Eldre forsterkere billig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eldre forsterkere billig

Hei!

Jeg ser etter en bursdaggave til en venn som ikke har så veldig mye peil på av, men som nettopp har oppdaget det. Jeg har selv en technics som jeg er veldig glad i, ca 1983-1984 modell (flere år eldre enn meg) Men klarer å få 5" elementer til å riste ting ned fra bord og vegger, og det imponerer meg. Så jeg ser etter noe lignende. Prisantydning er ca 100-200kr + frakt. Har sett på tysk ebay at dette er en ganske vanlig pris for sånne ting. Men så kommer spørsmålet. Hvilke modeller bør jeg se etter? Jo mer watt jo bedre? Tips til noe bra 80-talls forsterkere som er billig og bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flimzes
    Hei!

Jeg ser etter en bursdaggave til en venn som ikke har så veldig mye peil på av, men som nettopp har oppdaget det. Jeg har selv en technics som jeg er veldig glad i, ca 1983-1984 modell (flere år eldre enn meg) Men klarer å få 5" elementer til å riste ting ned fra bord og vegger, og det imponerer meg. Så jeg ser etter noe lignende. Prisantydning er ca 100-200kr + frakt. Har sett på tysk ebay at dette er en ganske vanlig pris for sånne ting. Men så kommer spørsmålet. Hvilke modeller bør jeg se etter? Jo mer watt jo bedre? Tips til noe bra 80-talls forsterkere som er billig og bra?
    hmm.. ett 5" element, typisk 10cm membran inkl oppheng, klarer nok ikke å riste noe annet enn seg selv.. det er simpelten alt for liten flate som flytter luft..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et både innsiktsfullt, kunnskapsrikt og relevant innlegg på en gang.... eller ikke...

Hva vet du om høytalerne egentlig? Kan du motbevise at de flyttet en vannkanne av glass ned fra bordflaten og ned på en kartong som forhindret den i å knuse. Eller at når man lener seg mot veggen i andre enden av rommet (ca 5 meter unna) så vibrerer veggen rimelig greit. Eller at når man står foran høytalerne så slår det i brystet. Nei det er enda godt du tok deg bryet med å oppvise din manglende kunnskap da :-D

Alle relevante svar som kan hjelpe mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være i en trehytte dette her da..

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke heller bidra med noen forslag gutter??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her råder det mye skepsis ser jeg og det er da altid slik på slike foraer. Uansett hvordan disse høyttalerne dine spiller med denne forsterkeren så vil det nok koste mer enn 100-200kr for en som er tilsvarende den du har. Du klarer kanskje å finne noe, men det blir da noe bunnprodukter om du ikke er ekstremt heldig Du kan jo også evt. Sjekke finn torget. Du finner nok ikke mye slikt her på AVTorget desverre.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også inntrykk av at det råder en del skepsis til eldre utstyr her på forumet. Dessuten er det en del merker som hypes opp til de grader og da skal "alle" plutselig bestille og bytte. Et halvt år etter er det et annet merke som er heftig.

Men for å komme inn på tema. Jeg har ikke mye egen erfaring med eldre utstyr selv, men har lest at Pioneer hadde noen gode integrerte forsterkere på 80-tallet. Audioscan solgte Nikko i samme periode, jeg hadde en 2x60W sak som spilte bra, og de har vel også fått greie skussmål. Kommer du over Sansui eller Luxman tror jeg også kameraten din blir fornøyd. Quad hadde også noen gode modeller men de er nok fremdeles ganske attraktive.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv erfart å eie ett pioneer anlegg fra de glade 80 tall og den var det futt i, ikke mye annet men futt hadde den

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en Kenwood forsterker fra tidlig 80 tall som jeg var velig fornøyd med.

Teste den gangen både Onkyo, Denon og NAD for kjøp. Kenwooden var mye sprekere og langt billigere.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel såpass få 80tallsforsterkere til 200kr på markedet at det er vel ikke akkurat sånn at du kan velge og vrake, så du får vel hoppe på den første du finner?

Å bestille fra utlandet ser jeg ikke helt poenget med, frakten må vel koste mer enn forsterkeren?

eventuelt kan du jo legge til et par hundrelapper og kjøpe denne? Yamaha RX-V595 Sorround Receiver selges. - FINN torget
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle gode svar som har kommet inn etter off topic innleggene.

Har fått tak i en defekt forsterker nå da (visste ikke at den var defekt, eieren visste ingenting om den) Hjelp meg gjerne med det her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •