Effekt til B&W 801D og HTM1D

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekt til B&W 801D og HTM1D

Mulig jeg skal gå til det drastiske skritt å skaffe meg disse heftige høyttalerne som jo trenger en god del forsterkerkraft. Vurderer ICE power monblokker til de eventuelt andre ting som Classe sin 3 x 200 W RMS AB effektforsterker. Mye å velge i det ute.

Noen som har anbefallinger å komme med når det gjelder effekt til disse høyttalerne og som helst ikke er alt for ekstremt dyrt da høyttalerne i seg selv knekker mye av økonomien ?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et par Embla mono blokker på mine 802n.
    Syns dette funker meget godt til prisen.

Ligger jo et par her på torget også.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=47793&cat=all
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer meridian861 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTM1D
    Jeg bruker på min HTM1D Chapter Qube Reerence monoblokk på 1 X 1000w.
    Utrolig fornøyd med den kombo`n.
    HTM1D bør ha en skikkelig effektforsterker !

just my 2 cents

PerS

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound_sound
    Mulig jeg skal gå til det drastiske skritt å skaffe meg disse heftige høyttalerne som jo trenger en god del forsterkerkraft. Vurderer ICE power monblokker til de eventuelt andre ting som Classe sin 3 x 200 W RMS AB effektforsterker. Mye å velge i det ute.

Noen som har anbefallinger å komme med når det gjelder effekt til disse høyttalerne og som helst ikke er alt for ekstremt dyrt da høyttalerne i seg selv knekker mye av økonomien ?
    Jeg mener du gjør et bomkjøp om du går på og kjøper disse høyttalerne og ikke er kapabel til å følge opp med elektronikk.
    HTM1D er en ekstrem høyttaler. tror 200W blir pinglete på denne. Det er trossalt snakk om hele 3 8", pluss mellomtone og diskant, og alle bør få signaler fra øverste hylle for å få fremvist hvor bra de egentlig er.
    801D kan ikke ha en kylling forsterker for å ha maksimal kontroll på 15" sin heller.
    Jeg vil tro du bør være forberedt på å svi av ytterligere opp mot 100k bare på effekt til disse tre høyttalerne (nypris, bruktmarkedet er imidlertid overfylt av billig kvalitet om dagen), samtidig som du må ha en prosessor i særklasse.
    Hvis ikke sitter du bare på masse ubenyttet potensiale.
    Har du forresten et stort rom? Du bør ha ganske mange kubikkmeter for å si det slik. 15" er ikke til å spøke med om de skal få puste skikkelig og vist hva de kan.

Og en ting til: 800-serien hater etter min erfaring plassering nær sidevegg. De bør ha en del luft rundt seg og gjerne en avstand på rundt 1.5m til sidevegg for at stereoperspektivet skal løsne 100% og bre seg langt utenfor høyttalerne. Å stue disse inn i et hjørne som jeg ser mange gjør med 802D (sukk) utløser ikke halvparten av potensialet.

Dette er basert på mye erfaring med 802D og 805S her hjemme, så det er bare noen tips så du vet hva du går til. Ikke for å være negativ, men det krever sitt å virkelig utnytte potensialet. Ikke det at det ikke vil låte greit ellers, men da blir det å kaste perler for svin.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok sett litt på Mcintosh sine 500wattere (monoblokker). Du snakker om classe, har du hørt det på BW?! Det låter VELDIG tamt... Høyttaler valget er det dog ikke noe å si på .

En annen ting som garantert fungerer bra, er PArasound JC1 !! Bare med A21 låter jo de fleste i 800 serien som gull . JC1 er et par hakk bedre .

Gleder meg til se valget, og erfaringen .

EDIT: Enig med Marsboer, rommet BØR være meget stort . Ellers går det meste feil med så svære høyttalere .

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound_sound
    Noen som har anbefallinger å komme med når det gjelder effekt til disse høyttalerne
    Når du først vurderer høyttalere i denne kategorien så er et tips å prøve ut forsterkere - som du ser på bildene......:-D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob

Du snakker om classe, har du hørt det på BW?! Det låter VELDIG tamt...
    Prøv en gang til......

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Ville nok sett litt på Mcintosh sine 500wattere (monoblokker). Du snakker om classe, har du hørt det på BW?! Det låter VELDIG tamt... Høyttaler valget er det dog ikke noe å si på .

En annen ting som garantert fungerer bra, er PArasound JC1 !! Bare med A21 låter jo de fleste i 800 serien som gull . JC1 er et par hakk bedre .

Gleder meg til se valget, og erfaringen .

EDIT: Enig med Marsboer, rommet BØR være meget stort . Ellers går det meste feil med så svære høyttalere .
    JC1 tror jeg er et kjempevalg, og disse dukker stadig vekk opp til under halv veilledende pris på brukten. Du får gjerne to stk for rundt 35k og disse holder skyhøy kvalitet både effekt og lydmessig. Tre slike og du er relativt sikret både kvalitet og lydkvalitetsmessig.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den rimelige enden av skalaen har vel både Henning og Gorm benyttet Midgard Audio Oberon 6.1 på sine 802D. Sjekk profilen til Henning, som fortsatt bruker det og også har samme senter som du tenker på. http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Henning

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noe selvbygg?

Bygg noen effektforsterkere med Hypex sine 700W UcD moduler og hver sin strømforsyning.

700W UcD (HG HPR12 HNR12); 3540,-
    Ucd700 strømforsyning; 2390,-
    Softstart; 550,-
    1200VA støpt ringkjernetrafo: 1325,-
    + noen gull/sølv kabler fra Mundorf ...

= ca 10.000 pr monoblokk

.... og hvis du vil bi-ampe, er det bare å kjøre 6 stk...

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som faller meg inn er EC Nemo.Parasound JC1 er nok også ett godt valg.
    Jeg har hørt Classe' på 801D og etter mine ører så er det en relativt dårlig kombo.
    En ting som er helt sikkert er at denne fantastiske musikkformidleren fortjener god elektronikk og ett rom som yter dem rettferdighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    I den rimelige enden av skalaen har vel både Henning og Gorm benyttet Midgard Audio Oberon 6.1 på sine 802D. Sjekk profilen til Henning, som fortsatt bruker det og også har samme senter som du tenker på. http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Henning
    Midgard eller annen ICE er som skapt for 801/2D og HTM1D som har impedans laster som er spesiellt krevende for AB forsterkere i frekvensområder der det er mye musikalsk energi. Les om temaet her:

Stereophile: Heavy Load: How Loudspeakers Torture Amplifiers

Det finnes selvsagt mange gode AB eller A forsterkere som klarer å drive disse men det blir vesentlig dyrere (noen gode brukt kjøp går det jo an å gjøre.). Så er det hva en priorierer har erfaring med i forhold til godlyd. Hos oss er det prioriteringen helt klart: ROM, HØYTALERE , forstererkere (så lenge de klarer å drive høytaler lasten uten å klippe) og så kilde i synkende grad av viktighet (med ett STORT steg fra de to første til de to neste i viktighet) for det man sitter igjen med av lyd per krone. Ellers er jeg enig i at 800 serien krever luft rundt seg, spesielt 801D men også 802D. Hos oss så står de desverre ikke helt ideelt men det bøtes i stor grad av skikkelig demping av førsterefleksjoner sidevegg samt at de hos oss deles aktivt med subber som er rom korrigert. Men like bra som en ideell plassering blir det ikke, men det skal bli bedre i Sal 2....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at B&W 801 er glad i effekt og god dempningsfaktor om de skal våkne til skikkelig, men er såpass nøytrale at de ikke trenger alt for mye farging (men litt går selvfølgelig på preferanser).

Siden de er såpass nøytrale er det mulig å slippe unna uten å bruke 50-100k på forsterkere, men da tror jeg et eller annet innenfor klasse D kanskje bør være veien å se. Nok effekt og dempningsfaktor til å puste liv i de.

Bryston vet jeg passer bra, men det blir fort dyrt når en skal ha litt effekt. Parasound (og da sikkert JC1 som er mest aktuell) har en morsom spillestil som sikkert også vil passe bra for mange. Classè har jeg hørt på 801, men kun rolig musikk alà Kari Bremnes. Da var i allefall lyden lett å like...

Chapter Audio er Merdian861 inne på, og det er et godt stalltips. Har ikke sammenlignet Chapter med forsterkere bygget opp på ASP moduler (ICE), men etter å ha hørt hva begge produktene kan få til, er jeg blitt mer overbevist i det siste om at resultatet går mer på matching enn akkurat prislappen. Disse to produktene er jeg ganske sikker på at det går ann å få ordnet hjemlån på. Klasse D matchet RIKTIG er har gitt meg noen av de beste opplevelsene, og de som hevder det er for billig vil jeg tørre å påstå at rett og slett mangler tilstrekkelig erfaring til å uttale seg om produktets egenskaper. Men igjen - matching. Klasse D er generelt svært nøytralt, og det fordrer som oftest at ikke høyttalerne sklir i en eller annen retning. Men på B&W tror jeg i allefall det er en god match.

Som alternativ innenfor klasse A/B begynner det å bli lite som har mye effekt og så høy dempningsfaktor, men DP er et hot alternativ som også har en nøytral spillestil jeg tror vil passe B&W. Dynamic Precision er vel kjøpt opp av Electrocompaniet, men samme produktene er på vei i ny innpakning. Høy prisklasse.

Mitt aller beste tips er å få til hjemlån med noen produkter. Det er lett å slenge erfaringer i øst og vest uten å kjenne din smak og ditt rom som dette skal matches med, men in the end of the day er det du som skal leve med musikken.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt Oberon 6.1 ved siden av både McIntosh og EC i høyere prisklasser og man får IKKE den samme opplevelsen med 6.1. Faktisk ganske langt i fra. Man får det man betaler for kvalitetsmessig, også når det gjelder ICE - men man får i det minste kapable og kraftige forsterkere for en billigere penge enn de andre teknologiene.

Men vær obs på at man mister mye på realisme, klangfarger og stereoperspektiv i forhold til de gode forsterkerne i høyere prisklasser. Dette gjelder vel og merke kun min ene direkte sammenligning med Oberon 6.1 i samme anlegg og ikke ICE generelt.

Det finnes flere ekstremt vellydende ICE-forsterkere der ute også, men de koster også like mye som sine vellydende klasse A og A/B konkurrenter.

Det er ingenting som er gratis her i livet...

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midgard 6.1, Parasound JC1, Bryston 4B SST, 7B, 28B, McIntosh 501, Hegel H4SE, Bel Canto Ref 1000mk2, Jeff Rowland 501, Adyton Cordis 1.8

Ville styrt unna alt av EC.:twisted:

Best buy? Musical Fidelity 750K

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Ville styrt unna alt av EC.:twisted:
    Av nysgjerrighet: Hvorfor?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg har hørt Oberon 6.1 ved siden av både McIntosh og EC i høyere prisklasser og man får IKKE den samme opplevelsen med 6.1. Faktisk ganske langt i fra. Man får det man betaler for kvalitetsmessig, også når det gjelder ICE - men man får i det minste kapable og kraftige forsterkere for en billigere penge enn de andre teknologiene.

Men vær obs på at man mister mye på realisme, klangfarger og stereoperspektiv i forhold til de gode forsterkerne i høyere prisklasser. Dette gjelder vel og merke kun min ene direkte sammenligning med Oberon 6.1 i samme anlegg og ikke ICE generelt.

Det finnes flere ekstremt vellydende ICE-forsterkere der ute også, men de koster også like mye som sine vellydende klasse A og A/B konkurrenter.

Det er ingenting som er gratis her i livet...
    Dette stemmer ikke med mine opplevelser og erfaring etter å ha hørt 802D (og 801D men da kun ved en anledning) med flere forsterkere i samme rom ved fler anlendinger. Classe, EC og McIntosh inkludert. I den grad det i mine ører var forskjeller var det snakk om nyanser (når volumet var vel innenfor klippe grense). I den grad det var forskjell så er opplevelsen at ICE tilførte minst farge, men om en liker den lyden eller ikke er selvsagt opp til egne ører. Konklusjonen for oss var i alle fall at en fikk lite om noe for veldig mye mer penger.

Rådet må vel være lån med deg en stabel forsterkere og høytalerne hjem, eventuellt ta stabelen med forsterkere med til HFK og prøv selv .-D

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt! De jeg har vært borti har vært mye på service. Dyre oppgraderinger som ikke har hjulpet på stabiliteten. Forsterkere som "brenner". Varmetapet i disse. Er det ikke slik at flere av disse er brokoblet og deler chassi? Ikke gunstig for lavere impedanser og varme?

Forforsterkerne (ikke 4.7) og cd-spillerne er sikkert greie.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut Vadseth i Fidelity har jo brukt EC Nemo og et råskinn fra DP som sine referanseforsterkere på sine 801D. Dette anlegget var jo berømt for sin eksepsjonelt gode lyd.
    Men jeg vil ikke anbefale EC spesielt. Jeg tror du får mer for penga med en brukt JC1.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Enkelt! De jeg har vært borti har vært mye på service. Dyre oppgraderinger som ikke har hjulpet på stabiliteten. Forsterkere som "brenner". Varmetapet i disse. Er det ikke slik at flere av disse er brokoblet og deler chassi? Ikke gunstig for lavere impedanser og varme?

Forforsterkerne (ikke 4.7) og cd-spillerne er sikkert greie.
    Dette er korrekt faktisk.
    Forsterkerne som ble produsert på slutten før EC gikk konk sleit med dårlige komponenter fordi EC gjorde alt de kunne for å spare penger. At ting tok fyr var slett ikke uvanlig.

Men etter at EC ble overtatt så har et av primærmålene vært å få tilbake påliteligheten. Dette skal ikke være noe problem med forsterkere produsert de siste 3 årene.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •