Bruk av to senterhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruk av to senterhøyttalere

Har et lite dilemma i forhold til oppkobling av 2 stk. senterhøyttalere på mitt utstyr. Jeg har som følger :

Reciever :Yamaha 663
    Effektforsterker : Nad 216 thx
    Front : Dynavoice m-65
    Senter : 2 stk. Patos 210 c
    Bak : Dynavoice f-6

Det jeg da funderer på er å enten bruke nad-en til å drive begge senterhøyttalerne, da koblet med y-ledd på pre-out (med stort hell vi jeg tro - det vil vel bli stålkontroll på disse høyttalerne med 2x125 watt), eller kjøre effekttrinnet på front, og da koble begge senterhøyttalerne på recieveren, enten seriekoblet eller begge direkte på utgangen. Etter det jeg forstår blir impedansen halvert ved kobling av høyttalere direkte på utgangen, og fordoblet ved seriekobling. I en surroundsituasjon vil jo da recieveren håndtere 2 stk senter og to stk bakhøyttalere. Hva tror dere er det beste alternativet her ?

Takker for evt tips !

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pollah
    Har et lite dilemma i forhold til oppkobling av 2 stk. senterhøyttalere på mitt utstyr. Jeg har som følger :

Reciever :Yamaha 663
    Effektforsterker : Nad 216 thx
    Front : Dynavoice m-65
    Senter : 2 stk. Patos 210 c
    Bak : Dynavoice f-6

Det jeg da funderer på er å enten bruke nad-en til å drive begge senterhøyttalerne, da koblet med y-ledd på pre-out (med stort hell vi jeg tro - det vil vel bli stålkontroll på disse høyttalerne med 2x125 watt), eller kjøre effekttrinnet på front, og da koble begge senterhøyttalerne på recieveren, enten seriekoblet eller begge direkte på utgangen. Etter det jeg forstår blir impedansen halvert ved kobling av høyttalere direkte på utgangen, og fordoblet ved seriekobling. I en surroundsituasjon vil jo da recieveren håndtere 2 stk senter og to stk bakhøyttalere. Hva tror dere er det beste alternativet her ?

Takker for evt tips !
    du skulle jo egentlig hatt deg ett effekt trinn til, men du kan jo prøve og kjøre begge senterene på reciveren, men må du ha to senter kanaler da?? du har jo egentlig ikkje utstyr til å drive det skikkelig, så da er det kanskje berdre å bare bruke en senter..

men det er jo egentlig bare å prøve seg frem.

men ved parrallel kobling blir ohm'en halvert , og ved serie kobling blir den dobblet.
    men når du parallel kobler, så går det jo mer strøm, igjennom høytalerene, og du på den måten vil få mer liv i ht'ene dine.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var akkurat det som var ankepunktet, men har nå prøvd seriekobling, og det funker greit sålangt. Patos-ene er 4 ohm, og halvering av dette blir vel mer hva recieveren kan takle. I praksis går det jo svært lite effekt til bakkanalene, så den vil jo strengt tatt ikke drive så mye mer enn to sentere, og på den måten ha bruk av omtrent hele strømkapasiteten. For forsøke begge deler, teste meg frem.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å parallell-koble krever mye av forsterkeren så jeg vil ikke anbefale å gjøre det med 663'en. Da er det bedre å bruke Nad'en på senter hvis du insisterer på to stk.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos 210 c er 6ohm og ikke all verden til center.
    Men i stedet for og ødelegge 663 så bruk nad.

Y-splitt ut fra 663 og inn på høyre og venstre på nad.
    Da kobler du til en Patos 210 c på høyre og en Patos 210 c på venstre på nad.

Så er det viktig og passe på at de to Patos 210 c er like langt fra swetspott for og unngå utfasing av lyden fra center.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Så er det viktig og passe på at de to Patos 210 c er like langt fra swetspott for og unngå utfasing av lyden fra center.
    Jeg er også litt skeptisk til dette punktet. Tenker du på å ha en over og en under lerret?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriekobling ser ut til å fungere rimelig bra, så jeg kjører denne varianten inn til videre. Skal prøve med tilkobling på nad-en senere. De to blir plassert ved siden av hverandre direkte under tv. Poenget er egentlig å få litt mer bredde på lydbildet, med tanke på at så mye av lydinformasjonen kommer fra senteren.
    Fikk litt ideen når jeg så Klipsch-senteren c-64.

Harman/Kardon : Bak på høyttaleren står det 4 ohm, ikke 6 ohm, som i produktbeskrivelsen man finner på nettet.

Ellers takk for tips og veiledning.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro du lydmessig får større utnuttelse av å sette 1 center bak så du i det mindste får 6.1

6.1 er da også helt vanlig oppsett som en mellomting mellom 5.1 og 7.1 men som gir en større 360 graders lydopplevelse en 5.1
    (Center back)
    du har jo ingen bakhøytalere så fordel er det å få litt lyd der
    http://www.dts.com/Consumer_Electron...76B9496B2.ashx

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil 2 sentere på 87dB gi samme volum som 1 senter på 90dB?

Er det best å koble parallelt eller i serie? Forsterkeren takler begge deler.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Vil 2 sentere på 87dB gi samme volum som 1 senter på 90dB?
    Ja, hvis du kobler høyttalerne i parallell (og forsterkeren orker det)

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er det best å koble parallelt eller i serie? Forsterkeren takler begge deler.
    Effekten forsterkeren avgir er: P = U^2/R. Parallellkobling halverer R, altså dobbel effekt. Seriekobling dobler R, altså halvering av effekt. Så en ideell 100W i 8 ohm forsterker leverer 100 + 100 = 200W i parallellkoblede høyttalere og 25 + 25 = 50 W ved parallellkobling. Det var teorien sett fra forsterkeren.

I praksis? Tja, du sier forsterkeren klarer parallell. Da er det vel hipp som happ så lenge høyttalerne er identiske.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •