Audyssey = tøft! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 108
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg var på demoen med Flageborg hos Hifi Klubben i Bergen. Det låt overhodet ikke bra, men vi har vel ulike preferanser. Finnes bedre ekspertise der ute.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey er et veldig greit verktøy å forholde seg til, men som med andre romkorreksjonssystemer så har det sine begrensninger samt at det fungerer ikke optimalt i alle rom/system.

Visse forholdsregler må man benytte ved bruk av systemet, og det skal ikke så mye til for å få dette verktøyet til å virke slik det er ment. Noen kan følge bruksanvisningen til punkt og prikke, mens andre gjerne må eksperimentere litt med posisjonering av mic og ikke minst møblement. Hvorfor i all verden betaler dere slike summer for noe dere kunne lest dere helt og holdent til samt utført selv? Det er kun snakk om å forholde seg til standarder og faste framgangsmåter i tillegg til å eksperimentere litt. Det er bare å ta seg litt tid til det.

Oppskriftene finner man jo både på forum i landet og ikke minst utlandet. Skal være enig i at Audyssey kunne vært litt behjelpelig med tips og triks til hvilke forholdregler man bør benytte ved posisjonering av mic etc, men dette folkens - dette kan dere gjøre fullt og helt selv med litt innsats 8)

Men for all del, det er alltid kjekt når ting har falt på plass!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg var på demoen med Flageborg hos Hifi Klubben i Bergen. Det låt overhodet ikke bra, men vi har vel ulike preferanser. Finnes bedre ekspertise der ute.
    Satt du plassert i sweetspot og hørte på egne skiver?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er jo friskt at en som ikke regner seg som kommersiell aktør kan ta mer betalt enn noen annen i bransjen.
    Hvor mye er det de andre aktørene i bransjen tar da? :P

Synes ikke det er galt å bruke et par tusenlapper på kalibrering når jeg sikkert har brukt 2-300 på hele anlegget.

Kunne sikkert ha lest meg til det her selv, men ting tar tid..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Satt du plassert i sweetspot og hørte på egne skiver?
    Jeg satt i sweetspot, men hadde ikke egne skiver nei. Dette var forøvrig først og fremst en hjemmekino presentasjon med film. Jeg syntes det låt bra med Audyssey justeringene, men når bass nivået ble oppjustert manuelt med ganske mange dB (var det 8dB?), så ble det helt feil i mine ører. Jeg er dog ikke tilhenger av et frekvensområdet som stikker seg tydelig ut. Andre liker det kanskje. Fikk inntrykk av det var om og gjøre å imponere med masse bass, men når det overdøver resten av lydbildet og bassen ikke er spesielt god så er det ikke noe for meg.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også bassnivået kan bli vel mye justert opp av å til, spesielt hvis man er på demo. Tenker da ikke på noen spesielle personer, men sånn i det store hele. Personlig gir jeg SUB'ene 2.5db ekstra til film i forhold til hva forsterkeren anbefaler. Dette holder i massevis hos meg ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satt i sweetspot, men hadde ikke egne skiver nei. Dette var forøvrig først og fremst en hjemmekino presentasjon med film. Jeg syntes det låt bra med Audyssey justeringene, men når bass nivået ble oppjustert manuelt med ganske mange dB (var det 8dB?), så ble det helt feil i mine ører. Jeg er dog ikke tilhenger av et frekvensområdet som stikker seg tydelig ut. Andre liker det kanskje. Fikk inntrykk av det var om og gjøre å imponere med masse bass, men når det overdøver resten av lydbildet og bassen ikke er spesielt god så er det ikke noe for meg.
    På slike hjemmekinogreier er det vel ofte overdrevent fokus på bass, fordi mange blir imponert og syns det er gøy.....

Var det ikke noe stereo-fokus?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Audyssey er et veldig greit verktøy å forholde seg til, men som med andre romkorreksjonssystemer så har det sine begrensninger samt at det fungerer ikke optimalt i alle rom/system.

Visse forholdsregler må man benytte ved bruk av systemet, og det skal ikke så mye til for å få dette verktøyet til å virke slik det er ment. Noen kan følge bruksanvisningen til punkt og prikke, mens andre gjerne må eksperimentere litt med posisjonering av mic og ikke minst møblement. Hvorfor i all verden betaler dere slike summer for noe dere kunne lest dere helt og holdent til samt utført selv? Det er kun snakk om å forholde seg til standarder og faste framgangsmåter i tillegg til å eksperimentere litt. Det er bare å ta seg litt tid til det.

Oppskriftene finner man jo både på forum i landet og ikke minst utlandet. Skal være enig i at Audyssey kunne vært litt behjelpelig med tips og triks til hvilke forholdregler man bør benytte ved posisjonering av mic etc, men dette folkens - dette kan dere gjøre fullt og helt selv med litt innsats 8)

Men for all del, det er alltid kjekt når ting har falt på plass!
    Jeg har drevet med lyd en stund, men må bare legge meg flat for den evnen Flageborg og Roko har til å løse nøtter i vanskelige rom, den erfaringen de har etter utallige oppsett er sjelden vare.
    Det tror jeg er en god investering for de fleste som ikke er drevne selv, spesielt tatt i betraktning hva anleggene rundtom koster!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er jo friskt at en som ikke regner seg som kommersiell aktør kan ta mer betalt enn noen annen i bransjen.
    Jeg sier ikke det, men hva om han var den beste da...? "Kommersiell aktør" betyr ikke nødvendigvis "dyktig".
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På slike hjemmekinogreier er det vel ofte overdrevent fokus på bass, fordi mange blir imponert og syns det er gøy.....

Var det ikke noe stereo-fokus?
    Vi fikk desverre ikke testet stereo denne kvelden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstra bass på film er ofte moro, og dette med hvordan man liker lyden handler igjen om preferanser. Dette har man mulighet til å tweake etter egne ønsker hjemme hos seg selv - dette poengterte også Flageborg under demoen.

Han spurte også underveis om volum og bassnivå var på et passende nivå underveis, og flertallet syntes det var greit. Blir jo til at han må ta hansyn til det da

Men ja, jeg er helt enig med deg at bass fikk litt for mye fokus. Kommer også veldig an på hvor man satt i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har drevet med lyd en stund, men må bare legge meg flat for den evnen Flageborg og Roko har til å løse nøtter i vanskelige rom, den erfaringen de har etter utallige oppsett er sjelden vare.
    Det tror jeg er en god investering for de fleste som ikke er drevne selv, spesielt tatt i betraktning hva anleggene rundtom koster!
    For all del Dag, jeg stiller ikke spørsmål med deres evne til å kunne kalibrere eller deres kompetanse, jeg sier bare at man kan snappe opp disse tipsene og framgangsmåtene ved å bruke litt tid på å lese rundt på forskjellige fora og gjerne forhøre seg litt med staben ved Audyssey og andre brukere av dette verktøyet - og sådan komme meget billig unna

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstra bass på film er ofte moro, og dette med hvordan man liker lyden handler igjen om preferanser. Dette har man mulighet til å tweake etter egne ønsker hjemme hos seg selv - dette poengterte også Flageborg under demoen.

Han spurte også underveis om volum og bassnivå var på et passende nivå underveis, og flertallet syntes det var greit. Blir jo til at han må ta hansyn til det da

Men ja, jeg er helt enig med deg at bass fikk litt for mye fokus. Kommer også veldig an på hvor man satt i rommet.
    Ettersom fremgangsmåten er: "spør-juster" så vil jo resultatet bli hva flertallet synes er morsomt/bra å høre på.. Når man er på en slik event er det jo viktig å si hva man synes der og da, for å se om det kan justeres på..
    Det er jo litt av poenget? eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Ettersom fremgangsmåten er: "spør-juster" så vil jo resultatet bli hva flertallet synes er morsomt/bra å høre på.. Når man er på en slik event er det jo viktig å si hva man synes der og da, for å se om det kan justeres på..
    Det er jo litt av poenget? eller?
    Excactly my point

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Excactly my point
    YES!
    12 poeng til meg! ;D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minner om at Kringlyd har det Morro Med Lyd ;-)
    Hjemme justerer mann etter egene ønsker... ikke sant ?

Regner med det var litt light kalibrerings kursing ?
    Da er det slik at mann må overdrive litt for og vise forskjeller...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Minner om at Kringlyd har det Morro Med Lyd ;-)
    Hjemme justerer mann etter egene ønsker... ikke sant ?

Regner med det var litt light kalibrerings kursing ?
    Da er det slik at mann må overdrive litt for og vise forskjeller...
    Joda, det har du forsåvidt rett i. Det skal også nevnes at justeringene i bassen ble positivt mottatt fra de som skrek høyest. Som man sitter på ulike plasser rommet, blir opplevelsene også forskjellig.
    Så det sier selvfølgelig ikke så mye om var som blir gjort hjemme hos folk.
    Ellers enig med Labbetuss at det nå relativt enkelt å sette seg inn i dette selv.
    Å sette opp et anlegg med manuell korreksjon fra en DEQX eller Audiolense krever derimot langt mer kunnskap.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg sier ikke det, men hva om han var den beste da...? "Kommersiell aktør" betyr ikke nødvendigvis "dyktig".
    Siden jeg i lang tid har kalibrert oppsett mot betaling selv blir det feil å mene noe om hvem som er dyktig og hvem som ikke er det. Poenget mitt var bare at i det man tar svært godt betalt for kalibreringen så er man også bransjeaktør. Dog har de som holder på med dette hevdet å drive på ideelt grunnlag.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Hvor mye er det de andre aktørene i bransjen tar da? :P

Synes ikke det er galt å bruke et par tusenlapper på kalibrering når jeg sikkert har brukt 2-300 på hele anlegget.

Kunne sikkert ha lest meg til det her selv, men ting tar tid..
    Det å få hjelp til kalibrering er etter min mening fornuftig. Men de oppsettene jeg har kalibrert ville havnet på nærmere 20 000 enn 2000 med den nevnte timeprisen. Det er temmelig fjernt fra hva jeg noen sinne har fått for et slikt oppdrag. Man kan ikke gjøre en skikkelig jobb på et par timer.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •