Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 99

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 99 av 153 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 95 96 97 98 99 100 101 102 103 109 119 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 1,961 til 1,980 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Veldig interessant !
    Klarer du å se hva slags filter som står i utgangene ? Altså dette med type spole/induktor. Jeg er bare spent, siden jeg har bitt meg litt fast i dette poenget. Dette er jo et fabrikat man har respekt for.

Eller kanskje de er designet på annen måte der ?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dette er et bilde jeg fant på nettet. Kanskje jeg kan skru den opp og ta et mer detaljert bilde, men nå er jeg på reisefot frem til fredag.

Kanskje du finner noe på Google?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Måleinstrumenter kan faktisk brukes med hell i stua også. f.eks noe så enkelt som en dB-måler og en EQ kan hjelpe deg å justere bassresponsen i stua di bedre og raskere enn du klarer med bare øret. Løftet i lyden vil høyt sannsynlig bli større enn om du eksempelvis hadde byttet sub eller forsterker.
    Ja, jo.. Men tenkte vel litt meir i retning av at en forsterker som måler topp, ikke trenger vere den beste.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ja, jo.. Men tenkte vel litt meir i retning av at en forsterker som måler topp, ikke trenger vere den beste.
    MEN man vet at man ikke har ett dårlig utgangspunkt når en forsterker måler bra, og for meg er det betrygende.

Jeg har forøvrig landet på samme forsterker som HåkonN har og det til mine 805S- Jeg vurderte opptil fler A/B konstruksjoner, som f.eks nad og hegel. Målet mitt var å åpne mellomtonen mer og stramme opp bassen. Det nermeste jeg kom av A/B forsterkere var Hegelen etterfulgt av en Nad. De fleste PWM baserte forsterkerne jeg har vært borti kan klassifiseres som "strammere" i lyden over hele fjøla. Det kan bli litt for mye i mine ører med høyttalere som er litt frempå i utgangspunktet.

Så for meg er PWM for meg en stram, klinisk og åpen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant en tysk side om den, kanskje det gir deg svaret Kjell? Ser ut som de nevner ferritt spoler inni der, men jeg har bare lest raskt igjennom.

Her direktelink ferdig oversatt av Google til Norsk, med bilder.

Google Oversetter

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et anlegg som måler topp, uten forvrengning, perfekt impulsrespons osv vil jo gi "riktig lyd"
    Annen lyd vil uansett være farget, og ikke en "korrekt" gjengivelse av signalet(som bør være identisk inn og ut)

At noen liker en farget lyd er helt greit, det må da være lov å ha preferanser
    Så hva som er god lyd er vel opp til den enkelte og vurdere, men hva som er riktig/korrekt lyd vil jo uansett være den som er identisk med signalet..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Nei, dette er et bilde jeg fant på nettet. Kanskje jeg kan skru den opp og ta et mer detaljert bilde, men nå er jeg på reisefot frem til fredag.

Kanskje du finner noe på Google?
    Her er en link..
    Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: LYNGDORF SDAI 2175 Integrert forsterker

vert artig å prøvet en gang..

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel har kommet med en del spennende nyheter på klasse d fronten. Home Theater System Surround Sound Amplifier DVD Player - Rotel PRODUCTS
    Tenkte jeg skulle prøvd RB 1572 for å høre hvordan de er mot mine RB 1092.
    Må si meg meget fornøyd med mine to RB 1092, og må si disse låter helt fortreffelig på K2. Men på utenlandske forumer så får 1572 god tilbakemeldinger, så dette skal nok testes en gang til høsten.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    De fleste PWM baserte forsterkerne jeg har vært borti kan klassifiseres som "strammere" i lyden over hele fjøla. Det kan bli litt for mye i mine ører med høyttalere som er litt frempå i utgangspunktet.
    Høyttalere som er litt ivrige og kanskje litt "på`n" i utgangspunktet, vil låte nettopp slik gjennom mange av klasse D trinnene. Dette er gjerne høyttalere som sannsynligvis vil oppleves som bedre med en "snillere" forsterker. Rom, spredningsrespons osv kan også påvirke resultatet, så matching er helt klart cluet her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere som er litt ivrige og kanskje litt "på`n" i utgangspunktet, vil låte nettopp slik gjennom mange av klasse D trinnene. Dette er gjerne høyttalere som sannsynligvis vil oppleves som bedre med en "snillere" forsterker. Rom, spredningsrespons osv kan også påvirke resultatet, så matching er helt klart cluet her.
    Jepp, jeg kjøpte den opprinnelig til 683 fra B&W da jeg hadde alt for mye "trøbbel" i bassen, romlete og ustabil var den. Det strammet seg og åpnet seg mye med 2175- Nå bruker jeg den på 805S og det fungerer som en drøm

Men det er nå slik jeg liker min lyd iallefall =D

Jeg prøvde en Primare som en pre-amp en liten periode for å se hvor påvirkelig effektblokka var, og den blir veldig påvirket av pre-amp og kabler. Mer enn andre blokker jeg har prøvet. Vet ikke om det er noe som er spesifikt for klasse D, men slik opplevde jeg det iallefall. Så med Primare Pre30 ble den plutselig varm i lyden, kanskje det er ett tegn på at den er rimelig nøytral i utgangspunktet?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg kjøpte den opprinnelig til 683 fra B&W da jeg hadde alt for mye "trøbbel" i bassen, romlete og ustabil var den. Det strammet seg og åpnet seg mye med 2175- Nå bruker jeg den på 805S og det fungerer som en drøm

Men det er nå slik jeg liker min lyd iallefall =D

Jeg prøvde en Primare som en pre-amp en liten periode for å se hvor påvirkelig effektblokka var, og den blir veldig påvirket av pre-amp og kabler. Mer enn andre blokker jeg har prøvet. Vet ikke om det er noe som er spesifikt for klasse D, men slik opplevde jeg det iallefall. Så med Primare Pre30 ble den plutselig varm i lyden, kanskje det er ett tegn på at den er rimelig nøytral i utgangspunktet?
    Lurer litt på hvordan en digital forsterker kan bli forandret med diverse kabler?
    Digital signalet består jo av 0 og 1 signal og det skal i teorien ikke han noe å si med kabler.
    Dette viste jo og en test, var det av tv2?
    Både med hører og måling.
    Artigste der var vel en fyr som påstod det var stor forskjell på kabler, men ved blindtest klarte han ikke skille den gode kabelen sin mot en til 200 kr.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holdt på å kjøpe 802D før jeg kjøpte Alto. Min eneste høne å plukke med B&W var at lyden var litt laidback (spesielt i bassen), men fortsatt forholdsvis nøytrale klangmessig. Etter å ha testet Chapter Audio (klasse D) på mine Focal som virkelig fikk de til å eksplodere når det kom til dynamikk, slo det meg at denne type forsterkere burde være perfekt også mot B&W sin lydfilosofi (og mine preferanser).

Mange veier til Rom, men jeg tror på deg når du sier du har en god match der.

Jeg (og mange andre) opplever klasse D forsterkere som veldig nøytrale og transparente. Dvs. de gjør lite ut av seg. På den måten kan det være lettere å avsløre egenlyden til andre komponenter i oppsettet. Men det passer nok dårlig inn i oppsett som trenger litt farging (kall det gjerne krydder)...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på hvordan en digital forsterker kan bli forandret med diverse kabler?
    Digital signalet består jo av 0 og 1 signal og det skal i teorien ikke han noe å si med kabler.
    Dette viste jo og en test, var det av tv2?
    Både med hører og måling.
    Artigste der var vel en fyr som påstod det var stor forskjell på kabler, men ved blindtest klarte han ikke skille den gode kabelen sin mot en til 200 kr.
    Klasse D er ikke en digital forsterker.

Digitalteknikk og digital signalbehandling er et eget ganske stort og komplisert fagfelt. Det er nok en veldig forenkling å gruppere det ned til kun "enere og nuller", selv kablingen. Dog, innenfor overføring av audio, og med de korte avstandene vi overfører signaler på, trenger det nok neppe å være veldig komplisert kabelmessig.

Men digitale kabler og klasse D forsterkere må på ingen måte blandes sammen. PWM forsterkere kan være like analoge som din rørforsterker.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D er ikke en digital forsterker.

Digitalteknikk og digital signalbehandling er et eget ganske stort og komplisert fagfelt. Det er nok en veldig forenkling å gruppere det ned til kun "enere og nuller", selv kablingen. Dog, innenfor overføring av audio, og med de korte avstandene vi overfører signaler på, trenger det nok neppe å være veldig komplisert kabelmessig.

Men digitale kabler og klasse D forsterkere må på ingen måte blandes sammen. PWM forsterkere kan være like analoge som din rørforsterker.
    Testen eg viste til var på TV..men tenkte siden digital er digital..
    See der ja..der lærte eg masse nytt.. Trudde Klasse D var ren digital..8)
    Er det i utgangen den er Digital da, eller litt mer?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testen eg viste til var på TV..men tenkte siden digital er digital..
    See der ja..der lærte eg masse nytt.. Trudde Klasse D var ren digital..8)
    Er det i utgangen den er Digital da, eller litt mer?
    Nei, selve PWM (puls bredde modulasjon) teknologien er 100% analog.

Et digitalt signal er en overføringsmåte for digital kodet informasjon. Signalet består en gitt høy og en gitt lav puls som hver representerer sine verdier (henholdsvis 1 og 0). Kombinasjonen av en flere slike pulser gir oss informasjon som kan dekodes av en DAC slik at det blir et analogt signal.

Det vil ikke være noen poeng å forsterke et digitalt signal, da vi uansett skal lytte analogt. Ergo konverteres signalet til analogt først, for så å bli forsterket. Snickers-IS var vel inne på en metode der signalet forsterkes digitalt, og DAC kommer post. En egen ADC må inn for å få regnestykket til å gå opp, så de blir unødvendigt komplisert. Jeg har bare hørt om noe lignende en gang, og det var en sykt dyr high-end forsterker.

Det går derimot ann å styre PWM kretsen digitalt, men selve forsterkningen er alltid analog. D`en i "klasse D" står ikke for digitalt slik mange tror, det er kun betegnelsen for en forsterkerklasse.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital vil jeg tro henviser til at transistorene enten er på eller av, ikke noe i mellom.
    Dermed unngår man mange av problemene med klassiske konstruksjoner som ulinearitet, faseforskyvning osv..
    Signalet blir gjengitt med hvor lenge transistorene er på og av..
    er de like mye på som av vil spenningen bli 0. er den positive delen litt mer på i forhold til den negative vil spenninga stige..
    Dette går jo i meget høye frekvenser, typisk 400+ khz.

Se forøvrig wikipedia for en innføring i pulsbreddemodulering.
    Pulse-width modulation - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, selve PWM (puls bredde modulasjon) teknologien er 100% analog.

Et digitalt signal er en overføringsmåte for digital kodet informasjon. Signalet består en gitt høy og en gitt lav puls som hver representerer sine verdier (henholdsvis 1 og 0). Kombinasjonen av en flere slike pulser gir oss informasjon som kan dekodes av en DAC slik at det blir et analogt signal.

Det vil ikke være noen poeng å forsterke et digitalt signal, da vi uansett skal lytte analogt. Ergo konverteres signalet til analogt først, for så å bli forsterket. Snickers-IS var vel inne på en metode der signalet forsterkes digitalt, og DAC kommer post. En egen ADC må inn for å få regnestykket til å gå opp, så de blir unødvendigt komplisert. Jeg har bare hørt om noe lignende en gang, og det var en sykt dyr high-end forsterker.

Det går derimot ann å styre PWM kretsen digitalt, men selve forsterkningen er alltid analog. D`en i "klasse D" står ikke for digitalt slik mange tror, det er kun betegnelsen for en forsterkerklasse.
    Lyngdorf sin TDA2200 er jo noe mer digital enn 2175, da den har digitalinnganger.
    Jeg kan også forstå hvorfor digita gjerne blir brukt i sammenhengen med disse typer forsterker da de er styrt på en binær måte.

Digitalsignaler eller firkantpulser kan forringes det også- 1 og 0 representerer verdier.. f.eks 1 = +1V 0 = +5V -

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyngdorf sin TDA2200 er jo noe mer digital enn 2175, da den har digitalinnganger.
    Ja, se der ja. Jeg var faktisk ikke klar over at Lyngdorf hadde en Power DAC. Ikke akkurat vanlig, og jeg ser ikke helt de store fordelene. Men det var interessant.

Digitalsignaler eller firkantpulser kan forringes det også- 1 og 0 representerer verdier.. f.eks 1 = +1V 0 = +5V -
    Definitivt. Refleksjoner i kabel, støy, signaltap, jitter med mere.

Nå er gjerne høy spenning synonymt med høy verdi, ref. for eks. TTL der 0 (lav logisk) ligger på 0 til 0,8V og 1 (høy logisk) ligger på rundt 5V.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant en tysk side om den, kanskje det gir deg svaret Kjell? Ser ut som de nevner ferritt spoler inni der, men jeg har bare lest raskt igjennom.

Her direktelink ferdig oversatt av Google til Norsk, med bilder.

Google Oversetter

Ja det er ferrit-spoler, men i stavform, ikke de vanlige ringkjerne - påstås å være bedre da.

Ser ut som om det også er noen små luftspoler med tykk tråd der nær utgangene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Lampizator er en meget kontroversiell person - han opererer med gamle fulltone-høyttalere fra 50-tallet til testing av hans forsterkere - disse gamle fulltonene mangler en del oppløsning i øvre mellomtone - så går det bedre for han.

Vi har forklart noe av problematikken her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Se ellers hans egne sites.

Jeg har testet en del av hans mods. De vil gi mer "energi" i øvre mellomtone, mere som en transistorforsterker. Lyden taper sammenheng.

Vår Music Angel fra fabrikk fungerer derimot kjempefint med moderne "skarpe" høyttalere.

Han har vel totalt åtte høyttalerpar i bruk, av ulike typer, inklusive omfattende selvbygg. Her er ett av hans prosjekter.
    Herr Lampizator jobber med element som går helt opp i 100kHz, og prøver omtrent det som lages, rundt omkring i verden.

Men har man bestemt seg for at man selv sitter med et mirakel, er det lett å lukke øynene for hva som foregår rundt omkring.

http://www.lampizator.eu/SPEAKERS/PR...arch%20018.jpg

Moderator edit: Fjernet deler av innlegg som bare har til hensikt å være bensin på et bål vi prøver å slukke

Side 99 av 153 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 95 96 97 98 99 100 101 102 103 109 119 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •