Yamaha RXV 3900 vs. RXV 1900

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RXV 3900 vs. RXV 1900

Hei.

Sitter i dag med et par Jamo D830 og en Jamo E7 center, samt. to stk Jamo D8 surr bakhøyttalere.

Er ute etter en ny forsterker, og har sett både på Pioneer LX51 og Yamaha VSX 1018, men har egentlig gått vekk i fra begge.

De to jeg vurderer nå er RXV 3900 og RXV 1900. Mest fordi disse to får jeg en grei pris på.

Det jeg tenker er, jeg vet RXV 1900 vil fungere UTMERKET til mine høyttalere, men hva vil den ekstra kraften ha å si dersom jeg går opp et hakk til RXV3900?

RXV1900 er jo i seg selv en forholdsvis kraftig forsterker, som har alle de spesifikasjonene jeg ønsker meg.

Begge to frister veldig, men føler ikke helt at jeg klarer å forsvare prisen opp til RXV3900.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter med samme spørsmål selv. Les gjennom denne tråden (som er ganske lang) så kanskje du finner svar

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlign produktene på Yamaha.no!

Det jeg husker i farten er:
    To HDMI ut
    Flere watt
    Husker ikke om du kan streame MP3 til 1900...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. RXV1900 er egentlig uaktuell, selvom den lander på runt 8000,- for meg.

Ser samtidig på Onkyo 706. Finner ingen forskjeller på den og RXV1900'en. Så veldig i tvil.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforskjellen mellom de er at 3900 har en del bedre Kondis...
    3900 har flere minneblokker.

Jamo er rimelig nøytrale høytalere så kommer nok på det samme hvilken forsterker som velges.
    Er det subw. i oppsettet ditt så kan du velge en mindre forsterker.

Er greie recivere du finner mellom 8-12.000 kr området.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør 1900 uaktuell?

Om du sammenligner Onkyo 706 med Yamaha 1900, tror jeg yamaha trekker det lengste strået. Utifra nett leverer yamaha 130w per kanal mens onkyo leverer 100w. Men hvordan det er målt kan være forskjellig. (antall høyttalere samtidig, forvrengning osv) Tror du må opp på 806 for sammenligning.

Ser at 1900 har Burr Brown DA converter mens 706 har Cirrus Logic.

Ingen av dem har vel noen video-oppskalering å hoppe i taket over etter hva jeg leser.

Ser ut som 1900 har S/N støyforhold på 100dB mens onkyo har 106db. (høyere er bedre)

Ser ut som 1900 har THD på 0,02 mens onkyo har 0,08. (lavere er bedre)

Men igjen, dette er tall jeg har tatt ut fra nett, og de kan alle være målt forskjellig. En uavhengig test av begge målt samtidig hadde vært best.

Også er det forskjell i lyden Yamaha og Onkyo ønsker å levere. Hos meg låt Onkyo mye bedre enn Yamaha. Kort fortalt låt Yamaha litt "fett" og innestengt, mens Onkyo låt glassklart i forhold. Bassen hos meg ble også tydligere med Onkyo. -Sier ikke at Yamaha er dårlig av den grunn, men hos meg ble Onkyo vinneren.

Du har ikke vurdert Onkyo 876 da? Da skjer det saker.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Hva gjør 1900 uaktuell?

Om du sammenligner Onkyo 706 med Yamaha 1900, tror jeg yamaha trekker det lengste strået. Utifra nett leverer yamaha 130w per kanal mens onkyo leverer 100w. Men hvordan det er målt kan være forskjellig. (antall høyttalere samtidig, forvrengning osv) Tror du må opp på 806 for sammenligning.

Ser at 1900 har Burr Brown DA converter mens 706 har Cirrus Logic.

Ingen av dem har vel noen video-oppskalering å hoppe i taket over etter hva jeg leser.

Ser ut som 1900 har S/N støyforhold på 100dB mens onkyo har 106db. (høyere er bedre)

Ser ut som 1900 har THD på 0,02 mens onkyo har 0,08. (lavere er bedre)

Men igjen, dette er tall jeg har tatt ut fra nett, og de kan alle være målt forskjellig. En uavhengig test av begge målt samtidig hadde vært best.

Også er det forskjell i lyden Yamaha og Onkyo ønsker å levere. Hos meg låt Onkyo mye bedre enn Yamaha. Kort fortalt låt Yamaha litt "fett" og innestengt, mens Onkyo låt glassklart i forhold. Bassen hos meg ble også tydligere med Onkyo. -Sier ikke at Yamaha er dårlig av den grunn, men hos meg ble Onkyo vinneren.

Du har ikke vurdert Onkyo 876 da? Da skjer det saker.

Watt er ikke noe og se etter når det kommer til ytelse.

Viktigere og se etter Hva som hentes INN av strøm, hvor stor kondisen er og sånt som må takes i betrakning som du har nevnt.

Ingen rom er like så mann vet ikke hva som er best før mann har testet.
    Skulle gjerne prøvd både onkyo - pioneer - denon og Marantz jeg men mangler den millionen i banken til og gjøre det hehe

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Watt er ikke noe og se etter når det kommer til ytelse.

Viktigere og se etter Hva som hentes INN av strøm, hvor stor kondisen er og sånt som må takes i betrakning som du har nevnt.

Ingen rom er like så mann vet ikke hva som er best før mann har testet.
    Skulle gjerne prøvd både onkyo - pioneer - denon og Marantz jeg men mangler den millionen i banken til og gjøre det hehe

Det er missvisende å bare se på watt, men dersom du har to kandidater i test samtidig får du sammenlignet. Det som oppgis bak av hva "maks" effektforbruk kan heller ikke puttes i et regnestykke, da det oppgis forskjellig det også. Det er langt ifra maks.

Det er heller ikke lett å finne ut hvor store kondiser som sitter i produkter uten å åpne de selv, så det blir vanskelig for en bak skjermen å finne ut det.

En liten pekepinn kan faktisk være vekt på produktet. Det gjenspeiler ofte trafo og kjøleribb størrelse. Men det er jo ingen fasit det heller.

Det beste man kan gjøre er jo å få testet produktene hjemme selv. Nest best er å finne en uavhengig test som gjør målinger under like vilkår.

-Trenger ikke være millionær for å teste produkter da harman. Jeg er langt ifra noen milionær, men hadde mange produkter hjemme på lån/deponering/elkjøp før kjøp.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Det er missvisende å bare se på watt, men dersom du har to kandidater i test samtidig får du sammenlignet. Det som oppgis bak av hva "maks" effektforbruk kan heller ikke puttes i et regnestykke, da det oppgis forskjellig det også. Det er langt ifra maks.

Det er heller ikke lett å finne ut hvor store kondiser som sitter i produkter uten å åpne de selv, så det blir vanskelig for en bak skjermen å finne ut det.

En liten pekepinn kan faktisk være vekt på produktet. Det gjenspeiler ofte trafo og kjøleribb størrelse. Men det er jo ingen fasit det heller.

Det beste man kan gjøre er jo å få testet produktene hjemme selv. Nest best er å finne en uavhengig test som gjør målinger under like vilkår.

-Trenger ikke være millionær for å teste produkter da harman. Jeg er langt ifra noen milionær, men hadde mange produkter hjemme på lån/deponering/elkjøp før kjøp.

Hjemmekino bladet gjorde et par nr. noen tester det de la med effekttesting av reciverne.
    Det var stort sprik mellom hva som ble oppgitt og de yter.
    Største avvik var det pioneer som hadde med manglende ytelse på surrond.
    Mens at harman/kardon yter langt mere en det som er oppgitt, samme med Rotel.

Pr dags dato er nok prossesorer, inn/utganger og auto kalibrering viktigere en effekt da de som er mere seriøse gjerne har en effektforsterker eller flere til avlastning

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •