"Merkelige" måleresultater v/autokalibrering Paras

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Merkelige" måleresultater v/autokalibrering Paras

Har nylig satt opp Parasound HALO C2/A52 som kjøres mot Audiovector C2 i front (frekvens 40-20, 90dB, satt opp som LARGE), AVC center (frekvens 60-20, 89dB, SMALL) og Audiovector C2 i surround (LARGE). Målt opp med målebånd er avstandene til sweetspot følgende:

LF: 2,7m
    C: 2,7m
    RF: 2,7m
    LB: 1,4m
    RB: 1,4m

Når jeg kjører autokalibrering på C2 for avstand, måler prosessoren nøyaktig likt mitt målebånd - so far so good.

Når det gjelder level-kalibrering har jeg ikke Radioshack i bakhånd, men noe sier meg at resultatene er litt merkelig. På autokalibrering kommer C2en opp med følgende justeringer (skal stille inn til 75dB trykk i alle kanaler - ved 0dB innstilling på volum (tror jeg?):

LF: -10db
    C: -11,5db
    RF: -10db
    LB: -9db
    RB: -9db

For meg høres disse innstillingene veldig "blasse" ut - forsterkeren låter mer andpusten enn de 5x125 watt tilsier (effektivt målt til 5x160 ved drift av alle kanaler av et UK hifimagasin), og jeg må spille uforholdsmessig høyt ift. voluminnstillingene for å få noe futt i lyden. Dessverre er dette et område jeg kan veldig lite om. P.t. har jeg gått tilbake til å ikke justere level i det hele tatt, da jeg er mer tilfreds med dette. Hovedspørsmålet mitt er om disse lydnivåene er relative til hverandre ved ethvert lydtrykk - dvs. vil en innstilling på

LF: 0db
    C: -1,5db
    RF: 0db
    LB: +1db
    RB: +1db

dvs. med samme nominelle forholdstall som i autokalibreringen (spredning på 2,5 dB), gi et relativt sett riktig lydtrykk mellom de forskjellige høyttalerne, men feil (i dette tilfelle høyere) lydtrykk ift. de 75dB som er ønsket? Noen som kan hjelpe meg med dette?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg merke til hva du skriver: At level-kalibrering skal kalibrere til 75dB lydtrykk ved 0dB på volumkontrollen. 75dB er ikke så fryktelig høyt. Til sammenligning gir jo de fleste gulvstående høyttalere rundt 90dB eller mer ved 1Watt! :shock:

Derfor blir det nok riktig det autokalibreringen gjør ut fra forutsetningene. Og det er også korrekt med din observasjon om at du må skru opp mye for å få mye trykk. Hvor høyt opp går voluminnstillingen på C2en?

Din observasjon om at lydtrykkene er relative til hverandre er nok riktig. Så får du stilt inn dette manuelt, så får du mer å "dra på med" på volumkontrollen, da vil jo 0dB tilsvare 85dB istedenfor 75dB, som er betydelig mer.

Digresjon: Dette minner meg forresten litt om kultfilmen "This is Spinal Tap":
    - "These go to eleven!"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Legg merke til hva du skriver: At level-kalibrering skal kalibrere til 75dB lydtrykk ved 0dB på volumkontrollen.
    Dette er egentlig noe jeg antar - den skal stille seg inn til 75dB, men om det er ved 0 vet jeg ikke. Skulle tro det? Så vidt jeg vet er dette en eller annen THX-standard? (correct me if I'm wrong).

Selve volum-justeringen går fra -90 til +16. Nå ligger jeg på rundt -50/-40 ved film om kvelden (uten justering), kan dessverre ikke spille så høyt pga sovende barn. Musikk i to kanaler (målt til 2x170) kan jeg spille på -25, og det er HØYT! VELDIG høyt!

Det som skuffer meg litt er at level-settingen også appliseres når jeg bruker 7.1 (5.1) External In fra DVD på SACD. Trodde denne skulle være en ren bypass-modus (det kan ihvertfall tolkes slik fra manualen), men det stemmer tilsynelatende ikke.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ved 0dB på volumkontrollen har 75dB, så vil det si at du ved maks utslag på +16dB på volumkontrollen får 91dB. Dette er ikke mye, og utnytter neppe potensialet i forsterkeren. (Hvis du har en følsomhet på høyttalerne på 91dB/1Watt, så bør du med 125W per kanal kunne dra ihvertfall 110dB ut av denne forsterker/høyttalerkombinasjonen. DET er HØYT.

Høres rart ut at level-kalibreringen skal tilpasse seg kun 75dB ved 0dB på volumkontrollen. Hvis dette stemmer ville jeg lest manualen en gang til, for å faktisk verifisere at dette stemmer. Burde også være mulig å få lånt en lydtrykksmåler for å finne ut av dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra manualen:

Level and Distance Autocalibrate

First, prepare the calibration microphone supplied with the C 2, by unscrewing its barrel to open the battery compartment, inserting the AA battery supplied with its + (button) end toward the switch, screwing the barrel back on, and pushing the microphone's On-Off switch toward the dot.

Plug the microphone into the "Cal Mic" input on the front of the C 2. Then sit in your favorite listening chair, holding the microphone with its mesh screen pointing upward. Tilt the Master remote's thumbpad to scroll down to the autocalibration mode you want (level or distance), press the center of the thumbpad to start the calibration, and sit back.

At the start of distance autocalibration, the C 2 checks the ambient noise level again, then plays repeated brief bursts of low-level test noise signals through each speaker in turn. Distance autocalibration requires about two minutes, and during this time the on-screen display shows which speaker is being measured, how near completion its measurement is, and the required delay, in ms (milliseconds) that the C 2 will apply.
    Her står det med andre ord ingenting om parametrene level- autokalibreringen styrer etter. Om manuell kalibrering sier den:

Level Setup

For proper surround, the sounds reaching you from the different speakers should have the same relative levels as the sounds reaching the audio engineer who mixed the soundtrack. Because home systems vary, the simplest way to do that is to send a standard test signal through each of the speakers in turn, measure each one's sound levels at the main listening position, and then adjust each channel's signal level so that all the sound levels are equal. The C 2 can do this automatically (see "Level autocalibrate", on page 29) or manually. The "Level setup" menu can be used for manual calibration or simply to check on the levels set by the autocalibration system.

To make manual adjustments, you will need an SPL (sound-pressure-level) meter; it should be held, microphone end upright, near where your head would be when you sit at your main listening position. Set the meter to its 80-dB scale and to "C" weighting.

Once the meter is set up and the "Level setup" screen is displayed, press the "Test" key on Page 1 of the Master remote's C1/C2 screen. This will start a test noise that cycles through your speakers. As each speaker plays, the "dB" on its line of this menu will be replaced by a musical G-clef symbol, giving you a quick way to make sure each speaker is connected to the proper channel. Speakers entered as "No" in "Size setup" will be shown as "None" on this menu, and no signal will be sent to them.

For actual level setting, rock the Master remote's thumbpad up and down to select the speaker you wish to adjust, then rock the thumbpad to the left or right until your sound-level meter reads 75 dB (-5 on the 80-dB scale). Then proceed to the next speaker. The noise will automatically go to the speaker you're adjusting. If you pause for more than a few seconds, the test noise will resume cycling through your speakers.
    Dette er det eneste som leder meg til å tro at 75dB på 0dB-volum er styringsparameteret for autokalibreringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det er lenge siden dette ble diskutert, og regner med at du har funnet ut av dette nå.

Men uansett da:-)

Jeg tror det må være sånn at man juster på vol-knappen til å vise 75dB på et SPL-meter (C-weight) når man sender ut et testsignal til left front (dette er referansehøyttaleren i oppsettet) og deretter lar man autokalibreringen ta seg av resten.

Mulig jeg er helt ute på viddene, men jeg tror det vil funke...

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: "Merkelige" måleresultater v/autokalibrering P

Sitat Opprinnelig postet av mags
    Har nylig satt opp Parasound HALO C2/A52 som kjøres mot Audiovector C2 i front (frekvens 40-20, 90dB, satt opp som LARGE), AVC center (frekvens 60-20, 89dB, SMALL) og Audiovector C2 i surround (LARGE).

Når det gjelder level-kalibrering har jeg ikke Radioshack i bakhånd, men noe sier meg at resultatene er litt merkelig. På autokalibrering kommer C2en opp med følgende justeringer (skal stille inn til 75dB trykk i alle kanaler - ved 0dB innstilling på volum (tror jeg?):

LF: -10db
    C: -11,5db
    RF: -10db
    LB: -9db
    RB: -9db
    Hvis man har et lytterom av normal størrelse så burde verdiene ligget nær "0" eller postivt (med utgangspunkt i at reguleringsområdet normalt er på +/ 12 dB) ved bruk av høyttalere med en fornuftig impedans/følsomhet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •