Effekt til B&W 801D og HTM1D - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 77
    Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De ansatte hos HFK er ikke fornøyde med Classé på store B&W. "Har aldri fått det til". "Låter kjedelig". Er kommentarer jeg har hørt.

Mye av grunnen til at du ser Classé på B&W er samme eiere hvis jeg ikke tar feil!?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Dette stemmer ikke med mine opplevelser og erfaring etter å ha hørt 802D (og 801D men da kun ved en anledning) med flere forsterkere i samme rom ved fler anlendinger. Classe, EC og McIntosh inkludert. I den grad det i mine ører var forskjeller var det snakk om nyanser (når volumet var vel innenfor klippe grense). I den grad det var forskjell så er opplevelsen at ICE tilførte minst farge, men om en liker den lyden eller ikke er selvsagt opp til egne ører. Konklusjonen for oss var i alle fall at en fikk lite om noe for veldig mye mer penger.

Rådet må vel være lån med deg en stabel forsterkere og høytalerne hjem, eventuellt ta stabelen med forsterkere med til HFK og prøv selv .-D
    Det var ikke snakk om nyanseforskjell. Det var så stor forskjell at selgeren nesten så ut til å være flau over å koble dem på etter at vi hadde hørt på EC og McIntoshene. Stereoperspektivet var paddeflatt og knøttlite midt mellom høyttalerne, mens McIntoshene og EC klarte å få det til å fremstå som kjøtt og blod, mens stereoperspektivet brettet seg ut i hele rommet med masse luft mellom utøverne. Det klangmessige var ikke forskjellen jeg la så mye merke til.

Men jeg har som sagt kun sammenlignet i dette anlegget, så for alt jeg vet kunne det være en brutal mismatch et sted.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Knut Vadseth i Fidelity har jo brukt EC Nemo og et råskinn fra DP som sine referanseforsterkere på sine 801D. Dette anlegget var jo berømt for sin eksepsjonelt gode lyd.
    Men jeg vil ikke anbefale EC spesielt. Jeg tror du får mer for penga med en brukt JC1.
    KV sliter sterkt med redusert hørsel noe han kommenterer i siste Fidelity. Han har hatt tinitus og redusert hørsel på venstre øre lenge. Skrev om det i Lyd og Bilde for lenge siden. Jeg stoler ikke på at 1 (én) DP A1 (ikke S versjonen en gang) er nok til 801.

Sorry for OT. Støtter JC1 som Marsboer skriver.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger et par Rotel RB-1091 på brukten. 2x500watt i 8ohm og 2x1000watt i 4ohm.

Nå er det vel sånn at klasse D, som det har vært nevnt her, ikke farger lyden like mye som A/B. De gir ofte også merkbart mindre i bassen, men det er vel for at vi er vante til at A/B gir "for mye". Siden det er snakk om endel strøm som skal i bevegelse her så har jo klasse D fordelen av å holde seg relativt kjølig selv når de blir kjørt hardt.

Dette er dessverre bare det jeg har lest i tester av forskjellige utstyr og lest her på forumet siden jeg ikke driter penger og dessverre ikke kan kjøpe slikt utstyr selv, men det gjør det vel ikke direkte usant fordi.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    KV sliter sterkt med redusert hørsel noe han kommenterer i siste Fidelity. Han har hatt tinitus og redusert hørsel på venstre øre lenge. Skrev om det i Lyd og Bilde for lenge siden. Jeg stoler ikke på at 1 (én) DP A1 (ikke S versjonen en gang) er nok til 801.

Sorry for OT. Støtter JC1 som Marsboer skriver.
    Nå er det andre, faktisk ganske mange personer, som har snakket om lyden i dette anlegget. En eiers egne beskrivelser er ikke verdt mye.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det ligger et par Rotel RB-1091 på brukten. 2x500watt i 8ohm og 2x1000watt i 4ohm.

Nå er det vel sånn at klasse D, som det har vært nevnt her, ikke farger lyden like mye som A/B. De gir ofte også merkbart mindre i bassen, men det er vel for at vi er vante til at A/B gir "for mye". Siden det er snakk om endel strøm som skal i bevegelse her så har jo klasse D fordelen av å holde seg relativt kjølig selv når de blir kjørt hardt.

Dette er dessverre bare det jeg har lest i tester av forskjellige utstyr og lest her på forumet siden jeg ikke driter penger og dessverre ikke kan kjøpe slikt utstyr selv, men det gjør det vel ikke direkte usant fordi.
    Denne rotelen har vel faktisk fått veldig bra kritikk for lyden, selv fra ICE-skeptikere.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne rotelen har vel faktisk fått veldig bra kritikk for lyden, selv fra ICE-skeptikere.
    Har lest flere tester der den får mye skryt. Skribentene skriver at Rotel på en eller annen måte har klart å få varmene lyd ut av disse enn tilsvarende ICE-forsterkere.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderinger om Rotel 1091/2, fra denne tråden: Link

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Ettersom hva jeg har forstått, så mente jeg i forhold til MA og Embla. Er dog basert på andres sammenligning og testing, les: Gorm. Skal prøve dem ut selv når butikker i Bergen tar dem inn til demo, men dem er jo så treg

Alle jeg har snakket med som har hatt tidligere Rotel og som har byttet ut med deres nye digitale trinn virker til å være veldig fornøyd med lyden. De som har hatt 1090, 1080 og 1075 sier at 1092 og 1091 er helt andre boller - og står i en helt annen klasse hva lydkvalitet angår. Personlig er jeg litt skeptisk, men det gjenstår å prøve og se hvilke forskjeller det er - det er også grunnen til at jeg vil prøve disse ut før jeg kjøper noen av dem og evt "driter" meg ut. Da blir det rent tapssprosjekt hvis jeg ikke er fornøyd.

Men nå er dette wizkids tråd - beklager!

Har du hørt deres nye digitale trinn Snickers, evt hvilke inntrykk sitter du igjen med?
    Jeg har ikke hørt dem. Gorm fortalte meg at de spilte mye mørkere enn Oberon, og at de passet vel så godt til hans tidligere N804, men at de ble for innesluttet på hans 802D.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt Oberon 6.1 ved siden av både McIntosh og EC i høyere prisklasser og man får IKKE den samme opplevelsen med 6.1. Faktisk ganske langt i fra. Man får det man betaler for kvalitetsmessig, også når det gjelder ICE - men man får i det minste kapable og kraftige forsterkere for en billigere penge enn de andre teknologiene.

Det finnes flere ekstremt vellydende ICE-forsterkere der ute også, men de koster også like mye som sine vellydende klasse A og A/B konkurrenter.

Det er ingenting som er gratis her i livet...
    Jeg skal ikke uttale meg om Midgard - kjenner ikke Oberon. Men jeg har hørt en løsning basert på ICE som spilte minst like bra for eks. oppsett basert på JBL Everest og MC2KW. Så at disse billige ASP-modulene kan spise kirsebær med de store er hevdet under enhver tvil for min del, men det må matches. Mitt inntrykk med klasse D er at det er veldig nøytralt, og det er ikke alle høyttalere (og kanskje rom/innspillinger/preferanser) som trives med det. Større Burmester og DP ser jeg også på som ganske nøytrale forsterkere og jeg vil gjette på at de vil få problemer med de samme systemene, men Parasound og Electrocompaniet (i allefall de jeg har hørt) opplever jeg som litt mer farget. Av og til kan krydder være kjærkomment. Det er det ikke på mine Alto, og derfor vil Electrocompaniet være en kjedelig og uengasjerende forsterker i mitt oppsett til min smak. Da hjelper det lite at prislappen er aldri så høy....

Men vær obs på at man mister mye på realisme, klangfarger og stereoperspektiv i forhold til de gode forsterkerne i høyere prisklasser. Dette gjelder vel og merke kun min ene direkte sammenligning med Oberon 6.1 i samme anlegg og ikke ICE generelt.
    Jeg betviler ikke på din erfaring i ditt anlegg. Selv har jeg flere ganger også erfart at dyrt ofte også gir mer i en eller annen form (når det fungerer - fallhøyden er gjerne proporsjonal med prisen). Etter å ha hørt ganske mange direkte SVINDYRE-anlegg i Norge og utland de siste år måtte bite det i meg at det er ikke alltid dyrt nødvendigvis er bedre. PWM teknologien/ASP modulene ser jeg på et godt eksempel på det.... avspillingsmedier for musikk en annet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenligningen ble ikke gjort i mitt anlegg, men i en butikk på Patos Symphonic-serie høyttalere. Jeg kan derfor ikke si noe om hvordan Oberon-blokkene oppleves på 800-serien.

Men jeg kan si at jeg ikke opplevde de største forskjellene på selve klangbalansen. Jeg vil tro at frekvensresponsen er ganske lik om man kjører Oberon eller AW180 for å si det slik.

Der forskjellene virkelig lå var på stereoperspektivet og klangfarger og utklingning på lydelementene. Det å få frem nyansene i stemmer. Med EC var dette der helt uanstrengt. Oberon låt veldig matt og blottet for disse viktige tingene. Egentlig forskjellen på om det låter som hi-fi eller om det låter realistisk. Jeg er sikker på at absolutt alle her inne ville foretrukket EC/Mcintosh foran Oberon 6.1 i akkurat dette tilfellet, helt uavhengig av smak. Så stor var forskjellen!
    Men det er nok de færreste som har et stereoperspektiv som vil få frem forskjellene så godt som i dette oppsettet. Til det kreves god avstand fra sidevegg og frontvegg, samt et stort rom med nogenlunde kontrollert akustikk.

Men uansett, siden jeg kun har sammenlignet i ett eneste anlegg, som i tillegg ikke var mitt eget, så bør det dermed legges begrenset vekt på dette.
    Men min opplevelse er at man får det man betaler for - det er en universell regel som jeg fremdeles ikke har funnet noen unntak fra. Selv om det finnes bedre kjøp enn andre, og enkelte svært dårlige kjøp i dyre prisklasser. Men jeg har aldri hørt veldig bra rimelig elektronikk konkurrere med veldig bra dyr elektronikk. Men veldig bra rimelig elektronikk kan jo helt klart gjøre seg mot dyr elektronikk som ikke passer optimalt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel sånn at klasse D, som det har vært nevnt her, ikke farger lyden like mye som A/B.
    Ofte oppleves klasse D som veldig nøytralt/transparent med lite egenlyd/farging (si gjerne krydder om du vil), men det finnes svært gode klasse A/B trinn med samme egenskaper så det er skummelt å generalisere for mye.

De gir ofte også merkbart mindre i bassen, men det er vel for at vi er vante til at A/B gir "for mye". Siden det er snakk om endel strøm som skal i bevegelse her så har jo klasse D fordelen av å holde seg relativt kjølig selv når de blir kjørt hardt.
    Det du snakker om her er enkelt og greit dempningsfaktor og effekt. Dette er trumfkort til klasse D. God kontroll på elementene gir mindre forvrengning, noe som igjen kan gi følelsen av "mindre".

Dette er egenskaper som klasse D deler med forsterkere i 100k klassen fra Krell, Burmester og DP, så liker man ikke bassen fra klasse D bør man også holde seg unna denne type forsterkere.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenligningen ble ikke gjort i mitt anlegg, men i en butikk på Patos Symphonic-serie høyttalere. Jeg kan derfor ikke si noe om hvordan Oberon-blokkene oppleves på 800-serien.

Men jeg kan si at jeg ikke opplevde de største forskjellene på selve klangbalansen. Jeg vil tro at frekvensresponsen er ganske lik om man kjører Oberon eller AW180 for å si det slik.

Der forskjellene virkelig lå var på stereoperspektivet og klangfarger og utklingning på lydelementene. Det å få frem nyansene i stemmer. Med EC var dette der helt uanstrengt. Oberon låt veldig matt og blottet for disse viktige tingene. Egentlig forskjellen på om det låter som hi-fi eller om det låter realistisk. Jeg er sikker på at absolutt alle her inne ville foretrukket EC/Mcintosh foran Oberon 6.1 i akkurat dette tilfellet, helt uavhengig av smak. Så stor var forskjellen!
    Sistnevnte har du helt sikkert rett i.

Utklingning er jeg forøvrig sterkt uenig er egenskaper som kan tillegges en forsterker. Det er lett målbart.

Dog - med all respekt, når du skriver i en B&W tråd at forsterker A IKKE gir like store opplevelser som forsterker B og setter et punktum ved det, hvorfor utdyper du ikke med en gang med å si at dette gjelder en butikkdemo på Patos Symphonic?

Det du egentlig fant ut av under den demoen var at Oberon ikke var en god match til Patos Symphonic. Jeg mener det er fullt mulig å få det regnestykket til å se annerledes ut med en annen høyttaler. Snickers har vel også skrevet et lengre innlegg her om hvorfor det er så viktig å jobbe med plassering på høyttalere når man bytter forsterkere, og om dette er noe en bør legge vekt på sier det seg selv at slike korrigeringer (eller mangel på det) kan gå ut over ting som stereoperspektiv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Dog - med all respekt, når du skriver i en B&W tråd at forsterker A IKKE gir like store opplevelser som forsterker B og setter et punktum ved det, hvorfor utdyper du ikke med en gang med å si at dette gjelder en butikkdemo på Patos Symphonic?

Det du egentlig fant ut av under den demoen var at Oberon ikke var en god match til Patos Symphonic. Jeg mener det er fullt mulig å få det regnestykket til å se annerledes ut med en annen høyttaler. Snickers har vel også skrevet et lengre innlegg her om hvorfor det er så viktig å jobbe med plassering på høyttalere når man bytter forsterkere, og om dette er noe en bør legge vekt på sier det seg selv at slike korrigeringer (eller mangel på det) kan gå ut over ting som stereoperspektiv.
    Må istemme med Håkon her. 802D og i enda større grad 801D og HTM1D er drepen for AB forsterkere og hvordan en forsterker "låter" på en annen høytaler er av særdeles liten relevans (hvis de da ikke tilfeldigvis ikke har samme impedans kurve") for hvordan de låter på disse 800 serie høytalerne.

Hvis fasen mellom spenning og strøm er ute "synk" (som de er sammen med lav impedans i områder med mye energi på 800 serien) så er dette tortur for en vanlig transistor forsterker men en klasse D er "uberørt" av dette. Her kan nok ismannen utype over flere sider :-D

Nå er det ikke dermed sagt at alle vil like lyden hverken av 800 serie eller andre høytalere med ICE forsterkning, og det er vel heller ikke sikkert at konstruktøren har brukt forsterker som er imun mot fase problematikken når de er konstruert og dermed voicet den slik at det skal kompenseres for forsterker "svakheter".

Dvs før en velger så bør prøves i praksis i eget rom :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje kara i fidelity testa diverse ICE da de brukte 801D. De har i hvertfall en fast referanse og har testa masse forsterkere.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sjekka Fidelity Indexen og de hadde testa Oberon 6.1 i nr 21. Men dessverre med en stor Usher sak og ikke 801D, og da bortfaller litt av poenget.

Newcomer R.Y sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JC 1 blokkene fra Parasound eller Nemo blokkene fra EC vill nok garantert gjøre en veldig bra jobb
    Parsound CD1. Parasound JC2. Parasound JC1. B&W 800N.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Sistnevnte har du helt sikkert rett i.
    Jeg trodde denne setningen gjorde dette klart nok:

Men uansett, siden jeg kun har sammenlignet i ett eneste anlegg, som i tillegg ikke var mitt eget, så bør det dermed legges begrenset vekt på dette.
    Men det skal tillegges at jeg er av den innstilling at EC eller McInthosh (eller <insert your good amplifier here>) vil låte større, åpnere og ha et bedre stereoperspektiv enn de nevnte ICE moduler på ALLE høyttalere. Jeg fatter ikke hvorfor forsterkeren skal endre egenskapene totalt på andre høyttalere når den takler alle laster perfekt (i følge fanskaren). Dette er også eksakt det jeg har fått inntrykk av på diverse forum. Hvorfor så mange skal rapportere de samme "svakhetene" i helt ulike anlegg kan jeg ikke forstå om dette ikke er tilfelle.

Og disse forsterkerne vi snakker om i disse prisklassene er ikke standard billig-ræl av noen A/B eller A forsterkere. Det er snakk om flere titalls kilo med ren strømleveranse per kanal. Jeg vil tro disse håndterer lastene som 800-serien utgjør eksemplarisk. Dessuten er 802D bare moderat tungdrevet, dvs ingen større vanskelighet for enhver god forsterker.
    801D og HTM1D vet jeg ikke nok om, men jeg vil tro det kreves kjempegod kontroll på elementene her, dvs mye strøm og høy dempefaktor. Med andre ord er ICE sannsynligvis ganske godt egnet. Men jeg vil råde folk til å gå for noen som låter mere åpne og musikalske enn akkurat Oberon 6.1. Chapter har jeg trua på, men dessverre aldri hørt.

Kilde: Stereophile: B&W 802D loudspeaker

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og disse forsterkerne vi snakker om i disse prisklassene er ikke standard billig-ræl av noen A/B eller A forsterkere. Det er snakk om flere titalls kilo med ren strømleveranse per kanal. Jeg vil tro disse håndterer lastene som 800-serien utgjør eksemplarisk. Dessuten er ikke 802D spesielt tungdrevet og utgjør ikke en spesielt vanskelig last i følge de målinger jeg har sett. Den er langt i fra enkel, men ingen spesielt tung last for en god forsterker heller. Den gamle Nautilus-serien var verre. 801D og HTM1D vet jeg ikke nok om, men jeg vil tro det kreves kjempegod kontroll på elementene her, dvs mye strøm og høy dempefaktor. Med andre ord er ICE sannsynligvis ganske godt egnet. Men jeg vil råde folk til å gå for noen som låter mere åpne og musikalske enn akkurat Oberon 6.1. Chapter har jeg trua på, men dessverre aldri hørt.
    Leste du gjennom linken fra stereophile? Her er den igjen den er verd en titt selv om den er litt "teknisk".

Stereophile: Heavy Load: How Loudspeakers Torture Amplifiers

I artikkelen blir 802D vurdert som en tygre last enn en typisk elektrostat som dipper ned mot en halv ohm i diskanten. En enkel tradisjonell impedans kurve måling sier ikke alt om reell praktisk forsterker last...

Det er det nå en gang slik at en hver transistor har "problemer" når strøm og spenning ikke er i fase. Så er det jo som du sier noen som tåler mer enn andre og det er ingen tvil om at kandidatene som er nevnt her er stabile gode transistor forsterkere. Men i forhold til klasse D prinsippet så har de alle en klar "by design" en større utfordring med denne type last selv om de de veier 20, 30, 40 eller 90 kilo.

Og jeg mener bestemt at hver enkelt kombinasjon bør testes ut for match både mellom komponenter men også med eget rom og lyd smak. Det å trekke erfaringer fra en kombinasjon og ektrapolere til en annen er sjelden relevant selv om som du skriver marsmannen at gode stabile forsterkere ofte oppfører seg rimelig konsistent med forskjellige høytalere.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke nok om dette til å vurdere slike ting selv så jeg tok egentlig bare følgende setning:

"The B&W's impedance plot (fig.1) reveals the speaker to be moderately difficult to drive"

samtidig som jeg så at den aldri gikk under 3 ohm, og at den hadde en fasevridning som var vrang. 3 ohm er en lett sak for gode forsterkere som gjerne er spesifisert ned i både 1 og 0.5 ohm med oppgitte strømleveranser på opp mot 150A i korte øyeblikk.

Men dette er egentlig ikke ment som noen kritikk mot Oberon 6.1 generelt. Det jeg sier er at dette ikke er verdens beste forsterker uansett pris. Det er en veldig god forsterker i sin prisklasse. Men det er rett og slett forbedringspotensiale, og det synes når man sammenligner med konkurrenter til både dobbel og trippel pris. Egentlig så burde det tas som et stort kompliment at de i det hele tatt nevnes i en diskusjon som innbefatter EC Nemo, JC1 og Chapter.

Min mening er da at 801D og HTM1D tilsynelatende gir inntrykk av at man ønsker en kompromissløs kinoopplevelse. Da mener jeg også denne kompromissløsheten bør gjenspeiles i elektronikken, selv om man ikke MÅ dette for å få god lyd. Men man kjøper ikke 801D for god lyd. Man kjøper dem for FANTASTISK lyd! Og da krever det sitt. Men jeg ville fokusert mer på å gi dem den plassen de trenger og gode romforhold enn selve effekttrinnet i første omgang. Det å gi mine 802D god avstand til sidevegger og frontvegg var det som gjorde at lyden gikk fra brukbar til en liten smak av high-end hjemme hos meg i et ellers akustisk sett kriserom. Dette hadde langt mer innvirkning enn å gå fra NAD M3 til EC AW400 effekttrinn for å si det slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen få kommentarer fra en novise.

Ang fasevridning mellom strøm og spenning: Dette er også en "hard nøtt" for klasse A og A/B forsterkere da transistorene skal levere mye strøm mens den skal levere mindre spenning og motsatt. Her vil en klasse D forsterker være bedre.

Vedr. 801 D, jeg har ikke testet denne men har 801 Matrix (Stereophile: B&W Matrix 801 Series 2 loudspeaker) og skriver nedenfor ut fra erfaring med disse høyttalerne:

Jeg har tidligere biampet 801'ene med 2 stk Doxa 70 Signature (strømsterke forsterkere med 1 stk 750 VA trafoer pr kanal (totalt 4 i mitt oppsett), samt transistorer med som kan levere myestrøm). Har deretter brukt 2 stk Lyngdorf SDA 2175 effektforsterkere(oppgitt til 2x200Watt), og bruker nå en Rotel RB1092 effektforsterker (oppgitt til 2x500 Watt) - tilsvarer 2 stk Rotel RB1091.

Doxaene var bra, men mener å huske at de låt noe lysere en Lyngorf'ene.
    Lyngdorf'ene ble vurdert som littegrann bedre i øvre mellomtone/diskant en Rotel'en, mens Rotel'en gav mye bedre "punch" i bassen.
    Det jeg opplever med Rotel'en er at den mangler noe dynamikk på lavt volum (bakgrunnsmusikk når man har besøk etc.) men når jeg skrur opp volumet til go'lytting så kommer dynamikken frem. Blir litt som å kjøre en Ferrari i byen til normalt (bakgrunnsmusikk) hvor man ikke får frem kvalitetene/dynamikken før man tar den ut på en bane (bra lyttevolum).
    (hmm.. mulig det var en dårlig sammenligning.. :? )

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •