Spørsmål ang. reklamasjon. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 84
    Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du kan jo be han på Dalens om å fremvise hjemmel på at reklamasjonsretten bortfaller.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er at vi roter litt med detaljer rundt dette, en annen er at jeg faktisk tror at det er flere i bransjen som ikke vet hvordan dette er. Noen er selvfølgelig bare vrange, men det virker som om det er mange ansatte som er kunnskapsløse på dette og det er ikke bra.

Og det er synd på alle de kundene som bare nikker og betaler.

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydelig behov for litt juridisk ekspertise i denne saken. Jeg skal klargjøre følgende:

For salg fra næringsdrivende til privatpersoner gjelder forbrukerkjøpsloven av 2002.
    For salg mellom privatpersoner gjelder kjøpsloven av 1988.
    For salg mellom næringsdrivende gjelder kjøpsloven av 1988.

Det er viktig å skille mellom følgende:

1. Reklamasjonsfristens utgangspunkt: Når varen er levert.
    2. Reklamasjonsfristens lengde; Maks 2 år mellom privatpersoner, maks 5 år ved forbrukerkjøp.
    3. Reklamasjonsfristens avbrytelse; det må reklameres inne ”rimelig tid” etter at kjøper oppdaget eller burde oppdaget feilen.

De to første er såkalte absolutte reklamasjonsfrister; kjøper taper alle rettigheter etter dette.

Sistnevnte er en relativ reklamasjonsfrist; kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke reklamerer ”innen rimelig” tid etter at han oppdaget eller burde oppdaget feilen. Ved forbrukerkjøp er denne fristen aldri kortere enn to måneder.

Selve kvitteringen medfører ikke automatisk bortfall av dine juridiske rettigheter etter loven; kvitteringen er kun et bevis. Det er fri bevisførsel i Norge, slik at kontoutskrift også vil være tilstrekkelig. Det kreves 50 % sannsynlighetsovervekt. Kvittering gjør selvsagt prosessen enklere.

De lovbestemte rettighetene følger varen, ikke personen. Garantien kan derimot begrenses til å opphøre ved eierskifte. Jeg ser likevel at f.eks. System Audio høytalere har en 7 år garanti for slitasje på delene, og det står uttrykkelig at garantien også gjelder ved eierskifte. Den har likevel visse vilkår; høytaleren må registreres på hjemmesidene med serienummer innen 6 måneder etter kjøpsdatoen. Hvis ikke gjelder ikke garantien.

Garanti gjelder ikke alltid bare reklamasjonslengden, men også rettighetenes innhold. Garantien kan f.eks. begrenses til 1 år, men gi kjøperen bedre rettigheter i denne perioden, f.eks. at de bytter varen uten å stille spørsmålstegn ved årsaken til feilen (f.eks. at du mistet gjenstanden i gulvet).

En forbruker kan selv velge å forholde seg til enten selger, importør eller produsent (såkalt direkte krav eller springende regress). Det mest praktiske er selvsagt å forholde seg til selger i all den tid han er lokalisert i Norge.

Kjøp mellom privatpersoner er noe mer tricky; kjøper skal i utgangspunktet forholde seg til selger (privatperson), som igjen må forholde seg til butikken (næringsdrivende). De to privatpersonene kan av praktiske hensyn gjøre det slik at kjøper forholder seg direkte til butikken (næringsdrivende). Slik jeg ser det, kan ikke butikken nekte dem dette.

Risikoen for varen går over på kjøper ved overleveringen. Mister du varen i gulvet etter overlevering er det din feil (eller søler blod på kretskortet!). Selger er kun ansvarlig for feil og mangler som forelå ved overleveringen (herunder skulte feil selv om de skulle vise seg senere). Dette er alltids et tvilstema. Av hensynet til forbruker, skal en mangel som viser seg innen seks måneder, formodes å ha eksistert ved overleveringen.

Dette er kun ment som et kort overblikk over rettsreglene - det eksisterer mange nyanser som jeg av plasshensyn ikke går inn på.

Håper dette er til hjelp! Lykke til!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMars
    Det er tydelig behov for litt juridisk ekspertise i denne saken. ....

Meget bra og oppklarende. Greit å vite for oss som kjøper og selger litt brukt. Siste mnd har kjøpt en sykkel til 11000.- , en mobil til 3300.- og en sykkelcomputer til 800.-. Salg 0,- 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akuratt tatt en tlf til Dalens. Han jeg snakket med mente at siden jeg har kjøpt denne forsterkeren brukt av en privat person så har jeg kun 2 års reklamasjonsrett. Forsterkeren ble kjøpt for over 2 år siden. Han mener jeg ikke har reklamasjons rett.. Men jeg sa at han tar feil. Han sa da at jeg måtte levere skriftlig fra forbrukerrådet med det jeg mener er rett.

Sendte en mail til forbrukerrådet for noen dager siden og fikk svar med at jeg har 5 års reklamasjonsrett.. Jeg syns forbrukerrådet burde senne ut skriftlig brev til alle bedrifter og opplyse bedre om dette slik at det ikke oppstår forvirring..

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at jeg kan få han jeg kjøpte forsterkeren av til å reklamere på forsterkeren? Kjøpte den av han i januar 2009.
    Utrolig vanskelig dette skulle være...

Det er tydelig behov for litt juridisk ekspertise i denne saken. Jeg skal klargjøre følgende:

For salg fra næringsdrivende til privatpersoner gjelder forbrukerkjøpsloven av 2002.
    For salg mellom privatpersoner gjelder kjøpsloven av 1988.
    For salg mellom næringsdrivende gjelder kjøpsloven av 1988.

Det er viktig å skille mellom følgende:

1. Reklamasjonsfristens utgangspunkt: Når varen er levert.
    2. Reklamasjonsfristens lengde; Maks 2 år mellom privatpersoner, maks 5 år ved forbrukerkjøp.
    3. Reklamasjonsfristens avbrytelse; det må reklameres inne ”rimelig tid” etter at kjøper oppdaget eller burde oppdaget feilen.

De to første er såkalte absolutte reklamasjonsfrister; kjøper taper alle rettigheter etter dette.

Sistnevnte er en relativ reklamasjonsfrist; kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke reklamerer ”innen rimelig” tid etter at han oppdaget eller burde oppdaget feilen. Ved forbrukerkjøp er denne fristen aldri kortere enn to måneder.

Selve kvitteringen medfører ikke automatisk bortfall av dine juridiske rettigheter etter loven; kvitteringen er kun et bevis. Det er fri bevisførsel i Norge, slik at kontoutskrift også vil være tilstrekkelig. Det kreves 50 % sannsynlighetsovervekt. Kvittering gjør selvsagt prosessen enklere.

De lovbestemte rettighetene følger varen, ikke personen. Garantien kan derimot begrenses til å opphøre ved eierskifte. Jeg ser likevel at f.eks. System Audio høytalere har en 7 år garanti for slitasje på delene, og det står uttrykkelig at garantien også gjelder ved eierskifte. Den har likevel visse vilkår; høytaleren må registreres på hjemmesidene med serienummer innen 6 måneder etter kjøpsdatoen. Hvis ikke gjelder ikke garantien.

Garanti gjelder ikke alltid bare reklamasjonslengden, men også rettighetenes innhold. Garantien kan f.eks. begrenses til 1 år, men gi kjøperen bedre rettigheter i denne perioden, f.eks. at de bytter varen uten å stille spørsmålstegn ved årsaken til feilen (f.eks. at du mistet gjenstanden i gulvet).

En forbruker kan selv velge å forholde seg til enten selger, importør eller produsent (såkalt direkte krav eller springende regress). Det mest praktiske er selvsagt å forholde seg til selger i all den tid han er lokalisert i Norge.

Kjøp mellom privatpersoner er noe mer tricky; kjøper skal i utgangspunktet forholde seg til selger (privatperson), som igjen må forholde seg til butikken (næringsdrivende). De to privatpersonene kan av praktiske hensyn gjøre det slik at kjøper forholder seg direkte til butikken (næringsdrivende). Slik jeg ser det, kan ikke butikken nekte dem dette.

Risikoen for varen går over på kjøper ved overleveringen. Mister du varen i gulvet etter overlevering er det din feil (eller søler blod på kretskortet!). Selger er kun ansvarlig for feil og mangler som forelå ved overleveringen (herunder skulte feil selv om de skulle vise seg senere). Dette er alltids et tvilstema. Av hensynet til forbruker, skal en mangel som viser seg innen seks måneder, formodes å ha eksistert ved overleveringen.

Dette er kun ment som et kort overblikk over rettsreglene - det eksisterer mange nyanser som jeg av plasshensyn ikke går inn på.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rodsprit
    Vil det si at jeg kan få han jeg kjøpte forsterkeren av til å reklamere på forsterkeren? Kjøpte den av han i januar 2009.
    Utrolig vanskelig dette skulle være...
    Det betyr at du kan reklamere til butikken forsterken var kjøpt i (selger). Verkstedet som evt. skal reparere våren har ikke noe med dette å gjøre. Kjøper (deg) har rett til å kun forholde seg til selger. Å bruke denne retten gjør alt mye enklere, synes jeg

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Det betyr at du kan reklamere til butikken forsterken var kjøpt i (selger). Verkstedet som evt. skal reparere våren har ikke noe me dette å gjøre. Kjøper (deg) har rett til å kun forholde seg til selger. Å bruke denne retten gjør alt mye enklere, synes jeg
    Helt enig. Jeg har også funnet ut at jeg ikke skal forholde meg til verkstedet, men heller forholde meg til butikken.
    Har sendt mail til butikken og bedt de om å ordne opp i sakene.
    Ser nå at jeg har gjort dette helt feil, burde jo ha snakket med butikken. Sier butikken at det er ok så er det greit, verkstedet driter vel i det så lenge de får pengene sine.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt er salg mellom privatpersoner noe tricky i den forstand at kjøpet ditt formelt sett havner under kjøpsloven av 1988, og da med kun to års reklamasjonsfrist. Det er utgangspunktet et avtaleforhold mellom selger (privatperson) og deg (privatperson). Som et utgangspunkt kan ikke du gå inn i selgers rettigheter (og plikter) ovenfor butikken/verkstedet etter forbrukerkjøpsloven av 2002. Formelt sett må du kun forholde deg til selger, og han må igjen forholde seg til butikken. Detter er selvsagt tungvint. Av praktiske årsaker løses jo dette ved at du forholder deg direkte til butikken i all den tid kjøpet kun bevises igjennom en kvittering uten navn.

Problemet oppstår når:
    1. varen er registrert på selger og
    2. du forsøker å hevde hans rett og
    3. verkstedet/butikken er vanskelige.

Rent formelt har verkstedet helt rett. MEN, det blir å forskyve problemet. Selger kan jo ta med seg varen og kreve sin rett ovenfor verkstedet etter forbrukerkjøpsloven. Med andre ord; verkstedet må gjøre jobben uansett, men de skaper unødvendig mye problemer for deg ved å tviholde på den formelle fremgangsmåten.

Dette er klassisk juridisk eksempel hvordan teori og praksis kolliderer i hverdagslivet.

Håper dette ga en nogenlunde dekkende svar på ditt spørsmål!

Edit: foretok noen språklige korreksjoner.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt er salg mellom privatpersoner noe tricky i den forstand at kjøpet ditt formelt sett havner under kjøpsloven av 1988, og da med kun to års reklamasjonsfrist. Det er utgangspunktet et avtaleforhold mellom selger (privatperson) og deg (privatperson). Som et utgangspunkt kan ikke du gå inn i selgers rettigheter (og plikter) ovenfor butikken/verkstedet etter forbrukerkjøpsloven av 2002. Formelt sett må du kun forholde deg til selger, og han må igjen forholde seg til butikken. Detter er selvsagt tungvint. Av praktiske årsaker løses jo dette ved at du forholder deg direkte til butikken i all den tid kjøpet kun bevises igjennom en kvittering uten navn.
    [...]
    2. du forsøker å hevde hans rett (som du i utgangspunktet ikke har) og
    Jeg er enig i at salg mellom privatpersoner havner under kjøpsloven. Denne må da benyttes hvis kjøper (privat) ønsker å reklamere til selger (privat). Dette er det vel ingen som bestrider?

Videre mener jeg at det er slik at reklamasjonsretten følger varen. Kjøper (privat) kan derfor hoppe over selger (privat)
    og reklamere direkte til selger (profesjonell).

Mener det er ganske godt forklart her (fra forbrukerkjøpsloven):
    § 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.
    Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.
    [...]
    Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.
    Edit: Forbrukerrådet tolker det slik at reklamasjonen ikke automatisk følger med ved bruktsalg, men at dette vil "være en vurderingssak fra gjenstand til gjenstand".

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at salg mellom privatpersoner havner under kjøpsloven. Denne må da benyttes hvis kjøper (privat) ønsker å reklamere til selger (privat). Dette er det vel ingen som bestrider?
    Helt korrekt!

Edit: Forbrukerrådet tolker det slik at reklamasjonen ikke automatisk følger med ved bruktsalg, men at dette vil "være en vurderingssak fra gjenstand til gjenstand".
    Som du skjønner, er dette ikke helt opplagt idet selv Forbrukerrådet mener det er avhengig av gjenstanden. Man kan likevel søke støtte i kjøpsloven §84 siste ledd, som etter min mening løser problemet. Bestemmelsen lyder:

"Ved salg mellom enkeltpersoner når kjøpet ikke hovedsakelig er knyttet til deres næringsvirksomhet, kan kjøperen uansett avtale også gjøre krav gjeldende mot tidligere yrkessalgsledd etter forbrukerkjøpsloven § 35."

Utgangspunktet er at du må forholde deg til selger, men det er altså mulighet for å gjøre mangelskravet gjeldende direkte mot yrkessalgsleddet.

Og dette løser vel egentlig ditt problem Rodsprit?! Selv om det ble veldig omstendelig forklart :-)

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for informasjon. Men det har seg slik at sjefen for Harman / Neby er i Danmark og kommer ikke tilbake til Norge før tirsdag.. Så jeg må nesten bare vente. Gidder ikke ringe og krangle med Dalens, får bare vente til at selger (profesjonell) sier ok til reprasjon til Dalens..

Ha en fin helg folkens

Helt korrekt!

Som du skjønner, er dette ikke helt opplagt idet selv Forbrukerrådet mener det er avhengig av gjenstanden. Man kan likevel søke støtte i kjøpsloven §84 siste ledd, som etter min mening løser problemet. Bestemmelsen lyder:

"Ved salg mellom enkeltpersoner når kjøpet ikke hovedsakelig er knyttet til deres næringsvirksomhet, kan kjøperen uansett avtale også gjøre krav gjeldende mot tidligere yrkessalgsledd etter forbrukerkjøpsloven § 35."

Utgangspunktet er at du må forholde deg til selger, men det er altså mulighet for å gjøre mangelskravet gjeldende direkte mot yrkessalgsleddet.

Og dette løser vel egentlig ditt problem Rodsprit?! Selv om det ble veldig omstendelig forklart :-)

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for informasjon. Men det har seg slik at sjefen for Harman / Neby er i Danmark og kommer ikke tilbake til Norge før tirsdag.. Så jeg må nesten bare vente. Gidder ikke ringe og krangle med Dalens, får bare vente til at selger (profesjonell) sier ok til reprasjon til Dalens..

Ha en fin helg folkens
    Men kunne du ikke snakke med forhandler da? Neby er vel bare importør uten å selge noe til privatpersoner?

Grunnregel: Snakk først med butikken som har solgt produktet når du får problemer, det har jeg god erfaring med.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Men kunne du ikke snakke med forhandler da? Neby er vel bare importør uten å selge noe til privatpersoner?

Grunnregel: Snakk først med butikken som har solgt produktet når du får problemer, det har jeg god erfaring med.
    Den ble kjøpt hos Neby. Jeg fikk beskjed av butikken å sende den til Dalens og skrive reklamasjonsrett. Det gjor jeg. Men skal ringe til sjefen i Neby på tirsdag og få ordnet det..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen avklaring i saken ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Noen avklaring i saken ?
    Ja. Den er reparert og på vei tilbake til meg nå
    Men, selgeren mente jeg ikke hadde reklamasjonsrett. Fikk ikke med meg alt han sa i tlf pga dårlig lyd... Men som jeg forstod det så var feilen et kjent problem og ble klassifisert som mangel, altså feil fra produsent. Derfor fikk jeg den reparert gratis. Vet ikke om han var grei med meg eller om garantien fortsatt gjaldt. Spurte ikke, var bare glad for at den er fikset nå.

Men jeg skal sende mail til selger og spørre hvorfor jeg ikke har reklamasjons rett. Det kan godt være det som imars sier, jeg må reklamere til han jeg kjøpte den av, som igjenn må reklamere til selger (profesjonell).. Men det er jo veldig tungvindt, og jeg forstår ikke hvorfor de skal være så vanskelige på det.

Men den er fikset nå og jeg har ikke betalt noenting som helst, brukte 2R service greia med posten.

God helg!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at det ordnet seg !

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alinoe
    Du kan jo be han på Dalens om å fremvise hjemmel på at reklamasjonsretten bortfaller.
    definer hjemmel?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    definer hjemmel?
    Begrunnelse, hvor i lovverket det står, at reklamasjon bortfaller.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Begrunnelse, hvor i lovverket det står, at reklamasjon bortfaller.
    Litt usikker på hvilken hjemmel dere ønsker, men jeg forstod det slik at du har kjøpt varen som privatperson fra en privatperson. Da er det kjøpsloven av 1988 som gjelder. MEN, ettersom dere er privatpersoner, inneholder § 84 i kjøpsloven av 1988 en henvisning til forbrukerkjøpsloven av 2002.

§ 84 i kjøpsloven av 1988 lyder, se særlig annet ledd:

§ 84. Vilkår for krav mot tidligere salgsledd
    (1) Kjøperen kan gjøre krav som følge av mangel gjeldende mot et tidligere salgsledd, for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren.
    (2) Ved salg mellom enkeltpersoner når kjøpet ikke hovedsakelig er knyttet til deres næringsvirksomhet, kan kjøperen uansett avtale også gjøre krav gjeldende mot tidligere yrkessalgsledd etter forbrukerkjøpsloven § 35.
    Forbrukerkjøpsloven § 35 lyder (se særlig første og andre ledd):

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.
    (1) Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.
    (2) Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.
    (3) Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.
    (4) Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.
    (5) Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.
    (6) Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.
    Dette innbærer; dersom reklamasjonfristen på 5 år ikke er utløpt, kan du gå direkte mot yrkessalgsleddet, eller f.eks. verkstedet/importør etc. Du må likevel reklamere innen "rimelig tid" innefor rekamasjonsfristen på 5 år (se sondringen mellom absolutte og relative reklamasjonfrister i mitt tidligere innlegg).

Håper dette var til hjelp!

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •