Tips til dac med volumkontroll

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til dac med volumkontroll

Tenker på å skifte ut pre-en min med en usb-dac med volumkontroll. Nåværende utstyr:

PC-->Cambridge DacMagic-->Parasound NC2100-->Primare A31.2-->Dynaudio Focus 140.

Jeg vil altså kutte ut Parasound og Cambridgen her.
    Minimum spesifikasjoner på dac; Volumkontroll, USB inngang og balanserte utganger.
    Noen gode forslag til en fornuftig pris(Helst godt under 10000)?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benchmark DAC-1 USB leverer alt det du er ute etter. Nyprisen sprenger budsjettet ditt, men - nå gjetter jeg litt - du bør kunne få den brukt for en 6-7.000 (?). Da får du også en utmerket hodetelefonutgang.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beresford DAC TC-7520 leverer også alt* du er ute etter OG riktig pris

Stereo Audio Digital to Analogue Converter USB/COAX/TOSLINK

* = bortsett fra balanserte utganger

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Balanserte utganger er et must. Den benchmarken er veldig aktuell, som brukt vel og merke.
    Takk for tips, noen flere?

Newcomer Runem sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Beresford

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Beresford DAC TC-7520 leverer også alt* du er ute etter OG riktig pris

Stereo Audio Digital to Analogue Converter USB/COAX/TOSLINK

* = bortsett fra balanserte utganger
    Enig i at dette er en meget bra DAC, jeg har en selv, men her er ingen balanserte utganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen om har testet dene Bereforden opp mot Cambridge DacMagic?
    Grunnen til at jeg spør er at jeg koplet DacMagic direkte opp mot effektforsterker. Lyden ble klart bedre når jeg spliier utenom preampen.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av k_s
    Noen om har testet dene Bereforden opp mot Cambridge DacMagic?
    Grunnen til at jeg spør er at jeg koplet DacMagic direkte opp mot effektforsterker. Lyden ble klart bedre når jeg spliier utenom preampen.
    Nei, men jeg har testet Cambridge DacMagic mot Benchmark DAC-1. Hadde nemlig en DacMagic et par måneder - men Benchmarken var forholdsvis overlegen i direkte sammenligning. Mens DacMagic hadde tendenser til en litt øretrettende varm, men slørete, lyd - lett å like ved første lytting - er lyttetretthet noe som er totalt fraværende med Benchmark. Jeg fikk min første Benchmark - av tre - for 2 1/2 år siden, og har ennå til gode å oppleve noe som ligner på lyttetretthet. Snarere tvert i mot - Benchmarkene mine er kommet for å bli.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du volumen kontroll på din Parasound effekt siden du kunne koble dac magic opp mot denne direkte?
    Skal du selge din forforsterker kan du kjøpe en Transporter istedet.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transporter er et kjempeprodukt. Sprenger vel budsjettet til k_s selv om han prøver å få kjøpt den brukt - kommer fort på godt over 10.000 brukt. Pluss at den ikke har USB - det hadde i hvert fall ikke den Transporteren som en god hifikamerat demonstrerte for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har primare effefkt, Parasound pre.
    Jeg har ikke volumkontroll på effekt, men styrte volumet ut fra PC til DAC-->Effekt.
    Poenget her er å kvitte seg med Cambridge DAC og Parasound Pre. Går for Benchmarken hvis jeg kommer over noe brukt. Synes prisen for en ny blir litt vel drøy. Annonse lagt ut på torget hvis noen vil selge. http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/49112
    Andre tips mottas med takk.

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer også Benchmark DAC'en. PRE-modellen vil også kunne være aktuell. Noen som har formening om hvordan Benchmark er sammenlignet med Electrocompaniets ECD-1?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bra å regulere volum digitalt i pc, men greit nok å prøve det ut. Det der skjer er at ved lavt volum får du betydelig dårligere kvalitet, mindre bits.
    Med en Squeezeboks som preamp går det an å bruke volumen kontrollen da denne er gearet til dette bruk, men under ca. 40 % av fullt volum reduseres også kvaliteten på lyden her. Jeg vil ikke sige man automatisk legger merke til dette, men å redusere digitalt volum inn til en dac er som regel en veldig dårlig idé.
    Transporter er en fullverdig preamp med flere digitale innganger, streamer 24/96 og har en verdensklasse dac, så egentlig er den billig til prisen.
    Benchmarken blir jo sikkert billigere brukt, om du finder én da....
    Et simpelt klasse oppsett mange er kjempe fornøyd med er Transporter til effektforsterker og aktive høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Benchmark med motorisert volumkontroll og fjernk..

Godt over 10 000.- men allikevel interessant lesestoff kanskje?

DAC1 HDR
    DAC1 HDR | Benchmark Media Systems, Inc.

Det begynner vel sånnn cirka på side 164(volume control) og fjernkontrolll. Ikke billig og det er vel mange på avforum som har fått det med seg.

QUOTE:
    The custom Alps pot in the DAC1 HDR is a higher quality pot then the one used in our other products. It has better channel matching, tighter tolerance, a larger geometry, and a longer life expectency.

The new pot won't change the 'tone' of the audio because the volume circuit is designed such that neither the old nor the new pot will contribute distortion or noise to the audio. However, the level-balance between channels will be tighter and the pot itself is much more durable.

Benchmark DAC1 now available with USB - Page 164 - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •