Effekt til B&W 801D og HTM1D - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 77
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    De ansatte hos HFK er ikke fornøyde med Classé på store B&W. "Har aldri fått det til". "Låter kjedelig". Er kommentarer jeg har hørt.

Mye av grunnen til at du ser Classé på B&W er samme eiere hvis jeg ikke tar feil!?
    Jasså? Hvem er disse ansatte?

Når jeg var på Horten messa ifjor, var det ikke mange som snakket om tam og kjedelig lyd gitt..

Jeg har selv hørt alle i B&W sin normale lineupp på classè, de gangene vi ikke hadde store nok forsterkere.. type cap2100 på 800D så låt det litt tamt.. Men når man gir de nok krefter så var det helt rått.. .. ..

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips.. Jeg ser at High Sound - musik, kvalitet og livsnydelse ! - Brugt/Demo/Nyt tilbud - Sunfire fødselsdags udsalg! Indtil 31/7-09 for tiden kjører spesialtilbud på en del utgående Sunfire modeller, burde være et bra alternativ.
    Sunfire er ganske så nøytrale i spillestilen, men jeg har ikke hørt det i kombinasjon med B&W så jeg skal ikke uttale meg noe videre i den sammenhengen, men ser for meg at en 2x600W signature til front og en brokoplet 300~two til senter hadde gjort susen 8)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Men det skal tillegges at jeg er av den innstilling at EC eller McInthosh (eller <insert your good amplifier here>) vil låte større, åpnere og ha et bedre stereoperspektiv enn de nevnte ICE moduler på ALLE høyttalere. Jeg fatter ikke hvorfor forsterkeren skal endre egenskapene totalt på andre høyttalere når den takler alle laster perfekt (i følge fanskaren). Dette er også eksakt det jeg har fått inntrykk av på diverse forum. Hvorfor så mange skal rapportere de samme "svakhetene" i helt ulike anlegg kan jeg ikke forstå om dette ikke er tilfelle.
    Du tar insinuerer at matching ikke har noe å si med den type retorikk, og det mener jeg er feil i all den tid alle forsterkere har sin egenlyd/farging. Samtidig mener jeg du viser en del fordommer, siden du konsekvent utelukker ICE som en seriøs teknologi fordi den ikke er "dyr nok" uten å ha hørt på annet enn en eneste versjon som bruker denne teknologien (Oberon) på en gitt høyttaler (Patos).

Ang. matching. Jeg hørte forøvrig på en del (noen av de grusomt) dyre anlegg i Vegas nylig. Flere av de innholdt nesten utelukkende forsterkere og høyttalere som hver for seg har fått lyriske omtaler i blader som Stereophile. Satt sammen låt det overhodet ikke bra, i den form at de fleste var enige om at de kunne like gjerne spart seg for hele demonstrasjonen. Andre leverandører fikk samme høyttalere til å spille realistisk musikk i helt likt rom (hotellrom), men med bruk av andre forsterkere.

En må også huske på at prisen på på veldig dyre forsterkere (dette gjelder til en viss grad også høyttalere, og til en stor grad komponenter som CD-spillere) ofte til en viss grad settes ift. det markedet produktet er ment å nå. Med et begrenset opplag, og produksjonslokaler i høykostland blir det ikke alltid slik at lyden kan måles opp mot prislappen. ASP modulene (og sikkert også hypex-moduler) er nok ganske billige fordi de brukes i så mye utstyr at de får en helt annen produksjonsantall enn noen av de små high-end leverandørene. Fordi modulene stort sett blir solgt direkte til underleverandører som for eks. forsterkerprodusenter, bilprodusenter og høyttalerprodusenter er det naturlignok lite kreativ markedsføring ift. komponentpris. Og fordi det er så mange som produserer produkter basert disse modulene, er også et visst konkurranseaspekt inne i dette. Poenget mitt er følgende: man kan godt kjøre 50 tester på ASP og konkludere med at det er ubrukelig til troverdig lydgjengivelse, men man kan ikke si at disse modulene ikke kan være bra fordi de ikke er dyre nok. Er man så opptatt av prislappen kan man heller kjøpe Jeff Rowland sin versjon, samme innhold - different wrapping. De har forøvrig fått veldig gode omtaler (selv i sin prisklasse).... når jeg tenker meg om så har ganske mange andre forsterkere basert på ASP fått det også.

Men jeg vil råde folk til å gå for noen som låter mere åpne og musikalske enn akkurat Oberon 6.1. Chapter har jeg trua på, men dessverre aldri hørt.
    Hvordan tror du Olympus systemet til Adam låter? Det koster vel rundtomkring 2 millioner (så prisen er det i allefall ingenting galt med), og sies å stille i samme klasse som MBL sitt referansesystem - en klasse som også deles av toppmodellene til Rockport, Wilson med flere.

Poenget mitt er at jeg har som deg hørt ICE låte dårligt, men noe av det bedre jeg har hørt er var også basert på ICE. Jeg har ingen tro på at Midgard har klart å ødelegge ASP-modulene, og jeg vet ASP modulene ikke kan tillegges egenskaper som umusikalske eller lukket. Derfor mener jeg det også er trygt for trådstarter å bruke litt resurser for å teste blant annet ICE (om ikke Midgard, gjerne noe annet), og heller legge evn. fordommer rundt prislapp til side frem til han har testet i praksis.

Chapter kan forøvrig helt sikkert lånes fra Hifi Huset, og er uhyre gode forsterkere IMHO.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Jasså? Hvem er disse ansatte?

Når jeg var på Horten messa ifjor, var det ikke mange som snakket om tam og kjedelig lyd gitt..

Jeg har selv hørt alle i B&W sin normale lineupp på classè, de gangene vi ikke hadde store nok forsterkere.. type cap2100 på 800D så låt det litt tamt.. Men når man gir de nok krefter så var det helt rått.. .. ..
    Jeg var selv på Hortenmessen og det låt ikke så utrolig. Kutt ut de subbene og det massive bassfokuset og watt opp!

Gode høyttalere sikkert, men krever sitt og jeg mener Classe blir for svakt.

Forøvrig mener jeg HåkoN og Henning presenterer gode argumenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke nok om dette til å vurdere slike ting selv så jeg tok egentlig bare følgende setning:

"The B&W's impedance plot (fig.1) reveals the speaker to be moderately difficult to drive"
    Artikkelen jeg har linket ett par ganger får faktisk i dybden i å forklare hvorfor en impedanse kurve bare forteller en liten og kanskje ikke viktigste delen av hva som er den relle forsterker last i høytalere.... Den er ikke den enklest tilgjengelige men den oppfordres å leses...

Men dette er egentlig ikke ment som noen kritikk mot Oberon 6.1 generelt. Det jeg sier er at dette ikke er verdens beste forsterker uansett pris. Det er en veldig god forsterker i sin prisklasse. Men det er rett og slett forbedringspotensiale, og det synes når man sammenligner med konkurrenter til både dobbel og trippel pris. Egentlig så burde det tas som et stort kompliment at de i det hele tatt nevnes i en diskusjon som innbefatter EC Nemo, JC1 og Chapter.

Min mening er da at 801D og HTM1D tilsynelatende gir inntrykk av at man ønsker en kompromissløs kinoopplevelse. Da mener jeg også denne kompromissløsheten bør gjenspeiles i elektronikken, selv om man ikke MÅ dette for å få god lyd. Men man kjøper ikke 801D for god lyd. Man kjøper dem for FANTASTISK lyd! Og da krever det sitt. Men jeg ville fokusert mer på å gi dem den plassen de trenger og gode romforhold enn selve effekttrinnet i første omgang. Det å gi mine 802D god avstand til sidevegger og frontvegg var det som gjorde at lyden gikk fra brukbar til en liten smak av high-end hjemme hos meg i et ellers akustisk sett kriserom. Dette hadde langt mer innvirkning enn å gå fra NAD M3 til EC AW400 effekttrinn for å si det slik.
    Sammenhengen mellom pris og kvalitet som du opplever har jeg som også Håkon kommenterer ikke alltid opplevd at er der desverre. Det koster å være liten produsent som skal fordele utviklingskost på noen få solgte enheter. Bare se på en reciver som foreksempel Onkyo 906 (uten at jeg på noen mener at det er verdens 8. eller 9. underverk så er det en velkonstruert forsterker (25 kilo) med strømforsyning som ikke står tilbake for mye på markedet). Hvor mye tror du den med alle "bells and wistles" hadde kostet i utsalg hvis den skulle lages av en liten serie på noen titalls eller hundretalls eksemplater? 200k eller 300k per stk?

Nå tror jeg heller ikke at Midgard (og jeg hadde definitivt ikke kjøpt dem hadde ikke innmaten vært fra en større aktør en en Midgard (uten at jeg på det vil devaluere snikkers isens kunnskap)) er verdens ultimate underverk men at en på vankelige laster får usedvanlig mye for pengene. Det finnes selvsagt fler forsterkere i verden som er bedre en ICE modulene til B&O og som er gode matcher til B&W.

Hadde jeg hatt ubegrenset med midler så hadde det sikkert stått 7 ML (som vel nå også har hevet seg på klasse D vognen) eller Krell monoblokker utenfor kinoen. Og det er jo selvsagt andre gode alternativer der selv om jeg personlig har mistet litt troen på EC etter å ha eid to stk (AW250 og AW120) som har gått den samme veien som Jessie James...

Men når realismen og lommeboken taler så er spørsmålet hva gir mest godlyd for en gitt sum med penger som er det viktige. Etter noen år i gamet har i alle fall konsistent opplevd når det gjelder god lyd så er det først ROM så ROM (og kansje ROM en gang til (selvsagt med plassering)) og så høytalere som betyr mest for lydopplevelsen. Derfor gir "billig" forsterkning og gode høytalere med mer penger brukt på akustikk og rom mer godlyd for pengene enn det samme beløpet brukt på høytalere og dyrere forsterkere uten penger til akustikk eller rom.

Og sannheter er at for prisen av 7 ML eller Krell monoblokker så kan lett sal 2 bygges hos oss og jeg er ikke ett sekund i tvil om at 802D med Midgard i ett nytt lytterom/kino designet for lyd fra første stender vil spille fletta av 802D med ML eller Krell oppsett i nåværende rom :-D (men dette har jeg jo desverre ikke fått verifisert i praksis enda... så det er en en spekulasjon :-D)

Men dette er selvsagt min mening og min opplevelse det trenger ikke være andres!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler dere går rundt grøten her nå. Hvorfor skulle man kjøpe et dyrt effekttrinn bare fordi det er dyrt dersom det ikke matcher?
    Man kjøper jo selvfølgelig et effekttrinn som matcher lydmessig, og jeg er 100% sikker på at dette blir bedre lyd enn Oberon blokkene klarer å få til i samme oppsett.
    Jeg har aldri satt noe likhetstegn ved dyrt=bra. Men dyrt og matchende er i så godt som alle tilfeller bedre enn noe rimelig og matchende, selv om forskjellene ikke nødvendigvis er så store. Men man kjøper ikke HTM1D uten å bry seg om disse små forskjellene.

Jeg har forøvrig sagt mange ganger at jeg ikke har noen problemer med ICE generelt. Men akkurat disse blokkene er ikke en reell konkurrent i et blodseriøst high-end anlegg på toppnivå. IKKE på grunn av prisen, men på grunn av det lydmessige. Da har man andre prioriteringer enn mest mulig realistisk og musikalsk gjengivelse. Det vil si volum og trøkk. Og da mener jeg man er på bærtur allerede på dette nivået, selv om man selvfølgelig ønsker dette i tillegg.

Dette med at samme høyttaleren i nesten like rom låter helt forskjellig skal jeg nærmest banne på at skyldes mer det faktum at de er plassert noe ulikt. Her hjemme så gir jo selv en cm mer eller mindre vinkling dramatiske forskjeller på lydbildet. Der er det fort snakk om meter.

Så min innstilling er at rommet og høyttaleren i forhold til rommet, samt plassering av denne er det viktigste med tanke på lydkvaliteten. Deretter kommer elektronikkens evne til å få frem den sinnsvake oppløsningen og kontrollen som gir full innsikt og innlevelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kjøper jo selvfølgelig et effekttrinn som matcher lydmessig, og jeg er 100% sikker på at dette blir bedre lyd enn Oberon blokkene klarer å få til i samme oppsett.
    Og det basert på at du har hørt ICE på andre høytalere enn det som det er snakk om her?

Jeg har forøvrig sagt mange ganger at jeg ikke har noen problemer med ICE generelt. Men akkurat disse blokkene er ikke en reell konkurrent i et blodseriøst high-end anlegg på toppnivå. IKKE på grunn av prisen, men på grunn av det lydmessige. Da har man andre prioriteringer enn mest mulig realistisk og musikalsk gjengivelse. Det vil si volum og trøkk. Og da mener jeg man er på bærtur allerede på dette nivået, selv om man selvfølgelig ønsker dette i tillegg.
    Basert på din lytting av ICE på andre høytalere så konkuderer du med at de ikke kan levere realisme og musikalitet, kun volum og trøkk? Her må jeg si meg HELT uenig i alle fall når det gjelder høyttalerne tråstarter spør om (hvor ble det nå av han??? :-D). Dette da verifisert å ha hørt kombinasjonen i 4 rom (802D og HTM1D men kun i ett rom med 801D). Mulig at det stemmer for kombinasjonen du hørte der en kanskje trengte mer farge enn det ICE modulene tilfører (som i mine ører tilfører lite farge).

Så min innstilling er at rommet og høyttaleren i forhold til rommet, samt plassering av denne er det viktigste med tanke på lydkvaliteten. Deretter kommer elektronikkens evne til å få frem den sinnsvake oppløsningen og kontrollen som gir full innsikt og innlevelse.
    Her er vi i alle fall helt enige :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Og det basert på at du har hørt ICE på andre høytalere enn det som det er snakk om her?
    Jepp. En annen konklusjon enn dette vil indirekte medføre at Oberon er det aller beste som kan kjøpes for penger til 801D. Mener du virkelig at dette er tilfellet? Hvordan kan det i såfall være tilfelle at det har kommet en forbedret utgave av ICE-modulene i Oberon fra B&O, spør nå jeg da? Eller at f.eks Jeff Rowland selger forsterkere basert på ICE-modulene til en helt hinsides pris som noen mener er kanskje de aller beste forsterkerne på markedet visstnok med en helt annen lyd enn Oberon som også baserer seg på ICE-modulene?

Nei, for min del er dette en meningsløs diskusjon. Det gjelder å huske på at vi snakker perfeksjonistisk high-end her, ikke mest lyd for penga i midlere prisklasser. Greit nok at dere mener Oberon er det beste der ute, men jeg kan forsikre dere om at det overhodet ikke samsvarer med min virkelighetsforståelse så lenge vi snakker high-end.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri satt noe likhetstegn ved dyrt=bra.
    Men dyrt og matchende er i så godt som alle tilfeller bedre enn noe rimelig og matchende...
    Litt selvmotsigende?

Men akkurat disse blokkene er ikke en reell konkurrent i et blodseriøst high-end anlegg på toppnivå.
    Vel....jeg har stillt deg et spørsmål rundt akkurat dette, men får intet svar....

IKKE på grunn av prisen, men på grunn av det lydmessige.
    På Patos.

Hvordan kan det i såfall være tilfelle at det har kommet en forbedret utgave av ICE-modulene i Oberon fra B&O, spør nå jeg da?
    Det kunne ha vært for å tilfredstille audiofile som lever av fordommer fortsatt? Men i realiteten er det etter som jeg har forstått "lav-effekt" moduler som i utgangspunktet er mer rettet mot multimediabruk, og ingen direkte konkurrent til ASP. Jeg har sett dette utdypet tidligere...

Eller at f.eks Jeff Rowland selger forsterkere basert på ICE-modulene til en helt hinsides pris som noen mener er kanskje de aller beste forsterkerne på markedet visstnok med en helt annen lyd enn Oberon som baserer seg på de samme modulene?
    Tidligere snakket du om ICE, nå snakker du om Oberon? Hva er det du egentlig ikke mener er bra - ICE eller Oberon? I så fall kan jo trådstarter bare velge noe annet basert på ICE om han finner Oberon så horribelt.....

Det gjelder å huske på at vi snakker perfeksjonistisk high-end her, ikke mest lyd for penga i midlere prisklasser.
    Trådstarter skriver selv at han ikke vil ha noe alt for dyrt, da høyttalerene tar mye av budsjettet.

Perfeksjonistisk high-end.....tja det kan jo begynne på så mangt. 801D er ikke horribelt dyrt om man begynner å bruke slike begrep.

Greit nok at dere mener Oberon er det beste der ute...
    Det er det ingen som har skrevet. Spørsmålet er hva som kan anbefales trådstarter å prøve som et alternativ. Slik jeg tolker deg vil du utelukke en masse valg fordi det er ikke dyrt nok for 801D.

Selv har jeg (likt som Henning) eid høyttalere i den prisklassen over lengre tid, og min erfaring er at jeg kan få skikkelig lyd ut av forstererkere som ikke er så forferdelig dyre. Det etter å ha eid Krell til 70 000kr og prøvd en bra del i ulike prisklasser (det dyreste har vel vært Chapter til 120-130 000). Det er vært litt "tungt å svelge" og ikke minst overraskende for min del, i den form av at jeg var overbevist tidligere at jeg måtte opp i 50-150k på forsterkere for å få god lyd. Jeg er stadig mer overbevist om at høyttaler, matching med forsterker og samspill med rommet (og dens akustikk) er avgjørende på lyden, ikke prislappen på kilde, kabler og for eks. forsterker.

Ja, selvfølgelig har jeg hørt gode oppsett i 500k-1mill. klassen som spiller huden av det meste jeg har hørt, og da med grisedyre forsterkere. Men jeg mener samtidig at selv om ASP modulene ikke er så dyre i innkjøp (men kan pakkes inn pent og gjøres dyre av produsenter som Jeff Rowland), så betyr det ikke at de er ubrukelig i seriøs sammenheng.

Problemet i denne hobbyen er av og til at så lenge ikke folk ser en høy prislapp, et glossy ytre og en masse lovord så får de fordommer med en gang. Og når man på forhånd har bestemt seg at noe skal låte dårlig, hvordan blir den demoen? Det er bare å se på Jeff Rowland. Med en gang det SAMME modulen får Jeff`s signatur på seg og en skyhøy prislapp er den godkjent av de audiofile - helt uhørt.

Jeg sier ikke at trådstarter skal velge Klasse D, men han ser etter kraftige forsterkere som ikke knekker budsjettet. Jeg mener at om klasse D kan brukes i high-end oppsett i 2 millioner kroner klassen med hell, så bør det ikke utelukkes på en dårligere høyttaler som 801D - i allefall ikke pga. pris.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hele tiden gjort det klart at jeg ikke har noe i mot ICE generelt, bare Oberon og det kun i high-end sammenheng.

Jeg har trua på at ICE eller mange av prinsippene teknologien er basert på virkelig har noe for seg, og kan levere virkelig god lyd.

Alle de andre tingene er det du HåkonN som har tolket inn i denne sammenhengen.

Jeg mener heller ikke at det må være dyrt for å låte virkelig bra. Men en viss sammenheng er det! Dette dreier seg mer om at du leser mine innlegg som fanden leser bibelen. Ta f.eks JC1. Med en bruktpris på 35k for et par, så vil ihvertfall ikke jeg karakterisere dem som grisedyre i denne sammenhengen, men de er fremdeles svært bra, både med tanke på hva de kan drive og lydkvalitet. Så bra at eventuelle forbedringer i all hovedsak vil dreie seg om at noe låter ørlite grann annerledes i stedet for nødvendigvis bedre.

Når jeg testa Oberon mot EC og McIntosh var det slik at EC og McIntosh låt klart forskjellig, men begge var så godt som like bra slik at hvem du velger blir mer smak og behag. Det samme opplevde jeg når jeg senere sammenlignet DP og EC.
    Oberon var rett og slett DÅRLIGERE enn EC og McIntosh, ikke bare annerledes.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. En annen konklusjon enn dette vil indirekte medføre at Oberon er det aller beste som kan kjøpes for penger til 801D. Mener du virkelig at dette er tilfellet? Hvordan kan det i såfall være tilfelle at det har kommet en forbedret utgave av ICE-modulene i Oberon fra B&O, spør nå jeg da? Eller at f.eks Jeff Rowland selger forsterkere basert på ICE-modulene til en helt hinsides pris som noen mener er kanskje de aller beste forsterkerne på markedet visstnok med en helt annen lyd enn Oberon som også baserer seg på ICE-modulene?

Nei, for min del er dette en meningsløs diskusjon. Det gjelder å huske på at vi snakker perfeksjonistisk high-end her, ikke mest lyd for penga i midlere prisklasser. Greit nok at dere mener Oberon er det beste der ute, men jeg kan forsikre dere om at det overhodet ikke samsvarer med min virkelighetsforståelse så lenge vi snakker high-end.
    Da flagger jeg ut av denne diskusjonen. Her var det ikke noe mer å hente i forhold til en seriøs diskusjon for meg desverre men det var ett godt tilløp...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen er jo enkel, som dere sier. Det er bare for trådstarter å teste selv.

Treffer det innertier for kjøper så er jo dette det aller beste med tanke på pris. Men jeg tviler på at det er den optimale løsningen, kanskje per krone riktignok.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikket litt nærmere på Jeff Rowland. De har faktisk et ganske rimeligt produkt uten ASP også; modell 102. Der brukes en 200w ASC.

The ASC Series is designed for consumer applications and less demanding professional use, particularly in active speakers and subwoofers.
    Jeg vet ikke helt om jeg hadde gått for en ASC-modul til 801D. Jeff Rowland har riktignok en eff.forsterker (501) basert på ASP1000, men da flyr prisen opp i nesten 80 000kr.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Treffer det innertier for kjøper så er jo dette det aller beste med tanke på pris. Men jeg tviler på at det er den optimale løsningen, kanskje per krone riktignok.
    Hmmm.....selges Oberon noe mer da? Midgard AS har vel lagt inn årene, men jeg har ikke helt fått med meg om Snickers viderefører produksjonen av Oberon.

Det finnes uansett mange alternativ der ute.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det finnes uansett mange alternativ der ute.
    Jepp. Men jeg ville i trådstarters tilfelle fokusert mest på å ha plass til oppsettet. Som nevnt så blir det langt fra optimalt og superluftig stereoperspektiv dersom 800-serien (sannsynligvis hvilken som helt høyttaler) må stå ganske tett opptil bakvegg med sidevegg tett inntil. Da oppnår man mer en vegg av lyd som i all hovedsak befinner seg kun mellom høyttalerne (utenom qsound da), snarere enn at lyden svever ut i hele rommet med fantastisk bredde og dybde.

Jeg har også veldig dårlig erfaring med Denon receivere som surroundpre på 800-serien. En særdeles tam match i mine ører. Jeg var selvfølgelig veldig fornøyd helt til jeg fikk sammenlignet direkte med Yamaha i samme oppsett. Yamaha har fungert vesentlig bedre. Men dette kan muligens oppveies for noe dersom man planlegger å kjøre med Audyssey romkorreksjon.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor låse valget til vanskelige B&W 800 serie?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hmmm.....selges Oberon noe mer da? Midgard AS har vel lagt inn årene, men jeg har ikke helt fått med meg om Snickers viderefører produksjonen av Oberon.
    De selges ikke nye, men dukker jo opp på bruktmarkedet ganske jevnlig.

Nå vet ikke jeg hva trådstarter egentlig har tenkt i forhold til dette oppsettet, men ved eventuelt å gå for 802D i stedet for 801D frigjøres jo en god slump av budsjettet som da kan brukes til f.eks. elektronikken...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært med å testet både Embla, Oberon, 1x og 2x 300w fra Classè (riktignok forrige modell), en 300watter fra Krell (husker ikke betegnelsen på denne) og Parasound JC1 på 802N. Ice forsterkerene var hardtslående i bassen, men manglet rom og oppløsning. Oberon fungerte noe bedre enn Embla. Classè gjorde dat dårligere enn ICE forsterkerene da disse blokkene faktisk ikke fikk til noe som helst. Krell gjorde en veldig god jobb, men det var likevel ingen tvil om at JC1 var den klare vinneren i denne testen, og også den forsterkeren som ble stående i oppsettet. Eieren har i dag 3 x JC1 som driver 802N og en HTM3S.
    Pre og kilde i denne testen var Sony ES serie.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg har vært med å testet både Embla, Oberon, 1x og 2x 300w fra Classè (riktignok forrige modell), en 300watter fra Krell (husker ikke betegnelsen på denne) og Parasound JC1 på 802N. Ice forsterkerene var hardtslående i bassen, men manglet rom og oppløsning. Oberon fungerte noe bedre enn Embla. Classè gjorde dat dårligere enn ICE forsterkerene da disse blokkene faktisk ikke fikk til noe som helst. Krell gjorde en veldig god jobb, men det var likevel ingen tvil om at JC1 var den klare vinneren i denne testen, og også den forsterkeren som ble stående i oppsettet. Eieren har i dag 3 x JC1 som driver 802N og en HTM3S.
    Pre og kilde i denne testen var Sony ES serie.
    Bra det ikke bare var vi som lytta på Oberon når vi testa som fikk inntrykk av at Oberon mangler noe vesentlig når det kommer til å få frem romfølelsen i stereoperspektivet kontra andre meget bra alternativer om enn i høyere prisklasser.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •