Jording av Rotel effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jording av Rotel effektforsterker

Jeg har en Rotel RMB-1095. Den har kontakt og ledning som er beregnet for jordet kontakt. Jeg har den plugget i en kontakt som ikke er jordet. Hva har dette å si ? Kan det påvirke lyd på noen slags måte ?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jording er faktisk en vanlig kilde til støy på slikt utstyr. Særlig i litt eldre hus. Og jordfeil kan komme fra andre hus koblet på samme koblingsboks (vet ikke hva det heter) som huset ditt.

Jeg har aldri kobla noe utstyr på jording.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jording er faktisk en vanlig kilde til støy på slikt utstyr. Særlig i litt eldre hus. Og jordfeil kan komme fra andre hus koblet på samme koblingsboks (vet ikke hva det heter) som huset ditt.

Jeg har aldri kobla noe utstyr på jording.
    Ja, så konklusjonen er at det er faktisk best å ha den koblet til kontakt uten jord selv om den er beregnet for det ? Mener jeg har lest det samme i en annen tråd her i forumet for lenge siden.

MEN en butikkansatt i en hifi-butikk hvor jeg bor som selger Isotek sine strømkabler, påstod at man fikk best "effekt (minst støy)" av disse hvis de var koblet til jordet kontakt. Er det bare tull da ?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere her på forumet som har opplevd støy pga jording av forskjellig utstyr. Jording har vel egentlig ikke noe effekt på lyden. Det er vel sikkerhet for utstyret.

Det er nok noen som er uenige i det jeg nå skal si, men strømkabelen er for å lede strøm fra veggen til utstyret og hvilken kabel du bruker spiller ingen rolle så lenge den har nok kapasitet.

Jeg kjenner ikke til Isotek, men har du støy pga jording så er det sjelden utstyret det er noe galt med. Feilen ligger i ledningsnettet i huset ditt, eller ett hus i nabolaget koblet til samme ledninger som huset ditt. Det beste er jo å rette opp feilen der den er i stedet for å prøve å kompansere for den senere i kjeden.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren kan sikkert jordes så lenge den ikke tilkobles annet utstyr som også er jordet. Som f.eks kabel-TV.
    Når flere apparater som er jordet kobles sammen så får man en såkalt jordsløyfe, og det vil gi støy.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamle hvitevarer er også godt til å avgi støy.

Problemet er at støyen trenger ikke å komme fra eget hus. Den kan godt komme fra nabohuset.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man koppler alle apparater (forsterkeren, etc) til den samme 240V kontakt bør det væren ingen jordingsproblem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også noen spørsmål i denne sammenhengen :

1. Fungerer strømrensere og overspenningsvern kun når man benytter jordet stikkontakt ??

2. På enkelte forsterkere står det i brukerveiledningen at forsterkeren må kobles til en jordet stikkontakt. Hvorfor det ??

3. Er det noen forskjeller på bruk av jordet/ujordet stikkontakt mellom ubal. / fullbalanserte løsninger ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone ?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. De fungerer bedre med jording, men vil ta differensiell mode (spenning mellom fasene) også uten jord.
    2. Av sikkerhetshensyn, og juridisk. Hvis noen skulle få støt har de noe å beskytte seg med ved amerikansk søksmål.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo bare å prøve ne kabel med jording, og en uten. merker du forskjell så bruk det beste alternativet. Er ikke store faren for å få støt i anlegget uansett.

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren har jordet støpsel fordi den er et kl. I-produkt, det vil si at ved feil på produktet kan det komme spenning på utsatte ledende deler (chassiet). Andre slike produkter er kjøleskap, vaskemaskiner osv. Men det betyr ikke at de må plugges i jordet stikkontakt. Der det er ujordete kontakter anses det som ikke ledende omgivelser, altså at du ikke har kontakt med jord i rommet. F.eks. stue og soverom. Derfor er det heller ikke farlig å ta på forsterkeren hvis den får jordfeil.

Ang. oversp.vern er det ikke (som mange tror) slik at man må plugge det ønsket beskyttede utstyret i kontakten på vernet. Dette beskytter iplugget utstyr på samme kabelen ca 4 meter til hver side. Kontakten på vernet er der for å erstatte det uttaket det bruker selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OddB

Ang. oversp.vern er det ikke (som mange tror) slik at man må plugge det ønsket beskyttede utstyret i kontakten på vernet. Dette beskytter iplugget utstyr på samme kabelen ca 4 meter til hver side. Kontakten på vernet er der for å erstatte det uttaket det bruker selv.
    i overspenningsvern er det vanligvis gassledere"sikringer" som leder overspenninger til jord/eller kortslutter overspenningene(mellom fasene), for at de ikke skal ødelegge utstyr. Så hvor mye det beskytter hvor, kommer jo alt ann på hvor høye spenninger det er snakk om. Og de vil variere alt etter hvor nære smellen du er. Disse "sikringene" leder spenninger over 400Volt"vanligvis" (kan også være andre spenninger på de) til jord, om overspenningsvernet er jordet.Hvis ikke så skjer ikke noe før overspenningen passerer 800Volt, og da kortsluttes de mot hverandre. Men er Tor med hammeren nære nok, så smeller heile skiten uansett... Nå går eg på fest heller, gøy d og

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •