Video gjennom receiver, kun for oppskalering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Video gjennom receiver, kun for oppskalering?

Jeg har en Yamaha RX-V659 og en Sony KDL-46W4500. Bildet overføres fra ymse duppeditter til TVen via HDMI, og lyden fra duppedittene digitalt til forsterkeren via Coax/Toslink.

Nå kjøper jeg ny forsterker, og der er det støtte for HDMI v1.3, og det jeg undrer på er om dette er noe jeg skal bruke? Er det noen grunn til å kjøre bildesignalet gjennom forsterkeren dersom man ikke trenger oppskalering? Jeg har en Harmony One, så det plager meg ikke veldig at jeg må bytte kilde på TVen, selv om færrest mulig kabler alltid er en fordel

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god grunn må jo være mindre kabler. HDMI fra de "ymse dippeduttene" til reciver ---> HDMI fra reciver til tv.
    Ser ingen grunn til å ikke koble via reciveren. Ser mye ryddigere ut med bare en kabel opp til tven.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en fordel å kjøre lyden via HDMI inn til receiver. HDMI har større båndbredde enn coax/optisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FrodeT
    En god grunn må jo være mindre kabler. HDMI fra de "ymse dippeduttene" til reciver ---> HDMI fra reciver til tv.
    Ser ingen grunn til å ikke koble via reciveren. Ser mye ryddigere ut med bare en kabel opp til tven.
    Må du skru på receiveren for å få lyd i tvn da?
    f.eks fra dvd-spilleren.
    Tenker på mine familiemedlemmer som er mindre tekniske og lite opptatt av lyd.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er jo en fordel å kjøre lyden via HDMI inn til receiver. HDMI har større båndbredde enn coax/optisk.
    Er båndbredden på coax/optisk for lav for hd-lyden, slik at den sender med dårligere kvalitet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da må man skru på reciver for å få både lyd og bilde til tv.
    Men det er en meget enkel om ikke lettere måte å gjøre det på i forhold til å ikke bruke reciver.
    Rekner med resten av familien ser film? Med en reciver kan man da bare velge DVD fra fjernkontrollen så kommer lyd og bilde opp. Samme når du skal se tv.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ayabara
    Jeg har en Yamaha RX-V659 og en Sony KDL-46W4500. Bildet overføres fra ymse duppeditter til TVen via HDMI, og lyden fra duppedittene digitalt til forsterkeren via Coax/Toslink.

Nå kjøper jeg ny forsterker, og der er det støtte for HDMI v1.3, og det jeg undrer på er om dette er noe jeg skal bruke? Er det noen grunn til å kjøre bildesignalet gjennom forsterkeren dersom man ikke trenger oppskalering? Jeg har en Harmony One, så det plager meg ikke veldig at jeg må bytte kilde på TVen, selv om færrest mulig kabler alltid er en fordel
    Oppskaleringen er vel noe som er helt ubrukelig nå tildags, og er et relikvie fra tidligere tiders non-HD spillere.
    Det er imilertid svært praktisk å kunne switche mellom ulike HDMI-kilder dersom man ikke har nok innganger på TVen. Man får jo gjerne 4-6HDMI på receivere i dag, noe de fleste TVer ikke klarer å matche om man har behovet.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant. Jeg har for tiden akkurat så det holder (3 stk), og derfor også bare 3 HDMI-kabler. Antar jeg kjører bildet fra HTPC og BD gjennom receiver, mens jeg kobler parabolen rett på TVen inntil jeg får kjøpt en kabel til :-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er båndbredden på coax/optisk for lav for hd-lyden, slik at den sender med dårligere kvalitet?
    Du får ikke HD-lyd i det hele tatt med coax/optisk. Du MÅ ha HDMI, eller en BD-spiller som dekoder og sender det ut via analoge utganger.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det ikke så mye å lure på nei.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Oppskaleringen er vel noe som er helt ubrukelig nå tildags, og er et relikvie fra tidligere tiders non-HD spillere.
    Det er imilertid svært praktisk å kunne switche mellom ulike HDMI-kilder dersom man ikke har nok innganger på TVen. Man får jo gjerne 4-6HDMI på receivere i dag, noe de fleste TVer ikke klarer å matche om man har behovet.
    ?
    Om han har DVD-er han skal spille av, er en god oppskalering absolutt relevant.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del så vil BD-spilleren ta seg av oppskaleringa.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del så vil BD-spilleren ta seg av oppskaleringa.
    Det er dette de aller aller fleste gjør.
    DVD-oppskalering gjøres sjelden bedre i receiveren enn i en god DVD eller BD-spiller.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det er dette de aller aller fleste gjør.
    DVD-oppskalering gjøres sjelden bedre i receiveren enn i en god DVD eller BD-spiller.
    Aha. Da misforstod jeg. Trodde du mente at oppskalering i seg selv er bortkastet.

Men det er verdt å tenke på oppskalering i recieveren om du f.eks. har et videokamera, en Wii, videospillere eller annet utstyr som ikke nødvendigvis sender ut høyoppløste eller progressive signaler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •