Effekt til B&W 801D og HTM1D - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 77 av 77
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal man sammenligne effekt pr krone er det ikke mye som slår en forsterker som Oberon 6.1, men som tidligere eier av et par av disse har jeg vel kommet frem til at de ikke kommer helt i mål i et high-end oppsett
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg har vært med å testet både Embla, Oberon, 1x og 2x 300w fra Classè (riktignok forrige modell), en 300watter fra Krell (husker ikke betegnelsen på denne) og Parasound JC1 på 802N. Ice forsterkerene var hardtslående i bassen, men manglet rom og oppløsning. Oberon fungerte noe bedre enn Embla. Classè gjorde dat dårligere enn ICE forsterkerene da disse blokkene faktisk ikke fikk til noe som helst. Krell gjorde en veldig god jobb, men det var likevel ingen tvil om at JC1 var den klare vinneren i denne testen, og også den forsterkeren som ble stående i oppsettet. Eieren har i dag 3 x JC1 som driver 802N og en HTM3S.
    Pre og kilde i denne testen var Sony ES serie.
    802N og D er to helt forskjellige forsterker laster (forskjellige delefilter oppbygging og element design) så hva som fungerer på en sier desverre lite om hva som fungerer på en 802D noe jeg også har hatt gleden av å prøve og å høre i praksis...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden opplevelsene av Oberon er mer eller mindre sammenfallende både på Patos Symphonic og N802 ved direkte sammenligning mot andre kvalitetstrinn, med ulik pre og kilde i begge oppsett, så er det i hvertfall grunn til å ane et visst "mønster" her. Selv om det bare kan være tilfeldigheter også (jeg tror riktignok ikke det, men det har dere jo sikkert skjønt )

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Siden opplevelsene av Oberon er mer eller mindre sammenfallende både på Patos Symphonic og N802 ved direkte sammenligning mot andre kvalitetstrinn, med ulik pre og kilde i begge oppsett, så er det i hvertfall grunn til å ane et visst "mønster" her. Selv om det bare kan være tilfeldigheter også (jeg tror riktignok ikke det, men det har dere jo sikkert skjønt )
    Parasound er ikke akkurat nøytral i klangen, ei heller Electrocompaniet. De høyttalerne som passer perfekt sammen med disse forsterkerne, vil nok med all sannsynlighet ikke passe like godt sammen med en forsterker som går for å være nøytral (*).

Det er lett å la seg blende av prislappen og glitrende reviews i glossy hayfay-blekker som Fidelity (jeg gjør det selv) som for testene til å fremstå som de tester produktet og ikke samtidig systemet og rommet. Men man må aldri glemme mathcing og rommet det skal stå i. Det er nok av de som har kjørt lyden i retning øst fordi de har valgt dyre komponenter hver for seg pga. "følelser" og reviews uten å teste de sammen først. Er man uheldig kan en ende opp med anlegg til flere hundre tusen som blir frakjørt av anlegg til 50k. Klarer produsentene det på verdens største hifi-messer, klarer sannelig en privatperson det også....og butikker for den saks skyld.

Som trådstarter ville jeg vektlagt erfaringen til Henning på 802D mange ganger høyere enn din butikkdemo på Patos i denne sammenheng. Det er ikke frekt ment, men jeg vet av erfaring hvor lett det er å kjøre et anlegg på tryne ved å velge tilfeldige komponenter. Og des dyrere/mer transparent høyttalere/system er, det desto lettere å gå på trynet.

* Med forbehold i denne sammenheng; jeg har ikke hørt Oberon.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Parasound er ikke akkurat nøytral i klangen, ei heller Electrocompaniet. De høyttalerne som passer perfekt sammen med disse forsterkerne, vil nok med all sannsynlighet ikke passe like godt sammen med en forsterker som går for å være nøytral (*).

Det er lett å la seg blende av prislappen og glitrende reviews i glossy hayfay-blekker som Fidelity (jeg gjør det selv) som for testene til å fremstå som de tester produktet og ikke samtidig systemet og rommet. Men man må aldri glemme mathcing og rommet det skal stå i. Det er nok av de som har kjørt lyden i retning øst fordi de har valgt dyre komponenter hver for seg pga. "følelser" og reviews uten å teste de sammen først. Er man uheldig kan en ende opp med anlegg til flere hundre tusen som blir frakjørt av anlegg til 50k. Klarer produsentene det på verdens største hifi-messer, klarer sannelig en privatperson det også....og butikker for den saks skyld.

Som trådstarter ville jeg vektlagt erfaringen til Henning på 802D mange ganger høyere enn din butikkdemo på Patos i denne sammenheng. Det er ikke frekt ment, men jeg vet av erfaring hvor lett det er å kjøre et anlegg på tryne ved å velge tilfeldige komponenter. Og des dyrere/mer transparent høyttalere/system er, det desto lettere å gå på trynet.

* Med forbehold i denne sammenheng; jeg har ikke hørt Oberon.
    Ikke for å være frekk, og (dessverre) uten å ha hørt oppsettet til Henning, så må jeg si at det å bruke en eldre Denon surroundreceiver som pre, samt ha 802D plassert på den måten han har neppe gir de beste betingelser for å få frem det beste fra noen som helst effektforsterker ved en direkte sammenligning. Jeg vet heller ikke om Henning har sammenlignet direkte med f.eks JC1 i sitt eget oppsett. Så siden oppsettet allerede har en god del kompromisser så synes jeg det ikke er galt å bruke Oberon slik han gjør.
    Uten en sammenligning med andre så faller liksom alle uttalelser om ytelser litt i fisk for min del.

Faktisk er hele Hennings oppsett bygget rundt alt jeg fant ut at IKKE fungerte noe særlig på 802D, både med tanke på plassering og elektronikk. Det hadde dermed vært svært spennende å få høre dette oppsettet en gang, for å om ikke annet gi meg selv en skikkelig reality check og få justert min egen selvinnsikt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk, og (dessverre) uten å ha hørt oppsettet til Henning, så må jeg si at det å bruke en eldre Denon surroundreceiver som pre, samt ha 802D plassert på den måten han har neppe gir de beste betingelser for å få frem det beste fra noen som helst effektforsterker ved en direkte sammenligning. Jeg vet heller ikke om Henning har sammenlignet direkte med f.eks JC1 i sitt eget oppsett. Så siden oppsettet allerede har en god del kompromisser så synes jeg det ikke er galt å bruke Oberon slik han gjør. Uten en sammenligning med andre så faller liksom alle uttalelser om ytelser litt i fisk for min del.
    Men det stopper ikke deg fra å bruke relativt dyr pre og eff.forsterkere på en "billig" høyttaler som 805S. Blir ikke høyttaleren et så stort kompromiss i den form at du like gjerne kunne brukt langt billigere produkter?

Faktisk er hele Hennings oppsett bygget rundt alt jeg fant ut at IKKE fungerte noe særlig på 802D, både med tanke på plassering og elektronikk.
    Ja, matching og plassering er viktig. Når jeg fikk demonstrert 801D sist, var de plassert ganske langt ut på gulvet med mye luft rundt seg. Jeg fikk det for meg at det gjorde en god del bra for disse konstruksjonene.

Hifi Lars (han som hadde K2 med masse dyrt McIntosh) hadde for en stund siden byttet de ut i 801D. De stod koblet til (relativt billige) PA-forsterkere som etter sigende låt svært bra på 801D. Sikkert mye effekt og bra dempningsfaktor som var cluet der. Tror han jobber på Stereofil i Oslo nå (?), så det går jo ann å høre med han hva han anbefaler 801D.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det stopper ikke deg fra å bruke relativt dyr pre og eff.forsterkere på en "billig" høyttaler som 805S. Blir ikke høyttaleren et så stort kompromiss i den form at du like gjerne kunne brukt langt billigere produkter?
    805S holder eksakt samme kvalitetsnivå som den øvrige 800-serien. Det vil si at de er akkurat like kvalitetsbevisste som f.eks 802D. De krever imidlertid langt mindre effekt/forsterker, men responderer akkurat like bra på økt lydkvalitet i kjeden før. AW400 trengs ikke i mitt oppsett rent effektmessig, men det er kjekt å ha noe som har litt krefter i kombinasjon med god lyd om jeg skulle bytte ut høyttalerne senere.

Men mitt oppsett er ganske langt unna high-end lydmessig også, og det er på ingen måte min referanse. Jeg har for lite rom til å oppnå realistisk størrelse på stereoperspektivet mellom høyttalerne med tanke på å få korrekt mengde luft mellom utøvere og plass i stereoperspektivet i front. Samtidig er min klangbalanse litt vel fyldig.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    805S holder eksakt samme kvalitetsnivå som den øvrige 800-serien. Det vil si at de er akkurat like kvalitetsbevisste som f.eks 802D.
    Det har jeg vanskelig å tro på, de er jo langt fra like dyre....

Jeg har for lite rom til å oppnå realistisk størrelse på stereoperspektivet mellom høyttalerne med tanke på å få korrekt mengde luft mellom utøvere og plass i stereoperspektivet i front. Samtidig er min klangbalanse litt vel fyldig.
    Litt OT dette, men du kan jo kompansere mye med akustiske tiltak. Jeg gjør det selv, og det fungerer svært bra her.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT dette, men du kan jo kompansere mye med akustiske tiltak. Jeg gjør det selv, og det fungerer svært bra her.
    Jeg har 12 stk akustikkplater som etterhvert skal inn. Men det hjelper ikke på romnodene fra 80hz og nedover. Der må jeg kjøre en eller annen form for korreksjon (YPAO at the moment)

Så selv om det låter veldig bra "vanilla" så strides jeg stadig vekk mellom å bruke korreksjon for å oppnå en oppstramming i bassområdet, samt noe slankere klangbalanse i mellomtonen, men som samtidig merkbart senker anleggets transparens og reelle oppløsning (til tross for at det oppleves noe mer tydelig med korreksjon)

Men dette er som sagt OT, så jeg legger denne biten død.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk, og (dessverre) uten å ha hørt oppsettet til Henning, så må jeg si at det å bruke en eldre Denon surroundreceiver som pre, samt ha 802D plassert på den måten han har neppe gir de beste betingelser for å få frem det beste fra noen som helst effektforsterker ved en direkte sammenligning. Jeg vet heller ikke om Henning har sammenlignet direkte med f.eks JC1 i sitt eget oppsett. Så siden oppsettet allerede har en god del kompromisser så synes jeg det ikke er galt å bruke Oberon slik han gjør.
    Uten en sammenligning med andre så faller liksom alle uttalelser om ytelser litt i fisk for min del.

Faktisk er hele Hennings oppsett bygget rundt alt jeg fant ut at IKKE fungerte noe særlig på 802D, både med tanke på plassering og elektronikk. Det hadde dermed vært svært spennende å få høre dette oppsettet en gang, for å om ikke annet gi meg selv en skikkelig reality check og få justert min egen selvinnsikt.
    Om det er frekt eller ikke er vel en sak men å uttale seg om ett rom og kombinasjon man IKKE har hørt er vel i alle fall utalelsen av særdeles liten relevans.

Og jeg er den første til å være klar over at rommet vårt har begrensinger som vi har jobbet med å bøte på. Men som sagt tidligere så har jeg hørt 802D med ICE og andre forsterkere i totalt 4 rom og kjenner meg ikke igjen i deres erfaringer gjort på annet utstyr.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    802N og D er to helt forskjellige forsterker laster (forskjellige delefilter oppbygging og element design) så hva som fungerer på en sier desverre lite om hva som fungerer på en 802D noe jeg også har hatt gleden av å prøve og å høre i praksis...
    Helt klart et viktig poeng, men de er likevel bygget rundt samme lydfilosofi. Nå var jo forøvrig utgangspunktet i denne tråden Classè og ikke Oberon, og etter min mening gjorde Oberon en bedre jobb enn 2 x 300 w Classè i testen vi kjørte.
    Resultatet man trives best med med vil selvfølgelig alltid avhenge av egne preferanser i eget oppsett, og kommer man i mål innenfor et hyggelig budgett er ingenting bedre enn det. Jeg har ingen motforestillinger mot det du sier om hvordan Oberon fungerer hos deg Henning, og Atle hadde bare lovord å si etter besøket hans i den lekre kinoen din.

Spilte dere noen gang fullfrekvent på dette oppsettet Bård Ivar??
    Var ikke så lett å danne seg et skikkelig inntrykk av dynamikken med 4 PC-Ultra i bunnen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart et viktig poeng, men de er likevel bygget rundt samme lydfilosofi. Nå var jo forøvrig utgangspunktet i denne tråden Classè og ikke Oberon, og etter min mening gjorde Oberon en bedre jobb enn 2 x 300 w Classè i testen vi kjørte.
    Samme lyd filosfof men helt forskjellige veier dit mhp delfilter og dermed også element karakteritikker og som følge av det helt forskjellige forsterker last.

Vedrørende Classe eller Oberon så utgangspunkter må jeg ha missforstått jeg trodde utgangspunktet for denne tråden var hva som passet av (helst ikke alt for dyre) forsterkerier til 802D og HTM1D?

Når det er sagt så er det mye å gå på i vårt oppsett (og komponenter (vi bruker PS3 som drive for CD og SACD og dacker fra en Denon surround frsterker, skrekk å gru!!!)) men som tidligere sagt så vil jeg heller bruke pengene på ett nytt "designet fra grunnen" rom enn dyre forsterkere. Avkastnignen lydmessig vil bli større der.

Når sant skal sies er jeg nok farget at jeg tidligere var en haifai entusiast som har prøvd og levd med endel forskjellig eksotisk utstyr i tokanals. Etter å ha brukt ganske så mye tid og penger på dette over mange år (selv om jeg ikke kan måle meg med ditt sentrufuge tempo på utskiftningene devilej) De så kan jeg ikke annet enn si at det var mange skuffelser. Dyre komponenter med fancy og tunge tykke frontplater men med kvalitet som det er når det er laget i en "skikkarbo" som de fleste highend produsenter er. Det var også en bransje med alt for mye mye fokus på hokus pokus som kabler, strømmkabler, magiske penner og vievann gjorde at jeg, ørene og lommeboken gikk lei...

Jeg er nok ikke den eneste som har hatt denne opplevelsen, hvis en ser på highend makedet på verdensbasis så har det vært i en kontinuerlig stagnsasjon samtidig som nesten alt annet av luksus produkter har gått til himmels. Det er kanskje fler som er "lei av å bli lurt" mhp overprisede underytende produkter. Heldigvis så er har også midfi og den digitale revulosjon gjort at man kan få til ting nå som flere kubbik vievann aldri kunne være i nærheten av :-D

Nå når jeg er kommet tilbake til hobbyen har filosofien vært helt en annen og humøret og godlyd for pengene har blitt ganget med pi (jeg har blant annent begynt å blindteste før jeg kjøper (ikke ABX men blindt nok til at jeg hører og ser hva som reelt sett betyr noe).

Som sagt alt her med en stor disclaimer for dette er min opplevelse og erfaring og jeg hevder kun at den er relevant for meg :-D

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når sant skal sies er jeg nok farget at jeg tidligere var en haifai entusiast som har prøvd og levd med endel forskjellig eksotisk utstyr i tokanals. Etter å ha brukt ganske så mye tid og penger på dette over mange år (selv om jeg ikke kan måle meg med ditt sentrufuge tempo på utskiftningene devilej)
    I hifi oppsettet mitt har jeg ikke gjort noen andre endringer enn å oppgradere kildene noe i løpet av det siste året. I dette oppsettet har jeg kommet til det målet jeg har lett etter, og vurderer ingen utskiftninger i overskuelig fremtid.
    I surroundoppsettet blir derimot mye testet, og mange erfaringer høstet. Noe fungerer mens andre løsninger er ikke fullt så vellykkede. Jeg tar ikke dette oppsettet like seriøst som i hifirommet, og synes derfor det er morro å leke meg litt med de forskjellige løsningene jeg kommer borti. Hovedregelen her er å holde seg til fornuftig pengebruk som ikke generer noen tap å snakke om.

Som sagt alt her med en stor disclaimer for dette er min opplevelse og erfaring og jeg hevder kun at den er relevant for meg :-D
    Og det er jo det som er essensen i et hvert anlegg. Å finne sin egen vei til målet :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilte dere noen gang fullfrekvent på dette oppsettet Bård Ivar??
    Ja, men ikke som en del av messen.

I forkant av messen ble det en del eksperimentering, bl.a. her:

Newcomer meridian861 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dettte er en utrolig Høytaler kombo, som fortjener gode forsterkere.
    Vurdere selv 800D, da den sitter med enda bedre filter enn resten av serien.

Det viktigste er at finner de høytalere du vil ha å deretter finner forsterkere som passer din smak.

Abbey Road studioes brukte 2 Classè CA-400M på 400W. pr 800D
    Studio 1 hos de består av ett 7.1 oppsett der frontene og senter er 800D og 4 surrounds er HTM1D alle med 2 stk CA-400M.
    Studio 3 består av 5.1 oppsett med bare 800D der alle har 2 stk CA-400M

I Hjemmekino sin test av HTM1D og 801D kom Classè CA-5200 til kort da den ble brukt til å Bi-Wire 801D, mens Chapter sin minste Couplet 200S drev de uten noe problemer i samme testen.

Vil du ta ut fult potensiale av disse høytaleren bør du ha forsterker som evner å levere mye og evner å ha kontroll. Men det viktigste er at det for deg låter bra.

En som har 802D med 2 X Krell monoblokker skiftet disse nettop ut med Chapter Qube Reference 500M monoblokker.

PerS

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av meridian861
    Abbey Road studioes brukte 2 Classè CA-400M på 400W. pr 800D
    Studio 1 hos de består av ett 7.1 oppsett der frontene og senter er 800D og 4 surrounds er HTM1D alle med 2 stk CA-400M.
    Studio 3 består av 5.1 oppsett med bare 800D der alle har 2 stk CA-400M
    Abbey har nå kjøpt inn nytt utstyr i minst et rom, men de kommer sikkert ikke til å fjerne det gamle med det første. Det er gjort et intervju med Peter Cobbin, der det også ble forklart hvorfor.

Abbey Road Studios recently purchased an ADAM S3a 5.1 system for Studio 3, although I am told that this will be made available in the other studios as well. The acquisition was instigated by Peter Cobbin who is already acclaimed as one of the worlds leading authorities in 5.1.
    Det er egentlig mot normalen å kjøre denne type hifi-konfigurasjoner som monitorer i studioer, så når en av de største (britiske) høyttalerprodusentene går inn med utstyr til en av verdens mest kjente (britiske) studio og bruker det til en så stor grad for å relatere sitt merkenavn mot Abbey og studiobruk (noe B&W egentlig aldri har satset seriøst på AFAIK), så kan en jo spekulere hvor mye Abbey har betalt for dette utstyret - om noe. Og om det egentlig lå så mye testing til grunn (fra Abbey sin side) før det ble tatt et valg ang. forsterkere.

Peter Cobbin nevner også fordelene med forsterkermatching, selvfølgelig uten å direkte si noe negativt ang. Classè & B&W.

Another important thing is the result is usually better where an amp is specifically designed for a speaker
    Det sagt, ingenting negativt om Classè - jeg har ingen dårlige erfaringer med merket. Men jeg tror jeg hadde holdt en knapp på Chapter Audio på 800-serien.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første synes jeg denne debatten om ICE ikke har noe å gjøre i denne tråden. Ikke sikkert trådstarter synes det er så artig.

Så noen tips fra meg:
    Må du ha B&W? Det er gode høyttalere, men jeg mener det finnes bedre alternativer i dag. De har tross alt vært på markedet en stund. Ville ha brukt god tid på undersøke ulike alternativer. Adam Audio er nevnt og det finnes også mange andre gode kanditater.

Elektronikk er etter min mening litt overvurdert. Det viktigste er nok og rene watt og så utover det handler det mye om matching i forhold til frekvensgang og ønsket klangbalanse. Her vil jeg foreslå at du kjøper en DEQX eller tilsvarende lydkorreksjon fra Midgard Audio og får satt det opp manuelt. DEQX er en forforsterker, DAC, lydkorreksjon og delefilterløsning. Får du noe slikt satt opp, spiller det mindre rolle hvilke effektrinn du bruker så sant de har nok krefter og takler laster godt. Klasse D er da en glimrende kanditat. Klangbalansen vil du kunne få skreddersydd. I tillegg får du i stor grad bukt med romproblemer.

Sistnevnte har enormt og si. De som tror de automatisk får high-end lyd ved å kjøpe dyre høyttalere og dyr elektronikk, må tro om igjen. Jeg har lyttet til flere virkelig dyre anlegg som ikke spilte spesielt bra og noen ganger regel rett dårlig. Har også lyttet til noen DEQX oppsett og da var det bare å glise. Fantastisk lyd. Du må tenke masse på rommet når du skal satse på noe så kostbart som dette. Kombinerer du det med noe akustiske tiltak, blir det enda bedre.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •