... Var det ikke også du som hadde M65 før?

Har du nå skiftet til BW, synes du bytte fra front til stativ gjorde noe uttelling i forhold til musikk kvaliteten?

Bare lurte siden jeg vurderer noe lignende selv.. Har forresten hørt at Rotel effekt passer bra med BW siden BW bla tester høytalerne sine med disse forsterkerne selv, men jeg vet ikke hvordan den passer med Yamaha da....

Rotel fås vel ganske rimelig på brukten også, men det spørs jo om den passer med Yamahaen da. Vincent er vel også et alternativ..
    Har vurdert Rotel effektforsterker på stativhøgtalerne, men er litt usikker enda med tanke på match 1900 - Rotel 1070 - CM1. Lurer også på om Rotel 1070 har bedre kvaliteter lydmessig også.

Takk for tips:-D

Har ikke hatt M65 før, men Klipsch.

Eg kann si det slik att eg ikke lenger kann spille like høyt med stativhøgtalerne og att en subwoofer kann være greit å ha til de lavere frekvenser, men eg føler eg får mer igjenn av lydkvalitet, tredimensjonalitet o.s.v. Det siste har vel mye med plasering å gjøre også, men stativhøgtalerne var lettere å plasere følte eg.

Eg har heller aldri hatt mer ekte lyd enn eg har nå med B&W CM1 i mitt rom:-D Nå høres instrumenter o.s.v ut slik som det skall høres ut etter min mening. Når det gjelder dette på Klipsch så føler eg att det kann bli for lyst i mellomtonen og diskanten.

Har fortsatt Klipsch høgtalerne i tilfelle eg føler for å skremme naboene med litt techno/trance på russefest volum og de har jo en høy "gøy" faktor

Men for å være helt ærlig er jo Klipsch og B&W VELDIG forskjellige høgtalere etter min mening og B&W er den eg liker best og Klipsch blir mindre og mindre brukt.

Smaken er som baken og hva du liker må du nesten ta deg en lytterunde for å finne ut:-D

Eg hadde aldri hørt B&W før eg var innom HiFi Klubben for en liten stund siden, men fann fort ut att dette var lyd etter min smak. Eg spiller heller ikke på så høyt volum så lydkvalitet var det viktigeste for meg når eg skulle velge meg nye høgtalere. Ser også veldig lite film. CM1 er nokk ikke det smarteste valget om film står på menyen.

Viss du vurderer B&W og ser mye film er sikkert B&W DM685 ett bedre valg for deg.

Om B&W er noe for deg er det bare en måte å finne ut på. Ta deg en lytterunde og prøv med deg hjem viss du får mulighet til det

Lykke til:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg vil rett og slett si at jeg ikke har et relevant sammenligningsgrunnlag til ditt formål.
    De eneste eksterne effekttrinn jeg har testet med Yamaha RX-V1800 er Electrocompaniet AW400 som koster over 60k nye. Selvfølgelig er disse mye bedre enn RX-V1800s effekttrinn på alle måter.
    Jeg har ikke testa med effekttrinn i litt mer folkelige prisklasser, noe som ville vært en bedre sammenligning.

He he ... Det var litt feil prisklasse for meg ja

Tenkte mer på Rotel 1070/1080 og andre merker i ca. samme prisklasse som de:-D

Tror Rotel 1070 er kraftig nokk til CM1, men er den god nokk:-?

Ja ja får ta det når den tiden kommer

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he ... Det var litt feil prisklasse for meg ja

Tenkte mer på Rotel 1070/1080 og andre merker i ca. samme prisklasse som de:-D

Tror Rotel 1070 er kraftig nokk til CM1, men er den god nokk:-?

Ja ja får ta det når den tiden kommer

Rotel matcher iallefall BW, som sagt så tester de den med Rotel på fabrikken.. Er et eller annet samarbeid der etter som jeg har forstått.
    Det er iallefall mange som kjører løsningen Yamaha Rotel BW, men har også hørt noen si at det kan bli litt hardt eller skarpt for deres smak.

Jeg håper jo at BW skal kunne varte opp med litt HDlyd i kinoen også.. jeg har jo en Xtz sub som skal kunne ta av for trykket...
    Jeg er liksom på jakt etter noe som både kan tilfredstille på film og musikk, og samtidig ikke koste en halv bil.

Derfor blir det nå å teste ut BW, Monitor audio og kanskje Xtz.. tenkte jeg skulle begynne med BW siden de er så lett tilgjengelige i nabolaget...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel matcher iallefall BW, som sagt så tester de den med Rotel på fabrikken.. Er et eller annet samarbeid der etter som jeg har forstått.
    Det er iallefall mange som kjører løsningen Yamaha Rotel BW, men har også hørt noen si at det kan bli litt hardt eller skarpt for deres smak.

Jeg håper jo at BW skal kunne varte opp med litt HDlyd i kinoen også.. jeg har jo en Xtz sub som skal kunne ta av for trykket...
    Jeg er liksom på jakt etter noe som både kan tilfredstille på film og musikk, og samtidig ikke koste en halv bil.

Derfor blir det nå å teste ut BW, Monitor audio og kanskje Xtz.. tenkte jeg skulle begynne med BW siden de er så lett tilgjengelige i nabolaget...

Yamaha RX-V1900 er iallefall en knall match til B&W CM1 etter min smak:-D Varm behagelig og detaljert lyd, åpen mellomtone og diskant som ikke er skarp eller anstrengende på noen som helst måte. Dette er slik eg opplever lyden sammen med 1900'n i mitt rom iallefall.

Ønsker selvfølgelig ikke en effektforsterker som ødelegger dette:-D

Det som også imponerer er den ekte lyden instrumenter og vokal får og det er utrolig hvor bra bass det er i CM1 (til å være så små) sammen med 1900'n. Dette var en positiv overaskelse når eg koblet det opp hjemme i mitt rom:-D Var ikke så bra med en Nad receiver på HiFi Klubben til sammenligning, men selvfølgelig kann det være rom eller andre komponenter som kann være en grunn til dette også. Plaseringen av instrumenter er bra og den skiller instrumenter bra fra hverandre. Har som sagt heller aldri hatt så tredimensjonalt lydbilde heller i mitt rom før, men det kann selvfølgelig ha litt med plasering å gjøre også.

Dette er eg jo veldig fornøyd med selvfølgelig, men eg er helt sikker på att det er mulig å få bedre lyd med en egen effektforsterker når eg kjører i pure direct med 1900'n:-D

Viss Rotel roter det til med hard eller skarp lyd på CM1 som er en varm og fyldig høgtaler sammen med 1900'n blir Rotel uaktuelt:-D Må bli en effektforsterker som klarer å beholde de egenskapene 1900'n har i pure direct og kanskje levere litt til selvfølgelig:-D

Vi har ikke alle lik smak så det kann jo være en grunn til att vi har ulike meninger om hva som er en god match eller ikke selvfølgelig:-D

Når det gjelder matching er det også viktigt å få med seg att selv om en modell av B&W ikke passer sammen med Rotel eller Yamaha betyr ikke det att det blir slik på alle modeller til B&W:-D

Dette er vel ikke mer komplisert enn att det kann være litt forskjell i lyden på de forskjellige modellene som i alle andre høgtalere selvfølgelig:-D Dette gjelder vel i grunn like mye forsterkere. Er ikke alle receivere/forsterkere som er helt lik i lyden selv om det er samme merke heller. Dette har jo du opplevd selv Danke med Yamahareceiverne dine

Selv om ett merke av høgtalere har veldig mye til felles når det gjelder lydsignatur kann det allikevel være forskjeller i modellene som gjør att ikke nødvendigvis en bestemt receiver/forsterker passer alle modeller til ett høgtalermerke

Så om Rotel 1070 er en god match til B&W MC1 er jo mulig selv om enkelte B&W modeller ikke er like god match med samme forsterker. Eller omvendt:-?

Dette er ikke ment som kritikk til noen, men bare mine erlige meninger:-D

Har jo ett lite håp om att Rotel 1070 kann være en god match til B&W CM1 siden det er en grei effektforsterker til prisen, men viss den ikke er det finnes det jo mye bra å velge i som kanskje er bedre:wink: Er det noe på HiFi Klubben som kann være en god match kanskje? Da er det jo mulig å få en demo også uten for mye stress:-D

Dette er som sagt bare mine erlige meninger og synspunkt og respekterer selvfølgelig om andre mener noe annet:-D

Ja Danke ta deg en demotur på HiFi Klubben og få en god demo på stativhøgtalerne til B&W:-D Det er jo mulig det er høgtalere etter din smak. Ta med deg receiveren og prøv de forskjellige stativmodellene på den.

Viss du faller for lyden i ett par med B&W er det beste viss du får låne de med deg hjem for å prøve de i ditt rom og ditt oppsett over litt lengre tid enn bare ett par timer:-D

Edit: Er bare ett problem når det gjelder Rotel 1070 og det er att eg ikke har mulighet for å prøve den. Må bestille den uten å høre den først og det går ikke.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX-V1900 er iallefall en knall match til B&W CM1 etter min smak:-D Varm behagelig og detaljert lyd, åpen mellomtone og diskant som ikke er skarp eller anstrengende på noen som helst måte. Dette er slik eg opplever lyden sammen med 1900'n i mitt rom iallefall.

Ønsker selvfølgelig ikke en effektforsterker som ødelegger dette:-D

Det som også imponerer er den ekte lyden instrumenter og vokal får og det er utrolig hvor bra bass det er i CM1 (til å være så små) sammen med 1900'n. Dette var en positiv overaskelse når eg koblet det opp hjemme i mitt rom:-D Var ikke så bra med en Nad receiver på HiFi Klubben til sammenligning, men selvfølgelig kann det være rom eller andre komponenter som kann være en grunn til dette også. Plaseringen av instrumenter er bra og den skiller instrumenter bra fra hverandre. Har som sagt heller aldri hatt så tredimensjonalt lydbilde heller i mitt rom før, men det kann selvfølgelig ha litt med plasering å gjøre også.

Dette er eg jo veldig fornøyd med selvfølgelig, men eg er helt sikker på att det er mulig å få bedre lyd med en egen effektforsterker når eg kjører i pure direct med 1900'n:-D

Viss Rotel roter det til med hard eller skarp lyd på CM1 som er en varm og fyldig høgtaler sammen med 1900'n blir Rotel uaktuelt:-D Må bli en effektforsterker som klarer å beholde de egenskapene 1900'n har i pure direct og kanskje levere litt til selvfølgelig:-D

Vi har ikke alle lik smak så det kann jo være en grunn til att vi har ulike meninger om hva som er en god match eller ikke selvfølgelig:-D

Når det gjelder matching er det også viktigt å få med seg att selv om en modell av B&W ikke passer sammen med Rotel eller Yamaha betyr ikke det att det blir slik på alle modeller til B&W:-D

Dette er vel ikke mer komplisert enn att det kann være litt forskjell i lyden på de forskjellige modellene som i alle andre høgtalere selvfølgelig:-D Dette gjelder vel i grunn like mye forsterkere. Er ikke alle receivere/forsterkere som er helt lik i lyden selv om det er samme merke heller. Dette har jo du opplevd selv Danke med Yamahareceiverne dine

Selv om ett merke av høgtalere har veldig mye til felles når det gjelder lydsignatur kann det allikevel være forskjeller i modellene som gjør att ikke nødvendigvis en bestemt receiver/forsterker passer alle modeller til ett høgtalermerke

Så om Rotel 1070 er en god match til B&W MC1 er jo mulig selv om enkelte B&W modeller ikke er like god match med samme forsterker. Eller omvendt:-?

Dette er ikke ment som kritikk til noen, men bare mine erlige meninger:-D

Har jo ett lite håp om att Rotel 1070 kann være en god match til B&W CM1 siden det er en grei effektforsterker til prisen, men viss den ikke er det finnes det jo mye bra å velge i som kanskje er bedre:wink: Er det noe på HiFi Klubben som kann være en god match kanskje? Da er det jo mulig å få en demo også uten for mye stress:-D

Dette er som sagt bare mine erlige meninger og synspunkt og respekterer selvfølgelig om andre mener noe annet:-D

Ja Danke ta deg en demotur på HiFi Klubben og få en god demo på stativhøgtalerne til B&W:-D Det er jo mulig det er høgtalere etter din smak. Ta med deg receiveren og prøv de forskjellige stativmodellene på den.

Viss du faller for lyden i ett par med B&W er det beste viss du får låne de med deg hjem for å prøve de i ditt rom og ditt oppsett over litt lengre tid enn bare ett par timer:-D

Edit: Er bare ett problem når det gjelder Rotel 1070 og det er att eg ikke har mulighet for å prøve den. Må bestille den uten å høre den først og det går ikke.
    Hvor i landet bor du? På Solberg hifi i Sarpsborg, Østfold har de nemlig rotel og yamaha... da hadde det bare vært å ta med BW under armen.. Må ringe å avtale først sef....

Yamaha har vistnok endret lydsignaturen sin littegrann ja, iallefall ifølge lydogbilde og hjemmekino... De har endret den mer mot nøytral fra varm etter som hva jeg forsto... Selvom den fortsatt er på den varme siden av klangnøytral... det er sånn jeg har forstått det iallefall, gjelder på 3 serien og 1900 3900, Z osv

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i landet bor du? På Solberg hifi i Sarpsborg, Østfold har de nemlig rotel og yamaha... da hadde det bare vært å ta med BW under armen.. Må ringe å avtale først sef....

Yamaha har vistnok endret lydsignaturen sin littegrann ja, iallefall ifølge lydogbilde og hjemmekino... De har endret den mer mot nøytral fra varm etter som hva jeg forsto... Selvom den fortsatt er på den varme siden av klangnøytral... det er sånn jeg har forstått det iallefall, gjelder på 3 serien og 1900 3900, Z osv

Takker for tipset, men det blir for langt å kjøre desverre. Det nermeste eg kommer hifi butikker med litt brukbart utvalg blir Bergen

Men eg har god tid siden eg ikke har penger til effektforsterker med det første. Men liker i grunn å planlegge litt i god tid Om 4-5 mnd. blir det vel en tur til Bergen og da tar eg med meg 1900'n og stativhøgtalerne for å prøve Rotel 1070. Viss det er noen i bergen som selger Rotel da, men det har eg god tid på å finne ut:-D

Det verste av alt er jo att eg har hatt en 1070 før, men det var på Klipsch RF82 og med Rotel receiver som pre så det er ikke lett å tenke seg til hvordan det blir på 1900'n og BW stativhøgtalerne når det er så forskjellig oppsett:-?

Det blir nokk en løsning til slutt:-D

Danke: Takker for tips og råd til nå og kommer sikkert til å lage en tråd selv når det nermer seg effektforsterkerkjøp:-D Lykke til med jakten på nye høgtalere og håper du finner godlyden som passer deg og ditt bruk til film og musikk:-D

Eg beklager til trådstarter for att dette er blitt litt O.T. Skall ikke kuppe tråden din

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •