Spørsmål ang. reklamasjon.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 84
    Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål ang. reklamasjon.

Jeg kjøpte en forsterker brukt. Jeg har levert den inn til service på dalens.no
    men det står på service status at reklamasjons retten faller bort når en vare er kjøpt brukt. Stemmer det?
    Forsterkeren hadde kun 2 års garanti.. Den ble ødelagt i sin 26mnd. Jævlig typisk...

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rodsprit
    men det står på service status at reklamasjons retten faller bort når en vare er kjøpt brukt. Stemmer det?
    Forsterkeren hadde kun 2 års garanti.. Den ble ødelagt i sin 26mnd. Jævlig typisk...

Det mener jeg er tull. Garantien følger varen.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det lurer jeg litt på og. Har hørt at garanti kun gjelder første kjøper, men trodde 5 år reklamasjon fulgte produktet og ikke kjøper. Står ingen ting på kvitteringen om hvem som har kjøpt produktet.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Det mener jeg er tull. Garantien følger varen.
    Men skal sies det at du bør vel gjerne ha kvitteringen for å stille krav, eller...?

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis garantien var 24 mnd og den ble ødelagt i 26. mnd, så er vel saken opplagt?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selvfølgelig kvitteringer. Garantien gikk ut for 2 mnd siden. Jeg bruker reklamasjonsretten, spørsmålet mitt er: gjelder ikke reklamasjonsretten hvis jeg har kjøpt en vare brukt?

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker reklamasjonsretten, spørsmålet mitt er: gjelder ikke reklamasjonsretten hvis jeg har kjøpt en vare brukt?
    Som sagt, ja den tror jeg skal følge varen...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    varen ble faktisk kjøpt den 13 april 2007..

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    service senteret skriver jeg ikke får bruke reklamasjons rett pga den faller vekk ved brukt kjøp??

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selvfølgelig kvitteringer. Garantien gikk ut for 2 mnd siden. Jeg bruker reklamasjonsretten, spørsmålet mitt er: gjelder ikke reklamasjonsretten hvis jeg har kjøpt en vare brukt?
    Så lenge du har kvitteringen fra forrige eiers kjøp, har du reklamasjonsrett. Det er derfor mange som kjøper brukt etterspør kvittering

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Reklamasjonsretten etter disse lovene er en rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat og komfyrer, er fristen fem år i forbrukerkjøp."

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var nettop i en liknende twist. Reklamasjonsrett gjelder selv om du har kjøpt varen brukt! (selv om servicestedet prøvde å snyte meg på samme måte)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Så lenge du har kvitteringen fra forrige eiers kjøp, har du reklamasjonsrett. Det er derfor mange som kjøper brukt etterspør kvittering
    og da sier du ingen ting om at du ikke har kjøpt den av en proff. Selger er en annen amatør og da gjelder kanskje ikke loven lenger ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruktkjøp

Ved kjøp av brukte gjenstander vil de samme fristene gjelde. Ved slike kjøp vil man lettere kunne akseptere ansvarsfraskrivelser. Det vil også være lettere å fastslå at en feil som først viser seg etter en tid, skyldes normal slitasje. Og da kan du ikke kreve at selgeren betaler for eventuelle reparasjoner etc.

Jeg har jo reklamasjons retten. WTF. De prøver å svindle meg!!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Jeg var nettop i en liknende twist. Reklamasjonsrett gjelder selv om du har kjøpt varen brukt! (selv om servicestedet prøvde å snyte meg på samme måte)
    Kan du være mer konkret ? Tror de kan vri seg unna med å skylde på garanti og kanskje reklamasjon hvis man sier man har kjøpt av en annen "amatør". Loven er vel ment å sikre amatørenes rettigheter i proff salg ?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ringe de på mandag og spørre hva i helvette de driver med.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor nevnte du at den var kjøpt brukt i utgangspunktet, når du har kvitteringen?

Da hadde du nok sluppet disse problemene selv om du også nå mest sannsynlig har rettighetene på din side.

Bedrifter er flinkte til å utnytte forbrukere som ikke vet om rettighetene sine. F.eks sier dem at garantien er gått ut og nevner ingen ting om at du kan reklamere selv om det er en tydelig reklamasjon. Det er en uting som er blitt altfor vanlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lett å blande garanti og reklamasjon.
    Garanti er noe alle gir og ofte reklamerer for om man er mer generøse enn andre.
    Garanti kan man egentlig bare se bort fra da kjøpsloven er mye strengere og reklamasjon på de aller fleste varer er 5 år. Bare ting som ikke er ment å ha lang levetid har mindre, som mobiltelefoner og ladere til datamaskiner osv.

Garanti gjør at man lettere får hjelp uten at feks selger/forhandler må sette i gang papirmøllen mot produsent. Reklamasjon er ofte tidkrevende. Spesielt i større kjeder osv.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reklamasjonsrett er noe som er lovbestemt og følger selvsagt produktet og ikke kjøperen.

Garanti er noe som en selger kan gi utover lovbestemt reklamasjonsrett.

Dvs at hvis du kjøper et produkt som er ment å vare i mer enn 5 år og selger gir 2 års garanti så har du etter loven 5 års reklamasjonsrett + 2 års garanti.

Problemet er at det er mange som ikke vet forskjellen på disse to og bruker de om hverandre og dermed feil.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •