Dali Mentor 6, NAD m3 og hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Mentor 6, NAD m3 og hjemmekino

Hei alle,

Jeg har nylig handlet et par Dali Mentor 6 høyttalere og NAD m3 til forsterker hos hifi-klubben. Er strålende fornøyd med både høyttalere og forsterker, men likevel sitter jeg med en uggen følelse, muligens pga å ha betalt 20 000 kr for en forsterker. Uansett, jeg var tydelig på at jeg ønsket å utvide anlegget til hjemmekino etterhvert og spurte derfor på om jeg ikke burde kjøpe en receicer i stedet for en effektforsterker. Anbefalingen var å kjøpe NAD m3 og heller kjøpe en litt rimeligere receiver senere.

Det jeg lurer på er om jeg har vært utrolig dum og ikke handlet receiver med en gang? Jeg liker både god musikk og film. I tillegg vil jeg ha maks ut av mine gode mentor høyttalere.

Takker for alle svar og refleksjoner :-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad pleier å ha mulighet for å koble fra for- og sluttrinn så du kan sikkert bruke M3 til å drive fronthøyttalere ved å koble den til en receiver, men det blir jo en dyr frontforsterker. Og du får jo en rimelig greit receiver til 20.000kr.

Hvis jeg hadde handlet stereo med tanke på å bygge ut til surround senere så hadde jeg nok kjøpt surround-receiver istedet for stereo-forsterker. Men om dette strides de "lærde". En stereo-forsterker spiller sansynligvis bedre på musikk enn en tilsvarende priset surround-forsterker så hvis det betyr noe så har du gjørt en grei handel.

Newcomer cavanagh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan, Gurba sier, bruke M3'en som effekttrinn, så jeg synes du har gjort det helt riktige valget

M3 som effekttrinn til frontene i et surroundoppsett senere tror jeg vil varme ditt hjerte når du titter på film

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok begynt med en receiver til 20k. Den hadde nok ikke gjort skam av seg på mentorene den heller. Da hadde det bare vært å klemme til med flere høyttaler etter hvert. Nå må du først brenne av en del penger på receiver før høyttalere. Men dette er det vell du som må avgjøre til slutt. Har ikke hifi klubben noen type angrefrist, eller tar jeg feil der??

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien har du vel ingen angrefrist ved handel på fast utsalgssted, men det kan jo hende de er grei om man spør pent

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er sånn at du ikke hadde helt råd til den forsterkeren så kan man jo skjønne hva du mener. Men det er klart at de høytalerne trenger noe over middels for å komme til sin fulle rett, så sånn sett tror jeg nad'en var lurt. Den har main in også, slik at du har alle muligheter dersom du vil bygge ut med receiver. Det er jo sånn at hvis musikk er viktigst så er det helt klart en fordel med en stereoforsterker. Og da en som er i samme klasse som høytalerne dine. Jeg ville lent meg tilbake og nytt godlyden og heller kjøpt meg en surroundreceiver rundt 10K+ på tilbud etterhvert. Denon kommer jo med nye modeller snart så da selger nok hifi klubben ut de gamle. 3808 f.eks?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cavanagh
    I teorien har du vel ingen angrefrist ved handel på fast utsalgssted, men det kan jo hende de er grei om man spør pent

Kan jo hende det går, hvis du "bare" skal bytte den i receiver til samme pris..;-)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    Hvis det er sånn at du ikke hadde helt råd til den forsterkeren så kan man jo skjønne hva du mener. Men det er klart at de høytalerne trenger noe over middels for å komme til sin fulle rett, så sånn sett tror jeg nad'en var lurt. Den har main in også, slik at du har alle muligheter dersom du vil bygge ut med receiver. Det er jo sånn at hvis musikk er viktigst så er det helt klart en fordel med en stereoforsterker. Og da en som er i samme klasse som høytalerne dine. Jeg ville lent meg tilbake og nytt godlyden og heller kjøpt meg en surroundreceiver rundt 10K+ på tilbud etterhvert. Denon kommer jo med nye modeller snart så da selger nok hifi klubben ut de gamle. 3808 f.eks?
    I second that.

Evt se på noe brukt når tranget til surround kommer krypende

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingene! Jeg vil ta kontakt med hi-fi klubben på mandag for å se hvilke muligheter jeg har. Dersom det lar seg gjøre å få byttet den til en god surround receicer gjør jeg det, hvis ikke får jeg heller nyte knallgod men dyr lyd fra Nad´n min :-)

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd er å forsøke å bytte inn NADen i 1 stk ypperlig receiver til 15-16k, og bruke resten (pluss kanskje litt til) på en BluRay-spiller som er bra på DVD/CD også. Jeg kjenner Ugle personlig, og vet at han pr. nå har en signalkilde som er under enhver kritikk, og siden han a) ikke eier så godt som en CD, og b) er meget glad i film, så tror jeg han skal legge om kursen mot surround først som sist ;-)

Stikk på hifiklubben på mandag og legg på 1-2000 på toppen av det du brukte sist, så satser vi på at du ikke blir Uglesett :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer innom på en gammel tråd, men har motsatt problemstilling. Jeg har en AVR 2807 receiver og har nettopp oppgradert til Mentor 6 fronter. Det er selvsagt ikke en optimal kombo, så jeg leter etter en løsning for å sikre mine nye Mentorer tilstrekkelig effekt. 2807 er nok for meg til surrondlyd, men den duger ikke til stereo på Mentor 6, selv når jeg bi-amper. Jeg har sett at NAD M3 matcher Mentor 6 perfekt, så jeg vurderer en NAD M3 koblet til pre-out på 2807 for å sikre den gode stereolyden. Er dette et godt valg, eller finnes det rimeligere eller mer fonuftige løsninger for å pre-ampe mine mentorer gjennom 2807'en ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro du får mer effektforsterker for pengene hvis du faktiskt kjøper en effektforsterker, m3 er jo en integrert (pre og effekt) =)

Hva som matcher 100% er jeg ikke sikker på, men et veldig rimelig alternativ er Nad 275.

NAD C275BEE Effektforsterker | Hi-Fi Klubben

Parasound kan jeg også tenke meg passer minst like godt. Her har du både den "rimelige" new classic serien og den dyrere Halo serien. Disse får du også som 5 kanals effekt. Halo serien blir nok litt dyr hvis du kjøper nytt men.

Parasound forsterkere

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man ser hvor fornøyde folk er med f.eks Pioneer LX 83 så blir det et vanskelig valg. Folk har jo solgt effektforsterkeren sin siden de synes den gjør en like god jobb. Tviler på at f.eks en Denon receiver ala 4311 vil gjøre en like god jobb som Nad M3.
    Testet nettopp et anlegg med en Denon 4310 og det var tynt i bassen og kjedelig. Var ikke rare effektforsterkeren som skulle til før det ble skikkelig lyd.

Til Sveberg : Etter å ha vært gjennom mye produkter de siste åra så synes jeg Parasound NC2250 utmerket seg spesielt godt og synes den var fantastisk til prisen. Får du tak i en brukt til 7-8000 ville jeg absolutt ha vurdert den.
    Fyldig dyp bass med en behagelig dempa topp. Herlig klang på den forsterkeren og du klarer ikke å tømme den for krefter med det første.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig veldig uenig med rådet du fikk.
    Hjemmekino er gøy, og receiverne i dag er nesten like gode som integrerte tokanals forsterkere i samme prisklasse.

Derfor mener jeg riktig prioritering er å kjøpe en god receiver med gode dacs. F.eks. Pioneer sc LX 83 eller Yamaha 3067 og benytte dette også til stereo med godt resultatat. Så kan du heller oppgradere med et high-end sluttsteg på de to frontene, når tiden er inne. Det har jeg gjort. Da får man i pose og sekk. Bare husk at du må godt opp i prisklasse på effektforsterker for å få en reell oppgradering fra Pio sc LX83. Så god er den i stereo.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Ultima
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for raske og gode tilbakemeldinger :-D

NAD 275 ser jo absolutt ut som et godt og økonomisk alternativ. Jeg må se litt nærmere på dette !

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reality check: alle receivere er like middelmådige i stereo modus . Dette gjelder enten receiveren koster 2000 eller 20000.

I tillegg ser man at preamp/ kontrol funksjonene i receivere stadig utvikles særlig med henYn til nettverksfunkjoner, App-basert fjernkontrollsfunksjoner, avspilling, styring av romkorrigeringsfunksjoner osv.

Dette betyr f.eks at en 18,000 NOK Pioneer Lx85 fra Januar 2011 følger ikke med det App baserert fjernsytringsmulighetene som en 5000 NOK Pioneer VSX 1021 har idag. Og nei, du får heller ikke nye functionality ved firmware oppdatering - til tross høye prislappenene til disse dyre receivere.

Du har kjøpt en fin stereo forsterker som klarer å få de beste fra høyttalerne. Beholder den. Til kansje 2-3000 kan du kjøpe en brukte Yamaha 765 eller 767 som kan like godt fungere som AV/preamp processor som en 20000 receiver.

Men å levere tilbake M3 og kaste bort pengene på en dyr receiver som blir fort utdatert i 9 månader syns jeg er galskap.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av plassmangel er to effektforsterkere ikke aktuelt. Og min gode gamle Denon AVR 2807 fungerer fint på hjemmekino for mitt bruk. Det er stereokvaliteten jeg vil ha opp, og med Mentor 6 høyttalere duger ikke AVR 2807 alene. Derfor oppfatter jeg investering i en effektforsterker som jeg kan koble via pre-out på receiveren som det riktige valget for min del.

NAD C275BEE ser ut som et veldig bra valg. Sammen med Mentor 6 har jeg oppfattet at dette er en bra kombinasjon ?

Men, jeg undres over en sak. Denon er jo kjent for å helle mot det lyse, det samme som Mentor 6. Derfor er dette en dårlig kombinasjon. Hva skjer da når jeg bruker en NAD effektforsterker til å forsterke signalene fra en Denon receiver ?? Forsterker jeg da de signalene fra Denon, som ikke passer så godt sammen med Mentor 6, eller vil NAD gjøre om signalene fra min Denon receiver slik at jeg får den gode kombinasjonen ??

En annen ting til slutt - vil det ha noen hensikt å kjøre Bi-wire fra NAD C275BEE til Mentor 6, eller blir dette bare en unødvendig kabel i tillegg ?

Jeg er veldig spent på svar :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Sveberg]På grunn av plassmangel er to effektforsterkere ikke aktuelt. Og min gode gamle Denon AVR 2807 fungerer fint på hjemmekino for mitt bruk. Det er stereokvaliteten jeg vil ha opp, og med Mentor 6 høyttalere duger ikke AVR 2807 alene. Derfor oppfatter jeg investering i en effektforsterker som jeg kan koble via pre-out på receiveren som det riktige valget for min del.

NAD C275BEE ser ut som et veldig bra valg. Sammen med Mentor 6 har jeg oppfattet at dette er en bra kombinasjon ?

Men, jeg undres over en sak. Denon er jo kjent for å helle mot det lyse, det samme som Mentor 6. Derfor er dette en dårlig kombinasjon. Hva skjer da når jeg bruker en NAD effektforsterker til å forsterke signalene fra en Denon receiver ?? *Forsterker jeg da de signalene fra Denon, som ikke passer så godt sammen med Mentor 6, eller vil NAD gjøre om signalene fra min Denon receiver slik at jeg får den gode kombinasjonen ??

Så vidt jeg er kjent så er Denon kjent for å være varme i klangen.*
    Både Denon-en og effektforsterkeren vil farge/tune lyden.
    Jeg hadde Monitor Audio GS 60 på Hegel H200. Tro hva du vil og jeg har heldigvis vitner,men når jeg hektet på Parasound NC 2250 så var forskjellen så stor at man skulle tro at man hadde gått opp en modell i høyttalere.*
    Fra f.eks Mentor 5 til Mentor 6.
    Anbefales på det høyeste og du får et heftig fraspark i bassen med dempa,behagelig topp.
    Et annet billig alternativ med VARM behagelig klang er å ringe Hifihuset i Bærum å spør om du kan kjøpe en av forsterkerene de har stående. Musical Innovation Mos Fet heter den. Lite data på den og det sies at den er ca 150 seriøse watt.

Han som kjøpte mine GS 60 klarte ikke å drive de skikkelig med Denon 4310,men jeg hadde en slik Musical Innovation forsterker liggende som han fikk prøve og fremdeles låner med godt resultat.*

Denne drev også B&W 803 flott og var en stor oppgradering fra Onkyo 905 som jeg hadde den gangen.

Prøv deg på 4000 kr. Tror den koster ca 15.000*
    PS,den gruset Nad 218 når vi testet de 2 mot hverandre.*

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD M3 kan oppdateres med software hos HIFIKLUBBEN som kjør inngang 6 til en HT-inngang!! Fungerer som smurt .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •