bi wiring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: bi wiring

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bi wiring

jeg vet biwireing har noe for seg om man bruker mer enn ett effekttrinn, MEN... har det noe for seg overhodet om man bruker a+b utgangene på en forsterker?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gtbikes
    jeg vet biwireing har noe for seg om man bruker mer enn ett effekttrinn, MEN... har det noe for seg overhodet om man bruker a+b utgangene på en forsterker?
    På de fleste forsterkere kan du nok like gjerne putte alle kablene på utgang a eller b, da de nok går til samme effektdel inni uansett.

Enkelte mener dette gir bedre lyd, andre mener det har lite å si. Du får prøve og se hva du synes.

Forskjellen er nok i beste fall minimal
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    På de fleste forsterkere kan du nok like gjerne putte alle kablene på utgang a eller b, da de nok går til samme effektdel inni uansett.

Enkelte mener dette gir bedre lyd, andre mener det har lite å si. Du får prøve og se hva du synes.

Forskjellen er nok i beste fall minimal
    ikke sant.. har en påståelig lydbuddy som påstår det var stor forskjell..jeg klarer ikke skjønne hva han snakker om..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler.

Jeg har prøvd mye. Splittet på forsterker og samlet på høyttalere. Samlet på forsterker og splittet på høyttaler. (Bi-wire) Nå kjører jeg BI-AMP på en forsterker. Kjører A på bass og B på diskant. Funker best i mitt oppsett synes nå jeg.

Men her er et råd. Prøv deg frem og se hva som funker for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Commander
    Jeg har prøvd mye. Splittet på forsterker og samlet på høyttalere. Samlet på forsterker og splittet på høyttaler. (Bi-wire) Nå kjører jeg BI-AMP på en forsterker. Kjører A på bass og B på diskant. Funker best i mitt oppsett synes nå jeg.

Men her er et råd. Prøv deg frem og se hva som funker for deg.
    ett søkt eksempel:
    "tysk høyttaler med masse bunn og veldig hissig diskant"

kan se greia om man leter frem en kabel med balsam for å dempe en tysk alu diskant.. og en annen for det andre elementet..

ok.. etter å ha tenkt meg om snakker jeg mot meg selv.. og det etter bare en øl.. patetisk

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endel forsterkere har to par høyttalerterminaler selv om de er 2-kanals. Hvis en høyttaler på 8ohm nominell blir bi-wiret ved å bruke ene høyttalerutgangen til bunn og den andre til topp, hva vil forsterkeren føle da? 8ohm eller 4ohm?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gtbikes
    ikke sant.. har en påståelig lydbuddy som påstår det var stor forskjell..jeg klarer ikke skjønne hva han snakker om..
    Anlegget låter stort sett bedre når man får nye komponenter i hus, uansett hva det er. Innbilningens kraft er stor

Vil presisere at jeg nå ikke mener biwiring ikke har noe for seg, men kanskje ikke så veldig MYE for seg.

Kjører selv biamping nå, så jeg skal ikke si så mye.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question biamping

lurer på det samme selv blir lasten halvert vist man bruker a og b teminalene på en forsterker?

og lydmessig er dette en fordel?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A og B utgangene på en forsterker er nok der for å kunne bruke 2 høytaller typer samtidig, slik at man kan lett switche for å f.eks. teste.

Når disse kjøres sammen A+B så blir det akuratt det samme som å kople 2 høytaller kabler til samme terminal.

Det sitter enkelt å greit en bryter bak som sier som A eller B, eller A og B skal ha signal. Ingenting ekstra.

Enkelte mener nok at du også kan få samme effekt som å bi-wire med å bytte ut den medfølgende lasken bak høytalleren med en bedre en.

Den eneste fordelen jeg ser med Bi-wire er at man får større tversnitt til høytalleren. Strømmen ha da bedre arbeidsrom. Man kan kanskje sammenligne med å kjøre bil på 1 felts mot 2 felts, men da å kjøre i samme hastighet. Du føler vel at man har litt bedre plass, og får mer ro når man kjører på 2 felts.

Men med 2 høytaller kabler til høytaller. Så kan man også få med seg dobbelt så mye støy på veien.

Jeg merket ingen forskjell når jeg brukte bi-wire. Merket mer forskjell når jeg bi-ampet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •