Audyssey = tøft! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 108
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva legger du så - du som bransjeaktør - i begrepet "svært godt"...?

Er "knapper og glansbilder" (etter din mening) godt nok, eller bør man få dekket kostnadene man faktisk har ved å kjøre i mange timer tur/retur?

EDIT: ser at du har kommentert dette litt mens innlegget ble skrevet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Er "knapper og glansbilder" (etter din mening) godt nok, eller bør man få dekket kostnadene man faktisk har ved å kjøre i mange timer tur/retur?
    Er kostnader forbundet med reise (tid/bensinpenger) inkludert i prisen som beregnes for faktisk tid til kalibrering er det kanskje ikke så ille om det er snakk om 1-2 timer.

Men på generelt basis er 750kr/timen en unormal høy timepris for ufaglærte (?) uten tilhørighet i "bransjen" (selv om dette alene ikke er et kvalitetstempel). Spesielt om det går rett i lomma (Kringlyd er vel kanskje ikke et AS/enkeltmannsforetak?).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    For all del Dag, jeg stiller ikke spørsmål med deres evne til å kunne kalibrere eller deres kompetanse, jeg sier bare at man kan snappe opp disse tipsene og framgangsmåtene ved å bruke litt tid på å lese rundt på forskjellige fora og gjerne forhøre seg litt med staben ved Audyssey og andre brukere av dette verktøyet - og sådan komme meget billig unna
    Å lære seg ting selv er lurt, men de fleste har ikke / tar seg ikke tid til det:???:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Er kostnader forbundet med reise (tid/bensinpenger) inkludert i prisen som beregnes for faktisk tid til kalibrering er det kanskje ikke så ille om det er snakk om 1-2 timer.

Men på generelt basis er 750kr/timen en unormal høy timepris for ufaglærte (?) uten tilhørighet i "bransjen" (selv om dette alene ikke er et kvalitetstempel). Spesielt om det går rett i lomma (Kringlyd er vel kanskje ikke et AS/enkeltmannsforetak?).
    Utrolig at dere gidder å male på dette, Flageborg er uavhengig kalibreringskonsulent, og selger ikke hardvare. Det er det siste punktet han har blitt urettferdig mistenkeliggjort på gang etter gang i en årrekke. Og nå er altså kalibreringsvirksomheten som skal kritiseres???

Prisen kan man krangle om, men de som kritiserer her er absolutt ikke aktuelle kunder.
    Ufaglært er jo flott å trekke frem, tror kundene er mer opptatt av resultatene enn et diplom på veggen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Å lære seg ting selv er lurt, men de fleste har ikke / tar seg ikke tid til det:???:
    Er ikke så mye tid som skal til, men nok om dette.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig at dere gidder å male på dette, Flageborg er uavhengig kalibreringskonsulent, og selger ikke hardvare.
    Det var vel Roko`s knapper og glansbilder som gjorde at jeg ønsket å svare. Skjønner at jeg traff et ømt punkt....

Ufaglært er jo flott å trekke frem, tror kundene er mer opptatt av resultatene enn et diplom på veggen
    Så du mener når du trenger en håndtverker betaler du gjerne mer for en uavhengig ufaglært enn en faglært med firmatilhørighet? :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel Roko`s knapper og glansbilder som gjorde at jeg ønsket å svare. Skjønner at jeg traff et ømt punkt....

!

Så du mener når du trenger en håndtverker betaler du gjerne mer for en uavhengig ufaglært enn en faglært med firmatilhørighet? :-D
    Helt klart et ømt punkt, når du pisser på kameraten min som hverken er grådig, sleip eller kjip på noen måte!

Her snakker vi ikke om å bygge taket til huset mitt, så ja, resultatet teller mer enn reklamasjonsrett på 5 år.

Vet du forresten prisen på glansbilder nå for tiden? Har skutt i været!

Ikke vær kjipe på forumet, ta heller en skikkelig krangel med kona:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at mange brukere her inne er kjipe, det virker som det er flere og flere som synes alt er for dyrt. Dem klager på priser på CDer, DVDer, BD, kabler, kaliberingstjenester, avtorget, hifiklubben, soundgarden, ja stort sett alt. Det virker som at dem som skriker høyest er har ingen kunnskap og ingen erfaring med å drive butikk. Men ikke misforstå meg, jeg også synes ting er for dyrt og da kjøper jeg dem ikke, men jeg syter ikke "offentlig". Er prisen for høy så er det ikke liv laga og er prisen for lav så er det ikke liv laga, markedet tar seg selv av prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville faktisk vært villig til og betalt det dobbelte for en som er ufaglært hvis han hadde et veldig godt rykte på seg, enn en hvilken som helst ukjent firmaaktør.

Jeg har ikke tall på hvor mange ubrukelige faglærte det er her i landet, men det er sikkert over halvparten av de Leger er et godt eksempel på folk som ikke har peiling, men som har et fint diplom på veggen...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart et ømt punkt, når du pisser på kameraten min som hverken er grådig, sleip eller kjip på noen måte!
    Først og fremst skrev jeg "Men på generelt basis", og med det hadde jeg ingen ønsker om å "pisse" på kompisen din. Beklager. Vi får la den ballen ligge. Samboeren skal få være i fred. :-D

Sitat Opprinnelig postet av Zatz
    Jeg synes at mange brukere her inne er kjipe, det virker som det er flere og flere som synes alt er for dyrt. Dem klager på priser på CDer, DVDer, BD, kabler, kaliberingstjenester, avtorget, hifiklubben, soundgarden, ja stort sett alt. Det virker som at dem som skriker høyest er har ingen kunnskap og ingen erfaring med å drive butikk. Men ikke misforstå meg, jeg også synes ting er for dyrt og da kjøper jeg dem ikke, men jeg syter ikke "offentlig". Er prisen for høy så er det ikke liv laga og er prisen for lav så er det ikke liv laga, markedet tar seg selv av prisen.
    Som Dag sier, jeg er ingen potensiell kunde av Kringlyd og har derfor lite å klage på. Det var en generell kommentar til en annen uttalelse.

(Ang. kunnskap kan du gjerne sjekke hva det koster å leie inn en lydtekniker. Jeg har hørt fra noen freelancere at prisene ligger på området 2000-2500 for en lang dag, evn. timespriser i området 200-300. De med tilhørighet til et firma er naturligvis dyrere. Men som du sier - markedet bestemmer prisen)

For å heller styre det inn på noe teknisk igjen. Hva begår en slik kalibrering av? Snakker vi fortrinnsvis for de som allerede har Audyssey og trenger bistand til å sette romkorreksjonen opp?

Og sden vi er inne på Audyssey lurer jeg også på hvem Audyssey modell man må opp på for å gjøre litt større manuelle korrigeringer? Det nevnes at de større Yamaha-modellene har denne muligheten. Har selv en Yamaha 663 i et nummer 2 anlegg, og den er litt for enkel når det kommer til manuelle justeringer. Den automatiske korreksjonen fungerer sånn passe på mitt soverom.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for min egen del vil jeg si at audysey funker for meg og mitt rom, blir merkbare positive endringer i lydbildet etter at jeg har brukt 20 min på å kjøre korreksjonen, det eneste jeg endrer av gammel vane er 1db + på bakhøytalerne og ca 2,5 db pluss på sub, da er jeg i mål lydmessig.
    Mitt største kompromiss i dette er plasseringen av høytalere i front da det er ett stueoppsett får jeg ikke nok avstand til sidevegg og bakvegg, har kjørt RK med høytalerne der jeg ville ha hatt de optimalt og det er ett langt bedre resultat selvfølgelig, så det å plassere så riktig man kan er i mine øyne viktig før man kjører RK, vil bare legge til at jeg er fornøyd med kompromiss løsningen her også, glad til at jeg får ha disse "ikke design" ht av kona i stuen

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjon er en fin ting, men den er opplagt ikke alt, og heller ikke noe man med enkelhet kan lese seg til.
    Du skal vite hva du først må gjøre med oppsett av høyttalerne (og subene), hva som må fjernes i rommet før korrigering, samt hvor i lydfeltet målingene må skje. Dernest rekkefølge for punktmålingene, samt i hvilke høyder og avstander disse bør/må/skal skje.

Så er det å tolke resultatet og vite om målingen er OK, eller om det er mer å hente. Kanskje suben(e) må flyttes/justeres noe (mer).

Du skal gjerne ha gjort dette noen ganger for å kunne hente det beste ut av anlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst skrev jeg "Men på generelt basis", og med det hadde jeg ingen ønsker om å "pisse" på kompisen din. Beklager. Vi får la den ballen ligge. Samboeren skal få være i fred. :-D

Som Dag sier, jeg er ingen potensiell kunde av Kringlyd og har derfor lite å klage på. Det var en generell kommentar til en annen uttalelse.

(Ang. kunnskap kan du gjerne sjekke hva det koster å leie inn en lydtekniker. Jeg har hørt fra noen freelancere at prisene ligger på området 2000-2500 for en lang dag, evn. timespriser i området 200-300. De med tilhørighet til et firma er naturligvis dyrere. Men som du sier - markedet bestemmer prisen)

For å heller styre det inn på noe teknisk igjen. Hva begår en slik kalibrering av? Snakker vi fortrinnsvis for de som allerede har Audyssey og trenger bistand til å sette romkorreksjonen opp?

Og sden vi er inne på Audyssey lurer jeg også på hvem Audyssey modell man må opp på for å gjøre litt større manuelle korrigeringer? Det nevnes at de større Yamaha-modellene har denne muligheten. Har selv en Yamaha 663 i et nummer 2 anlegg, og den er litt for enkel når det kommer til manuelle justeringer. Den automatiske korreksjonen fungerer sånn passe på mitt soverom.
    Det går rykter om at nyeste Audyssey gir rom for manuell justering i etterkant, men jeg vet ikke. Før nylig var det kun en manuell versjon med faste bånd uavhengig av auto-oppsettet.
    Bra du lar samboern i fred:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjon er en fin ting, men den er opplagt ikke alt, og heller ikke noe man med enkelhet kan lese seg til.
    Du skal vite hva du først må gjøre med oppsett av høyttalerne (og subene), hva som må fjernes i rommet før korrigering, samt hvor i lydfeltet målingene må skje. Dernest rekkefølge for punktmålingene, samt i hvilke høyder og avstander disse bør/må/skal skje.

Så er det å tolke resultatet og vite om målingen er OK, eller om det er mer å hente. Kanskje suben(e) må flyttes/justeres noe (mer).

Du skal gjerne ha gjort dette noen ganger for å kunne hente det beste ut av anlegget.

jeg skal helt klart bruke litt tid på å sette meg inn i dette her, takket være denne tråden synes også at det er veldig bra å ha dere guruer:-D her inne som via tråder hjelper oss "hobbyentusiaster" videre på vei

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg sliter med å forstå, er hvorfor noe (møbler, folk etc.) skal fjernes fra rommet før måling, og deretter settes inn etterpå. De fjernede tingene kan ikke være hensyntatt av Audyssey når de er fjernet, og må åpenbart påvirke lyden når de blir satt inn igjen (ellers ville de ikke bli fjernet i utgangspunktet).

Kan noen, gjerne RoKo, forklare meg dette?

Selv fjerner jeg ingenting (bortsett fra meg selv) når målingene utføres, og har til tider fått gode resultater. Men jeg vet jo ikke om resultatene er "optimale", så derfor vil jeg gjerne få bedre forståelse :-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo feil å fjerne møblemang fra rommet når man måler. Såfremt ikke noe står Foran høyttalerne men det bør de ikke gjøre uansett.

Selv sitter både jeg og madammen i sofaen under kalibrering, og skjerm på laptoper legges ned.

Så lenge hodet ikke er i veien for bakhøyttaler og mikrofon blir det jo "mest riktig" når forholdene er like under kalibrering og filmvisning... (?)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil!

Din teori er korrekt, men det er også alt. 8)

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil!

Din teori er korrekt, men det er også alt. 8)

Kan du være snill å forklare hvorfor?

Skal kjøre ny kalibrering fordi jeg har koblet fronthøyttalerne på Onkyoen nå, og det hadde vært kult å få det, om mulig, mer riktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper vi må tenke bølger her,
    som i et basseng hvis det er lettere å visualisere.

Lydbølgene må under måling få fri vei, da blir det riktig når man setter seg ned i ettertid?

Bare noe som slo meg, selv har jeg ofte sittet som et fjols med micèn på hodet og målt:-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringen tilsier at større gjenstander og mennesker i rommet gjør større ugagn dersom de er inkludert under målingen, enn når de introduseres i rommet i etterkant. Bare forsøk begge deler selv.

Og det har svært mye med hvordan disse gjenstandene påvirker lydbølgene og den påfølgende korrigeringen.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •