Valgets kval! Yamaha RX-V1900 eller Onkyo SR 876?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kval! Yamaha RX-V1900 eller Onkyo SR 876?

Skal gå til innkjøp av ny receiver og trenger råd til valg av receiver. Har sett på Yamaha sin V1900 og Onkyo sin SR876 etter å ha lest litt tester etc.

Receiveren skal benyttes til B&W sin 6 serie høyttalere.

Mulig det er flere gode valg der ute i jungelen, så jeg trenger råd angående modell etc. i henhold til mitt høyttaleroppsett.
    Hva anbefales, erfaringer?

Takker for all hjelp!

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generel oppfatning er nok ;

Yamaha, litt bedre på film.
    Onkyo, litt bedre på musikk.

I mitt hode så vil Yamaha passe litt bedre til B&W, men smak og behag. Begge er knall receivere. Du blir nok fornøyd uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

hva med OSD meny og generelt brukergrensesnitt?
    Er det ingen andre forskjeller enn at den ene er bedre på film og den andre på musikk?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OSD menyene til Yamaha er helt greie, langt fra flotte å se på, men en finner frem uten for mye pes. Onkyo'en sin har jeg ikke sett live.

Jeg mener at forskjellene i denne klassen er rimelig små, det koker ned til preferanser og matching med nåværendes utstyr.

Newcomer Runem sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Presence

Som mange andre her inne har jeg falt for Yamaha's surroundlyd, med Presence fikk jeg ett stort løft i hjemmekinoen. Menyene til Yamaha roper jeg ikke hurra for, ser nokså kjipe ut, men de virker og er lette og finne frem i.
    Jeg tror Yamaha har en lydsignatur som kler høyttalerne dine bra.
    Som du skjønner så mener jeg at Yamaha er den beste på film.
    På musikk er det mere dødt løp, de moderne receiverne er alle bra på dette syntes jeg.

Jeg syntes det er kun Pioneer som nærmer seg Yamaha på surround-prosessering, men de mener jeg låter "lyst" i stereo.

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal gjøre det enkelt for deg. Kjøp Yamaha du Yamaha, yamaha og yamaha!
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar og tilbakemeldinger!

I løpet av neste uke blir den innkjøp av en Yamaha V1900 el. 3900 får se hva lommeboka sier.Skal si jeg gleder meg!

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å få lånt begge for å teste hjemme hos deg?
    Hos meg ble valget Onkyo som ble testet mot Pioneer og Yamaha. Musikk/Film 70/30.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd både Yamaha 3800 (fikk mulighet til å låne en av en hyggelig sambygding) og Onkyo 875 (som jeg i dag eier) med mitt oppsett m/bla B&W 683. Hos meg ble det Onkyo som fikk fornyet tillit. Noe som mest sannsynlig grunner i at Onkyo har en mer avansert 8 punkts romkorreksjon enn Yamaha sin. Rommet mitt er vanskelig. I dag har Yamaha også 8 punkts målinger, men målingene er ikke like avanserte som hos Yamaha etter hva jeg har hørt og lest.

Lydmessig lå Yamaha foran på musikk i min stue og Onkyo best på film. I et annet rom kan derimot dette slå annerledes ut. Valget er ikke enkelt!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg har mulighet til å få lånt hjem begge og det er litt kipt.
    Stuen anlegget er kvadratisk så det er ikke den mest avanserte romkorreksjonen som er avgjørende. Men kan virke som om flertallet er mer positiv til Yamaha. Får se det an og lese litt til utover neste uke før jeg bestemmer meg. Kan ikke helt se de store forskjellene på de to.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du effektforsterekre ?
    B&W suger strøm ut av forsterkere som en erfaren .... ja :-/

Onkyoen er muligens litt kraftigere en yamahan.

Yamahan er stabil ned til ca 3 ohm har jeg sett skrevet.

Yamahaen er lettere og ha med og gjøre når det kommer til kalibrering.
    Og i tillegg er det mulig og etterjustere litt etter kalibreringen med yamaha.
    Audyssey fører sånt til 0 stilling av kalibrering.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei har ikke effektforsterkere, er ikke receiverne kraftige nok til å drive høyttalerne?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd blir det ja, ikke noe problem det

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha er definitivt best på film IMHO, Onkyo låter slappt, kjedelig og veldig tilbakelent i filmsammenheng. Men på musikk derimot, der gnistrer det rett og slett av Onkyoen!

Men en recceiver er laget for filmbruk! Ikke musikk... Det finnes jo stereo forsterkere med receiver-passthrough så da er jo valget enkelt, ikke sant?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Yamaha er definitivt best på film IMHO, Onkyo låter slappt, kjedelig og veldig tilbakelent i filmsammenheng. Men på musikk derimot, der gnistrer det rett og slett av Onkyoen!

Men en recceiver er laget for filmbruk! Ikke musikk... Det finnes jo stereo forsterkere med receiver-passthrough så da er jo valget enkelt, ikke sant?
    hohoho onkyo slapt,kjedelig og tilbakelent til film det må være det dummeste jeg noensinne har hørt her inne

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hohoho onkyo slapt,kjedelig og tilbakelent til film det må være det dummeste jeg noensinne har hørt her inne
    Jeg har hatt både Onkyo og Yamaha og her i mitt oppsett så låter Yamaha definitivt best.
    At Onkyo har en litt mer tilbakelent spillestil enn de nye Yamaha receiverene er vel hevet over en hver tvil da eddie,men som med alt annet så har matching av utstyret alt å si på sluttresultatet.

Når du kommer med slike bastante påstander som du gjør her så bør du ha et noe mer utdypende svar syns jeg.Nå virker du bare d.. selv :roll:

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Jeg har hatt både Onkyo og Yamaha og her i mitt oppsett så låter Yamaha definitivt best.
    At Onkyo har en litt mer tilbakelent spillestil enn de nye Yamaha receiverene er vel hevet over en hver tvil da eddie,men som med alt annet så har matching av utstyret alt å si på sluttresultatet.

Når du kommer med slike bastante påstander som du gjør her så bør du ha et noe mer utdypende svar syns jeg.Nå virker du bare d.. selv :roll:
    hehe bastante påstander!!! nå går vel Onkyo for og være noe av det beste innen hjemmekino eller tar jeg feil? greit nok at noen eller mange mener at Yamaha spiller tøffere på film men det er vel ikke dermed sagt at onkyo er kjedelig osv.Det ser ut til at det er yamaha,pioneer og onkyo som nå troner på toppen her i norge ihvertfall.tror ikke forskjellene er så store

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Når jeg testet de opp mot hverandre hjemme hos meg, ga det motsatt utfall! Det overrasket meg veldig. Yamaha var i min stue, etter min mening best på musikk og Onkyo best på film. Har mange ganger lurt på hvorfor og eneste jeg kan komme til er at Audessy gjør en god jobb i stua mi hjemme. Det blir et mer helhetlig, omsluttende lydbilde med Onkyo. Yamaha var langt i fra dårlig på film, men det ble ikke like bra som Onkyo. Yamaha var best på musikk etter min mening.

Slik oppfatter jeg det og dette er mine subjektive meninger. Bare for å nevne det, hadde jeg mulighet til å plassere den av de jeg likte best i hylla mi uten noe mellomlegg.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske stor forskjell på 1 punkts korreksjonen i 3800 og den mer avanserte 8 punkts korreksjonen i 1900. Den siste gjør en mye bedre jobb i rommet. Hvem som er best av disse receiverene blir nok litt smak og behag, men skal man legge vekt på tester i bladene ligger stort sett Yamaha et knappenålshode foran Onkyo i helhetsvurderingen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det er ganske stor forskjell på 1 punkts korreksjonen i 3800 og den mer avanserte 8 punkts korreksjonen i 1900. Den siste gjør en mye bedre jobb i rommet. Hvem som er best av disse receiverene blir nok litt smak og behag, men skal man legge vekt på tester i bladene ligger stort sett Yamaha et knappenålshode foran Onkyo i helhetsvurderingen
    Det er nok helt korrekt. Vil bare frem til at man kan få relativt gode resultater selv om det ikke er Yamaha. Er helt enig i at Yamaha gir knallgod lyd (feks hjemme hos deg - noe jeg har hørt selv og ble meget imponert over).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •