Spørsmål ang. reklamasjon. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 84
    Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Flateng
    Verkstedet (i dette tillfellet Dalens) er jo ikke inntresert vil jeg tro i gjøre en "gratis" reprasjon for deg, uten at de for OK fra enten forhandlerern eller produsenten. De vil jo gjerne ha betalt for den tjenesten de yter. Etter mitt syn må du ta opp dette der produktet er kjøpt og reklamere ovenfor de. De vil (bør) ta kontakt med Importør og løse dette seg i mellom hvem som skal betale regningen.

Men hva har skjedd med forsterkeren?? Hvorfor må den inn til service??

Det er jo også litt vesentlig.
    Den slår seg bare av etter jeg skrur den på. kommer ikke noe lys i display heller.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rodsprit
    Den slår seg bare av etter jeg skrur den på. kommer ikke noe lys i display heller.
    Litt OT, men jeg hadde tilsvarende på AVR-7000. Det var bare en diode. Poenget var at jeg hadde kuttet meg kraftig på benken mens jeg bar den på plass da den var ny og kretskortet hadde like mye blod på seg da jeg fikk den igjen. Ingen spurte ;-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Dette er feil. Begge gjelder fra kjøpsdato.
    Har du en link til dette?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel ment reklamasjon mot privatperson, noe som ikke er tilfelle her.
    Det KAN hende forrige eier må reklamere, men tviler på det.
    Det vil med andre ord si at om du kjøper en forsterker av en annen har du 2 års reklamasjonsrett over for vedkommende. Vedkommende kan da reklamere over for salgsstedet og påberope seg 5 års reklamasjonsrett, eller koste reparasjonen av egen lomme 8)

Dette er ganske viktig for bruktmarkedet vårt å finne ut om dette faktisk er tilfelle. Vet ikke om jeg tør å selge min gamle forsterker til en annen hvis han kan reklamere i 2 år til meg....

Edit: I følge Lov om kjøp som ligger linket på f.esk. Finn har man 2 års reklamasjonsrett mellom forbrukere med mindre annet er kontraksfestet. Dermed kan kjøper reklamere til selger selv om han er en privatperson...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det vil med andre ord si at om du kjøper en forsterker av en annen har du 2 års reklamasjonsrett over for vedkommende. Vedkommende kan da reklamere over for salgsstedet og påberope seg 5 års reklamasjonsrett, eller koste reparasjonen av egen lomme 8)

Dette er ganske viktig for bruktmarkedet vårt å finne ut om dette faktisk er tilfelle. Vet ikke om jeg tør å selge min gamle forsterker til en annen hvis han kan reklamere i 2 år til meg....

Edit: I følge Lov om kjøp som ligger linket på f.esk. Finn har man 2 års reklamasjonsrett mellom forbrukere med mindre annet er kontraksfestet. Dermed kan kjøper reklamere til selger selv om han er en privatperson...
    Men gjelder ikke dette feil som selger burde ha visst om osv? Privatselger kan vel umulig ha ansvaret for at produsenter har gjort jobben sin? Noen må vel ha lest seg grundig opp på dette?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Har du en link til dette?
    Det har jeg ikke, du må søke det opp selv. Men det er ganske innlysende synes jeg.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg ikke, du må søke det opp selv. Men det er ganske innlysende synes jeg.
    Tja. Siden reklamasjonsrett er lovbestemt mens garanti er noe selger, produsent o.l. kan gi utover reklamasjonsretten så er det ikke så innlysende. Liten vits med garanti hvis den er i tiden reklamasjonsretten er gyldig.

Men jeg skal sjekke.

EDIT: Vi har delvis rett. Garanti er rettigheter i forbindelse med salg av et produkt som gir rettigheter utover lovpålagte reklamasjonsrett. Den kan f.eks. løpe samtidig med reklamasjonstiden og gi flere rettigheter enn vanlig reklamasjon gir. Den kan også forlenge reklamasjonstiden. Poenget er at garanti er gitt av selger, importør, produsent etc og er ikke lovpålagt, men gitt ekstra og innhold og varighet er avtalt mellom selger og kjøper.

Det er ikke lov til å reklamere med garanti hvis garantien ikke gir rettigheter utover det som er lovpålagt.

Les mer her: Garantier og reklamasjonsrett - dine rettigheter -

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Siden reklamasjonsrett er lovbestemt mens garanti er noe selger, produsent o.l. kan gi utover reklamasjonsretten så er det ikke så innlysende. Liten vits med garanti hvis den er i tiden reklamasjonsretten er gyldig.

Men jeg skal sjekke.
    Det er lovbestemt med 5 år i Norge. Tenk deg hva en produsent med 5 års garanti måtte ha forholdt seg til om den skulle vært "utsatt" i 5 år.

Jeg er helt enig i at garanti er uinteressant hvis den ikke er lengre enn reklamasjonstiden. I beste fall kan den si noe om produsentens kvalitetsnivå. Det at noen butikker reklamerer med 3 eller 5 års garanti på varer som har 5 års reklamasjonsrett, forstår ikke jeg. Man ser det på elektrobutikker, biler osv.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lovbestemt med 5 år i Norge. Tenk deg hva en produsent med 5 års garanti måtte ha forholdt seg til om den skulle vært "utsatt" i 5 år.

Jeg er helt enig i at garanti er uinteressant hvis den ikke er lengre enn reklamasjonstiden. I beste fall kan den si noe om produsentens kvalitetsnivå. Det at noen butikker reklamerer med 3 eller 5 års garanti på varer som har 5 års reklamasjonsrett, forstår ikke jeg. Man ser det på elektrobutikker, biler osv.
    Det er 2 år reklamasjonsrett, men 5 år på ting som er ment å vare i over 5 år.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 2 år reklamasjonsrettt, men 5 år på ting som er ment å vare i over 5 år.
    Det stemmer, eller ment å vare "vesentlig lenger enn 2 år" som det heter. Det er veldig særnorsk og EU vil det til livs. Det gjelder veldig mange varer, inkludert mobiltelefoner. Kommer faktisk ikke på forbruksvarer som ikke har 5år (i vårt interesseområde).

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men her er vel saken at det er kjøp og salg mellom privatpersoner og om tredjeperson kan reklamere overfor oprinnelige selger.

For øvrig er garanti noe produsenten har og som regel er mye lettere å forholde seg til da det ikke blir så mye krangling om når feilen oppsto. Reklamasjon er det normalt importør som må ordne opp i og da blir det for vanskeligere og man må besvise at feilen var det når varen ble produsert og ikke skyldes uvettig bruk.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir en del synsing her syns jeg. Det burde vært en sticky på dette forumet som opplyser om akuratt dette med reklamasjon, garanti, etc.

Har fortsatt ikke fått et svar som ikke er basert på synsing, men jeg skal ringe forbrukerportalen.no om dette, de burde ha fasit svar på det.

Muligens så lager jeg en tråd om dette, slik at andre personer ikke blir lurt.

Han en fin lørdags kveld alle sammen

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Du har fortsatt reklamasjonsrett. Dette følger enkelt av forbrukerkjøpsloven, da ingenting i denne hjemler bortfall av reklamasjonsretten. Du kan finne loven her:

<dato>LOV-2002-06-21-34</dato> Forbrukerkjøpsloven. Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men her er vel saken at det er kjøp og salg mellom privatpersoner og om tredjeperson kan reklamere overfor oprinnelige selger.

For øvrig er garanti noe produsenten har og som regel er mye lettere å forholde seg til da det ikke blir så mye krangling om når feilen oppsto. Reklamasjon er det normalt importør som må ordne opp i og da blir det for vanskeligere og man må besvise at feilen var det når varen ble produsert og ikke skyldes uvettig bruk.
    Hvem som helst i salgskjeden kan gi garanti. Du kan ikke direkte oversette WARRANTY med GARANTI for som en annen skrev så har Norge egne regler for dette. Det som kalles garanti i Norge er som nevnt tidligere ikke noe som er lovpålagt. Det er noe som kommer i tillegg til reklamasjonsrett.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem som helst i salgskjeden kan gi garanti. Du kan ikke direkte oversette WARRANTY med GARANTI for som en annen skrev så har Norge egne regler for dette. Det som kalles garanti i Norge er som nevnt tidligere ikke noe som er lovpålagt. Det er noe som kommer i tillegg til reklamasjonsrett.
    Hvilken norsk importør gir garanti som ikke har støtte i produsentens garanti ? Garanti er noe produsenten (og kanskje importør) gir mens reklamasjon er en rett du som kjøper har og som er lovfestet.

Helt riktig som trådstarter sier at her blir det mye synsing. Det er ikke så rart slik lovene er utformet. Man må også lese hva rettsinstansene "syser" før man vet hvordan loven skal tolkes og det er vel ikke så mange advokater her inne....kanskje :-D

Edit: Fra Forbrukerportalen: Kjøpsloven - dine rettigheter -
    ... er vel tilsomt om selger kan lastes hvis forsterkeren fungeret når den ble solgt, men det står og at produsent forsatt kan være ansvarlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken norsk importør gir garanti som ikke har støtte i produsentens garanti ? Garanti er noe produsenten (og kanskje importør) gir mens reklamasjon er en rett du som kjøper har og som er lovfestet.

Helt riktig som trådstarter sier at her blir det mye synsing. Det er ikke så rart slik lovene er utformet. Man må også lese hva rettsinstansene "syser" før man vet hvordan loven skal tolkes og det er vel ikke så mange advokater her inne....kanskje :-D

Edit: Fra Forbrukerportalen: Kjøpsloven - dine rettigheter -
    ... er vel tilsomt om selger kan lastes hvis forsterkeren fungeret når den ble solgt, men det står og at produsent forsatt kan være ansvarlig.
    Det har vært utrolig mye villedende informasjon i denne tråden. Kanskje bør man ikke synse så mye om ting man helt åpenbart ikke har oversikt over i det hele tatt.

For å gjøre dette så enkelt som mulig for trådstarter:

Forbrukerkjøpsloven regulerer kjøp mellom næringsdrivende selger og forbruker. For en gjenstand som er ment å vare i noen år, som f.eks en forsterker, er reklamasjonstiden fem år. Når trådstarter kan bevise når og hvor forsterkeren i sin tid ble kjøpt er saksgangen grei:

Ta skriftlig kontakt med selger. Gjør rede for feil/mangel og be om at saken behandles som en reklamasjonssak.
    En seriøs selger vil da vedkjenne seg sitt ansvar og peke ut det serviceverkstedet som selger har samarbeidsavtale med. Frakt til og fra verkstedet skal være for selgers regning.

Poenget med å reklamere skriftlig er for det første å tydeliggjøre hva problemet er. Samtidig får den som reklamerer nødvendig dokumentasjon til eventuelt å bygge om en sak mot selger dersom denne er gjenstridig.

Helt på tampen bør det nevnes at en feil på en gjenstand ikke nødvendigvis er selgers ansvar. Dersom det er sølt noe i forsterkeren, eller den er utsatt for støt/skade, utsatt for ukyndig modding etc., så bortfaller alle rettigheter. Selgeren må på sin side kunne bevise dette.

Mvh

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toc
    Det har vært utrolig mye villedende informasjon i denne tråden. Kanskje bør man ikke synse så mye om ting man helt åpenbart ikke har oversikt over i det hele tatt.

For å gjøre dette så enkelt som mulig for trådstarter:

Forbrukerkjøpsloven regulerer kjøp mellom næringsdrivende selger og forbruker. For en gjenstand som er ment å vare i noen år, som f.eks en forsterker, er reklamasjonstiden fem år. Når trådstarter kan bevise når og hvor forsterkeren i sin tid ble kjøpt er saksgangen grei:

Ta skriftlig kontakt med selger. Gjør rede for feil/mangel og be om at saken behandles som en reklamasjonssak.
    En seriøs selger vil da vedkjenne seg sitt ansvar og peke ut det serviceverkstedet som selger har samarbeidsavtale med. Frakt til og fra verkstedet skal være for selgers regning.

Poenget med å reklamere skriftlig er for det første å tydeliggjøre hva problemet er. Samtidig får den som reklamerer nødvendig dokumentasjon til eventuelt å bygge om en sak mot selger dersom denne er gjenstridig.

Helt på tampen bør det nevnes at en feil på en gjenstand ikke nødvendigvis er selgers ansvar. Dersom det er sølt noe i forsterkeren, eller den er utsatt for støt/skade, utsatt for ukyndig modding etc., så bortfaller alle rettigheter. Selgeren må på sin side kunne bevise dette.

Mvh
    Mulig du sikter til meg om synsing og "ikke ha oversikt i det hele tatt", men det er en viktig ting har som du ikke nevner og det er at forsterkeren er kjøpt brukt, alså er det kjøp og salg mellom to likeverdige parter (...oversik.....). Siden du refererer til forbrukerloven mener du altså at det er helt uten betydning og kjøper forsatt kan reklamere overfor opprinnelige selger/importør ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du sikter til meg om synsing og "ikke ha oversikt i det hele tatt", men det er en viktig ting har som du ikke nevner og det er at forsterkeren er kjøpt brukt, alså er det kjøp og salg mellom to likeverdige parter (...oversik.....). Siden du refererer til forbrukerloven mener du altså at det er helt uten betydning og kjøper forsatt kan reklamere overfor opprinnelige selger/importør ?
    Betegnelsen synsing har vært brukt tidligere i tråden, og derfor videreførte jeg det. Jeg tenkte ikke spesielt på deg, men heller det faktum at det har vært en del synsing i denne tråden som ikke er hjemlet i så mye annet enn vage antakelser og gjetting.

Når det gjelder spørsmålet ditt så er svaret ja. En gjenstand kan overdras til andre uten at rettigheter mht reklamasjon faller bort. Det er derfor viktig å kunne dokumentere førstegangskjøp når man kjøper nyere brukt.

Mvh

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toc
    Betegnelsen synsing har vært brukt tidligere i tråden, og derfor videreførte jeg det. Jeg tenkte ikke spesielt på deg, men heller det faktum at det har vært en del synsing i denne tråden som ikke er hjemlet i så mye annet enn vage antakelser og gjetting.

Når det gjelder spørsmålet ditt så er svaret ja. En gjenstand kan overdras til andre uten at rettigheter mht reklamasjon faller bort. Det er derfor viktig å kunne dokumentere førstegangskjøp når man kjøper nyere brukt.

Mvh
    Det var gode nyheter. Interessant å høre om trådstarter vinner frem.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akuratt tatt en tlf til Dalens. Han mente den faller bort. Men jeg sa at han skulle gå inn på forbrukerportalen.no og lese nøye igjennom, så vil han se at reklamasjon følger produktet og ikke personen som kjøpte produktet.
    Skal sjekke service status imorgen og se om det er noen forandrin, hvis ikke får jeg ringe og ta det opp igjenn. Håper de bruker sunn fornuft og hører på meg, hvis ikke går jeg rettens vei!

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •