Audyssey = tøft! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 108
    Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Syns det høres ut som man påvirker korrigeringen bevisst, for å få et resultat man er mere fornøyd med selv, evt målinger gjort i etterkant som kan vise dette. Det har ikke jeg så jeg må ta alt på øret.

Men dette ligger litt over mitt kunnskapsnivå, da jeg trodde audessey gjorde alt riktig når mic var i ørehøyde, ingen ting i veien for mic (sette seg lavt i sofaen) og at korrigeringen "ser" rommet slik det er under bruk. Høyttalerne og sub har jeg selvfølgelig satt opp til å spille best i min stue uten korreksjon.

Men du sier at erfaringen tilsier at det blir bedre å fjerne ting, og det vet jeg ikke noe om. Får se om jeg tar meg tid til å kjøre mange målinger og lytte
    Må bare huske lyden for hver kalibrering da jeg ikke har måleutstyr...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mr. Kolbu

Fjerner også kun med selv med YAPO (men det er kun 1 målepunkt med 3800)

Eneste jeg passer på er og få mic så høyt at den kommer over stolryggen og fanger opp bølger bakfra og da i riktig Ørehøyde. Legger da stolryggen bakover og er nøye med og finne riktig punkt.

Så Om jeg tar en re-kalibrering i dag ( om jeg finner noe som kan brukes som stativ til mic ) og fjerner stolen fra målingen så vil det bli en bedre måling ???
    Har hørt at det skal bli bedre bass m.m om en fjerner hindringer og få fri sikt. (lurer på om det var BasseBorg som skrev det i en tråd)

Har tengt og flytte frontene lengere frem på golvet så pc13`ene får bedre plass bak de.
    Har store kalibrerings begrensninger i et rom på mellom 10m2 og 11m2 :-(

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Har en treseters sofa, to puffer, en svær skrivepult, gulvteppe, kommode, kontorstol, bokhyller (med bøker...) samt tre gulvstående bokhyller som fungerer som PJ- og høyttalerstativer. No way om jeg flytter dette inn og ut av rommet...

Men kanskje jeg burde gjort det én gang for å få the ultimate hyperoptimal measurement?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Erfaringen tilsier at større gjenstander og mennesker i rommet gjør større ugagn dersom de er inkludert under målingen, enn når de introduseres i rommet i etterkant. Bare forsøk begge deler selv.

Og det har svært mye med hvordan disse gjenstandene påvirker lydbølgene og den påfølgende korrigeringen.
    alle typer møbelment? til og med sofa?jeg trodde det kanskje gjaldt de "harde" møblene som gir refleksjoner og ikke bare absorberer? men jeg har ingen kunnskap er bare synsing

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...
    Neida, det er de store tingene man med enkelhet kan fjerne det her er snakk om.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bummer... alle mine ting er store og ingen er enkle å fjerne :-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sofaputer, bord, stoler som står i bølgelengden/-retningen osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord var ikke "bassengteorien" min helt feil:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kunne du ikke sagt det noen timer før:-D holdt på to timer istad med sjauing av møbler, deretter fikk jeg kjørt audyssey på nytt , ryddet på plass( akkurat tidsnok før kona og barn kom hjem
    det ble ikke store forandringer i db innstillingene men noe var det, men i frekvensområdene har det skjedd noe positivt, oppfatter lyden som å være
    bedre separert nå og ikke minst tydeligere , dette var veldig positivt for jeg var
    ikke missfonøyd før siste måling, hvor mye som er placebo effekt og hvor mye som er reelt forandret vet jeg ikke da jeg ikke har andre muligheter for målinger, men vel verdt strevet var det. :-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La lydbildet synke inn noen dager, og ta en aldri så liten oppsummering da.
    Jeg vil tro at du fortsatt opplever at lydbildet er blitt bedre definerbart - og kanskje langt mer interessant å lytte til.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interresant tråd!

Dette med fjerning av møblement er litt utenfor min fattevne. Det må da i så fall være for å fjerne det igjen ved kritisk lytting. Refleksjoner som f.eks Audyssey prøver å flate ut blir da slettes ikke de samme når møblementet flyttes på plass igjen. Vennligst utdyp....

Skal nevnes at jeg har gjort MANGE korrigeringer og prøvd meg meg mye frem og tilbake med plasseringer av møblementet (Flyttet på ting før ny korreksjon). Det går mer på å unngå stående bølger i rommet, som å flytte sofaen fra & mot lerretet, vinkling og avstand fra HT. Har da kjørt ny korreksjon i etterkant når jeg fant den mest optimale posisjonen.

PS! Når jeg kjører Audyssey ruller jeg opp rullegardinene, trekker fra 2 lag med tunge filtgardiner og pyntegardinene. Når jeg da ruller ned og trekker for etter endt kalibrering sitter jeg igjen med mye mer presis og detaljert lyd enn om jeg skulle tatt kalibreringen slik jeg bruker stua til dagelig (mest mulig dempet). Noen vil kanskje kalle det et fenomen...

Da er vi inne på dette med å forandre rommet. Kan det kanskje være enkelte ting disse "magiske" chippene våre ikke tar nok hensyn til? Så til dere erfarne med flere oppsett, utdyp dette for oss som ikke kan men gjerne vil :-D

Edit: skriveleif

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dine konklusjoner mtp. rullgardinene taler vel ganske greit for seg selv, ikke sant? 8)

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    kunne du ikke sagt det noen timer før:-D holdt på to timer istad med sjauing av møbler, deretter fikk jeg kjørt audyssey på nytt , ryddet på plass( akkurat tidsnok før kona og barn kom hjem
    Hahahaha, er ikke det typisk? :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La lydbildet synke inn noen dager, og ta en aldri så liten oppsummering da.
    Jeg vil tro at du fortsatt opplever at lydbildet er blitt bedre definerbart - og kanskje langt mer interessant å lytte til.
    takker, skal gjøre det, aldri dumt når noe bra blir bedre:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    Hahahaha, er ikke det typisk? :-D
    Jo dessverre

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg satt en hel dag å prøvde å kalibrere anlegget mitt etter beste skjønn og tips fra avforum. Ble tilslutt både lei og forvirret da det ikke ga så mye bedre resultat enn jeg hadde i utgangspunktet.
    Ikke at jeg aldri skal prøve dette igjen, men jeg stiller alikevel spørsmålet:

Hva er best av YPAO og Audyssey uten så alt for mye manuelle justeringer?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har planer om oppgradering av reciever til høsten. Valget står da mellom Parasound HDR77 (audyssey MultEQ XT) og Yamaha Z7.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En hver endring i rommet for å gjennomføre en kalibrering er feil. Det blir på nivå med å skifte kabler for å få romkorreksjonssystemets autooppsett til å passe ens egen smak.

Foreløpig finnes det ikke receivere på markedet som har godt nok romkorreksjonssystem til at etterbearbeiding ikke er et fullstendig must. Med andre ord bør man utnytte det korreksjonssystemet foreslår som en veiledning i tendenser, og ikke som noen fasit.

Behovet for fullparametrisk EQ er betydelig. Man kan ikke forvente at en F1-fører hevder seg i VM om man gir ham en personbil å delta med. Skal man leie inn en person med høyt kunnskapsnivå så kan det bli noe bortkastet om vedkommende ikke også har et egnet arbeidsverktøy.

Alle med en viss grunnleggende kunnskap om lyd og akustikk kan relatere seg til "formatet" parametrisk EQ og for manuell innstilling er det klart det foretrukne arbeidsverktøyet.

De har samtidig et egnet målesystem (med gating, impulsrespons, CSD, RTA, Logsweep, MLS osv) og selvsagt en hel del rutine i å bruke det slik at de effektivt avdekker en mengde ulike rom og utstyrsrelaterte fenomener.

Gitt at man ønsker å dra størst mulig nytte av en slik tjeneste så bør den som skal utføre tjenesten få arbeide med en god parametrisk EQ, ellers kan man sitte og avdekke det ene problemet etter det andre, men uten mulighet til å kunne kompensere skikkelig.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    jeg satt en hel dag å prøvde å kalibrere anlegget mitt etter beste skjønn og tips fra avforum. Ble tilslutt både lei og forvirret da det ikke ga så mye bedre resultat enn jeg hadde i utgangspunktet.
    Ikke at jeg aldri skal prøve dette igjen, men jeg stiller alikevel spørsmålet:

Hva er best av YPAO og Audyssey uten så alt for mye manuelle justeringer?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har planer om oppgradering av reciever til høsten. Valget står da mellom Parasound HDR77 (audyssey MultEQ XT) og Yamaha Z7.
    Hva som er best om man ikke skal etterkalibrere skikkelig blir helt meningsløst å forsøke å svare på. Det blir ren bingo, og i prinsippet bare et spørsmål om hva som blir "minst dårlig" i ditt rom.

La meg forklare det på en annen måte. Se for deg at du plasserer høyttalerne helt tilfeldig uten å ta hensyn til rommets utforming over hodet. Hva er sjansen for å gå god lyd? Om du hadde 2 forhåndsbestemte mønstre så ville det være helt tilfeldig hva som ville låte minst dårlig i ett gitt rom.

...og hvor mye bedre blir det ikke om du bruker ørene når høyttalerne skal plasseres?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    En hver endring i rommet for å gjennomføre en kalibrering er feil. Det blir på nivå med å skifte kabler for å få romkorreksjonssystemets autooppsett til å passe ens egen smak.

Foreløpig finnes det ikke receivere på markedet som har godt nok romkorreksjonssystem til at etterbearbeiding ikke er et fullstendig must. Med andre ord bør man utnytte det korreksjonssystemet foreslår som en veiledning i tendenser, og ikke som noen fasit.

Behovet for fullparametrisk EQ er betydelig. Man kan ikke forvente at en F1-fører hevder seg i VM om man gir ham en personbil å delta med. Skal man leie inn en person med høyt kunnskapsnivå så kan det bli noe bortkastet om vedkommende ikke også har et egnet arbeidsverktøy.

Alle med en viss grunnleggende kunnskap om lyd og akustikk kan relatere seg til "formatet" parametrisk EQ og for manuell innstilling er det klart det foretrukne arbeidsverktøyet.

De har samtidig et egnet målesystem (med gating, impulsrespons, CSD, RTA, Logsweep, MLS osv) og selvsagt en hel del rutine i å bruke det slik at de effektivt avdekker en mengde ulike rom og utstyrsrelaterte fenomener.

Gitt at man ønsker å dra størst mulig nytte av en slik tjeneste så bør den som skal utføre tjenesten få arbeide med en god parametrisk EQ, ellers kan man sitte og avdekke det ene problemet etter det andre, men uten mulighet til å kunne kompensere skikkelig.

Phu, vil tro Hellnoob er lettet nå :-) he he

Og da har jeg rett i at bare mic trenger og være så høyt at den kan motta lydbølgene fra alle retninger.
    Og det gjelder oss med yapo.

Sliter med et lite rom der eneste kanalen som kunne vært godkjent uten yapo er center.
    Resterende kanaler må det automatisk eq hjelp til for et greit resultat.

Men er det veldig stor forskjell på hvordan de forskjellige auto-eq jobber under kalibrering ?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om det ble laget en enkel " dingsiboms " som var alt i et... forsterker - pink noice - 1 - 6 micer - skjerm der en fikk opp, eller bilde utgang til skjerm der en fikk opp høytalers respons.
    Tenker nå i enkelhet Plug and Play der mann bare trenger tilkoble en og en høytaler og kan lete etter plassering med best mulig mens mann så det klart og tydelig på skjermen. Kort sakt alt i en og samme boks :-)

( banner høyt på trøndersk om dette alt finnes og det har gått meg forbi ) :-)

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •