Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 98

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 98 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 94 95 96 97 98 99 100 101 102 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 1,941 til 1,960 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg tror det er bedre å dele inn i
    - rasjonalister
    - filosofer (audio-filosofer, musikk-lyttere, audiofile ?)

Jeg selv stoler 100 ganger mer på en erfaren musikk-lytter enn på en som baserer seg kun på tekniske detaljer rundt produktene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Mener du at mine ører er objektive også, eller bare dine?

Hvis du mener du har brukt mye tid på å lytte konsentrert på utstyr, altså jobbet med saken, så ja, så er dine ører objektive. Ihvertfall hvis du mener du kan dra visse konklusjoner fra ren lytting.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Hvis du mener du har brukt mye tid på å lytte konsentrert på utstyr, altså jobbet med saken, så ja, så er dine ører objektive. Ihvertfall hvis du mener du kan dra visse konklusjoner fra ren lytting.

kan ikke alle dra visse konklusjoner fra ren lytting?! :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Sorry, HåkonN, men klarer ikke helt å se hvordan dette innlegget får oss "opp av skyttergraven"...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja, jeg vil nok være forsiktig med å legge frem resultater basert på mine ører som så mye annet enn egne erfaringer.

Men det er klart at jeg kunne finne på å si ting som at "Det er vanskelig å høre forskjell på CD og 320kbps MP3" eller "Klasse D er kvalitetsmessig fullt på høyde med andre forsterkerteknologier", og mene at mine ører klarer å gjøre en relativt objektiv vurdering av dette. Samtidig er jeg helt sikker på at andre vil bruke slike påstander som et bevis på min begrensede hørsel mer enn noe annet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Objektivt er for meg et måleinstrument. Et øre vil alltid være subjektivt uansett hva eieren av øret vil si.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kritiserer en del moderne audio-teknologi. Det er ingeniører som utvikler og reparerer moderne teknologi. Ergo må man snakke om de menneskene som står bak teknologien. Enkel og grei logikk. Nærmere bestemt da deres tankegang som ligger bak deres valg.
    Men hva får deg til å tro at vi som diskuterer her med deg står bak teknologien? Ref. din stadige ordbruk alà "haha, dere småingeniører", "Hihi, la HåkonN få holde på med sitt Fluke-meter, så kan vi andre nyte musikk" etc.

Du tillegger andre meninger og beskrivelser du ikke har noe forutsetning for å vite noe om. Det er greit å ha litt takhøyde, men akkurat den type argumentasjon og direkte personbeskrivelser sparker folk ned i skyttergravene.

Du er ikke den eneste her som har skutt med skarpt, men det første steget til å få denne diskusjonen "back on track" må være at vi alle innser at det ikke kommer noe kreativt ut av den type krigføring som de siste 90 sidene vitner om. For meg virker det som du fortsatt syntes din argumentasjonsmetode er fin-fin, og da er jeg redd vi ganske snart er tilbake i sandkassa.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Objektivt er for meg et måleinstrument. Et øre vil alltid være subjektivt uansett hva eieren av øret vil si.
    Vis eg forstod deg riktig, så vis måleinstrumentet sier det er bra så syns du lyden er bra?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Men hva får deg til å tro at vi som diskuterer her med deg står bak teknologien? Ref. din stadige ordbruk alà "haha, dere småingeniører", "Hihi, la HåkonN få holde på med sitt Fluke-meter, så kan vi andre nyte musikk" etc.

Du sier jo mange ganger i denne tråden at du stiller deg bak moderne teknologi og dens målinger av gode produkter kontra dårlige. Samtidig sier du at du selv IKKE er ingeniør. Ikke det en gang, og stoler likevel på det jeg kaller for enkle målinger.
    Og at blindtester stort sett viser ingenting.

Hva var poenget ditt denne gangen ?

P.S. Tror jeg nevnte Fluke en gang (eller var det to ?).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Vis eg forstod deg riktig, så vis måleinstrumentet sier det er bra så syns du lyden er bra?

Ha-ha, meget god oppsummering.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viser måleinstrumentet ønsket frekvensrepons, null forvrengning, perfekt impulsrespons, utmerket S/N ratio osv er det nok stor sannsynlighet for at de fleste her inne er enige om at det er svært bra lyd selv om preferanser vil kunne spille inn på hvilken retning lyden bør styres ut over det.

Desverre er slike nær perfekte målinger nærmest en umulighet i en vanlig stue. Og det er før en i det hele tatt har begynt å se på elektronikken/høyttalere.

Dine audiokomponenter hadde forøvrig ikke kunne blitt bygget slik de er uten måleinstrument, så for de som jobber med dette på annet enn hobby-basis er måleinstrumentet et 100% nødvendigt arbeidsverktøy.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok heller han mente at et måleinstrument gir et objektivt resultat, mens et menneskeøre gir et subjektivt resultat, i alle fall for alle andre enn eieren av øret.

Det er nemlig umulig for andre å vite hva som har påvirket resultatet fra det kom inn i øret til det kom ut av munnen. Det eneste vi vet er at det helt garantert ikke kom ufarget gjennom.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjønte ikke du hva jeg sa. Et måleinstrument oppfatter lyden objektivt. Ett øre vil gi signalet videre til hjernen som legger til og trekker i fra med bakgrunn i andre sanser. Øre vil aldri bli objektivt. En artikkel som omhandler lytting til produkter vil heller aldri bli objektiv, da skribenten har sine egne preferanser - uansett om han vil eller ikke.

Hva jeg liker, vil alltid være subjektivt. Jeg måler ikke et produkt etter hva ett måleinstrument eller hva den har av komponenter - mitt subjektive øre avgjør hva som er bra eller ikke.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, nå er det rett tilbake til samme tull igjen. Kan alle vennligst forholde seg til TEMA - inkludert trådstarter - så slipper vi kanskje å havne på viddene for hvert 5. innlegg??

Når det gjelder Kjell B. og kommentaren rundt objektivitet når det kommer til lytteinntrykk er nok det kanskje det største problemet vi har når det kommer til audio. På den ene siden mangler vi gode måleparametere, og på den andre er entusiastene gjerne såpass sikre i sin sak at hver og en står plantet på hvert sitt jorde...

Det er nettopp derfor jeg mener at denne diskusjonen først vil komme videre ETTER vi finner et bedre fungerende sett med forklaringsvariabler, enten de er målbare eller ikke. "Varm", "Dynamisk", "Analytisk" og tilsvarende begreper er ikke gode nok, det må kunne vurderes på en skala, og i så måte er vi jo da tilbake egentlig til at målbare parametere er det beste...

Uansett - vennligst forhold diskusjonen til tema, og RAPPORTER hvis dette ikke forekommer...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Viser måleinstrumentet ønsket frekvensrepons, null forvrengning, perfekt impulsrespons, utmerket S/N ratio osv er det nok stor sannsynlighet for at de fleste her inne er enige om at det er svært bra lyd selv om preferanser vil kunne spille inn på hvilken retning lyden bør styres ut over det.

Desverre er slike nær perfekte målinger nærmest en umulighet i en vanlig stue. Og det er før en i det hele tatt har begynt å se på elektronikken/høyttalere.

Dine audiokomponenter hadde forøvrig ikke kunne blitt bygget slik de er uten måleinstrument, så for de som jobber med dette på annet enn hobby-basis er måleinstrumentet et 100% nødvendigt arbeidsverktøy.
    Som du nevner, stua.
    No er vel tingen, å få god lyd i stova der ivertfall eg sitter å apiller musikk.
    Mange perfekte ting testet i lytterrom vil ikke vere optimalt i ei stove, syns eg.
    Hørt litt.
    Så på en måte kan en ikke gå for at vis det er perfekt på målinga så er det perfekt i stova og.
    Ingen ting kan vel bygges perfekt i dag uten måle instrument av noe slag, men eg syns en ikke kan måle seg til god lyd. Da hadde det jo vert enkelt.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Folkens, nå er det rett tilbake til samme tull igjen. Kan alle vennligst forholde seg til TEMA - inkludert trådstarter - så slipper vi kanskje å havne på viddene for hvert 5. innlegg??

Når det gjelder Kjell B. og kommentaren rundt objektivitet når det kommer til lytteinntrykk er nok det kanskje det største problemet vi har når det kommer til audio. På den ene siden mangler vi gode måleparametere, og på den andre er entusiastene gjerne såpass sikre i sin sak at hver og en står plantet på hvert sitt jorde...

Det er nettopp derfor jeg mener at denne diskusjonen først vil komme videre ETTER vi finner et bedre fungerende sett med forklaringsvariabler, enten de er målbare eller ikke. "Varm", "Dynamisk", "Analytisk" og tilsvarende begreper er ikke gode nok, det må kunne vurderes på en skala, og i så måte er vi jo da tilbake egentlig til at målbare parametere er det beste...

Uansett - vennligst forhold diskusjonen til tema, og RAPPORTER hvis dette ikke forekommer...
    Syns denne tråden fungerer flott no 8)
    No er da liksom berre diskusjoner som det skal vere om kva vi mener.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du nevner, stua.
    No er vel tingen, å få god lyd i stova der ivertfall eg sitter å apiller musikk.
    Mange perfekte ting testet i lytterrom vil ikke vere optimalt i ei stove, syns eg.
    Hørt litt.
    Så på en måte kan en ikke gå for at vis det er perfekt på målinga så er det perfekt i stova og.
    Ingen ting kan vel bygges perfekt i dag uten måle instrument av noe slag, men eg syns en ikke kan måle seg til god lyd. Da hadde det jo vert enkelt.
    Måleinstrumenter kan faktisk brukes med hell i stua også. f.eks noe så enkelt som en dB-måler og en EQ kan hjelpe deg å justere bassresponsen i stua di bedre og raskere enn du klarer med bare øret. Løftet i lyden vil høyt sannsynlig bli større enn om du eksempelvis hadde byttet sub eller forsterker.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

[..]
    Tja, nå jobber vi jo noenlunde høflig med å finne ut hvor alle står så vi kan diskutere videre på felles grunnlag Hvis du krever at man kun skal diskutere målbare variabler så er jo det vel og bra, men da utelukker du jo automatisk flere av deltagerne da de ikke mener dette er det viktigste.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja der står vi ovenfor et paradox.

For det første vil du derved utelukke 80 % av musikk-interesserte fra diskusjonen - men det er jo OK å definere denne tråden slik.

Men det som verre er, er jo at selv de mest innbitte rasjonalister/måle-ingeniører jo til slutt innrømmer at de må lytte til slutt de også.

Altså fint med alle målingene, men ørene blir brukt til slutt for å evaluere produktet.

Så da må vi spørre igjen: Hvem er rasjonalister og hvem er subjektivister ? Og hva er det egentlig vi diskuterer her ?

Beklager, men problemstillingen er selvmotsigende. Finnes ikke enkle løsninger, tror jeg - man må akseptere alle typer av seriøst mente argumenter.

Dette summeres jo klart opp i den elegante kommentaren her:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Kjell. Bare for å få ryddet opp i dette ingeniør-opplegget en gang for alle; jeg jobber som prosjekt ingeniør, men ikke relatert til audio. )

D-DAY
    Nå har jeg forøvrig gjort en praktisk erfaring, jeg har kjøpt en klasse D/PWM forsterker! Nærmere bestemt en Lyndorf/Tact SDA 2175 (veil 10k)

For de som måtte være opptatt av innmaten ser den slik ut:

Denne skal brukes til mine bakhøyttalere i mitt nye oppsett, men jeg har koblet den opp på mine Focal Alto Utopia for å teste litt. Det høyst subjektive førsteinntrykket uten å flytte på høyttalere er meget bra. Alto kan være svært avslørende for dårlig elektronikk og er veldig nøytrale klangmessig, noe som krever dertil matching. SDA 2175 virker svært nøytral, det er lite dramatikk å melde om og den den har en engasjerende spillestil uten å bli slitsom. Be-diskantene er utrolig oppløste og luftige, så evn. skavanker i toppen avsløres sporenstraks, men ut av SDA virker det meste veldig troverdig. Helt der oppe sammen med for eks. Chapter Audio er det nok ikke, men sistnevnte er også forsterkere til 6 ganger prisen. Bassen er ikke overraskende svært bra, og den høye dempningsfaktoren gir stålkontroll selv opp til svært høye volum noe som gir inntrykket av god dynamikk. Har ikke testet ICE på samme høyttalere, men på andre høyttalere jeg tror jeg kjenner noenlunde virker ICE kanskje en smule mer "varm" helt i toppen? Vel, det er vanskelig å si uten å A-B teste.

Dette er basert på raske lytteprøver rett opp av esken, men ut i fra førsteinntrykket virker dette som en utrolig bra forsterker til prisen og vel så det!

Nok en Klasse D sak på listen over forsterkere som imponerer. PWM-teknologien er definitivt kommet for å bli. :-D

Side 98 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 94 95 96 97 98 99 100 101 102 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •