Spørsmål ang. reklamasjon. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 84
    Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    gurba, vil det si at jeg kan reklamere om det skjer innen 7 år?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Reklamasjonsrett er noe som er lovbestemt og følger selvsagt produktet og ikke kjøperen.

Garanti er noe som en selger kan gi utover lovbestemt reklamasjonsrett.

Dvs at hvis du kjøper et produkt som er ment å vare i mer enn 5 år og selger gir 2 års garanti så har du etter loven 5 års reklamasjonsrett + 2 års garanti.

Problemet er at det er mange som ikke vet forskjellen på disse to og bruker de om hverandre og dermed feil.
    Dette er feil. Begge gjelder fra kjøpsdato.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bad_ip
    Hvorfor nevnte du at den var kjøpt brukt i utgangspunktet, når du har kvitteringen?

Da hadde du nok sluppet disse problemene selv om du også nå mest sannsynlig har rettighetene på din side.

Bedrifter er flinkte til å utnytte forbrukere som ikke vet om rettighetene sine. F.eks sier dem at garantien er gått ut og nevner ingen ting om at du kan reklamere selv om det er en tydelig reklamasjon. Det er en uting som er blitt altfor vanlig.
    Fordi kvittering står i en annen person sitt navn.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Bare ting som ikke er ment å ha lang levetid har mindre, som mobiltelefoner og ladere til datamaskiner osv.
    I Norge har vi faktisk hatt en lang sak som konkluderer med at det er 5år også på mobiltelefoner, så ikke gi dere ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rodsprit
    Fordi kvittering står i en annen person sitt navn.
    En produsent kan si at garanti ikke gjelder ved eierskifte. En norsk butikk kan man reklamere mot i 5 år, uansett. Det er jeg temmelig sikker på.

En liten avsporing: Jeg reklamerte på et element og har aldri sett på maken til service direkte fra fabrikken (HT er ikke kjøpt i Norge). Både dem og importør stilte opp etter at de forsto at jeg ikke hadde rævspilt. Fikk beskjed om at garanti var 5år, men at de ikke var så nøye på det om det var åpenbare feil fra dem :-) Veldig bra (nå var ikke mine mer enn ca. 2 år, men det illustrerer at det er forskjell på produsenter/importører/forhandlere).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en forsterker brukt.
    Hva slags forsterker er det?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hva slags forsterker er det?
    H/K AVR 745

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K AVR 745
    Argumentet med eierskifte har jeg aldri forstått. Du kan ha besøk av folk som spiller, men hvis en av dem bruker den etter å ha kjøpt den skal raklamasjonen ikke gjelde? Tull.

Husk at det er butikken som skal erstatte dette, uavhengig av hva de sier om verksted, importør eller fabrikk. Det er deg revnende likegyldig. Hvis de ikke har tatt det med i sine kalkyler, selger de antakelig for billig ;-)
    Ikke gi deg og ikke la dem skylde på andre. Dette er loven. Jeg forstår heller ikke at verkstedet har uttalt seg om reklamasjon. De skal bare sende regning til butikken, som er din "forhandlingspartner"

Hvis forhandleren er konkurs, blir det mer komplisert, men regner med at du henvendte deg til dem først.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skal bare sende regning til butikken, som er din "forhandlingspartner"

Hvis forhandleren er konkurs, blir det mer komplisert, men regner med at du henvendte deg til dem først.
    Nå er det vel faktisk importøren (eller produsenten, dersom de har et verdensomspennende importørledd) som skal dekke utgiftene. Butikken har ingenting med dette å gjøre. Kvitteringen benyttes kun for å se når varen ble solgt til kunden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står jo nå faktisk i kjøpsloven at ved privatkjøp er reklamasjonstiden kun 2 år..
    Din ble kjøpt av en forhandler for over 2 år siden. Så slik jeg tolker det får ikke verkstedet penger av den opprinnelige forhandleren- da er det isåfall forhandleren du skal ta opp dette med og ikke Dalens da de er ett eksternt verksted.?

For det andre må du klage innenfor de absolutte klagefrister. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder f eks kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer. Hvis selger er privatperson, har du normalt bare to års reklamasjonsfrist.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nå er det vel faktisk importøren (eller produsenten, dersom de har et verdensomspennende importørledd) som skal dekke utgiftene. Butikken har ingenting med dette å gjøre. Kvitteringen benyttes kun for å se når varen ble solgt til kunden.
    Garanti = leverandør/produsent
    Reklamasjon = Forhandler

Det er jeg 76.5 % sikker på .. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oj ble det mange på rad her..

Det er ikke lett å bli klok på kjøpsloven..

Bruktkjøp

Ved kjøp av brukte gjenstander vil de samme fristene gjelde. Ved slike kjøp vil man lettere kunne akseptere ansvarsfraskrivelser. Det vil også være lettere å fastslå at en feil som først viser seg etter en tid, skyldes normal slitasje. Og da kan du ikke kreve at selgeren betaler for eventuelle reparasjoner etc.

Men det står skrevet rett under avsnittet som sier at, ved kjøp av privat personer er reklamasjon kun 2 år.. `hmm ? :O

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbrukerkjøpsloven sier 5 år og den gjelder mellom forhandler og forbruker. Mellom de andre leddene er det ikke samme regler, men garanti.
    Importører og engrosledd forholder seg ofte til både 1 og 2 års garanti. Resten går på utsalgssted.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Garanti = leverandør/produsent
    Reklamasjon = Forhandler

Det er jeg 76.5 % sikker på .. :P
    Yepp

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze

Men det står skrevet rett under avsnittet som sier at, ved kjøp av privat personer er reklamasjon kun 2 år.. `hmm ? :O
    Dette er vel ment reklamasjon mot privatperson, noe som ikke er tilfelle her.
    Det KAN hende forrige eier må reklamere, men tviler på det.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kan du være mer konkret ? Tror de kan vri seg unna med å skylde på garanti og kanskje reklamasjon hvis man sier man har kjøpt av en annen "amatør". Loven er vel ment å sikre amatørenes rettigheter i proff salg ?
    Butikk A ble kontaktet pga feil. De informerte om at reklamasjonsrett var utgått fordi produktet var kjøpt brukt av en annen.
    Butikk B (som produktet opprinnelig kom fra) kunne konstatere at butikk A tok feil, og reklamasjonsretten fortsatt gjaldt. Deretter kontaktet jeg to butikker jeg kjenner, og de kunne også verifisere at reklamasjonsrett fortsatt var gjeldende.

Riktignok ble det aldri oppfulgt da jeg fant feilen selv.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbrukerkjøpsloven sier 5 år og den gjelder mellom forhandler og forbruker. Mellom de andre leddene er det ikke samme regler, men garanti.
    Importører og engrosledd forholder seg ofte til både 1 og 2 års garanti. Resten går på utsalgssted.
    Feil!

Eksempel:
    "Når du som privatperson kjøper en mobiltelefon i en butikk får du automatisk 5 års på. Det har Høyesterett nettopp slått fast i en helt fersk dom, på grunn av §3 (omtalt lenger nede her). Med andre ord kan du etter 3 år oppdage en ved mobilen, og produsenten er pliktig til å reparere eller gi deg en erstatning."

og

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år." §27 - 2.ledd"

Dermed, du som selger ting via nettbutikk: DU kan få en kunde som kommer tilbake etter 4 år og reklamerer på produktet du har solgt. OG vedkommende kan ha rett til et nytt produkt, gratis reparert produkt - eller en erstatning tilbake. Normalt vil norsk importør eller produsent være ansvarlig for å dekke dette for deg, men hvis du er importør har du ansvaret.

Altså er det importøren/produsenten som må stå for regningen.
    Opplagt, spør du meg, all den tid forhandlerleddet i dag knapt tar en krone i avanse...

Eksempelet er tatt fra regler for nettbutikk, men disse er (selvsagt) akkurat de samme for ordinære forretninger.

Forbrukerkjøpsloven ? Den angår deg som driver nettbutikk!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk er for øvrig at verksteder bryr seg døyten om hvorvidt du er kjøper nr. 2 eller 1. Alt de er interessert i er kvitteringen som viser når varen ble kjøpt. Dette KUN for å kunne fakturere importør/produsent for reparasjonen.

Dersom du får vanskelige spørsmål, er det jo bare å si at du fikk den i presang fra en i slekta? Verre er det ikke. Ikke rot det til med diverse "historier"...

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verkstedet (i dette tillfellet Dalens) er jo ikke inntresert vil jeg tro i gjøre en "gratis" reprasjon for deg, uten at de for OK fra enten forhandlerern eller produsenten. De vil jo gjerne ha betalt for den tjenesten de yter. Etter mitt syn må du ta opp dette der produktet er kjøpt og reklamere ovenfor de. De vil (bør) ta kontakt med Importør og løse dette seg i mellom hvem som skal betale regningen.

Men hva har skjedd med forsterkeren?? Hvorfor må den inn til service??

Det er jo også litt vesentlig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil!

Eksempel:
    "Når du som privatperson kjøper en mobiltelefon i en butikk får du automatisk 5 års på. Det har Høyesterett nettopp slått fast i en helt fersk dom, på grunn av §3 (omtalt lenger nede her). Med andre ord kan du etter 3 år oppdage en ved mobilen, og produsenten er pliktig til å reparere eller gi deg en erstatning."

og

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år." §27 - 2.ledd"

Dermed, du som selger ting via nettbutikk: DU kan få en kunde som kommer tilbake etter 4 år og reklamerer på produktet du har solgt. OG vedkommende kan ha rett til et nytt produkt, gratis reparert produkt - eller en erstatning tilbake. Normalt vil norsk importør eller produsent være ansvarlig for å dekke dette for deg, men hvis du er importør har du ansvaret.

Altså er det importøren/produsenten som må stå for regningen.
    Opplagt, spør du meg, all den tid forhandlerleddet i dag knapt tar en krone i avanse...

Eksempelet er tatt fra regler for nettbutikk, men disse er (selvsagt) akkurat de samme for ordinære forretninger.

Forbrukerkjøpsloven ? Den angår deg som driver nettbutikk!
    Da takker jeg for oppdatering/korreksjon. Mulig jeg har blandet med at man alltid skal henvende seg til hvem man har gjort (den profesjonelle) handelen med. Man lærer så lenge man har lever;-)

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •